Overstappen op Uitgeest | NS Community

Overstappen op Uitgeest

  • 23 January 2023
  • 22 reacties
  • 597 Bekeken

Reputatie 2

Vandaag was het de derde zondag op rij dat de overstap van de trein Wormerveer - Uitgeest op de trein Uitgeest - Alkmaar niet lukt, en de 2e keer dat de overstap van Alkmaar - Uitgeest op de trein Uitgeest - Wormerveer niet lukte. De treinen stoppen steeds op een andere plek aan het spoor. De ene keer stopt de sprinter naar Hoorn aan de zuidkant en de sprinter naar Beverwijk aan de noordkant, de andere keer precies andersom. Hier is geen peil op te trekken en maakt overstappen gans onmogelijk want de treinen zijn meestal 1 of 2 minuten te laat binnen en dan heb je nog 1 minuut voor de overstap op een trein die 300 meter verderop staat.

Zondagmiddag haalde niemand uit de Sprinter uit Zaandam de overstap op Uitgeest op de sprinter naar Alkmaar, hoe hard ze ook renden. Deze overstap ziet er op papier leuk uit, maar is in praktijk een wassen neus en zou ook uit de reisplanner gehaald moeten worden, of de trein naar Alkmaar zou altijd op gelijke hoogte moeten stoppen als de trein uit Zaandam en v.v.


22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als een overstap door vertraging niet meer haalbaar is, wordt dat in de planner aangegeven.

Haal je hem regelmatig niet dan zou je een trein eerder kunnen nemen.

Een trein eerder? Dat is dus 30 minuten eerder op een zondag, want er rijden alleen doordeweeks vier Sprinters per uur op de Zaanlijn. Dan maak je reizen met de trein op dit stuk niet aantrekkelijk.
 

Reputatie 7
Badge +3

Een trein eerder? Dat is dus 30 minuten eerder op een zondag, want er rijden alleen doordeweeks vier Sprinters per uur op de Zaanlijn. Dan maak je reizen met de trein op dit stuk niet aantrekkelijk.
 

Als je ergens op tijd moet/wilt zijn is dat een optie. Als je de overstap mist moet je 29 minuten wachten…. Bij een korte overstaptijd loop je meer kans om aansluiting te missen, je zou dat kunnen incalculeren. 3x en 2x op een rij overstap missen lijkt mij structureel.

Overstap in planner is 3 minuten. Met structureel en vertraging van 1 tot 2 minuten moeilijk haalbaar.

Reputatie 2

Als een overstap door vertraging niet meer haalbaar is, wordt dat in de planner aangegeven.

Haal je hem regelmatig niet dan zou je een trein eerder kunnen nemen.

en dan 29 minuten op station Uitgeest moeten wachten? Sorry, voor een stukje van 15 km 43 minuten onderweg is meer iets voor een bus, niet voor een trein. 

Als de treinen gewoon parallel aan elkaar halteren is er niks aan de hand (zoals in Den Bosch de overstap van IC uit Utrecht op Sprinter Breda, 2 minuten en is vrijwel altijd mogelijk in het weekend).

Enige mogelijkheid die ik nog zie is om eerst de trein naar Zaandam te nemen en daar de intercity naar Castricum - Alkmaar, maar gisteren kon dat volgens de planner met vertrek 13:26 uur vanaf Wormerveer niet, ik heb de IC ook niet langs zien komen.

Reputatie 7
Badge +3

Heel merkwaardig dat wanneer de treindienst is uitgedund de aansluitingen gemist worden in Uitgeest. Dat moet NS in samenwerking met ProRail veel beter regelen.

Reputatie 7
Badge +3

Heel merkwaardig dat wanneer de treindienst is uitgedund de aansluitingen gemist worden in Uitgeest. Dat moet NS in samenwerking met ProRail veel beter regelen.

Aansluitingen niet meer halen door uitgedunde dienstregeling is op meer trajecten. Wanneer je dan de aansluiting voor de een beter maakt kan dat voor een ander juist slechter worden. Het is nu eenmaal zo en als je meerdere keren een aansluiting niet meer haalt dan kun je daar rekening mee houden. 

