overstaptijd | NS Community
beantwoord

overstaptijd

  • 5 November 2021
  • 19 reacties
  • 595 Bekeken

Waarom vertrekt de IC naar Enschede vanuit Amersfoort ongeveer 30 seconden na de aankomst van de IC uit Amsterdam? Zo’n beetje de helft van de mensen in die trein stapt over in de richting Enschede. Als je per ongeluk in het verkeerde deel van de trein uit Amsterdam zit dan staat de trein naar Enschede zo ver weg dat je het zelfs in volle sprint niet haalt. Laat staan als je wat minder snel bent. Ik heb het meerdere keren meegemaakt en met mij vele anderen dat de trein gewoon wegrijdt en je niet de kans krijgt om over te stappen. Die vertrektijd klopt niet NS! 

icon

Beste antwoord door Robert B 5 November 2021, 18:57

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dit is dus GEEN erkende overstap-omgekeerd is het verschil ook zo groot dat het nooit gaat lukken. Dit soort vragen van leken in het spoorwegwezen die denken alles beter te kunnen weten komt hier dagelijks wel voorbij en het antw is eigenlijk altijd dat vanwege sporenbezetting-halen van aansluitingen verderop en nog zo wat meer ondoorgrondelijke logistieke overwegingen het zo geregeld is als het is. en voorlopig ook niet anders kan-maar het wordt in welwillende belangstelling genoteerd

Je kan elke 2 uur zonder bijslag de Berliner mooie IC benutten zonder overstap.

Je kan ook je vastgeroeste reispatroon eens wijzigen door met die mooie en te weinig benutte GVB-N-Z metro naar Zuid, de naam zegt het al, te gaan en daar de doorgaande IC te nemen

En het wordt over een jaartje of wat nog erger: dan gaan de ICs AMS-CS -AMF er uit en wordt alles SPRinter-de ICs dan naar . Maar dan is dus jouw problem hiermee opgelost!

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het lijkt er inderdaad op dat er op Amersfoort geen officiële (cross platform) overstap is.

Dus wachten op overstappers is niet nodig, maar natuurlijk wel wenselijk.

De Reisplanner geeft voor Amsterdam - Enschede alleen adviezen met overstap in Utrecht (6 minuten), Hilversum (17 minuten) of Almere (4 minuten).

Bij die laatste kom je in de IC Groningen terecht en reis je vanaf Zwolle verder met Blauwnet.

Op zich wel een dingetje om die overstap op Amersfoort geldig te maken door 1 minuut later vertrekken (of even wachten voor wie weet dat het soms lukt).

Badge +3

Correctie: er zijn wel reisadviezen met overstappen in Utrecht (IC Maastricht, 4 min) en dan een overstap in Amersfoort (IC Schothorst, 2 min).

Die moet wél wachten op overstappers (spoor 2 naar spoor 1).

De IC Hannover/Berlijn brengt je inderdaad tot Hengelo, maar dan verder naar Enschede kost je in totaal 2:14 De andere (geldige, reisplanner) opties zijn dus sneller.

Persoonlijk zou ik via Utrecht reizen, maar dat is een keuze.

Reputatie 7

Hoe dan ook, blijft altijd zuur dat zo'n voor de hand liggende overstap op een knooppunt niet mogelijk is. Het toont maar weer de beperktheid van de huidige infrastructuur /perrons aan. 

Blijft ook erg jammer dat de IC's uit Enschede, Groningen en Leeuwarden Amsterdam Centraal niet meer rechtstreeks aandoen, maar via het afgelegen kantorenpark Amsterdam Zuid naar Schiphol rijden. Maar dat is een ander topic 😁

Hoe dan ook, blijft altijd zuur dat zo'n voor de hand liggende overstap op een knooppunt niet mogelijk is. Het toont maar weer de beperktheid van de huidige infrastructuur /perrons aan. 

Blijft ook erg jammer dat de IC's uit Enschede, Groningen en Leeuwarden Amsterdam Centraal niet meer rechtstreeks aandoen, maar via het afgelegen kantorenpark Amsterdam Zuid naar Schiphol rijden. Maar dat is een ander topic 😁

Wen daar maar vast aan, Amsterdam Zuid wordt straks een belangrijker knooppunt dan CS.

Reputatie 7

Wen daar maar vast aan, Amsterdam Zuid wordt straks een belangrijker knooppunt dan CS.

