Is er al bekend wat de dienstregeling is met oud en nieuw tussen Groningen en Assen?
Ja. Plan uw reis op ns.nl/reisplanner om die te zien.
Als u in de reisplanner kijkt dan kunt u zien dat de laatste trein voor 8 uur rijdt en de eerst volgende op 1 januari pas na 9 uur.
Ja, de reisplanner is dus angepast :)
Ja, de reisplanner is dus angepast :)
Eindelijk… NS laat je ieder jaar geloven dat ze de normale dienstregeling rijden, en dan een paar weken van tevoren is het "sorry, na 20u rijden we niet”.
Ja, de reisplanner is dus angepast :)
Eindelijk… NS laat je ieder jaar geloven dat ze de normale dienstregeling rijden, en dan een paar weken van tevoren is het "sorry, na 20u rijden we niet”.
Is overigens pas sinds vandaag, al staat er 1 Oktober 00:00
De dienstregeling van oud-en-nieuw wordt juist extra vroeg in de reisplanner gezet. Normaalgesproken kun je ongeveer 3 à 4 weken van tevoren de dienstregeling inzien. Bij oud-en-nieuw was dat al in de laatste week van november, dus zo'n 6 weken van tevoren.
De dienstregeling van oud-en-nieuw wordt juist extra vroeg in de reisplanner gezet. Normaalgesproken kun je ongeveer 3 à 4 weken van tevoren de dienstregeling inzien. Bij oud-en-nieuw was dat al in de laatste week van november, dus zo'n 6 weken van tevoren.
Dat is dan een stap vooruit. Niettemin was het mogelijk om voor die tijd tickets te kopen voor treinen waarvan NS wist dat ze niet zouden rijden. Met name ook internationale tickets via NMBS en DB, uiteraard zonder waarschuwing. NS had immers die dienstregeling zo doorgegeven.
NS laadt al jaren de kerstvakantie twee weken eerder in dan alle andere weken, dus een verbetering is het niet, hooguit een voortzetting van wat al gedaan werd.
Internationale tickets heb ik geen kijk op. Hoeveel mensen zouden in het buitenland een kaartje kopen voor treinen in Nederland meer dan 6 weken vooruit, specifiek voor oudejaarsavond?
NS laadt al jaren de kerstvakantie twee weken eerder in dan alle andere weken, dus een verbetering is het niet, hooguit een voortzetting van wat al gedaan werd.
Internationale tickets heb ik geen kijk op. Hoeveel mensen zouden in het buitenland een kaartje kopen voor treinen in Nederland meer dan 6 weken vooruit, specifiek voor oudejaarsavond?
"Oh het zijn vast niet zo veel mensen dus het maakt niet uit." , lekker makkelijke manier van denken weer.
De dienstregeling wordt maanden of zelfs jaren van te voren gemaakt, dus het is ook al een hele tijd bij NS bekend. Toch besluit NS de dienstregeling een paar weken van te voren in te voeren voor zowel de reizgers als andere vervoerders.
Bovendien zijn oudjaarsdag en nieuwjaarsdag vaste feestdagen die niet opeens op andere datums vallen, je kan dus best het kopen van tickets op die datum blokkeren totdat de dienstregeling wel goed er in staat.
De dienstregeling wordt maanden of zelfs jaren van te voren gemaakt, dus het is ook al een hele tijd bij NS bekend. Toch besluit NS de dienstregeling een paar weken van te voren in te voeren voor zowel de reizgers als andere vervoerders.
Weken van tevoren in de planner invoeren lijkt me goed genoeg. Voor andere vervoerders is het niet relevant omdat die voor oud en nieuw gebonden zijn aan de afspraken daarover in hun eigen concessie en hun diensten dus sowieso niet aan NS mogen aanpassen.
Bovendien zijn oudjaarsdag en nieuwjaarsdag vaste feestdagen
Sinds wanneer is oudjaarsdag een feestdag?
Internationale tickets heb ik geen kijk op. Hoeveel mensen zouden in het buitenland een kaartje kopen voor treinen in Nederland meer dan 6 weken vooruit, specifiek voor oudejaarsavond?
De hele periode rond de feestdagen is erg druk voor langeafstandsreizen en tickets worden dan ook al geboekt vanaf dat dat mogelijk is in september/oktober. Hoeveel dat er precies zijn, dat kan NSI vertellen maar dat gaan ze natuurlijk niet doen.