Reputatie 6
Badge

Deze overstap in Uitgeest bestond vroeger alleen 's avonds laat. Nu bestaat de overstap het hele weekend, omdat er ruimte is ontstaan doordat er minder intercity's rijden. Er is alleen niet zoveel ruimte dat je ook nog extra kunt wachten. De sprinter van Uitgeest naar Hoorn staat lang stil in Alkmaar als er geen overstap is in Uitgeest. Maar als de overstap er wel is, staat die trein een stuk korter stil. Loop je vertraging op, dan neem je dit mee naar Obdam, vanwaar de vertraging door het enkelspoor weer teruggaat richting Uitgeest (met de kans om de overstap in de andere richting te missen). Het is gewoon heel krap. Je kan meestal wel langs hetzelfde perron staan, maar doordat alle treinen tegelijk aankomen, moet je achter elkaar staan. Het perron is te kort als er met een lange trein wordt gereden. Dan moet je uitwijken naar spoor 1 en wordt de looptijd een stuk langer. Ik denk niet dat dit gemakkelijk beter wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Het kan beter door veel meer op de punctualiteit van de treinen te sturen. Dat zou bij een uitgedunde treindienst eenvoudiger moeten zijn. Dat vergt enorme discipline van alle betrokken partijen. De reizigers zullen zeer dankbaar zijn want gemiste aansluitingen zijn heel vervelend wanneer er maar iedere 30 minuten een trein rijdt.

De reizigers zullen zeer dankbaar zijn want gemiste aansluitingen zijn heel vervelend wanneer er maar iedere 30 minuten een trein rijdt.

Een groot aantal treinen rijdt in het weekend maar iedere 60 minuten. Daar zijn de waçhttijden bij een gemiste aansluiting nog wel wat erger dan in de Randstad.

En discipline is op het spoor trouwens een niet meer bestaande term, anarchie is tegenwoordig in de mode.

Reputatie 7
Badge +3

Juist met een uitgedunde treindienst is het eenvoudiger om op tijd te rijden.

Juist met een uitgedunde treindienst is het eenvoudiger om op tijd te rijden.

Dat hangt er vanaf wat de verstoringen veroorzaakt.

Reputatie 7
Badge

 

En discipline is op het spoor trouwens een niet meer bestaande term, anarchie is tegenwoordig in de mode.

Ik ben even heel benieuwd waar je dit op baseert? Zeg je nu dat regelgeving op het spoor niet meer nageleefd wordt?

 

En discipline is op het spoor trouwens een niet meer bestaande term, anarchie is tegenwoordig in de mode.

Ik ben even heel benieuwd waar je dit op baseert? Zeg je nu dat regelgeving op het spoor niet meer nageleefd wordt?

Het gaat niet om het naleven van de regelgeving maar om wat Engelsen zo mooi "work attitude" noemen, in krom Nederlands "werkhouding". Je moet dan denken aan stipt op tijd vertrekken, niet onnodig ziek melden, etc.

Reputatie 7
Badge

Ik ben even heel benieuwd waar je dit op baseert? Zeg je nu dat regelgeving op het spoor niet meer nageleefd wordt?

Het gaat niet om het naleven van de regelgeving maar om wat Engelsen zo mooi "work attitude" noemen, in krom Nederlands "werkhouding". Je moet dan denken aan stipt op tijd vertrekken, niet onnodig ziek melden, etc.

Ik neem aan dat je bewijs hebt dat er collega's zijn die zich onnodig ziek melden en met opzet te laat/te vroeg vertrekken? Anders is dit namelijk niet meer dan modder gooien/laster verspreiden.

 

Daarbij zeg je in algemene vorm dat discipline een niet meer bestaande term is op het spoor, maar in plaats daarvan anarchie heerst, wat wel degelijk inhoudt dat wij ons nergens meer aan gehouden achten. Nogal een insinuatie.

@Edwin

Bij het OV is er momenteel een ziekteverzuim van 20-25%. Overal hebben mensen wel eens een griepje en overal zijn er ook ernstig zieken, maar dat is natuurlijk geen 20-25%. Een deel van het verzuim is uit ontevredenheid waarbij men zich ziek meldt, ook al omdat dat in Nederland kan met doorbetaling en zonder controle. Wat betreft het laatste: in Nederland zie je in sommige sectoren al jaren dat het ziekteverzuim sterk samenhangt met het werkloosheidspercentage

Een voorbeeld bij ProRail. Daar waren vorig jaar door ziekteverzuim bij de verkeersleiding om de haverklap posten onbezet. Toen er een toeslag kwam was het ziekteverzuim plotseling geen probleem meer.

Het personeel zal treinen ook niet opzettelijk vertragen maar je ziet wel personeel toch nog even koffie gaan halen bij de kiosk terwijl hun trein al een of twee minuten te laat is. Het is slechts een simpel voorbeeld.

En over de dienstuitvoering van conducteurs zal ik verder geen woorden vuil maken, daar staat dit forum al mee vol. Er is natuurlijk verschil per beroep. Een machinist kan op zijn werk moeilijk de kantjes er van aflopen, maar een conducteur of kantoorwerker hebben wel alle mogelijkheid daartoe.

