Skip to main content

Ik had gelezen dat er op 11 september a.s. stakingen in het OV gepland staan, waaronder bij NS. Het is mij niet helemaal duidelijk wat er precies wel en niet rijdt die dag. Rijden er helemaal geen NS treinen of valt slechts een gedeelte uit? Rijden de regionale treinen van andere maatschappijen ook niet? Rijden internationale treinen?

Is hier al meer duidelijkheid over?

Erger is dat de man er ook niet bij nadenkt dat de treinen om 08.00 uur vanaf het startpunt vertrekken.

Maar er wordt helemaal niet gezegd dat de treinen weer om 08:00 zullen rijden?

Er wordt gezegd dat er wordt gestaakt van 04:00 tot 08:00, alles moet ook nog opgestart worden dus reken er sowieso maar een paar uur bij op voordat alles weer een beetje normaal verloopt. Om 08:00 zullen echt niet de eerste treinen vertrekken, nergens niet.

 

NS zelf heeft helemaal geen tijden genoemd waarbij de eerste treinen zullen vertrekken, omdat ze zelf nog niet eens de boel op orde hebben. Het zou me eigenlijk niet eens verbazen dat er uiteindelijk bijna helemaal geen treinen zullen rijden voor de rest van de ochtend en een gedeelte van de middag.

 

Bij stakingen kan je beter de boel vermijden.


 

Bij stakingen kan je beter de boel vermijden.

Dat is het enige juiste advies. Vroeger was het allemaal veel lastiger, mensen waren toen veel afhankelijker van de trein omdat velen geen auto hadden en thuiswerken niet mogelijk was. Maar tegenwoordig is het geen ramp als de trein niet rijdt.


 

Bij stakingen kan je beter de boel vermijden.

Dat is het enige juiste advies. Vroeger was het allemaal veel lastiger, mensen waren toen veel afhankelijker van de trein omdat velen geen auto hadden en thuiswerken niet mogelijk was. Maar tegenwoordig is het geen ramp als de trein niet rijdt.

Er zijn nog altijd genoeg reizenden die wel naar hun werk toe moeten op 11 september, verpleegkundigen, kantoorpersoneel, winkelpersoneel, studenten naar college etc.etc. 

De staking is lang van te voren aangekondigd en men had nu echt wel een inschatting van de gevolgen moeten kunnen maken . Dat dat nu nog steeds niet is gelukt is zorgelijk wat mij betreft. 

Als je de mogelijkheid hebt om niet te hoeven reizen, reis dan inderdaad niet, maar NS maakt zioch er wel heel gemakkelijk vanaf op X.   


Schiphol stapt overigens wederom naar de rechter voor de staking van 11 september.

 

https://nos.nl/artikel/2536146-schiphol-stapt-naar-de-rechter-vanwege-staking-ns-personeel


Schiphol stapt overigens wederom naar de rechter voor de staking van 11 september.

 

https://nos.nl/artikel/2536146-schiphol-stapt-naar-de-rechter-vanwege-staking-ns-personeel

Wat hebben die toppers van Schiphol het toch zwaar hé... Het haalt een beetje het effect van een staking weg als je besluit om op 1 'belangerijk' stuk wel te rijden.


Schiphol stapt overigens wederom naar de rechter voor de staking van 11 september.

 

https://nos.nl/artikel/2536146-schiphol-stapt-naar-de-rechter-vanwege-staking-ns-personeel

Wat hebben die toppers van Schiphol het toch zwaar hé... Het haalt een beetje het effect van een staking weg als je besluit om op 1 'belangerijk' stuk wel te rijden.

De voorgaande keren hebben ze gewonnen en moesten de treinen tussen Amsterdam CS en Schiphol blijven rijden.


De voorgaande keren hebben ze gewonnen en moesten de treinen tussen Amsterdam CS en Schiphol blijven rijden.

Ik zie overigens niet wat er veranderd in de bereikbaarheid als er alleen een directe verbinding Amsterdam CS - Schiphol is, want je moet dan nog in Amsterdam zien te komen zonder OV. Zoveel effect zal het echt niet hebben.


Krijgen mensen met een abonnement nog iets van een vergoeding? Is daar iets over bekend (uiteraard met geldige incheck)


Krijgen mensen met een abonnement nog iets van een vergoeding? Is daar iets over bekend (uiteraard met geldige incheck)

https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html

Lang verhaal kort, je hebt wellicht recht op GTBV of een tegemoetkoming van (maar liefst!) €25 voor vervangend vervoer, maar alleen als NS dat heeft aangegeven. (wat ze waarschijnlijk begin volgende week zullen aankondingen samen met de info over hoe de rest van de dag er uit zal zien).

 

Bij een staking heb je officieel geen recht op GTBV dus een vergoeding voor een abonnement zie ik al helemaal niet gebeuren...


Nog 38 uur te gaan en nog steeds geen (duidelijke) informatie…

Plannen wordt zo wel moeilijk hé? Het zou fijn zijn voor het woon-werkverkeer dat ze vroegtijdig kunnen delen of ze later of zelfs helemaal niet naar werk kunnen komen...


