Skip to main content

https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/

 

Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!

3600 veranderd bijna elk jaar wel qua welk materieel er rijd.

Waar is dat voor nodig dan? 

Jammer van DDZ op deze lijn, niet de prettigste trein. Liever die VIRM…. En nog liever ICM, maar die gaat er jammer genoeg helemaal uit 🤔

Geen idee eigenlijk, het zal omloop-technisch wel beter uitkomen op die manier. 

Van DDZ heb ik gehoord dat men die ook liever kwijt is dan rijk, omdat het een lastige trein is qua onderhoud. Heb wel eens horen zeggen dat de DDZ mogelijk nog eerder gaat verdwijnen dan de laatste ICM… 

Herinner me een bepaalde incident met DDZ: 

https://www.treinreiziger.nl/ns-trein-ddz-ontspoorde-in-januari-door-problemen-remsysteem/

Gelukkig was dat in de coronaperiode. Daardoor kon NS ondanks de uitgevallen DDZ eenvoudig opvangen met overige treinmaterieel. 


 

Waar gaan ze de ICM-M dan inzetten? 

Deels ook bij de sloper vrees ik. NS zit financieel in de penarie en dan is het erg aantrekkelijk om ICM wat sneller af te voeren. 

Ik las dat NS nog naarstig op zoek is naar zijn aandeel van 40 miljoen om de tariefsverhoging te beperken tot 6%.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1408640660/ns-heeft-geld-voor-goedkoper-treinkaartje-nog-niet-gevonden-spoorgigant-moet-broekriem-aanhalen

Moet de verhouding tussen instromende nieuwe treinen en uitstromende treinen goed zijn. En dat is het niet. 

ICNG moet de ICR nog eerst vervangen. En dat is pas in 2025 het geval. Op zijn vroegst worden de eerste ICM-M in 2026 door ICNG vervangen. En later door DD-NG. 

 


 

Waar gaan ze de ICM-M dan inzetten? 

Deels ook bij de sloper vrees ik. NS zit financieel in de penarie en dan is het erg aantrekkelijk om ICM wat sneller af te voeren. 

Ik las dat NS nog naarstig op zoek is naar zijn aandeel van 40 miljoen om de tariefsverhoging te beperken tot 6%.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1408640660/ns-heeft-geld-voor-goedkoper-treinkaartje-nog-niet-gevonden-spoorgigant-moet-broekriem-aanhalen


Het lijkt mij dat ICM nog wel blijft rijden naar het noorden, bijvoorbeeld in de 700 en 800 (deze laatste serie is vanaf dienstregeling 2025 IC Schiphol - Leeuwarden en niet meer Maastricht - Alkmaar). 


De IC Nijmegen - Schiphol wordt vanaf december verlengd naar Den Haag Centraal, plus de IC Arnhem - Rotterdam die nu alleen in de spits rijdt gaat ook buiten de spits rijden. Daarvoor zal meer VIRM nodig zijn, plus de IC Groningen - Utrecht - Den Haag wordt geloof ik een mix VIRM/DDZ. De IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol - Den Haag wordt op zijn beurt juist ingekort tot Schiphol en Amersfoort - Schiphol wordt ICNG dus daar komt DDZ vrij.

Interessante ontwikkelingen. Bij dienstregeling 2025 gaan niet alleen een aantal verbindingen anders worden. Maar zijn er ook verschuivingen met treinmaterieel. 

Ondanks dat gekeken heb welke veranderingen er zijn bij dienstregeling 2025 zijn alle details me nog niet duidelijk. Alleen in grote lijnen is het duidelijk. 

Waar gaan ze de ICM-M dan inzetten? Nu is de ICM-M vooral in combinatie met DDZ. Of als pendel Intercity tussen Amsterdam Centraal - Almere Centrum. 


Maar de hele 3600 wordt DDZ? Waar gaat al het VIRM heen dan? En lijkt mij dat het DDZ ook weer uit andere series moet worden genomen. Nu rijdt het in de Noord Oost verbinding.