Bovendien zijn oudjaarsdag en nieuwjaarsdag vaste feestdagen
Sinds wanneer is oudjaarsdag een feestdag?
Lekker partijtje mieren... weer, maae als ik het kon aanpassen had ik het zo gedaan .
'T zijn natuurlijk wel nogsteeds dagen waar een aangepaste dienstregeling wordt ingevoerd. Frustratie bij (internationale) reizigers kun je makkelijk voorkomen door goed te informeren. En ik vind goed informeren niet een aantal weken van te voren.
De dienstregeling wordt maanden of zelfs jaren van te voren gemaakt, dus het is ook al een hele tijd bij NS bekend. Toch besluit NS de dienstregeling een paar weken van te voren in te voeren voor zowel de reizigers als andere vervoerders.
Dat valt vies tegen. Dat er globaal na 20 uur niet meer gereden wordt, is bekend, maar de exacte uitwerking welke rit niet rijdt, wordt relatief kort van tevoren gemaakt. Geen jaren, ook geen maanden, maar hooguit weken. Het is ook geen kopie van vorig jaar, omdat de hele dienstregeling dit jaar anders is.
Dat valt vies tegen. Dat er globaal na 20 uur niet meer gereden wordt, is bekend, maar de exacte uitwerking welke rit niet rijdt, wordt relatief kort van tevoren gemaakt. Geen jaren, ook geen maanden, maar hooguit weken.
Dat is een keuze. Voor de internationale treinen zitten de beperkingen van 31/12 en 1/1 in de jaardienstregeling. Er is geen reden waarom dat voor de binnenlandse treinen niet ook zou kunnen.
Met de huidige (door ProRail opgelegde) systemen en werkwijzes ga je dat niet redden. Voor losse internationale treinen is het nog te doen om dit soort bijzonderheden in de jaardienst mee te geven, maar voor de honderden binnenlandse treinen kom je in een ondoenlijke administratieve brij. Ik wil graag denken in oplossingen, maar hier zie ik de (logistieke/planmatige) oplossing niet. Wellicht als er in de reisinformatie veel meer mogelijk is, maar dan maak je eerst een plan voor de reisinformatie en daarna pas een echt plan.
Met de huidige (door ProRail opgelegde) systemen en werkwijzes ga je dat niet redden. Voor losse internationale treinen is het nog te doen om dit soort bijzonderheden in de jaardienst mee te geven, maar voor de honderden binnenlandse treinen kom je in een ondoenlijke administratieve brij. Ik wil graag denken in oplossingen,[...]
Een andere mogelijkheid is natuurlijk om de afwijkingen eerder te publiceren, bij voorkeur rond het tijdstip dat de nieuwe dienstregeling wordt gepubliceerd. Er is momenteel ieder jaar een periode van 1-2 maanden dat er treinen in de dienstregeling staan waarvan NS van tevoren al weet dat ze niet zullen rijden. Het is een keuze om dat zo te doen.
Ook dat lukt niet met de huidige (door ProRail opgelegde) systemen en werkwijzes. Je kan in augustus/september (wat je nodig hebt om de publicatie van oktober te halen) geen aanpassingen doen in de treindienst van december op dagniveau. Er zijn (keiharde) deadlines van de tijdsvakken waarin vervoerders aanpassingen kunnen doorvoeren voor de treindienst in een bepaalde periode. Al zou je het als vervoerder nog zo graag willen, het kan niet zolang die extreem vaste tijdsvakken bestaan. Om dat te wijzigen, moet ProRail meebewegen en dan zit je (volgens mij) met Europese afspraken en dergelijke over aanleveren van input, publicatie, enzovoorts.
Dat valt vies tegen. Dat er globaal na 20 uur niet meer gereden wordt, is bekend, maar de exacte uitwerking welke rit niet rijdt, wordt relatief kort van tevoren gemaakt. Geen jaren, ook geen maanden, maar hooguit weken.
Dat is een keuze. Voor de internationale treinen zitten de beperkingen van 31/12 en 1/1 in de jaardienstregeling. Er is geen reden waarom dat voor de binnenlandse treinen niet ook zou kunnen.
Internationale tickets hebben vaak vraagafhankelijke tarieven en dat is een reden om vaak ver van te voren te boeken. Voor binnenlandse tarieven speelt dat niet. Als je weet dat de treindienst op oudjaar ruwweg om ongeveer 20 uur eindigt en op nieuwjaarsdag tussen 9 en 10 begint is dat wat verder van te voren wel voldoende.
