Zowel NS als de streekvervoerders staken van 04:00 tot 08:00 op 11 september, er zal dan niks rijden.
Alleen het stadsvervoer, waaronder GVB in Amsterdam, HTM in Den Haag en RET in Rotterdam blijft rijden op die tijdstippen.
Citaat uit https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2024/08/landelijke-stakingen-ov-tegen-afschaffen-zwaarwerk
“Op dinsdag 27 augustus vindt er een veiligheidsoverleg plaats tussen de vakbonden en de werkgevers om de acties zo ordelijk en veilig mogelijk te laten verlopen. De vakbonden roepen alle werknemers op om solidair te zijn en massaal deel te nemen aan de stakingen. De dienstregeling zal op 11 september stipt om 8:00 uur worden hervat en stakers wordt gevraagd om op tijd op de vestigingen aanwezig te zijn.”
Zowel NS als de streekvervoerders staken van 04:00 tot 08:00 op 11 september, er zal dan niks rijden.
Thalys/Eurostar en ICE ook niet?
Zowel NS als de streekvervoerders staken van 04:00 tot 08:00 op 11 september, er zal dan niks rijden.
Thalys/Eurostar en ICE ook niet?
Op dit moment heb ik hier nog geen informatie over, ik raad je aan om onze website in de gaten te houden.
Citaat uit https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2024/08/landelijke-stakingen-ov-tegen-afschaffen-zwaarwerk
“Op dinsdag 27 augustus vindt er een veiligheidsoverleg plaats tussen de vakbonden en de werkgevers om de acties zo ordelijk en veilig mogelijk te laten verlopen. De vakbonden roepen alle werknemers op om solidair te zijn en massaal deel te nemen aan de stakingen. De dienstregeling zal op 11 september stipt om 8:00 uur worden hervat en stakers wordt gevraagd om op tijd op de vestigingen aanwezig te zijn.”
Bedankt voor deze meer gedetailleerde informatie. Als we dit vertalen naar -bijvoorbeeld- de sprinter Utrecht-Den Bosch. Wat is dan ongeveer aannemelijk de eerst rijdende trein 11-09?
Bedankt voor deze meer gedetailleerde informatie. Als we dit vertalen naar -bijvoorbeeld- de sprinter Utrecht-Den Bosch. Wat is dan ongeveer aannemelijk de eerst rijdende trein 11-09?
De ervaring uit het verleden leert dat het de rest van de dag wel eens een chaos kan blijven. Dat is natuurlijk ook de bedoeling van de vakbonden.
Citaat uit https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2024/08/landelijke-stakingen-ov-tegen-afschaffen-zwaarwerk
“Op dinsdag 27 augustus vindt er een veiligheidsoverleg plaats tussen de vakbonden en de werkgevers om de acties zo ordelijk en veilig mogelijk te laten verlopen. De vakbonden roepen alle werknemers op om solidair te zijn en massaal deel te nemen aan de stakingen. De dienstregeling zal op 11 september stipt om 8:00 uur worden hervat en stakers wordt gevraagd om op tijd op de vestigingen aanwezig te zijn.”
Bedankt voor deze meer gedetailleerde informatie. Als we dit vertalen naar -bijvoorbeeld- de sprinter Utrecht-Den Bosch. Wat is dan ongeveer aannemelijk de eerst rijdende trein 11-09?
Als alles volgens planning gaat zal de eerst volgende weer rijden na 08:00, maar reken daar maar niet op.
De stadsvervoerders (die een dag eerder staken) zijn iets duidelijker hierover, die geven aan dat de dienstregeling vanaf 8:00 opgestart zal worden vanuit remises en het dus een half uur tot een uur kan duren voor alle haltes weer aangedaan worden. Als de NS op dezelfde manier te werk gaat zullen de eerste treinen op bijvoorbeeld Utrecht Centraal kort na 8:00 vertrekken, maar vanaf een station als Tiel zal dat al snel 9:00 worden. Ook zal men waarschijnlijk niet direct naar elke tien minuten een trein opschalen, de meeste opstelterreinen zijn niet ontworpen om zoveel treinen tegelijk te laten vertrekken.
De communicatie hierin van NS is zoals gewoonlijks weer onder niveau, er komt begin volgende week pas meer info...
Misschien omdat men het nog niet weet?
Dat men geen exacte dienstregeling kan leveren snap ik, maar het verschil tussen om 8:00 vanaf de standplaatsen vertrekken of om 8:00 vanuit heel Nederland weer rijden (en dus vanaf 7:00 met leegmaterieelritten beginnen) zal men heus wel weten ondertussen.
https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/woensdagochtend-11-september-vakbondstaking-aangekondigd-in-het-openbaar-vervoer.html
Er staat duidelijk dat er begin volgende week meer bekend zal worden. Er moet blijkbaar nog geïnventariseerd worden wat de impact is wanneer allerlei ondersteunende afdelingen meestaken. Het is een landelijke stakingsoproep van zowel FNV als CNV.
