Sinds enige tijd, ik denk vanaf het moment dat er werkzaamheden waren te Amersfoort, stopt een aantal Intercities van Amertsfoort naar Amsterdam in de serie 1500 ineens in Amsterdam Muiderpoort, bijvoorbeeld ritnummer 1514. Echter, de stop is niet opgenomen in de dienstregeling die voor reizigers in te zien is, bijvoorbeeld via de NS-app of NS.nl. En op station Muiderpoort is de trein eveneens niet aangekondigd, maar meldt de centrale aanwijzer op het perron alleen ‘Do not board / niet instappen'. De deuren zijn echter wel ontgrendeld.
Weet iemand hoe dit zit? We lopen hierdoor welk vaak wat vertraging van enkele minuten op in Amsterdam Centraal, waardoor mijn overstap naar Haarlem krapper wordt.
En nog een zijdelings vraagje: vroeger kon je meen ik in de reisplanner oudere ritten terugvinden, maar als ik dat nu doe, zijn de vertrektijden van treinen hetzelfde als nu, terwijl er wel degelijk verschil is. Genoemde trein uit de 1500-serie kwam bijvoorbeeld ‘vroeger’ altijd aan in Amsterdam om x.00 en .x30, maar is nu dus met twee minuten afgenomen. En op de heenweg vertrekt de trein nu om .28 en .58, terwijl dit ook altijd .00 en .30 was. Waarom zijn de oude tijden niet meer te zien?
Benieuwd naar het antwoord
Mark
Bladzijde 1 / 1
Vanwege de verbouwing van Amsterdam zijn er minder sporen beschikbaar en is het passen en meten met de treindienst. Daarom zijn ook de vertrek- en aankomsttijden aangepast. Ook is er hierom een zogenaamde 'NVR' stop gepland op Muiderpoort. NVR staat voor 'Niet voor reizigers'. Deze stop is alleen om te voorkomen dat de trein niet te vroeg op Amsterdam Centraal aankomt, waar op dat moment nog het spoor bezet is door een andere trein.
In geval van vertraging vervalt deze stop, vandaar ook dat deze niet op de borden staat. Het is immers niet gegarandeerd dat de trein er werkelijk stopt. Het is ook niet de bedoeling dat de machinist de deuren ontgrendeld.
Het zou daarom ook geen extra vertraging mogen veroorzaken: de stop is in de dienstregeling opgenomen en er is rekening mee gehouden. Als er daarna met vertraging aangekomen wordt, dan zal dat een andere reden hebben dan specifiek die stop op Muiderpoort, bijvoorbeeld omdat alsnog het aankomstspoor bezet is of omdat er een andere (vertraagde) trein voorlangs moet kruizen.
Dank Julian, voor je antwoord. Ik vermoedde al dat het iets te maken had met de beschikbare sporen op Amsterdam CS. Wel vreemd dat het station wel wordt omgeroepen en dat de deuren worden ontgrendeld, als het een NVR-stop betreft.
Groet,
Mark
Ik denk dat de machinist in dat geval dan niet door heeft gehad dat het een NVR stop is.
Wellicht heeft de machinist een andere "dienstregeling" dan in de app staat?
Of intern bericht aan alle machinisten: Deuren niet openen
Op X zie ik momenteel veel meldingen dat de treinen inderdaad onaangekondigd op Muiderpoort stoppen, maar de deuren gaan dus wel degelijk ook open. Vraag komt inmiddels wel dagelijks voorbij maar webcare heeft nog steeds geen idee. Misschien toch even uitzoeken.
Wat maakt het uit? Zo'n probleem is het helemaal niet.
Beter dan dat een station onaangekondigd over wordt geslagen.
Mensen moeten eens leren om niet met alles te willen bemoeien, alles is ingecalculeerd en waarom het gebeurd is ook al duidelijk, wat wil je nog meer?
De stop staat wel op het dienstkaartje maar daar staat niet specifiek bij dat het een stop niet voor reizigers is. Je moet dus als mcn zelf in de reisplanner gaan spitten om erachter te komen dat hij helemaal niet voor reizigers is. Onder het mom van 'zekere voor het onzekere' ben ik er ook wel eens gestopt met de 1500.
