Skip to main content

https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/

 

Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!

Zo te zien heeft u zo vroeg pech rond het opstarten van de dienstregeling. Een uur later is deze verbinding wel fatstoenlijk maar de aansluitende intercity vanaf Amsterdam Zuid die later om :21 veetrekt gaat al om 6:16 en haal je daarom niet.


Waarom heeft de NS zo’n obsessie met Schiphol?

Misschien omdat er van/naar Schiphol veel incidentele reizigers zonder abonnement reizen die vanaf daar naar hun (vakantie)bestemming fladderen en de trein nemen om parkeerkosten te vermijden? Die betalen dan vaak het volle tarief, wat voor NS relatief veel extra inkomsten oplevert. 


Waarom heeft de NS zo’n obsessie met Schiphol?

Is niet het motto: Schiphol betaalt, NS draait? Schiphol geeft NS opdracht ervoor. Als je kijkt naar de infrastructuur met Schipholtunnel waar het nog wel eens fout gaat kun je afvragen of NS altijd zo dol is om treinen richting Schiphol te sturen. 


Waarom heeft de NS zo’n obsessie met Schiphol?

Is niet het motto: Schiphol betaalt, NS draait? Schiphol geeft NS opdracht ervoor. Als je kijkt naar de infrastructuur met Schipholtunnel waar het nog wel eens fout gaat kun je afvragen of NS altijd zo dol is om treinen richting Schiphol te sturen. 

Ik neem aan dat de schipholtunnel destijds ook door Prorail is aangelegd en dat Schiphol zelf daar bijzonder weinig mee te maken heeft. Een aantal jaren geleden ging het brandalarm zeer frequent af in de Schipholtunnel waardoor de uitval toen nog veel groter was. Dat is nu wel aardig onder controle. Nu de problemen met de HSL nog. Ik woon boven het Noorzeekanaal en kan dus niet de HSL nemen naar Schiphol, maar zolang de uitval op deze lijn toch nog steeds hoog is zou ik dat ook sowieso nooit doen als ik een vliegtuig moet halen. 


Ik weet niet of het mogelijk is om de trein te laten keren in Tilburg, want dat zou wel moeten met jouw idee.

 

Nou ja mogelijk is het vast wel, maar of er de ruimte en tijd voor is is een andere vraag.

Die zou helemaal niet hoeven keren in Tilburg, er rijd toch sowieso een trein van Tilburg naar Eindhoven (die reed vroeger door naar Venlo) 

De intercity Dordrecht rijdt van Venlo naar Dordrecht via Eindhoven - Den Bosch, laat je hem extra stoppen in Tilburg dan moet ie keren in Tilburg.

Eindhoven - Tilburg - Den Bosch.

Dat is wat je voorstelde.


Waarom heeft de NS zo’n obsessie met Schiphol?

Is niet het motto: Schiphol betaalt, NS draait? Schiphol geeft NS opdracht ervoor. Als je kijkt naar de infrastructuur met Schipholtunnel waar het nog wel eens fout gaat kun je afvragen of NS altijd zo dol is om treinen richting Schiphol te sturen. 

Ik neem aan dat de schipholtunnel destijds ook door Prorail is aangelegd en dat Schiphol zelf daar bijzonder weinig mee te maken heeft. Een aantal jaren geleden ging het brandalarm zeer frequent af in de Schipholtunnel waardoor de uitval toen nog veel groter was. Dat is nu wel aardig onder controle. Nu de problemen met de HSL nog. Ik woon boven het Noorzeekanaal en kan dus niet de HSL nemen naar Schiphol, maar zolang de uitval op deze lijn toch nog steeds hoog is zou ik dat ook sowieso nooit doen als ik een vliegtuig moet halen. 

Ken niet de hele geschiedenis van station Schiphol en Schipholtunnel. Kan je uitleggen wat de reden was om station Schiphol in Schipholtunnel aan te leggen? 

De aanleg van HSL op Schiphol was een politieke beslissing. Minister Neelie Kroes was de initiatiefnemer voor aanleg van HSL. En destijds was de TGV een enorm succes. Men had hele hoge verwachtingen. 

De rest is geschiedenis. Het is inderdaad treurig dat de snelheid vanaf dienstregeling 2025 120 km p/u (zie Treinreiziger.nl) is. En niet 200 - 300 km p/u. 

Waarom de Intercity Direct via Hemboog niet doortrekken naar Alkmaar? Zeker nu je vanaf Noord Holland (Alkmaar/Enkhuizen) naar Rotterdam Centraal twee keer moet overstappen. Tenzij je de omweg via de Oude Lijn maakt. 