Als je weet dat de treindienst op oudjaar ruwweg om ongeveer 20 uur eindigt en op nieuwjaarsdag tussen 9 en 10 begint is dat wat verder van te voren wel voldoende.
Taalnazi
Maar verwacht met oud/nieuwjaar gerust geen reguliere treinen in de vroege ochtend,
Rond 9:00 zal er wel iets gaan rijden of zo.
Taalnazi
Maar verwacht met oud/nieuwjaar gerust geen reguliere trenen in de vroege ochtend,
Rond 9:00 zal er wel iets gaan rijden of zo.
Taalnazi
Er zullen al enkele treinen rijden voor 10 uur 's ochtends, en de Schiphol sprinter rijdt ook gewoon nog tot 10 uur 's avonds en in de vroege ochtend (5 uur 's ochtends) rijden er ook al sprinters naar Schiphol of Amsterdam Centraal vanuit Den Haag Centraal, Lelystad Centraal, Amersfoort Centraal, Alkmaar en Hoorn.
Handig om vroeg van te voren te weten als je een internationale reis moet maken .
Dat valt vies tegen. Dat er globaal na 20 uur niet meer gereden wordt, is bekend, maar de exacte uitwerking welke rit niet rijdt, wordt relatief kort van tevoren gemaakt. Geen jaren, ook geen maanden, maar hooguit weken.
Dat is een keuze. Voor de internationale treinen zitten de beperkingen van 31/12 en 1/1 in de jaardienstregeling. Er is geen reden waarom dat voor de binnenlandse treinen niet ook zou kunnen.
Internationale tickets hebben vaak vraagafhankelijke tarieven en dat is een reden om vaak ver van te voren te boeken.
En daarom boekt een internationale reiziger zijn ticket van (zeg) Berlijn naar Groningen met aankomst iets voor middernacht op 31/12 al half oktober.
Voor binnenlandse tarieven speelt dat niet. Als je weet dat de treindienst op oudjaar ruwweg om ongeveer 20 uur eindigt en op nieuwjaarsdag tussen 9 en 10 begint is dat wat verder van te voren wel voldoende.
Bovengenoemde reiziger boekt via DB, krijgt geen waarschuwing bij boeking (waarom ook: NS heeft immers de dienstregeling doorgegeven) en strandt op 31/12 in bv. Deventer. Of hij krijgt op een willekeurig moment in december een mail dat zijn reis niet meer mogelijk is. Maar dat is allemaal geen probleem? Of begrijp ik je verkeerd?
Misschien denk ik te simpel. Maar het lijkt me toch echt geen raketwetenschap dat alle Nederlandse vervoerders een lijstje indienen met de treinen die op 31/12 en 01/01 niet rijden en dat die uitzonderingen als voetnoot in de jaardienst worden verwerkt.
Dat voorkomt alle problemen voor reizigers die ruim van te voren boeken en vervolgens stranden op 31/12 of op 01/01 niet tijdig de overstap op de internationale trein kunnen halen omdat de eerste trein niet rijdt op Nieuwjaarsdag.
Dat lijstje zou je bij wijze van spreken morgen kunnen maken zodat het bij de volgende dienstregeling geregeld is.
Zie de uitleg hierboven waarom dat om dit moment (technisch) nog niet kan.
Misschien denk ik te simpel. Maar het lijkt me toch echt geen raketwetenschap dat alle Nederlandse vervoerders een lijstje indienen met de treinen die op 31/12 en 01/01 niet rijden en dat die uitzonderingen als voetnoot in de jaardienst worden verwerkt.
Over voetnoten bij treinen die een dag in het jaar niet rijden zijn destijds al klachten binnengekomen. Veolia deed dat bijv. vroeger.
Misschien denk ik te simpel. Maar het lijkt me toch echt geen raketwetenschap dat alle Nederlandse vervoerders een lijstje indienen met de treinen die op 31/12 en 01/01 niet rijden en dat die uitzonderingen als voetnoot in de jaardienst worden verwerkt.
Over voetnoten bij treinen die een dag in het jaar niet rijden zijn destijds al klachten binnengekomen. Veolia deed dat bijv. vroeger.
Wat was het probleem daarmee dan volgens de klagers?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.