Ze weten ook niet wat ze willen met die 3600 hé…

VIRM, DDZ en ICM wisselen daar te vaak af 😀.

En dan ook nog uitzonderlijk SNG... 


De 583 is zo nu en dan inderdaad met VIRM zodat het na aankomst kan worden onderhouden in Onnen. 


Aha de 500 dus ook VIRM. Tot op heden is het volgens mij beperkt tot de 583 op vrijdagavond, vast als onderhoudsslag. Een idee hoeveel omlopen VIRM er in de 500 komen?


De IC Nijmegen - Schiphol wordt vanaf december verlengd naar Den Haag Centraal, plus de IC Arnhem - Rotterdam die nu alleen in de spits rijdt gaat ook buiten de spits rijden. Daarvoor zal meer VIRM nodig zijn, plus de IC Groningen - Utrecht - Den Haag wordt geloof ik een mix VIRM/DDZ. De IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol - Den Haag wordt op zijn beurt juist ingekort tot Schiphol en Amersfoort - Schiphol wordt ICNG dus daar komt DDZ vrij.


Maar de hele 3600 wordt DDZ? Waar gaat al het VIRM heen dan? En lijkt mij dat het DDZ ook weer uit andere series moet worden genomen. Nu rijdt het in de Noord Oost verbinding.


Comfort van NS trein gaat vooruit. Maar het zal nooit een ICE comfort krijgen. Daar zijn onze treinen met metrosysteem niet op gebouwd. 

Jammer toch eigenlijk. De ICE vind ik nou echt een intercitytrein. En bijv. die lange-afstandstreinen in het VK ook. NS heeft geen intercitytreinen, het zijn allemaal metro-achtige stellen die doen alsof ze een échte intercity zijn…..

Tja aanduiding van IC voor serie 3600 bijvoorbeeld. Dat is eigenlijk een sneltrein. Maar destijds vonden de treinreizigers de aanduiding stoptrein, sneltrein en Intercity ook niet kloppen. 

Naar Duitse maatstaven zijn onze Intercity treinen regiotreinen qua stoppatroon en comfort. 


Comfort van NS trein gaat vooruit. Maar het zal nooit een ICE comfort krijgen. Daar zijn onze treinen met metrosysteem niet op gebouwd. 

Jammer toch eigenlijk. De ICE vind ik nou echt een intercitytrein. En bijv. die lange-afstandstreinen in het VK ook. NS heeft geen intercitytreinen, het zijn allemaal metro-achtige stellen die doen alsof ze een échte intercity zijn…..


Liever VIRM dan DDZ????

Daar kan ik me niets bij voorstellen.

Kwestie van smaak. Maar heb ook liever V-IRM-M. Het verschil zit vooral in de stoelen van DDZ. Die bevalt me niet. 

Heb ik ook, geen fan van die stoelen.... VIRM vind ik beter zitten.


3600 veranderd bijna elk jaar wel qua welk materieel er rijd.

Waar is dat voor nodig dan? 

Jammer van DDZ op deze lijn, niet de prettigste trein. Liever die VIRM…. En nog liever ICM, maar die gaat er jammer genoeg helemaal uit 🤔

Geen idee eigenlijk, het zal omloop-technisch wel beter uitkomen op die manier. 

Van DDZ heb ik gehoord dat men die ook liever kwijt is dan rijk, omdat het een lastige trein is qua onderhoud. Heb wel eens horen zeggen dat de DDZ mogelijk nog eerder gaat verdwijnen dan de laatste ICM… 


De stoelindeling van de DDZ is raar en die vervelende bak met 1 verdieping. 

Toch vind ik hem net iets beter...

Het zijn bepaalde details die ieder treinreiziger zal aanspreken. Of niet. 

Gelukkig is DDZ ten opzichte van DD-AR een forse verbetering. In vergelijking met DD-AR is SNG nog comfortabel.

