Vanuit Zeeland naar richting Zwolle. Trein komt binnen op 4b. Rennen naar 3a. Tijd 31 okt. 19.57 uur. Die discussie is er al jaren! Waarom niet recht oversteken op het perron of de overstap 3 minuten langer maken? Leuk voor ouderen en minder validen!
Helaas is deze bottleneck reeds bekend en hier op het forum ook meermaals voorbij gekomen, daarnaast is er binnen de NS ook veel aandacht voor geweest maar is er geen oplossing voor dit probleem gevonden omdat elke mogelijke oplossing weer andere grotere problemen veroorzaakt in het totale netwerk van treinen.
Een directe oplossing is er dus niet op dit moment.
Op de zeeuwse lijn moet je dus ACHTERIN de trein stappen om de kans te vergroten dat je in Rsd de overstap van 4b naar 3a haalt! Niet praktisch als je in Mbg of BoZ instapt. Dan moet je de hele trein door als je van het busstation komt!
Wat vaak sneller gaat is(in Utrecht) onderdoor te gaan. Je kunt natuurlijk ook relaxt zij en een kop koffie of thee kopen en een trein later naar Zwolle nemem.
Heel bekend, altijd rennen. Ik heb regelmatig deze overstap en mis hem soms. Trein uit Zeeland komt regelmatig heel iets later binnen in Roosendaal om -56 of -26 en vaak moet je nog even wachten voor de deuren opengaan omdat eerst het gereedstaande treinstel gekoppeld moet worden. Dat is weer een minuutje extra. Terwijl de treinen koppelen, zie je tegenover je de trein naar Breda / Zwolle vertrekken en voorbijrijden. Resultaat is een half uur vertraging voor jou, terwijl de trein naar Zwolle altijd 5-6 minuten staat te wachten in Breda, dus tijd genoeg om in te lopen in principe. Soms wacht deze trein echter opeens wel gewoon op de overstappers, soms wel 3 of 4 minuten, en dan komt de tegenligger ook 2 minuutjes later binnen en wacht de IC naar Vlissingen ook 1 of 2 minuten op de overstappers uit Breda….! Het blijft iedere keer een verrassing. Er schijnt inderdaad geen oplossing voor te zijn, zo krap en minutieus is alles gepland, er hoeft maar iets af te wijken en je hebt al problemen.
Vanaf december rijdt er op werkdagen ieder uur een sprinter in Zeeland naast de intercity. Die sprinter biedt een ruimere aansluiting in Roosendaal, dus dat is een verbetering. Eén keer per uur blijft de situatie zoals nu, dus dat is wel behelpen. De trein naar Zwolle kan niet altijd wachten. Die staat weliswaar 5 minuten in Breda, maar moet daar op tijd binnen zijn, omdat vlak er achter de trein uit Brussel binnenkomt (één keer per uur).
Als je zelf een reis wil plannen in de nieuwe dienstregeling. Kies dan in de volgende reisplanner een datum na 11 december NS International (bene-system.com).
Vandaag 14 november om 20.27 uur weer geen overstap vanuit Middelburg in Roosendaal op de trein naar Zwolle @#$@#$% !!!
Het BLIJFT problematisch. Op RSD is niets te beleven. Geen kiosk open voor koffie. Alleen een Doner zaak in de stationshal open.
Veel geirriteerde reizigers met smartphones gezien die het thuisfront bellen dat ze weer een half uur later komen.
De volgende trein heeft om 20.57 uur wel gewacht op de volgende trein uit Vlissingen. Je zal door dit gedoe verderop in het land de laatste trein of bus maar missen !
Je zal door dit gedoe verderop in het land de laatste trein of bus maar missen !
Dan zal NS je tot de deur thuisbrengen op kosten van NS, mits je dit bij de conducteur van de trein aanvraagt of bij de servicezuil op het station (dus niet zelf een taxi voorschieten).
Niet fijn natuurlijk die gemiste overstap. Vergeet niet om geld terug te vragen (30 minuten vertraging geeft recht op geld terug, ook voor abonnementshouders en studenten).
Vandaag 14 november om 20.27 uur weer geen overstap vanuit Middelburg in Roosendaal op de trein naar Zwolle @#$@#$% !!!
Het BLIJFT problematisch. Op RSD is niets te beleven. Geen kiosk open voor koffie. Alleen een Doner zaak in de stationshal open.
Veel geirriteerde reizigers met smartphones gezien die het thuisfront bellen dat ze weer een half uur later komen.
De volgende trein heeft om 20.57 uur wel gewacht op de volgende trein uit Vlissingen. Je zal door dit gedoe verderop in het land de laatste trein of bus maar missen !
Ja, dat blijft waardeloos, en er is geen peil op te trekken of deze aansluiting wacht. Soms mis je hem ook omdat de trein eerst nog wordt gekoppeld en de deuren nog even gesloten blijven….. Ik ben bang dat het niet gaat veranderen. Ik voorspel ook veel commentaar op de situatie in de nieuwe dienstregeling, waarin de nieuwe IC om -03 gaat vertrekken, exact de tijd dat de trein uit Zwolle aankomt. Natuurlijk is het niet bedoeld als aansluiting en gaat er 5 minuten later een Sprinter…. maar toch komt het zuur over als je vlot naar Goes of verder wil en de IC net voor je neus gaat zien vertrekken.