Vorige week vrijdag stond er nog in de waarschuwing op de website dat er begin deze week meer duidelijkheid was verwacht:

 

Die melding is nu aangepast en er staat niets meer over wanneer er meer duidelijk is…

https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/woensdagochtend-11-september-vakbondstaking-aangekondigd-in-het-openbaar-vervoer.html


Gister stond er een artikel over de stakingen in de Telegraaf. Daarin stond o.a. dit:

1. Wat ligt wanneer stil?

De ov-staking begint dinsdag. Dan leggen werknemers in het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag het werk neer tussen 04.00 en 08.00 uur. Bussen, trams en metro’s rijden niet. Een dag erna staken medewerkers van de NS en het streekvervoer van 04.00 tot 08.00 uur.

„Iedereen dient op tijd op de plek (voor 08.00 uur) klaar te staan met de bus om precies om 08.00 uur de dienst te kunnen aanvangen”, aldus de FNV. Maar of dat gaat lukken, is de vraag. Zo houdt bijvoorbeeld de RET rekening met een geleidelijke opstart tussen 08.30 en 09.00 uur. „Houd er rekening mee dat pas rond 11.00 uur de dienstregeling weer enigszins op orde is.”

Bij de NS weet men nog niet precies hoe de hinder uitpakt, laat woordvoerder Anne van der Wel weten.

 

Ik denk dat je wat NS betreft rekening moet houden met ten minste hetzelfde als waar de RET rekening mee houdt. 


Ik denk dat je wat NS betreft rekening moet houden met ten minste hetzelfde als waar de RET rekening mee houdt. 

Het zal wel een stuk erger zijn dan bij RET, overigens vind ik de verwachting dat iedereen om 08:00 op z'n werkplek is een beetje koekwous...


Het zal wel een stuk erger zijn dan bij RET

Daarom zeg ik ook “ten minste". 


Ik denk dat je wat NS betreft rekening moet houden met ten minste hetzelfde als waar de RET rekening mee houdt. 

Het zal wel een stuk erger zijn dan bij RET, overigens vind ik de verwachting dat iedereen om 08:00 op z'n werkplek is een beetje koekwous...

Als medewerkers tot een bepaalde tijd hun werk niet doen is het gek dat je als werkgever verwacht dat ze dat daarna wel weer doen en dus zijn waar dat moet gebeuren? Op andere dagen ben je toch ook op je werk op het moment dat je daarmee moet beginnen?


Krijgen mensen met een abonnement nog iets van een vergoeding? Is daar iets over bekend (uiteraard met geldige incheck)

https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html

Lang verhaal kort, je hebt wellicht recht op GTBV of een tegemoetkoming van (maar liefst!) €25 voor vervangend vervoer, maar alleen als NS dat heeft aangegeven. (wat ze waarschijnlijk begin volgende week zullen aankondingen samen met de info over hoe de rest van de dag er uit zal zien).

 

Bij een staking heb je officieel geen recht op GTBV dus een vergoeding voor een abonnement zie ik al helemaal niet gebeuren...

Dat is, hoewel NS het vast graag zo framen, niet volledig juist. Je kúnt (sowieso) aanspraak maken op een vergoeding voor vertraging. Als je dat niet doet, kun je een tegemoetkoming van max. €25. Alleen aan dat laatste kunnen NS, uiterlijk op de eerste stakingsdag te publiceren, aanvullende voorwaarden verbinden. Als NS hier niets (tijdig) over zwgt heb je dus even goed recht op zo'n tegemoetkoming maar dan zonder dat er aanvullende voorwaarden gelden.


Ik denk dat je wat NS betreft rekening moet houden met ten minste hetzelfde als waar de RET rekening mee houdt. 

Het zal wel een stuk erger zijn dan bij RET, overigens vind ik de verwachting dat iedereen om 08:00 op z'n werkplek is een beetje koekwous...

Als medewerkers tot een bepaalde tijd hun werk niet doen is het gek dat je als werkgever verwacht dat ze dat daarna wel weer doen en dus zijn waar dat moet gebeuren? Op andere dagen ben je toch ook op je werk op het moment dat je daarmee moet beginnen?

Er wordt gestaakt van 04:00 tot 08:00 niet 04:00 tot 07:00 of hoe lang mensen er ook over doen om naar werk te gaan, in mijn ogen houdt dat in dat je helemaal niet met je werk bezig bent en dus ook helemaal niet bezig bent met het reizen naar werk.

Een verplichting dat iedereen om (bijvoorbeeld) 08:15 op z'n werkplek is, is in dit geval beter in mijn ogen. Dan zullen er alsnog mensen zijn die voor 08:00 moeten vertrekken naar werk, maar dat is dan maar net zo.


Ik denk dat je wat NS betreft rekening moet houden met ten minste hetzelfde als waar de RET rekening mee houdt. 

Het zal wel een stuk erger zijn dan bij RET, overigens vind ik de verwachting dat iedereen om 08:00 op z'n werkplek is een beetje koekwous...

