beantwoord

Overstappen van NS naar Arriva (en v.v.) in Zuid Limburg zijn zeer slecht

  • 23 October 2023
  • 5 reacties
  • 323 Bekeken

Reputatie 3

Ik merk vaak dat de overstappen van NS naar Arriva (en ook zeker andersom) niet goed op elkaar aansluiten. Op de heenweg ga ik vaak van Eindhoven naar Heerlen of Landgraaf. In de avonduren geeft de reisplanner dan vaak als advies om de IC naar Maastricht te pakken en dan over te stappen in Sittard op de Arriva stoptrein naar Heerlen (of soms een NS trein die dan op spoor 20 staat te wachten). Als de NS trein al een paar minuten vertraging oploopt (wat snel gebeurd is op dit traject) dan betekend dit dat je die Arriva trein wel weg kan zwaaien op Sittard.

Soms zou je het wel net kunnen halen als je hard rent, maar dan kom je in de knel door die paaltjes of omdat dat boemeltje best ver weg staat in vergelijking met waar jij uit de NS intercity stapt. Waarom staan er ook eigenlijk zo weinig paaltjes op het eilandperron in Sittard, dit lijkt me toch wel iets wat over het hoofd is gezien, gezien dit een van de plekken is waar het vaakst wordt overgestapt.. Dan is het (vooral in de avonduren) erg vervelend en moet je meestal een half uur wachten op de volgende trein. Dit is nog te doen, maar ik vind het eigenlijk echt niet kunnen wanneer het de laatste trein is. Dan maar de OV fiets pakken om naar Heerlen te fietsen, maar echt fijn en veilig is het niet.

Ik heb een paar keer geluk gehad, dat de Arriva stoptrein in Sittard nog een paar minuten op ons wachten, en een andere keer dat reizigers express tussen de deur gingen staan om er voor te zorgen dat alle medereizigers (die nog bezig waren met de paaltjes, ) op tijd naar binnen konden. Dat vond ik erg solidair. Maar vaker dan dat ben je toch gewoon weer de sjaak als dit gebeurd.

Ik ga meestal niet richting Maastricht, dus heb daar maar weinig ervaringen mee. Op de terugweg pak ik soms de stoptrein vanuit Landgraaf (als ik de bus gemist heb kan ik vaak door snel te lopen naar dit station toch dezelfde trein pakken naar Eindhoven als die ik zou nemen als ik de bus wel had gehaald). Alleen merk ik vaak dat de trein (meestal RS18 vanuit Kerkrade, maar ook RE18 vanuit Aachen) vaak al 3+ minuten laat is. Als dat het geval is kun je eigenlijk de connectie in Heerlen al vergeten.

Het is mij ook een keer gebeurd dat ik kon kiezen tussen een NS trein naar Sittard of een Arriva trein naar Sittard. Het was de laatste NS trein en ik zou moeten rennen om die te halen, dus ik dacht dat het wel zou halen, maar nee, er was weer eens vertraging, en die laatste NS trein moest natuurlijk weer verder, dus toen moest ik maar weer terug en de volgende dag vroeg vertrekken om op tijd te zijn.

Ik ben ook van veel mensen gehoord dat de overstap op station Roermond van de IC van Maastricht op de Arriva richting Nijmegen ook een ramp is, met de 1 minuut overstaptijd. Dat is gewoon gemeen gezien dat de drukste eensporige lijn is in ons land zover ik weet, en het is al zo’n lange reis, ook als je de connectie wel haalt. Ik snap niet waarom het zo moeilijk is om tussen de twee vervoersbedrijven beter te comuniceren en de overstaptijden haalbaarder te maken.

icon

Beste antwoord door Tamzin 24 October 2023, 07:13

Bekijk origineel

5 reacties

Er wordt in principe niet gewacht op vertraagde aansluitende treinen. Dat heeft niets met Arriva en NS te maken maar geldt overal in Nederland. De reden daarvoor is om te voorkomen dat vertragingen van de ene trein op de andere worden doorgegeven waardoor er steeds meer vertragingen ontstaan.

Hoe te handelen bij vertragingen wordt overigens bepaald door de verkeersleiding van ProRail, niet door NS en Arriva.

Wat in Zuid-Limburg wel speelt is dat de aansluitingen overal krap zijn wat te maken heeft met de beperkte infractuur. Met name de situatie rond Sittard (waar veel treinen gelijkvloers moeten kruisen) en de twee enkelsporige trajecten naar Kerkrade en Herzogenrath beperken de mogelijkheden om de dienstregeling ruimer op te zetten.