Ook dinsdag om 12.27 uur werden de deuren geopend.
Juist wanneer de NS klaagt dat Amsterdam Centraal te druk wordt, kan een stop op Muiderpoort een goede optie zijn. Dat die bij vertraging vervalt is niet raar. Het gebeurt wel vaker dat treinstations toch worden overgeslagen.
Ik vind het echt van een buitengewone triestheid dat de NS de deuren niet wil ontgrendelen. Kies er dan voor om de stop niet in de reisplanner op te nemen. Op die manier voorkom je ook aanspraken op GTBV, als dat is wat je wilt bereiken.
Nu ben je afhankelijk van het NS-personeel op de trein. Fijn hoor, een trein die twee minuten stopt terwijl je niet mee mag, alleen maar omdat het officieel een NVR-stop is. Je zult maar eens flexibel moeten zijn.
De stop staat ook niet in de reisplanner, toch?
De stop staat ook niet in de reisplanner, toch?
Nee.
De stop staat ook niet in de reisplanner, toch?
Maar dat is dan voldoende. Je hoeft niet nog een keer de stop als NVR aan te merken.
De stop staat ook niet in de reisplanner, toch?
Maar dat is dan voldoende. Je hoeft niet nog een keer de stop als NVR aan te merken.
Het maakt het toch extra duidelijk?
De stop staat ook niet in de reisplanner, toch?
Maar dat is dan voldoende. Je hoeft niet nog een keer de stop als NVR aan te merken.
Het maakt het toch extra duidelijk?
Het verschil is dat het NS personeel nu de deuren soms gesloten houdt op Muiderpoort terwijl de trein daar wel stopt. Dat is onnodig naar reizigers toe. Als de trein stopt, moet je er ook in en uit kunnen. Bij een punctualiteit van 90% stopt de trein immers bijna altijd.
De stop staat ook niet in de reisplanner, toch?
Maar dat is dan voldoende. Je hoeft niet nog een keer de stop als NVR aan te merken.
Het maakt het toch extra duidelijk?
Het verschil is dat het NS personeel nu de deuren soms gesloten houdt op Muiderpoort terwijl de trein daar wel stopt. Dat is onnodig naar reizigers toe. Als de trein stopt, moet je er ook in en uit kunnen. Bij een punctualiteit van 90% stopt de trein immers bijna altijd.
Nee, want het station staat niet in de reisplanner.
Dit is alleen om technische redenen, je gaat geen trein nemen die soms wel stopt en de deuren opent op Amsterdam Muiderpoort. Dat geeft alleen maar meer onzekerheid en meer reden om GTBV aan te vragen.
Hij stopt daar alleen voor wat speling, bij vertraging wordt er helemaal niet gestopt op Amsterdam Muiderpoort.
Hij staat niet in de reisplanner voor een reden.
De stop staat ook niet in de reisplanner, toch?
Maar dat is dan voldoende. Je hoeft niet nog een keer de stop als NVR aan te merken.
Het maakt het toch extra duidelijk?
Het verschil is dat het NS personeel nu de deuren soms gesloten houdt op Muiderpoort terwijl de trein daar wel stopt. Dat is onnodig naar reizigers toe. Als de trein stopt, moet je er ook in en uit kunnen. Bij een punctualiteit van 90% stopt de trein immers bijna altijd.
Nee, want het station staat niet in de reisplanner.
Dit is alleen om technische redenen, je gaat geen trein nemen die soms wel stopt en de deuren opent op Amsterdam Muiderpoort. Dat geeft alleen maar meer onzekerheid en meer reden om GTBV aan te vragen.
Hij staat niet in de reisplanner voor een reden.
Prima om de stop niet in de reisplanner op te nemen. Dat gebeurt wel vaker (bijvoorbeeld bij internationale treinen). Maar als de trein dan stopt, moet de NS ook de deuren openen.
Er kwam dinsdag een man of twintig de trein in. Die waren onverwacht 8 minuten eerder op hun bestemming (Amsterdam Centraal).
Voor veel bestemmingen in Amsterdam is Muiderpoort sneller dan Centraal. Wel stoppen maar er niet uit mogen is erg frustrerend.