Op het station valt - zeker in de avond - helemaal niks te beleven. Niet eens een AH to Go. Dat zal niet genoeg opleveren in een plaats als Roosendaal. Ook geen fijn gebied rondom dat station.
Voorlopig valt er op geen enkel station iets te doen na 20.00 uur.
Maar als je weet dat deze overstap niet altijd gehaald wordt, gok je toch niet op de laatste trein? Zeker niet op zo'n lange reis.
Voorlopig valt er op geen enkel station iets te doen na 20.00 uur.
Maar als je weet dat deze overstap niet altijd gehaald wordt, gok je toch niet op de laatste trein? Zeker niet op zo'n lange reis.
Juist wel toch? Taxi op kosten van de NS, en als goedmaker nog wat gtbv. Dan moet de sector maar wat robuuster worden...
Je kunt er geen peil op trekken. Afgelopen woensdag was de trein uit Vlissingen pas om 6.59 uur in Roosendaal en stond de trein richting Breda nog te wachten en vertrok deze 5 minuten te laat van spoor 4B en tegelijk kwam de trein vanuit de richting Breda binnenrijden op spoor 4A.
Maar ja, onze vrouwelijke machinist was weer aan het rijden op de Zeeuwse lijn. Komt om 5.59 uur heel langzaam station Middelburg binnenrijden op het moment dat de trein al had moeten vertrekken. Op de Arnebrug alweer in de remmen want na 2 kilometer volgt station Arnemuiden. En zo gaat het bij elk station. Vanuit Goes vertrek +1 minuut, Bergen op Zoom +3 minuten, aankomst in Roosendaal, na uiteraard zeer voorzichtig combineren met gereedstaand treinstel, +5 minuten. En zo gaat het elke keer met haar en wordt verschillende keren wel de aansluiting richting Breda gemist. Gladde sporen zijn geen excuus, want andere treinen rijden wel op tijd. Snap best dat iedere machinist een eigen stijl van rijden heeft, maar bij haar is het misschien eens tijd voor een functioneringsgesprek.
Je kunt er geen peil op trekken. Afgelopen woensdag was de trein uit Vlissingen pas om 6.59 uur in Roosendaal en stond de trein richting Breda nog te wachten en vertrok deze 5 minuten te laat van spoor 4B en tegelijk kwam de trein vanuit de richting Breda binnenrijden op spoor 4A.
Maar ja, onze vrouwelijke machinist was weer aan het rijden op de Zeeuwse lijn. Komt om 5.59 uur heel langzaam station Middelburg binnenrijden op het moment dat de trein al had moeten vertrekken. Op de Arnebrug alweer in de remmen want na 2 kilometer volgt station Arnemuiden. En zo gaat het bij elk station. Vanuit Goes vertrek +1 minuut, Bergen op Zoom +3 minuten, aankomst in Roosendaal, na uiteraard zeer voorzichtig combineren met gereedstaand treinstel, +5 minuten. En zo gaat het elke keer met haar en wordt verschillende keren wel de aansluiting richting Breda gemist. Gladde sporen zijn geen excuus, want andere treinen rijden wel op tijd. Snap best dat iedere machinist een eigen stijl van rijden heeft, maar bij haar is het misschien eens tijd voor een functioneringsgesprek.
Ik vind het wel ongepast dat je expliciet vermeld dat het hier om een vrouwelijke machinist gaat, alsof je wilt suggereren dat een vrouwelijke machinist minder is in het rijden van treinen.
Daarnaast denk ik dat deze machinist in deze tijd juist iets voorzichtiger rijdt vanwege de gladheid op het spoor in het Zeeuwse en daar geef ik haar groot gelijk in. Better safe dan sorry. En het Zeeuwse spoor staat bekend om zijn gladheid.
Zodra je gaat glijden met je trein en je ziet een rood sein of een open overweg aankomen dan maakt je hartslag wel even een sprongetje, want je hebt heel wat uit te leggen als je doorglijdt. En dan de ellende die het je oplevert als het misgaat, waarbij ook de reizigers meteen de sjaak zijn als het misgaat want de machinist mag geen meter meer rijden na zo'n incident.
Maakt mij niet uit of het een mannelijke of vrouwelijke machinist is, maar zij rijdt altijd met vertraging. Het hele jaar door ook als er geen gladde sporen zijn. Ik reis regelmatig op dit traject en waarom kunnen andere collega's wel op tijd rijden? Snap best dat je het voor haar opneemt, maar misschien moet je eens een ritje met haar meerijden.
Vanavond om 20.27 uur weer geen aansluiting. Trein moest voor Rsd wachten voor een rood sein. De volgende trein vanaf Zwolle kwam daardoor ook om 20.35 uur binnen. De reizigers daarin haalden maar net de overstap naar Vlissingen.
