NS vergoed taxikosten van 4 juni 2023 niet

  • 5 July 2023
  • 18 reacties
  • 431 Bekeken

Ik denk dat niemand onbekend is met de enorme storing van afgelopen 4 juni 2023.
Mensen konden niet vertrekken vanuit of aankomen in Amsterdam.

 

Volop in het nieuws werd er vermeld dat zij de extra kosten zouden vergoeden (hotelovernachtingen, taxikosten etc)

Ook ik heb noodgedwongen die zondag om 23.45 uur een taxi van 150,- moeten bestellen van Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal, anders kwam ik simpelweg niet thuis en ook ik moet mijn brood de volgende dag verdienen.

Van de taxi heb ik een bon ontvangen met alle info erop die je wil hebben (kentekenplaat, naam van chauffeur, handtekening etc). Deze heb ik ook de dag erna (5 juni 2023) direct gemaild.

Een volledige maand heb ik gewacht op antwoord, logisch dacht ik, ze zullen het vast druk hebben met alle emails.


Krijg ik nu een email terug met het antwoord: “taxikosten declareren wij niet”.

 

Sorry maar hoe durf je!?
Hoe ver wil je gaan tot je je reizigers tegemoet komt?
Had je dan liever gewild dat al deze gedupeerde reizigers de nacht op het station zouden doorbrengen??

 

Werkelijk waar ongelofelijk. 
NS, krijg je shit op orde.


18 reacties

Taxikosten worden alleen vergoed als u expliciet toestemming hebt gekregen van NS om een taxi te nemen.

Reputatie 7
Badge +1

Taxikosten worden alleen vergoed als u expliciet toestemming hebt gekregen van NS om een taxi te nemen.

Op 4 juni was NS volledig onbereikbaar door het fiasco van Prorail. Er was juist aangegeven dat er coulant zou worden omgegaan met taxikosten.

Taxikosten worden alleen vergoed als u expliciet toestemming hebt gekregen van NS om een taxi te nemen.

Op 4 juni was NS volledig onbereikbaar door het fiasco van Prorail. Er was juist aangegeven dat er coulant zou worden omgegaan met taxikosten.

Ja maar coulant betekent niet dat iedere claim maar wordt betaald 

Als iemand bijvoorbeeld pas van huis is vertrokken toen alles al plat lag zal er niet worden betaald. Idem dito als er wel de mogelijkheid bestond om terug te gaan naar het vertrekpunt. Er zal dus gekeken worden welke reis er precies is gemaakt.

Ik betwijfel of de claim wel goed is verwerkt. Ik heb niks gehoord over het niet meer coulant zijn, zeker niet als TS de claim direct de dag erna had ingediend. Ik zou toch nog even contact opnemen met onze Klantenservice of een reactie sturen op de mail met dit bezwaar.

Reputatie 7
Badge +3

Je had wel een incheck van het station?

Reputatie 1

Ik zit ook in deze situatie en kreeg ook exact dezelfde korte reactie '’wij vergoeden geen taxikosten.'’Hup archiveren die mail, next!

Ongeinteresseerde medewerkers die de regels letterlijk nemen, omdat ze te lui zijn de mail door te nemen. Want inderdaad, 4 juni was een andere situatie (geen vervangend vervoer). Zelf heb ik de gehele nacht op Centraal gezeten en uiteindelijk om 06:00 de metro gepakt naar Zuid (moest naar Leiden). Daar uit nood de taxi gepakt (vriendin moest 07:15 weg en er zaten 2 kinderen thuis). Bonnetje bewaard en gedeclareerd '’jaaaaa, alle mensen die onder die situatie hebben geleden of kosten hebben gemaakt, worden ruimhartig vergoed, aldus de woordvoerder'’. 

Conclusie van de Klantenservice: '’Meneer, uw bon dateert van 5 juni, de treinen reden die dag weer'’. Ja, maar om 02:00 was het toch ook al 5 juni? '’Meneer, toen reden de treinen nog niet'’. Nee, maar om 06:00 ook niet en er was niets bekend. '’Sorry meneer, dat is het argument dat uw bon niet wordt vergoed'’. 

Voor de duidelijkheid; vanaf een uur of 09:00 kwam het eea weer op gang (niet overal), dat was om 06:00 niet bekend. Ik laat het hier niet bij zitten, vind het onzin dat iemand die aan uitstel, slapen op Centraal en kostenbesparen doet, wordt gestraft tov de mensen die een hotel konden pakken of een dure taxi midden in de nacht. 

Absurde redenatie vanuit de Klantenservice 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zit ook in deze situatie en kreeg ook exact dezelfde korte reactie '’wij vergoeden geen taxikosten.'’Hup archiveren die mail, next!