Als medewerkers tot een bepaalde tijd hun werk niet doen is het gek dat je als werkgever verwacht dat ze dat daarna wel weer doen en dus zijn waar dat moet gebeuren? Op andere dagen ben je toch ook op je werk op het moment dat je daarmee moet beginnen?

Er wordt gestaakt van 04:00 tot 08:00 niet 04:00 tot 07:00 of hoe lang mensen er ook over doen om naar werk te gaan, in mijn ogen houdt dat in dat je helemaal niet met je werk bezig bent en dus ook helemaal niet bezig bent met het reizen naar werk.

Een verplichting dat iedereen om (bijvoorbeeld) 08:15 op z'n werkplek is, is in dit geval beter in mijn ogen. Dan zullen er alsnog mensen zijn die voor 08:00 moeten vertrekken naar werk, maar dat is dan maar net zo.

Je werk niet doen om een punt te maken bij je werkgever is staken, toch? Als je maar tot 8:00 staakt, doe je dus vanaf 8:00 je werk weer, en reistijd voor woon-werkverkeer valt daar normaliter niet onder.

Hoewel het vaak gecombineerd wordt, is staken noet hetzelfde als actievoeren en hoeft dat dus niet op een bepaalde plaats. Als men bedoelt dat men tot 8:00 errns met spandoeken op een plein staat ofzo, staakt men langer.


 

 

 

Er wordt gestaakt van 04:00 tot 08:00 niet 04:00 tot 07:00 of hoe lang mensen er ook over doen om naar werk te gaan, in mijn ogen houdt dat in dat je helemaal niet met je werk bezig bent en dus ook helemaal niet bezig bent met het reizen naar werk.

Een verplichting dat iedereen om (bijvoorbeeld) 08:15 op z'n werkplek is, is in dit geval beter in mijn ogen. Dan zullen er alsnog mensen zijn die voor 08:00 moeten vertrekken naar werk, maar dat is dan maar net zo.

Woonwerkverkeer is wettelijk een privezaak. Werk begint pas als je op je werkplek bent tenzij anders afgesproken met je werkgever (bijv. bij een dienstreis).

Mensen moeten dus woensdag om 8.00 uur op hun standplaats zijn. Dat staat trouwens ook in de toelichting die de vakbonden aan het personeel hebben gegeven.


Ik las zelf dat het, in ieder geval bij Transdev, zelfs de bedoeling is dat ritten beginnen bij de eerste halte die normaal na 8 uur gepasseerd wordt.

Al is dat met bussen vaak wel makkelijker dan met treinen.


Volgens mij bij treinen volstrekt onmogelijk. Als ik bijvoorbeeld de trein Den Helder-Nijmegen neem dan zou die dus om 08:05 uur moeten beginnen in Castricum ipv in Den Helder. Hoe ga je dat op de dag ervoor allemaal regelen? 


Volgens mij bij treinen volstrekt onmogelijk. Als ik bijvoorbeeld de trein Den Helder-Nijmegen neem dan zou die dus om 08:05 uur moeten beginnen in Castricum ipv in Den Helder. Hoe ga je dat op de dag ervoor allemaal regelen? 

Niet, überhaupt de normale dienstregeling opstarten is al een uitdaging.

Normaal gesproken wordt de dienstregeling geleidelijk opgestart, dat zal nu dus ook wel zijn.

Het zal rond de middag wel weer helemaal goed lopen (gok ik)

 

Je schuift in feiten gewoon de opstart van 05:00 door naar 08:00, wellicht dat er nog wat treinen op de juiste plek gezet moeten worden?


Volgens mij bij treinen volstrekt onmogelijk. Als ik bijvoorbeeld de trein Den Helder-Nijmegen neem dan zou die dus om 08:05 uur moeten beginnen in Castricum ipv in Den Helder. Hoe ga je dat op de dag ervoor allemaal regelen? 

Nouja, die bussen staan ook niet op de halte gestald natuurlijk en starten waar je om 8.00 uur had moeten zijn kan best eens ver van de stalling af zijn. (Voorbeeldje uit mijn eigen regio: de bus 80 die om 8.09 uur vanaf Veenendaal-De Klomp vertrekt start z'n dienst normaal in Amersfoort).

Praktisch gezien is het probleem dan identiek aan NS: op een later punt om 8.00 uur starten zou best eens kunnen betekenen dat je gewoon op het reguliere starttijdstip van je dienst moet vertrekken om daar leeg heen te rijden.

Edit: dit document van de vakbonden en werkgeversorganisaties geeft expliciet aan dat voor BTM vanaf 7.30 uur uitgerukt wordt om vanaf 8.00 uur weer passagiers mee te nemen.


De reisplanner is ook helemaal nog niet geüpdate, lekker handig voor de mensen die helemaal niks van de staking af weten of mensen die niet goed opletten.

die zullen morgen dus gewoon op een leeg station eindigen 😄.

 

Tot nu toe is het een fantastisch voorbereide staking voor elke vervoerder behalve NS...


Er wordt mogen ook niets vergoed zie deze reactie op X.

 

 


Reageer