Tja zoals al eerder gezegd is er op dit traject een bekende Bottleneck waarbij de aansluitingen wel eens mis gaan. Na veel aandacht hiervoor binnen de NS is er geen oplossing gevonden om dit direct op te lossen omdat er dan andere knelpunten ontstonden.
Het probleem is dus bekend helaas is er geen oplossing voor qua rijpaden.
Het probleem is dus bekend helaas is er geen oplossing voor qua rijpaden.
Dus reizigers moeten het nog jarenlang maar zo aanvaarden als het is en in het achterhoofd al rekening houden met mogelijk een half uur vertraging. Fijn
Het missen van de overstap naar Breda komt vaak door een minuutje wachten voor rood sein of doordat er eerst nog een trein aangekoppeld moet worden voor de deuren openen. Je ziet dan tijdens de koppeling door de ruit van de deur de trein naar Zwolle wegrijden Al meerdere malen meegemaakt.
Is er eigenlijk ooit weleens gedacht aan een tweede perroneiland?
Als je drie rangeersporen daarvoor opoffert, zou het technisch gezien wel moeten kunnen, lijkt mij zo.
Dan zou er per richting zonder onnodige vertragingen overgestapt kunnen worden.
Je zou inderdaad denken: te weinig perroncapaciteit betekent perronuitbreiding. Dat is bijvoorbeeld in Deventer ook gebeurd. Kwestie van geld natuurlijk.
Je zou inderdaad denken: te weinig perroncapaciteit betekent perronuitbreiding. Dat is bijvoorbeeld in Deventer ook gebeurd. Kwestie van geld natuurlijk.
De treinen uit Vlissingen naar Zwolle laten doorrijden in plaats van naar de Randstad lost het problem ook op en dat is geen kwestie van geld maar van onwil.
Je zou inderdaad denken: te weinig perroncapaciteit betekent perronuitbreiding. Dat is bijvoorbeeld in Deventer ook gebeurd. Kwestie van geld natuurlijk.
De treinen uit Vlissingen naar Zwolle laten doorrijden in plaats van naar de Randstad lost het problem ook op en dat is geen kwestie van geld maar van onwil.
Dat doen ze tijdens de werkzaamheden rondom Dordrecht heel vaak en ik vind het helemaal geen slecht idee zeg ik je eerlijk. Dat zal wel onpraktisch zijn met de dienstregeling, materieel en personeel. Niet voor 80% van de mensen, voornamelijk studenten die in Breda, Tilburg of 's-Hertogenbosch moeten zijn. Het zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat de ICMm die regelmatig wordt ingezet op dat traject niet voldoet op de Zeeuwse lijn, maar door de her-intrede van de DDZ kan een streep door dat argument. Een Intercity tussen Roosendaal en Amsterdam Centraal zou ook een hoop gedoe besparen met het splitsen op Roosendaal vanwege de beperkte lengte van de perrons op de zeeuwse perrons.
Zoals Sneltram al aangaf, heb je in de nieuwe dienstregeling één keer per uur een sprinterverbinding, met enkele minuten extra speling in de overstap:
Ter referentie, deze overstap in de huidige dienstregeling:
Ook andersom hetzelfde (één keer per uur sprinter met 5 ipv 3 minuten overstaptijd), hopelijk geeft dat een wat stabielere overstap. En de sprinter is sowieso nog sneller dan de huidige intercity ook :)
. Een Intercity tussen Roosendaal en Amsterdam Centraal zou ook een hoop gedoe besparen met het splitsen op Roosendaal vanwege de beperkte lengte van de perrons op de zeeuwse perrons.
Die perronlengte is niet de (enige) reden voor het splitsen/combineren, dat is het aantal reizigers op deze lijn en uit praktische overweging is het Roosendaal geworden waar gesplitst/gecombineerd en gerangeerd wordt. Op Rotterdam en Dordrecht is het te druk om dit splitsen en combineren er ook nog bij te doen elke dag.
Je zou inderdaad denken: te weinig perroncapaciteit betekent perronuitbreiding. Dat is bijvoorbeeld in Deventer ook gebeurd. Kwestie van geld natuurlijk.
De treinen uit Vlissingen naar Zwolle laten doorrijden in plaats van naar de Randstad lost het problem ook op en dat is geen kwestie van geld maar van onwil.
Helaas. De intercity uit Amsterdam zou een keertijd van 1 minuut krijgen (onmogelijk) en dus wordt het 31 minuten. Dat past niet in Roosendaal. Vandaar dat je bij stremmingen of aangepaste dienstregelingen (sneeuw/storm) ook ziet dat de intercity van Dordrecht naar Roosendaal in Oudenbosch moet stoppen, omdat deze anders geen plek heeft in Roosendaal. Structureel schuiven met de intercity uit Amsterdam kan ook niet, want dan kom je in de knel met de openingstijden van de brug bij Dordrecht en de vele goederentreinen tussen Lage Zwaluwe en Rotterdam. Kortom: zomaar even de trein uit Zwolle naar Vlissingen laten rijden zit er helaas niet in.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.