Bij de overstap in Roermond is het probleem dat de lijn naar Nijmegen vrijwel volledig enkelspoor is en dat de hele dienstregeling meteen ontregelt raakt als je daar op aansluiting gaat wachten.

Zolang alles op tijd rijdt pas het allemaal net. Het echte probleem zijn echter de vaak zeer slecht op tijd rijdende intercity's van/naar Eindhoven (ondanks dat die zelf op zich een redelijk ruime dienstregeling hebben) en de vaak vertraagde trein uit Aachen die op het drukke baanvak tussen Aachen en Herzogenrath vaak vertraging oploopt.

Badge +3

Op zich is het niet zo’n probleem vanuit Eindhoven, want als je met een IC richting Maastricht aankomt op Sittard en de Arriva sprinter is al weg (of je die niet haalt), gaat 7 of 8 minuten later de NS intercity richting Heerlen en kom je 3 of 4 minuten later aan dan met de sprinter. Je overstap zonder vertraging op Sittard is dan 11 minuten.

Bovendien hoef je dan niet over te stappen via paaltjes. Plan de reis naar Heerlen dan gewoon met 5 minuten extra overstaptijd en je bent van die Arriva sprinter af. De reis met NS intercity’s is ook nog 35 cent (voltarief) goedkoper dan de iets snellere optie met Arriva van Sittard naar Heerlen 😅

Zit je wellicht alleen met de aansluiting naar Landgraaf in Heerlen (4 minuten als je met NS aankomt).

Wat je ook nog kunt (en volgens de Reisplanner mag) doen is doorreizen naar Maastricht en vanuit daar naar Landgraaf, maar dat is wel duurder (geen probleem met je SRP) en kost een half uur extra.

Reputatie 3

Er wordt in principe niet gewacht op vertraagde aansluitende treinen. Dat heeft niets met Arriva en NS te maken maar geldt overal in Nederland. De reden daarvoor is om te voorkomen dat vertragingen van de ene trein op de andere worden doorgegeven waardoor er steeds meer vertragingen ontstaan.

Hoe te handelen bij vertragingen wordt overigens bepaald door de verkeersleiding van ProRail, niet door NS en Arriva.

Wat in Zuid-Limburg wel speelt is dat de aansluitingen overal krap zijn wat te maken heeft met de beperkte infractuur. Met name de situatie rond Sittard (waar veel treinen gelijkvloers moeten kruisen) en de twee enkelsporige trajecten naar Kerkrade en Herzogenrath beperken de mogelijkheden om de dienstregeling ruimer op te zetten.

Bij de overstap in Roermond is het probleem dat de lijn naar Nijmegen vrijwel volledig enkelspoor is en dat de hele dienstregeling meteen ontregelt raakt als je daar op aansluiting gaat wachten.

Zolang alles op tijd rijdt pas het allemaal net. Het echte probleem zijn echter de vaak zeer slecht op tijd rijdende intercity's van/naar Eindhoven (ondanks dat die zelf op zich een redelijk ruime dienstregeling hebben) en de vaak vertraagde trein uit Aachen die op het drukke baanvak tussen Aachen en Herzogenrath vaak vertraging oploopt.

Ah ok, dat is inderdaad logisch dan. Ik vind wel dat er bij de laatste trein een uitzondering gemaakt kan worden, want daarbij kan de vertraging niet worden doorgegeven (de meeste mensen die de laatste trein pakken maakt het waarschijnlijk niet uit als ze 5 minuten later zijn). Is wel zo klantvriendelijk.

Sorry, dat wist ik niet. Ah ok, dus als we een betere dienstregeling willen, bijvoorbeeld met meer overstaptijd, dan moeten er eerst allerlei stukken infrastructuur worden aangepakt, dus daar zal dan vast weer jaren over gediscusieerd worden in de politiek. Dus die kans is vrij klein. Wel jammer, want ik denk dat veel reizigers op dit soort trajecten (ik geloof niet dat het alleen maar in Zuid-Limburg het geval is) er veel baat bij zouden hebben.

Ik zie niet dat er erg veel nieuwe spoorprojecten zijn waar op dit moment aan gewerkt wordt (de Lelylijn is op dit moment meer een concept dan iets waar aan gebouwd wordt), behalve een paar stations die verbouwd worden zoals bijvoorbeeld in Tilburg met perron 4. Misschien zou het handig zijn om in plaats van grote spoorprojecten (wel leuk overigens, ik wil zelf graag dat de lijn Eindhoven-Nijmegen (via Veghel en Uden) en Hamont - Weert heropend wordt, maar dat zie ik niet snel gebeuren, al vind ik het wel een van de meer haalbare projecten) de knelpunten in de infrastructuur aan te pakken. Maar ja jullie zijn natuurlijk niet pro-rail en ik heb niet de illusie dat ze naar mij gaan luisteren, maar toch.

