Overstap in Amersfoort - even minuutje wachten ? | NS Community

Overstap in Amersfoort - even minuutje wachten ?


Ik reis al zo'n 3 jaar lang 3 keer per week tussen Utrecht en Enschede. De laatste tijd is het echter wel heel vaak raak en haal ik mijn reis niet op tijd. 9/10 keer komt dit doordat ik de overstap in Amersfoort (spoor 1 / 2, van de intercity naar Schothorst naar die naar Enschede toe), nét niet haal. Als in, de deuren sluiten precies 1 seconde voordat die van de aankomende trein open gaan.
 

Voorheen was dit beter, maar de laatste tijd is het constant raak. Ik snap niet waarom. De trein rijdt een stuk door naar Apeldoorn, en de rest van dat traject naar Enschede is niet druk. Tegenwoordig mis ik hem ongeveer wekelijks (dus pakweg 1 op de 3 keren dat ik ga), en met mij een trein lading anderen - bijna iedereen moet immers die overstap hebben.
 

Het ergste? De IC vanuit Utrecht waar ik in zit rijdt het laatste stuk langzamer om de IC naar Enschede voor te laten. Vervolgens is ie te laat op Amersfoort, alwaar de ‘aansluiting’ wegrijdt. Ont-zet-tend frustrerend voor mij en een treinlading reizigers, iedere keer weer dat het gebeurt. Plus uiteraard totaal onbegrip.
 

NS, ik snap dat punctualiteit hoog staat, maar het lijkt mij niet heel lastig om voor Amersfoort-richting-oost, een trein die ook maar eens in het half uur rijdt, een uitzondering te maken in het geval van niet meer dan 2 minuten vertraging oid (zie je de trein al aankomen?). Op dit monent is het totaal onnodig zeer frustrerend voor een redelijke groep reizigers, en waar ik altijd fan van jullie was, is dit de afgelopen weken, waarin naast dit nog een paar problemen waren, dit compleet verdwenen. Dit kost mij en anderen uren per week extra en het is niet nodig.

 

Overigens is volgens jullie eigen blog, waar hier regelmatig naar verwezen wordt, dit traject er één waar gewacht zou moeten worden: https://nieuws.ns.nl/blog-wachttijd-treinen/?_ga=2.150800243.416858909.1646901009-1107081877.1646740812#:~:text=%2C%2CHet%20is%20en%20blijft%20maatwerk,een%20Sprinter%20komt%20te%20hangen.

 

Geloof me, in de praktijk wordt er ab-so-luut niet gewacht, zelfs niet als de inkomende trein al praktisch stil staat en de vertrektijd amper aangebroken.

 

Ook het personeel ter plekke heeft altijd compleet onbegrip voor de regels op deze plek, en snapt niet waarom er niet gewacht kan worden.

 

(Mijn ervaring is gebaseerd op de trein van 09.07 op Utrecht, overstap op 09.20-09.22 op Amersfoort. Ik weet in ieder geval dat het bij deze trein schering en inslag is).

 


17 reacties

Hallo UtrechtEnschede en welkom op de NS Community,

 

Heel erg naar dat je deze ervaring zo vaak met ons hebt. Ik zie dat de trein vandaag inderdaad 2 minuten vertraging had. Deze 2 minuten zijn exact de 2 minuten die je als reiziger hebt om over te stappen. Ik durf niet te zeggen of de reden die je benoemd ook de exacte reden is. Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar ik zal je signaal in ieder geval doorgeven. Als dat namelijk zo is snap ik de frustratie volkomen. De blog waarnaar je verwijst is 5 jaar oud. Er is in die tijd flink wat veranderd. We dienen tegenwoordig wel op aangegeven tijd te zijn vertrokken. Het komt zelden voor dat een trein op een vertraagde trein wacht.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is natuurlijk een veel groter probleem dan anders nu NS met een gehalveerde treindienst rijdt. Daar had natuurlijk beter over moeten worden nagedacht bij de kritische overstappen als Amersfoort. 

Reputatie 7
Badge +1

Probeer als het ff kan op langere afstand als deze altijd de doorgaande trein te pakken-die rijdt nog steeds elk uur (beh. werken etc). Het lijkt me effectiever je werktijden met half uur te verschuiven.

Maar er schijnt redding: volgens nieuwsberichten worden vanaf volg. week stap voor stap de tijdelijk opgeheven treintjes weer in dienst gesteld.

Reputatie 7
Badge

Ik wil hier even wat duidelijkheid op geven: die trein hoeft niet te wachten op de trein naar Enschede.

Die komt namelijk vanuit Hilversum ‘onderlangs’ naar spoor 1, de trein uit Utrecht rijdt daar als het ware overheen naar spoor 2..

De reden dat er zo langzaam gereden wordt, is dan ook niet om te wachten op die andere trein, maar omdat onze treinen aangepast worden met een zwaarder ‘remcriterium’. Dit is de remming die we verplicht moeten aanhouden om het beveiligingssysteem (ATB) te laten weten dat we voldoen aan de opgelegde snelheidsbeperking.