Ik neem aan dat de schipholtunnel destijds ook door Prorail is aangelegd

Toen die tunnel gebouwd werd bestond ProRail nog niet.


Ik neem aan dat de schipholtunnel destijds ook door Prorail is aangelegd

Toen die tunnel gebouwd werd bestond ProRail nog niet.

Dat zal dan wel een voorganger van zijn geweest.Raliwiki heeft er een lijvig artikel over. Ik heb het nog niet geheel gelezen.

https://www.railwiki.nl/index.php/Schiphollijn


De wiki over de Schipholtunnel heeft het over een Frans bedrijf, dus dat vragen we even aan ChatGPT:

De aanleg van de Schipholtunnel werd uitgevoerd door het Franse bouwbedrijf Bouygues. Bouygues is een grote speler in de internationale bouwsector en heeft ervaring met complexe infrastructuurprojecten zoals tunnels en bruggen. De Schipholtunnel maakt deel uit van de Nederlandse spoorlijn die Schiphol verbindt met Amsterdam en andere steden.

Het project, voltooid in de jaren 90, was technisch uitdagend vanwege de ondergrondse ligging en de nabijheid van de luchthaven.

En aanvullend op ​@Henkpeetersen:

In de zomer van 2019 is een nieuw branddetectiesysteem geïnstalleerd. Dit nieuwe systeem moet het aantal valse meldingen van brand doen verminderen.


Bouygues heeft ook Groene Hart tunnel gebouwd. Heb Railwiki gelezen. Duidelijk te lezen dat de politiek ook graag wilde dat Schiphol Airport op spoornet werd aangesloten. Kan alleen niet uit opmaken of Schiphol Airport dat wilde. Maar zal me niet verbazen. 

In ieder geval is Schipholtunnel en station Schiphol een goudmijn voor NS. En Schiphol is ook blij met NS. Zie bijvoorbeeld onder andere afschaffen van één lijnvlucht Schiphol - Brussel door Eurostar (voorheen Thalys). 


In ieder geval is Schipholtunnel en station Schiphol een goudmijn voor NS. En Schiphol is ook blij met NS. Zie bijvoorbeeld onder andere afschaffen van één lijnvlucht Schiphol - Brussel door Eurostar (voorheen Thalys). 

Over dat laatste gaat Schiphol helemaal niet. Dat is een zaak van de luchtvaartmaatschappij.


In ieder geval is Schipholtunnel en station Schiphol een goudmijn voor NS. En Schiphol is ook blij met NS. Zie bijvoorbeeld onder andere afschaffen van één lijnvlucht Schiphol - Brussel door Eurostar (voorheen Thalys). 

Over dat laatste gaat Schiphol helemaal niet. Dat is een zaak van de luchtvaartmaatschappij.

Indirect wel. Want vervangen van korte vliegverbindingen door hogesnelheidstrein betekent vrij komen van slots voor lange(re) vliegverbindingen: 

https://mediacentre.eurostar.com/mc_view?language=nl-nl&article_Id=ka43z0000004S8SAAU

Heb verder niet meer over deze initiatief gehoord. In Duitsland hebben ze ook zo'n initiatief waardoor vliegverbindingen vervangen wordt door hogesnelheidstrein: 

https://insideflyer.nl/star-alliance-voegt-deutsche-bahn-toe-als-nieuw-partner/


 

Over dat laatste gaat Schiphol helemaal niet. Dat is een zaak van de luchtvaartmaatschappij.

Indirect wel. Want vervangen van korte vliegverbindingen door hogesnelheidstrein betekent vrij komen van slots voor lange(re) vliegverbindingen: 

Hoe luchtvaartmaatschappijen hun slots gebruiken is hun eigen keuze. Als KLM een slot liever gebruikt voor een vlucht naar Brussel dan voor een vlucht naar Delhi is dat hun zaak. Wat natuurlijk wel speelt is dat de slots op Schiphol schaars zijn en dat je op de ene route moeten inkrimpen als je op een andere route wil uitbreiden. Omdat in Brussel het hoofdkwartier van de EU zit is Brussel voor de KLM een belangrijke route voor overstappers.


Overstappen op station Schiphol Airport en dan wachten op de volgende vlucht naar Zaventem (4 keer per dag) zal waarschijnlijk niet altijd een succes zijn. 

Dan kunnen reizigers beter een trein nemen vanaf Schiphol Airport. Dat is vaak 2 treinen per uur. 


behalve die 20 dagen per jaar dat het spoor buiten dienst is, hetgeen pas 10 dagen vooraf bekend is. 


Vanuit Brussel naar de VS vliegen (alsnog gewoon overstap Schiphol op dezelfde intercontinentale vlucht (waarom mag ik dáár dan niet instappen?) was ooit een stuk goedkoper dan alleen maar met KL611 (en 612 retour).

