Tja, geen Brothers meer, hè?
Wij fietsten vroeger altijd vanuit Houten, maar Driebergen en zeker Doorn zijn natuurlijk nog wel weer een stukje verder.
Zelfs als er genoeg animo zou zijn, wordt het een lastig verhaal ben ik bang. Ook al is het druk, is er vaak nog subsidie nodig vanuit provincie of gemeente. Zelfs de nachttrein naar Amersfoort kost de stad nog extra geld. Ook het nachtnet naar Brabant is opgeheven omdat het niet rendabel te krijgen was. Zelfs bussen maakten verlies. Ik zie het er eerlijk gezegd niet snel van komen.
Een nachttrein lijkt me een weinig kansrijk plan, maar voor corona reden er wel nachtbussen van Utrecht naar omliggende plaatsen als Zeist, Doorn en Odijk. Deze zijn in coronatijd opgeheven, maar zouden in 2023 weer moeten gaan rijden. In het vervoerplan voor 2023 staat hierover het volgende:
Direct bij de eerste corona-lockdown in maart 2020 zijn alle nachtlijnen in Utrecht vervallen. Nu alle beperkende maatregelen zijn opgeheven krijgen we steeds vaker het verzoek om het nachtnet weer te gaan rijden. Ook in de consultatie was herstel van het nachtnet een veel gehoorde wens.
Ook wij zijn van mening dat in een stad met de omvang van Utrecht een nachtnet onderdeel zou moeten zijn van het vervoeraanbod. We stellen daarom voor om het nachtnet zoals dat was voor corona onder voorwaarden weer op te starten.
Net als andere (vervoer)bedrijven kampt Qbuzz met een groot tekort aan personeel. Vanwege dit personeelstekort rijden we momenteel ook een afgeschaalde dienstregeling. De verwachting is dat het personeelstekort ondanks alle inspanningen om nieuwe collega’s te werven aanhoud tot begin 2023.
Het is wat ons betreft niet wenselijk het nachtnet te herstarten als dit overdag leidt tot rituitval door personeelstekort in een al afgeschaalde dienstregeling. We verwachten daarom in de loop van 2023 te kunnen nstarten met het nachtnet. Per kwartaal zullen we samen met de provincie beoordelen of het personeelstekort voldoende is teruggelopen om met ingang van het eerstvolgende wijzigingsmoment in het dienstregelingjaar het nachtnet weer te rijden. Het is mogelijk dat we dit gefaseerd doen, waarbij bijvoorbeeld in eerste instantie alleen in de nacht van zaterdag op zondag wordt gereden en later andere nachten volgen. Verder vinden we het van belang dat áls een nacht weer wordt opgestart, alle lijnen van die nacht dan weer rijden, óók de nachtlijnen die Syntus van / naar Utrecht-Stad rijdt. Het opstarten van het nachtnet doen we dus in samenspraak met Syntus.
De nachttrein gaa nu vanaf Rotterdam via Den Haag, Schiphol en Amsterdam naar Utrecht. Wat zou het logischer zijn dan de ongeveer enig kansrijke nachttrein ook van Utrecht naar Rotterdam te rijden via Gouda en v.v.?
Mooi niet dus, want Gouda wil er niet voor betalen.
Ok, ok het is ook eigenbelang,