Prima om de stop niet in de reisplanner op te nemen. Dat gebeurt wel vaker (bijvoorbeeld bij internationale treinen). Maar als de trein dan stopt, moet de NS ook de deuren openen.
Er kwam dinsdag een man of twintig de trein in. Die waren onverwacht 8 minuten eerder op hun bestemming (Amsterdam Centraal).
Voor veel bestemmingen in Amsterdam is Muiderpoort sneller dan Centraal. Wel stoppen maar er niet uit mogen is erg frustrerend.
Die stop zit er de andere kant op ook in en dan kan het best vervelend zijn als je in Naarden Bussum moet zijn en de trein die er toevallig staat, raast daar met 130 voorbij. Er staat op de borden op het perron duidelijk zat “niet instappen”, dan hoef je niet te verwachten dat de deuren open gaan.
Prima om de stop niet in de reisplanner op te nemen. Dat gebeurt wel vaker (bijvoorbeeld bij internationale treinen). Maar als de trein dan stopt, moet de NS ook de deuren openen.
Er kwam dinsdag een man of twintig de trein in. Die waren onverwacht 8 minuten eerder op hun bestemming (Amsterdam Centraal).
Voor veel bestemmingen in Amsterdam is Muiderpoort sneller dan Centraal. Wel stoppen maar er niet uit mogen is erg frustrerend.
Die stop zit er de andere kant op ook in en dan kan het best vervelend zijn als je in Naarden Bussum moet zijn en de trein die er toevallig staat, raast daar met 130 voorbij. Er staat op de borden op het perron duidelijk zat “niet instappen”, dan hoef je niet te verwachten dat de deuren open gaan.
Dat snap ik, maar dat is prima op te lossen door in de IC om te roepen dat dit de IC naar Hilversum en Amersfoort is. Die omroep gebeurt toch al.
Juist deze constructie is verwarrend. Er staat ‘niet instappen’, maar op de trein staat Amsterdam Centraal.
Door de stop gewoon op te nemen in de dienstregeling en dan af en toe over te slaan, zouden duizenden reizigers per dag geholpen zijn. Die constructie past de NS al regelmatig toe. Sterk vertraagde sprinters slaan vaak stations over. Hetzelfde geldt voor overvolle treinen.
Nee, want het station staat niet in de reisplanner.
Dit is alleen om technische redenen, je gaat geen trein nemen die soms wel stopt en de deuren opent op Amsterdam Muiderpoort. Dat geeft alleen maar meer onzekerheid en meer reden om GTBV aan te vragen.
Hij staat niet in de reisplanner voor een reden.
Prima om de stop niet in de reisplanner op te nemen. Dat gebeurt wel vaker (bijvoorbeeld bij internationale treinen). Maar als de trein dan stopt, moet de NS ook de deuren openen.
Er kwam dinsdag een man of twintig de trein in. Die waren onverwacht 8 minuten eerder op hun bestemming (Amsterdam Centraal).
Voor veel bestemmingen in Amsterdam is Muiderpoort sneller dan Centraal. Wel stoppen maar er niet uit mogen is erg frustrerend.
Maar je plant toch om via Amsterdam Centraal naar je bestemming te gaan?
Juist deze constructie is verwarrend. Er staat ‘niet instappen’, maar op de trein staat Amsterdam Centraal.
Het bord is leidend er staat op de trein vaak verkeerde informatie. Op het bord niet.
Door de stop gewoon op te nemen in de dienstregeling en dan af en toe over te slaan, zouden duizenden reizigers per dag geholpen zijn. Die constructie past de NS al regelmatig toe. Sterk vertraagde sprinters slaan vaak stations over. Hetzelfde geldt voor overvolle treinen.
Er kan geen zekerheid geboden worden door af en toe wel te stoppen? Voor je het weet loopt de forum weer vol met mensen die klagen omdat de trein met 140km/u langs reed terwijl hij eigenlijk moest stoppen.
Daarnaast heb je nog GTBV-regeling die in de weg zal zitten.
Er is niks vervelender dan een WEL geplande trein die een station overslaat.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.