 

Waarschijnlijk merk je de laatste tijd ook met ICM dat deze een stuk forser remt na de laatste bocht (bij Vlasakkers). Daar ligt die laatste snelheidsverlaging naar 40 km/u.

 

Dat er niet gewacht wordt…...ja….de trein wordt ‘veilig gezet’ (krijgt groen sein) en dan wordt er verwacht dat we op tijd vertrekken. Heel veel tijd om te wachten is er overigens niet, aangezien Connexxion er ook nog is met een trein naar Barneveld die er 4 minuten later achteraan moet én een trein die bij Barneveld Noord de hoofdbaan op moet vlak ná passage van die intercity. Paar minuten vertraagd betekent dat je met de intercity daar stilgezet wordt om de Valleilijn voor te laten (is me gisteren zelf overkomen).

 

NS, ik snap dat punctualiteit hoog staat, maar het lijkt mij niet heel lastig om voor Amersfoort-richting-oost, een trein die ook maar eens in het half uur rijdt, een uitzondering te maken in het geval van niet meer dan 2 minuten vertraging oid (zie je de trein al aankomen?). 

Tja, dan kan ik nog wel 20 "uitzonderingen" verzinnen. Wat denk je van aansluitingen op de vele sprinterseries buiten de Randstad die in de avond en op zondag om het uur rijden?

Reputatie 7

Het is gewoon jammer dat zulke aansluitingen bestaan, want ze zijn een bron van frustratie. Teveel treinen, te weinig sporen, te beperkte stationscapaciteit (en teveel eisen en regels?)

In het verleden had je een mooie overstap in Amersfoort van IC naar Groningen/Leeuwarden op de IC naar Enschede. En in het andere halfuur omgekeerd. Is er niet meer helaas.

Zelfde geldt voor de intercity-overstapknoop in Deventer. Ook weg.

Hallo UtrechtEnschede en welkom op de NS Community,

 

Heel erg naar dat je deze ervaring zo vaak met ons hebt. Ik zie dat de trein vandaag inderdaad 2 minuten vertraging had. Deze 2 minuten zijn exact de 2 minuten die je als reiziger hebt om over te stappen. Ik durf niet te zeggen of de reden die je benoemd ook de exacte reden is. Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar ik zal je signaal in ieder geval doorgeven. Als dat namelijk zo is snap ik de frustratie volkomen. De blog waarnaar je verwijst is 5 jaar oud. Er is in die tijd flink wat veranderd. We dienen tegenwoordig wel op aangegeven tijd te zijn vertrokken. Het komt zelden voor dat een trein op een vertraagde trein wacht.

Ik snap dat de blog een paar jaar oud is, maar hij is 4 maanden geleden door jullie nog aangehaald. Zo kwam ik er op:

 

Topic:

 

Juist deze lijn, en juist het feit dat je direct een half uur moet wachten (wat de NS ook geld kost ivm geld terug bij vertraging, naast de frustratie bij de reizigers), maakt dat dit een hele vervelende verbinding is geworden - dit is de laatste tijd ook een stuk erger dan voorheen (wellicht iets vaker 2 mins vertraging?), en ook verder zonder aanwijsbare oorzaak (mijn trein vanochtend vertrok gewoon op tijd vanuit Utrecht Centraal).

Vooral het punt dat op het moment dat de deuren opengaan de trein tegenover je dicht is en begint met rijden is een dikke middelvinger naar de reiziger voor je gevoel, zeker ook omdat het standaard een overstap is en net die 1 a 2 minuutjes voor een hele groep zoveel uitmaken.

Ik hoor ook van personeel op het station inderdaad dat niet wachten maar reizigers maar lekker laten stikken het nieuwe beleid is, mede omdat dit komt uit ‘reizigersonderzoek’. Vandaar ook juist dat ik dit hier wilde openen en vooral op dit traject onder de aandacht wil brengen, want als ik zo even op Amersfoort Centraal de opinie peilde lag die 180 graden anders, en ik weet niet hoe actueel dat onderzoek nog is.

Zie dit dus als input voor ander beleid danwel gedrag. Een poging om wat menselijkheid in het systeem te krijgen, we hebben gezien dat dit bij de Belastingdienst uiteindelijk tóch wel gewenst was, dus wellicht hier ook wel?

Reputatie 7
Badge +3

En dan wordt het ook nog eens verergerd door (ruim) voor vertrektijd beginnen met de vertrekprocedure. In de praktijk heb je daarom maar ruim een minuut om een overstap op hetzelfde perron te halen.

Al deze factoren zijn een drama op een station als Amersfoort wanneer ook nog eens de treindienst gehalveerd is.

Het is gewoon jammer dat zulke aansluitingen bestaan, want ze zijn een bron van frustratie.

Inderdaad. Ik heb het met deze aansluiting precies andersom. Ik reis van (Amstel naar) Utrecht naar Amersfoort Schothorst. Als ik daarbij de trein richting Deventer neem, om zeven over heel, zie ik in Amersfoort zo ongeveer standaard de intercity naar Schothorst voor mijn neus wegrijden. Heel frustrerend. Één keer per uur heb ik wel geluk, als ik de rechtstreekse trein van zeven over half in Utrecht kan nemen. In alle andere gevallen duurt mijn reis langer dan m.i. nodig.
De verbindingen tussen de grote stations zijn prima, maar als je naar een klein station moet, betekent dat bijna standaard 10-15 minuten op het perron rondhangen. 