Ik kan best begrijpen dat nog niet alles helemaal is uitgestippeld, maar het lijkt me sterk dat het niet duidelijk is wat ongeveer de schade zal zijn…
Op het laatste moment inventariseren wat de schade zal zijn is voor geen enkele reiziger die wilt plannen leuk.
De plannen om te staken zijn al maanden bekend
Dat men geen exacte dienstregeling kan leveren snap ik, maar het verschil tussen om 8:00 vanaf de standplaatsen vertrekken of om 8:00 vanuit heel Nederland weer rijden (en dus vanaf 7:00 met leegmaterieelritten beginnen) zal men heus wel weten ondertussen.
Het lijkt me sterk dat het de 2e zal zijn hoor... er wordt gestaakt van 04:00 tot 08:00 en niet van 04:00 tot 07:00...
Dat men geen exacte dienstregeling kan leveren snap ik, maar het verschil tussen om 8:00 vanaf de standplaatsen vertrekken of om 8:00 vanuit heel Nederland weer rijden (en dus vanaf 7:00 met leegmaterieelritten beginnen) zal men heus wel weten ondertussen.
Het lijkt me sterk dat het de 2e zal zijn hoor... er wordt gestaakt van 04:00 tot 08:00 en niet van 04:00 tot 07:00...
Ga daar maar vanuit idd. De opstart wordt normaal door de nachtdienst en vroege rangeerdiensten gedaan. Vanaf een uurtje of 3 worden op de meeste standplaatsen de eerste treinen klaargezet. Nu zal die opstart pas vanaf 8 uur plaats gaan vinden, een tijdstip waarop de nachtdiensten al naar huis zijn dus het zal ook nog eens trager gaan.
Ga daar maar vanuit idd. De opstart wordt normaal door de nachtdienst en vroege rangeerdiensten gedaan. Vanaf een uurtje of 3 worden op de meeste standplaatsen de eerste treinen klaargezet. Nu zal die opstart pas vanaf 8 uur plaats gaan vinden, een tijdstip waarop de nachtdiensten al naar huis zijn dus het zal ook nog eens trager gaan.
Dat denk ik ook. Het doel van de vakbonden is om tegen lage kosten zoveel mogelijk chaos en overlast te creëren voor de klanten. Vandaar dat dit soort stakingen altijd alleen bij het OV, rond voetbalwedstrijden, etc zijn.
Als de chaos de hele dag duurt zou dat voor de vakbonden natuurlijk ideaal zijn. Je kunt de trein dus het beste de 11de helemaal mijden.
Kan iemand mij vertellen wat er zwaar is aan het werk bij de NS, misschien kan ik dan wat meer begrip op brengen voor de situatie.. ik snap het gewoon echt niet
Maar u werkt er ook niet dus kan je niet zien of het zwaar werk is.
Maar u werkt er ook niet dus kan je niet zien of het zwaar werk is.
Dat is ook het probleem, iedereen vindt dat hij zwaar werk heeft en dus ook recht heeft op subsidie van de belastingbetaler om vervroegd met pensioen te gaan. Vandaar dat de politiek er niet zo veel voor voelt.
Maar u werkt er ook niet dus kan je niet zien of het zwaar werk is.
Daarom vraag @arnhemzuid het ook .
In een column in de Volkskrant heeft Peter de Waard op 16 augustus haarfijn uitgelegd waarom het beroep van conducteur zo zwaar is. Hier twee citaten:
“Politiemensen, docenten, stratenmakers, cipiers, stukadoors en burgemeesters hebben het allemaal zwaar. Maar na dat van raamprostituee moet treinconducteur het zwaarste beroep van Nederland zijn. Het is een baan met onregelmatige werktijden die moet worden beoefend in een schommelend vehikel. En vaak moet alleen worden opgetreden tegen een of twee agressieve of verwarde personen.”
“Ook de politie heeft het zwaar in Nederland. Maar die heeft tenminste nog wapens. En in het ergste geval kunnen ze nog een terugtrekkende beweging maken. ‘Sla de boel maar kort en klein. Ik zet mijn leven niet in de waagschaal.’
De treinconducteur kan geen kant op. ‘We zijn er klaar mee’, riep NS-baas Wouter Koolmees krijgshaftig nadat er weer een conducteur in elkaar werd geslagen. Maar een verbaal antwoord werkt niet.