Ja dat is onvoorstelbaar toch, zo'n rare keuze! En dan dat plan met alleen maar sprinters rond Amsterdam CS. Er zit niemand op te wachten behalve NS zelf denk ik. 

Maar eerst maar eens zien of het ooit zover komt. Er moet nog veel water door de Rijn voordat het zover is.

Wen daar maar vast aan, Amsterdam Zuid wordt straks een belangrijker knooppunt dan CS.

Ja dat is onvoorstelbaar toch, zo'n rare keuze!  En dan dat plan met alleen maar sprinters rond Amsterdam CS  Er zit niemand op te wachten behalve NS zelf denk ik. 

Maar eerst maar eens zien of het ooit zover komt. Er moet nog veel water door de Rijn voordat het zover is.

Tenzij je verder reist naar Haarlem of Zaandam is Amsterdam Zuid geen enkel probleem. Als je naar de binnenstad moet maakt het niets uit en als je naar de bedrijvenlokaties in Zuid of Bijlmer moet is het een stuk handiger.

Reputatie 7

Tenzij je verder reist naar Haarlem of Zaandam is Amsterdam Zuid geen enkel probleem. Als je naar de binnenstad moet maakt het niets uit en als je naar de bedrijvenlokaties in Zuid of Bijlmer moet is het een stuk handiger.

Het is maar de vraag of het niks uitmaakt voor de binnenstad. De meesten willen toch rondom het oude historische hart zijn, dichtbij CS. Verder wil je als hoofdstad, in bezit van een mooi hoofdstation, toch niet dat bezoekers aankomen op een kantorenpark met aansluitend metro of sprintertje, en je historische hoofdstation reduceren tot sprinterhalte? En wie zal in 2030 nog dagelijks forensen naar een kantoor? 

 

Reputatie 6

Natuurlijk willen mensen naar centraal. Dat is voor de binnenstad veel handiger. Dit Amerikaanse we-stoppen-wel-op-een-bedrijventerrein is echt onlogisch. Wel handig voor de noord zuid lijn om geld te verdienen :)

Reputatie 7
Badge

Amsterdam Zuid is een plek waar je echt niet wil zijn. Tenzij je forens bent en er in de buurt werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Het lastige is natuurlijk dat “Centraal”  in Amsterdam de lading helemaal niet dekt. Dat was al zo toen het gebouwd werd, Het lag en ligt aan de rand van de stad.

Zeker na de ingebruikname van metro lijn 52 zijn de meeste bestemmingen sneller te bereiken via Amsterdam Zuid. Net zoals het vanuit de richting Utrecht sneller is om op Amsterdam Amstel over te stappen op metro 51/53/54 als je in de buurt van het Waterlooplein moet zijn.

Het was niet voor niets dat NS geprobeerd heeft om Amsterdam Lelylaan te promoten als IC-station. Na de opening van de Westtak hebben de IC’s daar jarenlang gestopt. Heel veel mensen beseften toen al niet dat vanuit de richting Schiphol het toen al veel sneller was om daar over te stappen op tramlijn 1 als je bij het Leidseplein moest zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is dus GEEN erkende overstap-omgekeerd is het verschil ook zo groot dat het nooit gaat lukken. Dit soort vragen van leken in het spoorwegwezen die denken alles beter te kunnen weten komt hier dagelijks wel voorbij en het antw is eigenlijk altijd dat vanwege sporenbezetting-halen van aansluitingen verderop en nog zo wat meer ondoorgrondelijke logistieke overwegingen het zo geregeld is als het is. en voorlopig ook niet anders kan-maar het wordt in welwillende belangstelling genoteerd

Je kan elke 2 uur zonder bijslag de Berliner mooie IC benutten zonder overstap.

Je kan ook je vastgeroeste reispatroon eens wijzigen door met die mooie en te weinig benutte GVB-N-Z metro naar Zuid, de naam zegt het al, te gaan en daar de doorgaande IC te nemen

En het wordt over een jaartje of wat nog erger: dan gaan de ICs AMS-CS -AMF er uit en wordt alles SPRinter-de ICs dan naar . Maar dan is dus jouw problem hiermee opgelost!

Voor de IC Berlijn is een toeslag vereist als je geen NS abonnement of SRP hebt.

