Opgesloten op Schiphol | NS Community

Opgesloten op Schiphol

  • 15 April 2022
  • 2 reacties
  • 145 Bekeken

Op 3 april reden er geen treinen. Ik haalde mijn kinderen en kleinkinderen op van Schiphol. Door de file kwam ik een half uur te laat en op de terugweg heb ik eerst (echt waar!) 1 uur en 3 kwartier in de auto gezeten in de parkeergarage en ben in die tijd letterlijk géén centimeter vooruit gekomen. Het stond helemaal vast. (Onderwijl zagen we mensen met koffers en andere bagage door de berm lopen; zij wilden hun vliegtuig halen...) Daarna zijn we maar weer uitgestapt en zijn gaan eten. Rond half 9 s’ avonds kwamen we terug bij de auto en konden we met een kwartier oponthoud naar huis. I.p.v. 17.15 uur was ik om 21.15 thuis met oververmoeide kinderen en gefrustreerde ouders.

Mijn tip: maak een noodplan waarin voorzien is in een noodverbinding met aan de ene kant Amsterdam-Zuid en de andere richting Hoofddorp (of Leiden). Laat treinen, desnoods met een snelheid van 50 km/u heen en weer rijden op beide sporen zodat mensen vanuit meer plekken hun vliegtuig kunnen bereiken en het vliegveld verlaten. Vanuit die plaatsen zijn er voldoende mogelijkheden om weg te komen. Bijvoorbeeld op Amsterdam-Zuid metro en verder bussen. Dan had ik in mijn geval bijvoorbeeld de kinderen op kunnen halen op Amsterdam-Zuid of Bijlmer metrostation.

Maak zo'n noodplan tijdig bekend, zodat mensen weten dat ze, in geval van een landelijke storing, Schiphol kunnen bereiken en kunnen verlaten via die plaatsen. Zij komen letterlijk uit de lucht “vallen” en kunnen geen kant op.

 


2 reacties

Over 3 april is sowieso het laatste woord nog niet gezegd.

Volgens het management van de NS was dat zelfs niet mogelijk, het (ex-)personeel van de NS heeft daar een totaal andere mening over.

Laten we hopen dat het ministerie het management van de NS hierover nog flink aanpakt, helaas neemt de hoofd verantwoordelijke alweer de benen en gaat bij de KLM aan de slag.

Reageer