Reputatie 3

Op zich is het niet zo’n probleem vanuit Eindhoven, want als je met een IC richting Maastricht aankomt op Sittard en de Arriva sprinter is al weg gaat 7 of 8 minuten later de NS intercity richting Heerlen en kom je 3 of 4 minuten later aan dan met de sprinter. Je overstap zonder vertraging op Sittard is dan 11 minuten.

Bovendien hoef je dan niet over te stappen via paaltjes. Plan de reis naar Heerlen dan gewoon met 5 minuten extra overstaptijd en je bent van die Arriva sprinter af. De reis met NS intercity’s is ook nog 35 cent (voltarief) goedkoper dan de iets snellere optie met Arriva van Sittard naar Heerlen 😅

Zit je wellicht alleen met de aansluiting naar Landgraaf in Heerlen (4 minuten als je met NS aankomt).

Wat je ook nog kunt (en volgens de Reisplanner mag) doen is doorreizen naar Maastricht en vanuit daar naar Landgraaf, maar dat is wel duurder (geen probleem met je SRP) en kost een half uur extra.

Dat is inderdaad vaak wel mogelijk, maar om de een of andere manier heb ik toch meegemaakt dat de NS IC richting Heerlen van Sittard niet ging, maar de Arriva wel. Als deze laatste dan niet wacht (geen idee waarom niet, ik denk dat de meeste reizigers die van die laatste Arriva gebruik maken overstappers zijn) heb je dan wel een probleem, want de bus rijd rond die tijd ook niet meer. Waarom dit precies was weet ik om eerlijk te zijn ook niet meer. Misschien komt het niet zo vaak voor, maar als het voor komt is het wel erg vervelend.

Hmm ja dat is denk ik waarom ik dat in de avond meestal niet deed. Als je de 23.59 IC richting Maastricht pakt vanaf Eindhoven CS moet je wel de Arriva naar Heerlen pakken (dan wel met de ov fiets naar Landgraaf natuurlijk), want de NS rijd de laatste trein om 23:26 richting Heerlen (als ik het goed heb). De connectie heeft wel maar 3 minuten, waarom dat is is mij niet duidelijk. Als het de laatste trein is zou het naar mijn mening geen probleem moeten zijn om die Arriva trein bijvoorbeeld 10 minuten (of nog later) te laten vertrekken, ik ben benieuwd waarom ze dat niet doen.

Die laatste optie is inderdaad wel fijn, maar duurt wel wat langer inderdaad. Het is ook alleen mogelijk tot de vier na laatste trein vanuit Eindhoven CS, dus degene die om 22:29 gaat. Wel een fijnere optie (want maar 1 keer overstappen en een veel ruimere overstap (ik zie hier 11 minuten staan)). Ik vind de heuvellandlijn ook heel erg mooi, maar dat is meer iets voor overdag.

De meeste problemen met overstappen heb ik overigens op de terugrit naar Eindhoven, voor de overstap tussen Arriva (vanuit Landgraaf, Kerkrade of Aachen) en de NS (richting Eindhoven CS) heel kort is en lastig te halen. Ik weet dat de NS een directe Intercity vanuit Aachen wil maken (ooit), maar ik denk dat het een stuk goedkoper is om gewoon die overstaptijd tussen de trein vanuit Aachen en Kerkrade gewoon haalbaar te maken (ook met 1-3 minuten vertraging). Ik moet zeggen het lucht wel op om hier een beetje over te mogen zeuren haha :)

 

Ah ok, dat is inderdaad logisch dan. Ik vind wel dat er bij de laatste trein een uitzondering gemaakt kan worden, want daarbij kan de vertraging niet worden doorgegeven (de meeste mensen die de laatste trein pakken maakt het waarschijnlijk niet uit als ze 5 minuten later zijn). Is wel zo klantvriendelijk.

Bij de laatste aansluiting is het natuurlijk wel de bedoeling dat er gewacht wordt bij kleinere vertragingen. Normaal gesproken houdt de verkeersleiding die het overzicht heeft dat in de gaten en houdt dan het vertreksein voor de aansluitende trein even op rood zodat die niet kan vertrekken. Bijzonder kwalijk als dat niet gebeurd is.

Reageer