Edit: voor de IC Berlijn is geen toeslag, wel voor de ICE.

@MoDe   IC Berlijn kent GEEN toeslag binnen Nederland, je bent in de war met de ICE waar wel toeslag voor geldt binnen Nederland tenzij je in het bezit bent van een abonnement of SRP.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. De IC Berlijn is binnen Nederland een gewone IC waarvoor geen toeslag betaald hoeft te worden. Het grootste deel van het jaar rijden ze bovendien in een dienstregelingspad van een binnenlandse IC.

Dat is totaal anders dan de ICE International die een eigen dienstregelingspad heeft en niet geïntegreerd is in de binnenlandse IC-dienst.

Ik ben het wel eens met @MoDe om vaker reisadviezen te volgen die je krijgt wanneer je een deur tot deuradvies opvraagt bij bijvoorbeeld 9292. Daar komen af en toe zeer verrassende suggesties uit. Zeker wanneer er een nieuwe verbinding in gebruik is genomen zoals metro 52 in Amsterdam. Maar ook spitsbussen kunnen heel interessante alternatieven bieden. Wanneer het heel slecht weer is gebruik ik sinds augustus wel eens een spitsbus naar mijn werk.

Als je naar het Leidseplein of het Museumplein wilt in Amsterdam en je komt uit het zuiden of het oosten dan zul je heel vaak een reisadvies krijgen via Amsterdam Zuid of Amsterdam Amstel. Veel sneller dan via Amsterdam Centraal (waar bijna niemand hoeft te zijn).

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

 

Als je naar het Leidseplein of het Museumplein wilt in Amsterdam en je komt uit het zuiden of het oosten dan zul je heel vaak een reisadvies krijgen via Amsterdam Zuid of Amsterdam Amstel. Veel sneller dan via Amsterdam Centraal (waar bijna niemand hoeft te zijn).

Ik vraag me ten zeerste af of er "bijna niemand" in de buurt van CS hoeft te zijn. Je kon voor corona altijd over de koppen lopen rond het Damrak en Dam. Stromen volk vanuit en naar CS. Heel veel toeristen vanaf Schiphol. Op Amsterdam Zuid veel rustiger, op de spitsuren na.  

Rondom CS kom je aan in aantrekkelijkere entourage dan het kille Zuid station, dat is een van de redenen waarom ik nooit via Zuid ging. Naar sommige bestemmingen in de stad iets langer onderweg zijn vond ik niet erg. Amsterdam is qua grootte ook maar klein als je het met wereldsteden vergelijkt😉

Als ik in de buurt van het Leidseplein moest zijn ging ik na een intercityreis van dik anderhalf uur zelf altijd lopen vanaf CS. Dat was een leuke wandeling en ook iedere keer weer anders. 

 

Reputatie 7
Badge

Zodra je het centraal station uitloopt dan waan je je al in Amsterdam. Dat gevoel heb ik niet als ik in Amstel of Zuid uitstap. Zoals gezegd je bent zo op het damrak en dam. 

Reputatie 7
Badge +3

Het feit dat het zo druk is op het Damrak geeft precies aan wat er aan de hand is: niemand moet bij het Centraal Station zijn. :grinning:

 

 

Mwah, als je Amstel uit loopt en links aanhoud loop je zo tegen de Berlagebrug/Rivierenbuurt aan. Maar goed, daar is misschien op het eerste oog wat minder ‘Amsterdam’ omdat het woonwijken zijn. Je kan het voor de grap eens doen. Voor je het weet sta je op de van Woustraat en ga je richting Albert Cuyp markt. Misschien ben ik wat bevooroordeeld omdat ik in de Pijp ben opgegroeid. ;)

Reputatie 7

Het feit dat het zo druk is op het Damrak geeft precies aan wat er aan de hand is: niemand moet bij het Centraal Station zijn. :grinning:

 

Tuurlijk wel... Daar waar de meesten willen zijn is in het gebied binnen ca. 20 minuten  loopafstand van CS. Zeker de dagjesmensen en toeristen. Er is  (vrijwel) geen toerist die van Schiphol via Zuid het centrum in gaat. 

Maar goed, ideeën en meningen mogen verschillen. Ik las trouwens wel dat de verbouwing van A'dam Zuid mogelijk pas tegen  2036 klaar is, dus voorlopig blijft het in ieder geval zo het is  😀

Reageer