Ik reis al zo'n 3 jaar lang 3 keer per week tussen Utrecht en Enschede. De laatste tijd is het echter wel heel vaak raak en haal ik mijn reis niet op tijd. 9/10 keer komt dit doordat ik de overstap in Amersfoort (spoor 1 / 2, van de intercity naar Schothorst naar die naar Enschede toe), nét niet haal. Als in, de deuren sluiten precies 1 seconde voordat die van de aankomende trein open gaan.
Voorheen was dit beter, maar de laatste tijd is het constant raak. Ik snap niet waarom. De trein rijdt een stuk door naar Apeldoorn, en de rest van dat traject naar Enschede is niet druk. Tegenwoordig mis ik hem ongeveer wekelijks (dus pakweg 1 op de 3 keren dat ik ga), en met mij een trein lading anderen - bijna iedereen moet immers die overstap hebben.
Het ergste? De IC vanuit Utrecht waar ik in zit rijdt het laatste stuk langzamer om de IC naar Enschede voor te laten. Vervolgens is ie te laat op Amersfoort, alwaar de ‘aansluiting’ wegrijdt. Ont-zet-tend frustrerend voor mij en een treinlading reizigers, iedere keer weer dat het gebeurt. Plus uiteraard totaal onbegrip.
NS, ik snap dat punctualiteit hoog staat, maar het lijkt mij niet heel lastig om voor Amersfoort-richting-oost, een trein die ook maar eens in het half uur rijdt, een uitzondering te maken in het geval van niet meer dan 2 minuten vertraging oid (zie je de trein al aankomen?). Op dit monent is het totaal onnodig zeer frustrerend voor een redelijke groep reizigers, en waar ik altijd fan van jullie was, is dit de afgelopen weken, waarin naast dit nog een paar problemen waren, dit compleet verdwenen. Dit kost mij en anderen uren per week extra en het is niet nodig.
Overigens is volgens jullie eigen blog, waar hier regelmatig naar verwezen wordt, dit traject er één waar gewacht zou moeten worden: https://nieuws.ns.nl/blog-wachttijd-treinen/?_ga=2.150800243.416858909.1646901009-1107081877.1646740812#:~:text=%2C%2CHet%20is%20en%20blijft%20maatwerk,een%20Sprinter%20komt%20te%20hangen.
Geloof me, in de praktijk wordt er ab-so-luut niet gewacht, zelfs niet als de inkomende trein al praktisch stil staat en de vertrektijd amper aangebroken.
Ook het personeel ter plekke heeft altijd compleet onbegrip voor de regels op deze plek, en snapt niet waarom er niet gewacht kan worden.
(Mijn ervaring is gebaseerd op de trein van 09.07 op Utrecht, overstap op 09.20-09.22 op Amersfoort. Ik weet in ieder geval dat het bij deze trein schering en inslag is).