Dus vanuit Eindhoven dan toch maar eerst naar Zaventem (plus parkeerkosten voor auto, 40 euro voor een week of zo). Wat je voor vebrlijf en vermaak van een week (of twee) uitgeeft in het buitenland maakt dan weinig uit.


Nog maar even genieten van de huidige dienstregeling dan maar tot het nieuwe fiasco ingaat.


Nog maar even genieten van de huidige dienstregeling dan maar tot het nieuwe fiasco ingaat.

Hoezo fiasco? Je geeft niet precies aan wat je bedoelt. 

Maar ga ervan uit dat je hebt over integreren van HSL in hoofdrailnet met ICNG. De Traxx + ICR zullen in 2025 nog even een rol spelen. 

Natuurlijk zijn er al obstakels zoals de snelheidsbeperking op HSL. Het aantal storingen met ICNG lijkt af te nemen. 

De dienstregeling 2025 zal zijn voor - en nadelen hebben. Afhankelijk hoe je reist. Dat is vaak zo. Inwoners van Lelystad en Almere zullen in een comfortabele ICNG zitten. Nadeel ervan zal op bepaalde piek momenten het aantal zitplaatsen zijn. En mogelijk de betrouwbaarheid. Maar dan zijn we weer een jaar verder. Dan kan de betrouwbaarheid van ICNG (België) al verbeterd zijn. 


NS Weekly met beknopte informatie over NS dienstregeling 2025:

https://youtu.be/g7weikbFH1E?si=zGUZCWSpE6lZOovr

Cru gezegd zijn er winnaars en verliezers met de nieuwe dienstregeling. Hoor bijvoorbeeld in filmpje dat Amsterdam Lelylijn over 4 dagen 8 keer per uur i.p.v. 4 keer per uur bediend wordt. 

Wil je van Amsterdam Lelylaan naar Anna Paulowna reizen moet je vaker overstappen. Niet alles is maakbaar. 


NS Weekly met beknopte informatie over NS dienstregeling 2025:

https://youtu.be/g7weikbFH1E?si=zGUZCWSpE6lZOovr

Cru gezegd zijn er winnaars en verliezers met de nieuwe dienstregeling. Hoor bijvoorbeeld in filmpje dat Amsterdam Lelylijn over 4 dagen 8 keer per uur i.p.v. 4 keer per uur bediend wordt. 

Wil je van Amsterdam Lelylaan naar Anna Paulowna reizen moet je vaker overstappen. Niet alles is maakbaar. 

Het is natuurlijk een tweesnijdende zwaard, aan de ene kant super fijn dat de druk bereden stations een hogere frequentie krijgen, maar aan de andere kant stukken zuurder dat de minder druk bereden stations daarvoor plaats moeten maken terwijl sterke verbindingen juist van belang zijn voor die minder belangerijke stations.


Was in de veronderstelling dat de Airport Sprinters vandaag al zouden tussen Amsterdam Centraal - Schiphol v.v. 

Maar dat gebeurt morgen. Zie vandaag ook de Intercity Direct nog tussen Amsterdam Centraal - Schiphol v.v. via NS Reisplanner. 


Die rijden ook gewoon hoor, alleen vanwege werkzaamheden slechts 4x per uur i.p.v. de beoogde 8x per uur omdat er nog wat omgeleide intercity's tussendoor moeten.


Zullen binnenkort vijftiendelige/zestiendelige ICNG gaan rijden?: 

https://www.facebook.com/groups/335626403883789/permalink/1715331665913249/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v

Dit was een test. 16 bakken ICNG met 834 zitplaatsen en aantal klapstoeltjes is vergelijkbaar met achtdelige DDZ. 

Lees dat test voor meting van onderstations is. Opmerkelijk. 12 delige DDZ kan wel. Natuurlijk niet overal omdat het véél energie vreet. 

 


Eurocity Rotterdam - Brussel is nog niet zonder NS Intercity rijtuigen. Het is een mix van NMBS Traxx + I - 11 rijtuigen en NS Traxx + NS Intercity rijtuigen. 


Nog maar even genieten van de huidige dienstregeling dan maar tot het nieuwe fiasco ingaat.

Hoezo fiasco? Je geeft niet precies aan wat je bedoelt

Dienstregeling is een achteruitgang voor mij persoonlijk, structureel langer onderweg en heb geen vertrouwen in tienminutentrein Rotterdam – Schiphol vanaf Arnhem als er vertraging optreedt. Heb het gevoel dat het net als station Arnhem zuid een aantal stations tussen Arnhem en Utrecht geslachtofferd gaan worden als er te veel vertraging is.


Reageer