Als de dienstregeling niet in mijn voordeel aangepast kan worden, willen jullie die IC naar Schothorst dan nóg eerder laten vertrekken? Dan hoef ik hem tenminste niet telkens voor mijn neus te zien wegrijden.

Reputatie 7
Badge +3

Het is gewoon jammer dat zulke aansluitingen bestaan, want ze zijn een bron van frustratie.

Inderdaad. Ik heb het met deze aansluiting precies andersom. Ik reis van (Amstel naar) Utrecht naar Amersfoort Schothorst. Als ik daarbij de trein richting Deventer neem, om zeven over heel, zie ik in Amersfoort zo ongeveer standaard de intercity naar Schothorst voor mijn neus wegrijden. Heel frustrerend. Één keer per uur heb ik wel geluk, als ik de rechtstreekse trein van zeven over half in Utrecht kan nemen. In alle andere gevallen duurt mijn reis langer dan m.i. nodig.
De verbindingen tussen de grote stations zijn prima, maar als je naar een klein station moet, betekent dat bijna standaard 10-15 minuten op het perron rondhangen. 

Als de dienstregeling niet in mijn voordeel aangepast kan worden, willen jullie die IC naar Schothorst dan nóg eerder laten vertrekken? Dan hoef ik hem tenminste niet telkens voor mijn neus te zien wegrijden.

Dienstregelingen kunnen niet in ieders voorkeur aangepast worden. Als overstap van de wegrijdende trein niet vermeld wordt in de planner is dit geen overstap. Je kunt bij het missen van die trein dan geen beroep doen op GeldTerugbijVertraging als je een half uur zou moeten wachten.

Reputatie 7
Badge +2

De aansluiting van de IC naar Enschede op die naar Schothorst is zelfs al jaren geleden vervallen, namelijk sinds de dive-under er ligt aan de westkant van Amersfoort. Sindsdien komt de trein uit Schiphol altijd op spoor 1 aan en als die naar Schothorst moet, moet die voor de trein naar Enschede weg omdat de overkruising aan de oostkant gelijkvloers is.

In dit geval ook geen heel groot probleem want er gaat een minuut of 8 later alweer een Sprinter naar Schothorst.

Natuurlijk gaat er altijd nog wel een trein. En natuurlijk gaat het om een luxeprobleem. De frustratie zit ‘m in steevast een trein voor je neus te zien wegrijden. Zo irritant.

Natuurlijk gaat er altijd nog wel een trein. En natuurlijk gaat het om een luxeprobleem. De frustratie zit ‘m in steevast een trein voor je neus te zien wegrijden. Zo irritant.

Dan langzamer uitstappen of niet naar de trein kijken, het is een illusie dat alle treinen perfect op elkaar kunnen aansluiten, dat is gewoon niet mogelijk.

Reputatie 7

Natuurlijk gaat er altijd nog wel een trein. En natuurlijk gaat het om een luxeprobleem. De frustratie zit ‘m in steevast een trein voor je neus te zien wegrijden. Zo irritant.

Dan langzamer uitstappen of niet naar de trein kijken, het is een illusie dat alle treinen perfect op elkaar kunnen aansluiten, dat is gewoon niet mogelijk.

Perfect vraagt niemand, wel (veel) beter. Daar zit een verschil in.

Reputatie 5

Even een positief bericht en een complimentje in deze context.

Afgelopen zondagavond moest ik vanwege de stremming bij Ede vanuit Arnhem via Deventer omreizen. Zodoende dus sowieso al fors vertraging. Tot overmaat van ramp had de intercity van Deventer naar Den Haag van 21:32u duidelijk last van de ijzel en liep onderweg enkele minuten vertraging op. Daardoor zouden we eigenlijk de overstap richting Schiphol in Amersfoort net gaan missen.

De vriendelijke, zeer jonge conducteur van de trein naar Den Haag probeerde via de portofoon zijn collega op de andere ic te contacteren en die bleek gelukkig daadwerkelijk even 2 minuutjes te kunnen wachten. Tientallen reizigers haalden zodoende toch hun overstap. Wellicht dat de conducteur van de Schiphol-ic dit trouwens ook zelf al had ingeschat. Deze heer deed het verder ook voorbeeldig; zeer heldere omroepberichten, meldde extra dat reizigers vanwege werkzaamheden met hun NS-vervoerbewijs ook van de Amsterdamse metro gebruik konden maken. Complimenten aan beide conducteurs!

Wat een fijn bericht. Vriendelijk bedankt daarvoor. Ik ga mijn best doen deze conducteur te bereiken met dit compliment!

Reputatie 5

Heel goed. Beide conducteurs verdienen dus een compliment. Zowel degene op de ic vanuit Deventer naar Den Haag als die op de ic van Amersfoort naar Schiphol.

Op een verder rampzalige reisdag verzachtten zij het leed aanzienlijk. Dergelijke competente mensen maken echt een verschil.

Reageer