https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/
Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!
https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/
Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!
Overigens wordt het probleem ook wel een beetje overdreven. We praten over een vertraging van hooguit 4-5 minuten die buiten de spits ook nog vaak kan worden opgevangen.
Het is denk ik meer een 'opstappeling van' wat de HSL een probleem maakt.
De bijna dagelijkse storingen, snelheidsbeperkingen en de problemen met het materieel.
4-5 minuten s weinig maar gaat natuurlijk wel om de geplande reistijd tov de werkelijke reistijd en dan kom je al dus al snel op 15% langere reistijd.
Als je er 15% uit kunt rijden heb je ook wel een heel erg conservatieve dienstregeling
4-5 minuten s weinig maar gaat natuurlijk wel om de geplande reistijd tov de werkelijke reistijd en dan kom je al dus al snel op 15% langere reistijd.
Op korte ritjes zeggen percentages weinig. Als ik van Den Bosch naar Vught ga is de reistijd 4 minuten, als een trein er dan een keer 5 minuten over doet is dat 25% vertraging. Dat klinkt heel gewichtig maar feitelijk blijft het 1 minuut.
Kortom aan die rijtijdverlenging van een paar minuten op de HSL til ik niet zo erg, het wel of niet beschikbaar zijn van het baanvak is een veel zwaarder wegend criterium.
Overigens wordt het probleem ook wel een beetje overdreven. We praten over een vertraging van hooguit 4-5 minuten die buiten de spits ook nog vaak kan worden opgevangen.
Het is denk ik meer een 'opstappeling van' wat de HSL een probleem maakt.
De bijna dagelijkse storingen, snelheidsbeperkingen en de problemen met het materieel.
4-5 minuten s weinig maar gaat natuurlijk wel om de geplande reistijd tov de werkelijke reistijd en dan kom je al dus al snel op 15% langere reistijd.
Tja, maar als je van Vlissingen naar Amsterdam gaat over de HSL wordt dat ineens 3%, zo impressief is het dus helemaal niet zoals Tamzin ook al aangeeft.
Ik denk dat er niemand wakker ligt van een vertraging van 4-5 minuten als ze geen overstap hoeven te halen.
Als je er 15% uit kunt rijden heb je ook wel een heel erg conservatieve dienstregeling
Percentages zeggen bij korte afstanden dus weinig. Een dienstregrling wordt gemaakt in minuten en drie i.p.v. twee minuten is dan 50% extra.
De meeste HSL-reiizigers zullen meer wakker liggen van de uiteindelijke reparaties die gaan komen waarbij de HSL er vele weken of maanden uit ligt.
Als je er 15% uit kunt rijden heb je ook wel een heel erg conservatieve dienstregeling
Percentages zeggen bij korte afstanden dus weinig. Een dienstregrling wordt gemaakt in minuten en drie i.p.v. twee minuten is dan 50% extra.
De meeste HSL-reiizigers zullen meer wakker liggen van de uiteindelijke reparaties die gaan komen waarbij de HSL er vele weken of maanden uit ligt.
Het "beste" zou zijn als de HSL vooral in de weekenden eruit ligt. Maar dat zal wel een illusie zijn.
Het is door de zure appel heen bijten. En dan tussen Amsterdam/Schiphol - Haarlem - Leiden - Den Haag - Rotterdam vooral in de spitsuren zo lang mogelijke treinen inzetten.
Het "beste" zou zijn als de HSL vooral in de weekenden eruit ligt. Maar dat zal wel een illusie zijn.
Wat er mogelijk is zal afhangen van de vraag of reparatie nog mogelijk is of dat het afbraak en nieuwbouw wordt.
Gezien het feit dat het ontwerp niet goed is ben ik niet optimistisch. Stukjes betonrot kun je repareren maar een ondeugdelijk ontwerp meestal niet. Ik vermoed dat het veel ingrijpender gaat worden dan veel mensen nu nog denken.
Als je er 15% uit kunt rijden heb je ook wel een heel erg conservatieve dienstregeling
Percentages zeggen bij korte afstanden dus weinig. Een dienstregrling wordt gemaakt in minuten en drie i.p.v. twee minuten is dan 50% extra.
De meeste HSL-reiizigers zullen meer wakker liggen van de uiteindelijke reparaties die gaan komen waarbij de HSL er vele weken of maanden uit ligt.
percentages zeggen alles. Maar als er alleen op één stukje zoveel marge is en de rest van de lijn niet, is het inderdaad niet zo ernstig. Als het overal zo gaat is het dat wel. Ik denk dat we beide hetzelfde willen zeggen
Hoe dan ook allemaal, de HSL blijft na zoveel jaren nog altijd een onding. Ik gebruik hem alleen als het niet anders kan, niet persé op tijd ergens hoef te zijn en als ik geen vliegtuig hoef te halen.
Wat je mocht verwachten, is er nooit gekomen en het zal ook nooit komen denk ik. Is het niet de baan zelf, is het wel een defect aan materieel. Onvoorstelbaar eigenlijk dat er al zoveel geld doorgespoeld is en men nog steeds met een ondermaats product zit, waar in het buitenland de HSL’s gewoon prima zijn.
Daarvoor dan nog toeslag moeten betalen voelt niet goed/niet terecht, ook al is dat wettelijk zo vastgesteld (destijds uitgaand van een prima functionerend systeem natuurlijk). Ik kan veel mensen hierin wel begrijpen.
Voor Eindhoven - Den Haag (de 1100) reis ik ook graag via Utrecht…
Omdat het mag..
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.