Comfort van NS trein gaat vooruit. Maar het zal nooit een ICE comfort krijgen. Daar zijn onze treinen met metrosysteem niet op gebouwd. 


De stoelindeling van de DDZ is raar en die vervelende bak met 1 verdieping. 

Toch vind ik hem net iets beter...


3600 veranderd bijna elk jaar wel qua welk materieel er rijd.

Jammer van DDZ op deze lijn, niet de prettigste trein. Liever die VIRM…. En nog liever ICM, maar die gaat er jammer genoeg helemaal uit 🤔

Liever VIRM dan DDZ????

Daar kan ik me niets bij voorstellen.

Kwestie van smaak. Maar heb ook liever V-IRM-M. Het verschil zit vooral in de stoelen van DDZ. Die bevalt me niet. 


3600 veranderd bijna elk jaar wel qua welk materieel er rijd.

Jammer van DDZ op deze lijn, niet de prettigste trein. Liever die VIRM…. En nog liever ICM, maar die gaat er jammer genoeg helemaal uit 🤔

Liever VIRM dan DDZ????

Daar kan ik me niets bij voorstellen.


3600 veranderd bijna elk jaar wel qua welk materieel er rijd.

Waar is dat voor nodig dan? 

Jammer van DDZ op deze lijn, niet de prettigste trein. Liever die VIRM…. En nog liever ICM, maar die gaat er jammer genoeg helemaal uit 🤔


 IJssel lijn (serie 3600). 

 Wordt eveneens DDZ.

Zie bij Treinpositie.nl nu vooral V-IRM-M staan. Maar kan zo weer veranderen. 

Klopt, de verandering gaat in vanaf december. 3600 veranderd bijna elk jaar wel qua welk materieel er rijd.


 IJssel lijn (serie 3600). 

 Wordt eveneens DDZ.

Zie bij Treinpositie.nl nu vooral V-IRM-M staan. Maar kan zo weer veranderen. 


 IJssel lijn (serie 3600). 

 Wordt eveneens DDZ.


Dan zal er wel de nodige aanvulling van Traxx + ICR nodig zijn tussen Lelystad - Rotterdam en Breda - Amersfoort via HSL. De Traxx + ICR kunnen ze dan gefaseerd aan de kant schuiven als er meer ICNG instromen. 

Heb wel het idee dat de kinderziektes met ICNG minder wordt. Afgezien van de tussendeuren bij de coupes af en toe in storing vallen. 


Planmatige inzet ICNG zit sinds september op 16 vijfjes en 6 achtjes voor de binnenlandse dienst op een gemiddelde werkdag. Dat zullen er niet veel meer worden vanaf december, wel zal ICNGB dan mee gaan draaien.


Weet niet hoeveel ICNG officieel nu rijden in de dienstregeling. En hoeveel (NS) Traxx teruggegeven zijn aan Alpha Trains en Akiem. En hoeveel ICR er in Arnhem staan opgesteld. Heeft iemand daar een overzicht van?

Op Treinpositie.nl is wel te zien dat de ICNG op de series 900, 1000 en 1100 meer wordt ingezet dan de Traxx + ICR. 

Voeg daarbij dat ICNG België en NMBS Traxx 28 + (6) I - 11 rijtuigen de ICR (deels) gaan vervangen op de series 9200 en 9500. 

Uit berichten blijkt dat de ICR nog proportioneel zal worden ingezet. 

Op andere verbindingen op hoofdrailnet zie je een duidelijke patroon bij de meeste verbindingen. V-IRM-M wordt massaal ingezet tussen Noord Holland - Utrecht - Gelderland (Arnhem)/Brabant/Limburg en Gelderland (Arnhem) - Utrecht - Schiphol - Den Haag - Rotterdam, Randstad - Zeeland en IJssel lijn (serie 3600). DDZ wordt vooral ingezet tussen Groningen/Leeuwarden/Enschede - Randstad in combinatie met ICM-M . 

Is de NS treinvloot na instroom van alle SNG en de instroom van ICNG al groter geworden? 


Reageer