Reputatie 7
Badge

@Edwin

Bij het OV is er momenteel een ziekteverzuim van 20-25%. Overal hebben mensen wel eens een griepje en overal zijn er ook ernstig zieken, maar dat is natuurlijk geen 20-25%. Een deel van het verzuim is uit ontevredenheid waarbij men zich ziek meldt, ook al omdat dat in Nederland kan met doorbetaling en zonder controle. Wat betreft het laatste: in Nederland zie je in sommige sectoren al jaren dat het ziekteverzuim sterk samenhangt met het werkloosheidspercentage

 

Ziekteverzuim is meer dan alleen ‘een griepje’. Werkdruk is één van de oorzaken van een hoog ziekteverzuim, situaties met reizigers (conducteurs) en traumatische ervaringen bij machinisten een ander groot deel.

Echter: ook hier weer giswerk op basis van percentages zonder ook maar een draadje bewijs dat deze ziekmeldingen onterecht zijn geweest.

@Edwin

Het personeel zal treinen ook niet opzettelijk vertragen maar je ziet wel personeel toch nog even koffie gaan halen bij de kiosk terwijl hun trein al een of twee minuten te laat is. Het is slechts een simpel voorbeeld.

 

Als ik al 2½ aan het rijden ben, dan maakt het mij geen fluit uit of ik 1, 2 of 10 minuten vertraagd ben, dan wil ik heel graag even een bak koffie om mezelf wat op te peppen, vooral als ik nog een uur moet rijden. Bovendien heb ik door die vertraging dan minder overstaptijd naar mijn volgende trein, waardoor ik ook dan hoogstwaarschijnlijk geen verfrissing zal kunnen halen.

Je ziet iets en daar hang je een oordeel aan, zonder te weten waarom iets gedaan wordt.

 

Over de controle in de trein ga ook ik het niet meer hebben.

De reizigers zullen zeer dankbaar zijn want gemiste aansluitingen zijn heel vervelend wanneer er maar iedere 30 minuten een trein rijdt.

Een groot aantal treinen rijdt in het weekend maar iedere 60 minuten. Daar zijn de waçhttijden bij een gemiste aansluiting nog wel wat erger dan in de Randstad.

En discipline is op het spoor trouwens een niet meer bestaande term, anarchie is tegenwoordig in de mode.



En deze post is relevant omdat…?

@Edwin 

De ziektewet is bedoeld voor mensen die ziek zijn, niet voor mensen die de werkdruk te hoog vinden.

Reputatie 7
Badge +1

@Edwin

De ziektewet is bedoeld voor mensen die ziek zijn, niet voor mensen die de werkdruk te hoog vinden.

Stress zorgt ook voor ziekte en bij voortduring voor een burn-out. Zie dit artikel van vandaag op nu.nl

https://www.nu.nl/economie/6247873/werkdruk-blijft-hoog-praatje-bij-de-koffieautomaat-zit-er-bijna-niet-meer-in.html

Reputatie 7
Badge

@Edwin

De ziektewet is bedoeld voor mensen die ziek zijn, niet voor mensen die de werkdruk te hoog vinden.

Stress zorgt ook voor ziekte en bij voortduring voor een burn-out. Zie dit artikel van vandaag op nu.nl

https://www.nu.nl/economie/6247873/werkdruk-blijft-hoog-praatje-bij-de-koffieautomaat-zit-er-bijna-niet-meer-in.html

Tamzin leest alleen wat Tamzin wil lezen en de rest is niet belangrijk. Na dat laatste antwoord ben ik er maar mee gestopt.

@Edwin

De ziektewet is bedoeld voor mensen die ziek zijn, niet voor mensen die de werkdruk te hoog vinden.

Stress zorgt ook voor ziekte en bij voortduring voor een burn-out. Zie dit artikel van vandaag op nu.nl

https://www.nu.nl/economie/6247873/werkdruk-blijft-hoog-praatje-bij-de-koffieautomaat-zit-er-bijna-niet-meer-in.html

Toch vreemd dat bijv. bij de ProRail verkeersleiding het extreme verzuim in een keer opgelost was nadat ze een toeslag hadden bedongen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik raad @Tamzin om de volgende mededeling van ProRail d.d. 4 november 2021 eens goed te bestuderen: 

Voorlopige compensatietoeslag

Als blijk van erkenning en waardering voor het werk dat onze collega’s verrichten, en onder de condities waaronder dat plaatsvindt, heeft ProRail besloten onze treinverkeersleiders en decentrale verkeersleiders vanaf 1 december tijdelijk een compensatietoeslag te geven. Deze toeslag benadrukt onze dank voor hun werk. Maar we weten ook dat dit het probleem van onderbezetting en treinuitval niet oplost.

Bron: https://www.prorail.nl/nieuws/extra-maatregelen-personeelstekort-verkeersleiding

Reageer