beantwoord

oudjaarsdag

  • 15 November 2021
  • 9 reacties
  • 319 Bekeken

Hoi ik heb een weekend vrij abbonement en daarin staat dat feestdagen ook onbeperkt reizen en gratis zijn, nu vraag ik me af of oudjaarsdag als feestdag word gezien of dat dat wel als een normale dag geld.

icon

Beste antwoord door Momo 15 November 2021, 22:29

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Oudjaarsdag is normale werkdag. 

Wat de feestdagen wel zijn is hier te zien.

https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-feestdagen.html

En hou er rekening mee dat de treinen in de avond al vroeg stoppen met rijden op oudjaarsdag.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

31 december is géén feestdag, bij NS niet en eigenlijk nergens. Het telt (2021) als een normale vrijdag. In oudere topics daarover heeft NS ooit een hele grote fout gemaakt!

Wat @Jeroen zegt ook rekening mee houden. Treinen vertrekken tot ca. 20:00 maar rijden vaak niet het volledige traject! Check de Reisplanner tegen die tijd.

Reputatie 7
Badge +1

[31 december]

Treinen vertrekken tot ca. 20:00 maar rijden vaak niet het volledige traject! Check de Reisplanner tegen die tijd.

Wonderlijk vind ik altijd dat de dienstregeling van 31 december pas relatief laat in de planner komt, terwijl die elk jaar (ongeveer) hetzelfde is. Ook aan het buitenland wordt eerst een normale dienstregeling doorgegeven en pas een paar weken van tevoren worden de treinen na 20u opgeheven. Op dit moment kan ik bv. nog gewoon een kaartje boeken met aankomst in Nederland laat op de 31e:

Of nog later. Zouden er ieder jaar reizigers stranden?

Badge +3

Die eerste en tweede zullen wellicht (ga er niet vanuit) wel lukken nog.

Bij de derde staat al een /!\ dus dan moet er een belletje gaan rinkelen? (als dat met 31 dec te maken heeft).

De vierde zal tegen oudjaarsdag wel uit die planner verdwijnen, en anders succes met de eventuele thuisbrenplicht van NS (als die in de Reisplanner stond, én NS International daar aan mee werkt). 

Stranden is relatief, want na 0:30 rijden er weer treinen (nachtnet). Geen idee of er dan nog iets naar Groningen gaat, check de Reisplanner!

Reputatie 7
Badge +1

Die eerste en tweede zullen wellicht (ga er niet vanuit) wel lukken nog.

Bij de derde staat al een /!\ dus dan moet er een belletje gaan rinkelen? (als dat met 31 dec te maken heeft).

De vierde zal tegen oudjaarsdag wel uit die planner verdwijnen, en anders succes met de eventuele thuisbrenplicht van NS (als die in de Reisplanner stond, én NS International daar aan mee werkt). 

Dat ene uitroepteken heeft niks met 31 december te maken.

NS heeft inderdaad een zorgplicht op het moment dat je een ticket hebt geboekt en bij binnenkomst in Nederland strandt omdat de beloofde treinen niet blijken te bestaan. Maar wat ik zo vreemd vind, is dat de boeking eerst een maand of 2 open is en dan pas de treinen van na 20u opgeheven worden. Ieder jaar weer.

Reputatie 7
Badge +3

Het is ieder jaar zo dat de treinen vroeg stoppen, na 20:00 uur vaak nog wel tot een bepaald station hun rit afmaken en geen treinen meer vanaf hun beginstation vertrekken. Ook wordt dit altijd pas later in de reisplanner aangepast. Nu kun je bv al de dienstregeling van 31 december opvragen en daar staan gewoon dezelfde reisadviezen in die ook op andere werkdagen gelden. Bij NS is toch wel bij het invoeren van de nieuwe dienstregeling bekend dat de treinen op 31 december eerder stoppen dus waarom wordt dat niet gelijk zo ingevoerd? Zoals het nu al jaren gaat is het maar tot misschien 10 dagen van tevoren de vraag tot hoe laat welke trein tot waar rijdt. 

Reputatie 7
Badge +3

NS zou de informatievoorziening aanzienlijk kunnen stroomlijnen door in de jaardienst al voetnoten op te nemen bij de treinen die op 31-12 niet rijden. Je krijgt dan al een meteen de uitzonderingen te zien op het moment dat de nieuwe jaardienst wordt aangeboden in de reisplanners.

Frappant is dat NS dat dan weer wel doet voor alle internationale treinen. Die staan wel goed in de reisplanners, inclusief de voetnoten.

Reputatie 7
Badge +1

Frappant is dat NS dat dan weer wel doet voor alle internationale treinen. Die staan wel goed in de reisplanners, inclusief de voetnoten.

Precies. Ik heb een aantal jaren geleden al eens geprobeerd uit te vissen waarom dat voor binnenlandse treinen niet kon, maar het antwoord vanuit NS kwam niet verder dan “dat doen we niet voor binnenlandse treinen".

Reageer