Ongeinteresseerde medewerkers die de regels letterlijk nemen, omdat ze te lui zijn de mail door te nemen. Want inderdaad, 4 juni was een andere situatie (geen vervangend vervoer). Zelf heb ik de gehele nacht op Centraal gezeten en uiteindelijk om 06:00 de metro gepakt naar Zuid (moest naar Leiden). Daar uit nood de taxi gepakt (vriendin moest 07:15 weg en er zaten 2 kinderen thuis). Bonnetje bewaard en gedeclareerd '’jaaaaa, alle mensen die onder die situatie hebben geleden of kosten hebben gemaakt, worden ruimhartig vergoed, aldus de woordvoerder'’. 

Conclusie van de Klantenservice: '’Meneer, uw bon dateert van 5 juni, de treinen reden die dag weer'’. Ja, maar om 02:00 was het toch ook al 5 juni? '’Meneer, toen reden de treinen nog niet'’. Nee, maar om 06:00 ook niet en er was niets bekend. '’Sorry meneer, dat is het argument dat uw bon niet wordt vergoed'’. 

Voor de duidelijkheid; vanaf een uur of 09:00 kwam het eea weer op gang (niet overal), dat was om 06:00 niet bekend. Ik laat het hier niet bij zitten, vind het onzin dat iemand die aan uitstel, slapen op Centraal en kostenbesparen doet, wordt gestraft tov de mensen die een hotel konden pakken of een dure taxi midden in de nacht. 

Absurde redenatie vanuit de Klantenservice 

Het zou kunnen zijn dat de claim is afgewezen omdat je binnen Amsterdam met de metro hebt gereisd en je geen gebruik hebt gemaakt van de overnachtingsmogekijkheid bij Amsterdam Arena en niet vanaf dat station bent vertrokken.

Het is de vraag of die mensen die een hotel of dure taxi genomen hebben deze kosten ook (geheel) vergoed hebben gekregen. Zelfde of die taxi om 2 uur vergoed zou zijn, omdat toen al een tijdje bekend was dat er niets meer zou rijden.

Er was een oproep om reis zoveel mogelijk uit te stellen, of ander vervoer te zoeken, waarbij ook niet alle claims voor alternatief vervoer of een reis op 5 juni gehonoreerd zullen zijn.

Je kunt geld terug bij vertraging terug vragen als je een incheck had van 4 juni onder vermelding van bestemming niet bereikt. Dan heb je iets terug.

Reputatie 1

Een bekende van mij heeft taxikosten voor diezelfde situatie, voor diezelfde nacht vergoed gekregen. Wat moeten we verstaan onder '’ruimhartig worden vergoed'’? 

Wat is het voor non-argument om te stellen dat er niks vergoed wordt omdat de treinen in de ochtend van 5 juli weer zouden gaan rijden, terwijl dit om 06:00 nog niet bekend was? 

Ik ben op 4 juni om 23:00 ingecheckt en heb gedurende die nacht meerdere malen in- en uitgecheckt. Om 06:00 reden er nog geen treinen en heb ik bewust een metro gepakt naar Amsterdam Zuid (dichter bij Leiden, minder kosten!)

Ik kan alles aantonen middels OV overzicht, het feit dat m'n vriendin weg moest, ik met 2 kinderen thuis woon en dat ik de meest goedkope haalbare realistische optie heb gekozen. 

Wat moet een reiziger die van 4 op 5 juni heeft liggen rollen tussen de vertrekhallen van Centraal nog meer aantonen, om te voldoen aan de uitspraak '’worden ruimhartig vergoed'’? Vooralsnog wordt alles afgewezen, omdat 06:00 geldt als ochtend van 5 juni. Midden in de nacht was geen probleem geweest (ondanks dat de taxikosten toen dubbel zo hoog lagen). 

Wellicht dat iemand beter kan toelichten wat ik moet verstaan onder '’ruimhartig vergoed'’ 😄? Ik heb nu geen idee namelijk

Ik ben op 4 juni om 23:00 ingecheckt en heb gedurende die nacht meerdere malen in- en uitgecheckt. Om 06:00 reden er nog geen treinen en heb ik bewust een metro gepakt naar Amsterdam Zuid (dichter bij Leiden, minder kosten!)

Om 23.00 uur lag het verkeer al uren plat. Als u toen pas op pad wilde gaan bent u vermoedelijk niet gestrand maar op reis gegaan terwijl u wist dat er geen treinen reden.

De vergoedingsregeling is bedoeld voor mensen die onderweg gestrand zijn, niet voor mensen die vertrekken wilden toen alles al lang plat lag.

Of u wel of geen vergoeding krijgt hangt o.a. af van wanneer u op reis wilde beginnen. Zonder dat dat duidelijk is is uw situatie hier niet te beoordelen.