Als de agent een vroegpensioen moet hebben, dan geldt dat zeker ook voor de conducteur.”
Bron: https://www.volkskrant.nl/economie/is-treinconducteur-niet-het-allerzwaarste-beroep~b7244d66/
Maar na dat van raamprostituee moet treinconducteur het zwaarste beroep van Nederland zijn. Het is een baan met onregelmatige werktijden die moet worden beoefend in een schommelend vehikel. En vaak moet alleen worden opgetreden tegen een of twee agressieve of verwarde personen.”
Haha, anekdote tijd, en stukje mitigatie! {off-topic}
Ik woonde als student (begin jaren 90) om de hoek bij wat (straat)prostitutie panden. Hadden die een zwaar beroep? Vast wel, maar bijna altijd tijd voor een praatje en sappige verhalen natuurlijk.
Onregelmatige werktijden? “Welnee, ik begin en stop met werken wanneer ik dat wil! Ik woon in Venlo (dus wel wat onbetaalde tijd of reiskosten voor woon-werk) maar het combineert prima met mijn parttime baan als kleuterjuf hoor! Ik ben aan het sparen voor een eigen beauty/kap/nagel/schoonheidssalon aan of nabij huis (met de nodige opleidingen via LOI of zo) en dat schiet wel aardig op. Ik ben al wat ouder, maar studentes uit Eindhoven zelf ‘werken’ ook gewoon in de duurdere clubs, of als escort-dame.
Massages e.d. thuis begin ik niet aan natuurlijk (maar als je wilt kan je er hier eentje krijgen, we hebben een massagetafel!)” Nooit gedaan natuurlijk (als student die overal wel iets kan scoren), maar heb wel een keer een rondleiding door dat pand gehad en dat zag er allemaal veel netter uit dan een studentenhuis (of een trein)
Dat waren dus gewoon de buurvrouwen eigenlijk, en over verwarde personen ook nog een anekdote… Ze tikte ooit op het raam van onze woonkamer (wij zaten GTST of zo te kijken na het diner) en vroeg of ze een grote (soep)lepel mocht lenen…
“Don’t ask, er komt straks een klant die het fijn vindt als ik daarmee op zijn *** sla, en dan in die lepel van alles mag deponeren…”
Een paar dagen daarna een gloednieuwe lepel van de HEMA of Blokker terug. Maar goed, ik denk dat ‘kleuterjuf’ @Loes en ander NS personeel het inderdaad wel zwaarder zal hebben dan die ‘hoeren’ op de hoek bij mij, of waar dan ook.
Mag ik hopen, ook voor de ‘meisjes’ die voor een raam gaan/moeten zitten om veel te verdienen, want bij McDonald's of AH krijg je ook 17 euro per uur en dan hoef je alleen maar te lachen en niet eens je tieten (formaat naar keuze van de kijker) te laten zien.
En waarschijnlijk vervroegd pensioen ook nog…
{/off-topic}
Als de agent een vroegpensioen moet hebben, dan geldt dat zeker ook voor de conducteur.”
En zo staat dus de hele collectieve sector op de stoep. Precies de reden waarom de politiek er liever niet aan begint.
Nog los van allerlei uitvoeringsproblemen. Niet iedereen doet zijn hele leven hetzelfde werk, hoe ga je daar mee om? Veel conducteurs zijn bijv. al in de 40 als ze in het vak instromen.
Het risico is dat je dadelijk kantoorpersoneel krijgt dat op zijn 64ste plotseling stratenmaker wordt. En voor werkgevers kan het ook een ideale regeling worden om zo duurder personeel met subsidie vroegtijdig te lozen.
Op X ook een reactie van een student die om 07:59 uur de trein moet hebben om naar collega te gaan. Student snapt blijkbaar niet dat 08.00 uur toch echt 08.00 uur is. Erger is dat de man er ook niet bij nadenkt dat de treinen om 08.00 uur vanaf het startpunt vertrekken. In Castricum bijvoorbeeld staat er om 08.05 de intercity naar Amsterdam in de dienstregeling. Ik kan nu al aangeven dat deze trein dus niet rijdt want hij komt vanuit Den Helder en zou daar normaal vertrekken om 07.16 uur. Eerste trein in Den Helder vertrekt pas om 08.04 uur dus pas om 08.55 uur in Castricum.
Ik denk echter wel dat er best wel veel mensen om 08.00 uur op het station staan en dan denken dat die om 08.05 echt wel komt. Communicatie vanuit NS is ook alleen maar: raadpleeg de NS-planner en deze zal juist bij dit soort stakingen niet het juiste advies geven.