Reputatie 7
Badge +3

Om 23.00 uur lag het verkeer al uren plat. Als u toen pas op pad wilde gaan bent u vermoedelijk niet gestrand maar op reis gegaan terwijl u wist dat er geen treinen reden.

De vergoedingsregeling is bedoeld voor mensen die onderweg gestrand zijn, niet voor mensen die vertrekken wilden toen alles al lang plat lag.

Of u wel of geen vergoeding krijgt hangt o.a. af van wanneer u op reis wilde beginnen. Zonder dat dat duidelijk is is uw situatie hier niet te beoordelen.

Lekker makkelijk praten. Als je eerder op de dag toen er nog niets aan de hand was van huis naar Amsterdam bent gegaan, wil je eind van de dag wel eens naar huis terug. 

 

Lekker makkelijk praten. Als je eerder op de dag toen er nog niets aan de hand was van huis naar Amsterdam bent gegaan, wil je eind van de dag wel eens naar huis terug. 

Dat is ook maar een aanname die je maakt zonder dat dat duidelijk is.

Reputatie 7
Badge +3

Om 23 uur was toch al bekend dat er niets meer zou gaan rijden, of vergis ik mij daarin?

@Vanderlaanius

Misschien nogmaals even bellen met de NS en dat u na een toelichting van uw reis op 4 juni en het engelen geduld dat u heeft getoond, door lang te wachten op uw trein, er toch gecompenseerd wordt. Ter onderbouwing is het handig om uw volledige reisschema bij voorbaat op te zoeken en bij de hand te houden ;) Succes. Als u echt in uw recht staat, kunt u eventueel het ‘trainings’ gesprek bij de privacy officer opvragen, inclusief al uw andere gegevens. FG@NS.nl. De gesprekken worden waarschijnlijk voor trainingsdoeleinden opgeslagen. 🤔

Reputatie 7
Badge +3

 

Lekker makkelijk praten. Als je eerder op de dag toen er nog niets aan de hand was van huis naar Amsterdam bent gegaan, wil je eind van de dag wel eens naar huis terug. 

Dat is ook maar een aanname die je maakt zonder dat dat duidelijk is.

Een aanname die ik zeer waarschijnlijk acht aangezien er wordt aangegeven dat “thuis” Leiden is. Het is toch niet zo gek dat iemand eerder in de ochtend of middag naar Amsterdam is gegaan en dan 's avonds naar huis wil? Er waren ook veel mensen in Amsterdam voor concerten. Zeg je daarvan ook dat ze niet gestrand waren maar op reis gegaan terwijl ze wisten dat er geen treinen reden? 

 

 

 

Het is toch niet zo gek dat iemand eerder in de ochtend of middag naar Amsterdam is gegaan en dan 's avonds naar huis wil? 

Nee, maar er zijn ook een hoop mensen voor wie dat niet geldt. Zolang je dat niet weet is het dus gewoon speculeren.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Arena was voor gestranden slaapgelegenheid in gericht. Dat was in Utrecht ook het geval bij de Jaarbeurs.

Reputatie 7
Badge +1

Het is toch niet zo gek dat iemand eerder in de ochtend of middag naar Amsterdam is gegaan en dan 's avonds naar huis wil? 

Nee, maar er zijn ook een hoop mensen voor wie dat niet geldt. Zolang je dat niet weet is het dus gewoon speculeren.

En dat doe je dus beter niet: "Als u toen pas op pad wilde gaan bent u vermoedelijk niet gestrand maar op reis gegaan terwijl u wist dat er geen treinen reden.

Beter verduidelijking vragen dan aannames doen.

Reputatie 7
Badge +3

Het maakt ook verder niet uit hoe laat @Vanderlaanius op pad is gegaan, net als dat het niet uitmaakt waar iemand gestrand is en heeft overnacht, bij de ArenA of op A'dam Centraal. Iemand die 4 juni of nog aan het begin van de nacht een taxi heeft genomen, zou deze wel vergoed (ruimhartig zoals NS meldde) kunnen krijgen, maar nu dit pas 5 juni 6;00 uur is gedaan wordt het niet vergoed, ook al reden er toen nog geen treinen. Er werd toen volgens het storingsarchief aangegeven dat dit tot minste 9:00 zou duren, maar na de avond ervoor waarbij er meerdere keren een prognosetijd werd gegeven die niet gehaald werd was het voor een gestrande reizigers maar de vraag of deze tijd wel gehaald zou worden. Je kan in zo'n geval dus beter de avond zelf voor een woekerprijs een taxi nemen dan wachten tot de volgende ochtend en er achter komen dat de treinen dan nog steeds niet rijden. 

Reageer