Skip to main content

Bij het plannen van een reis vanaf de merwede-lingelijn (MLL) richting breda houdt de reisplanner 19 minuten overstaptijd aan op Dordrecht. De sprinter tussen Dordrecht en Breda rijdt elk half uur op .28 en op .58 minuten. Aankomst van de MLL op dordrecht is op .09, .24 , .39 en .54 minuten.

De reisplanner toont 19 minuten overstaptijd wat bijvoorbeeld inhoud dat de aankomst in Dordrecht op .09 minuten is het het vertrek richting Breda op .28 minuten. Als je aankomt om .24 is er 4 minuten overstaptijd. Dat moet ruim voldoende zijn om van spoor 15 naar spoor 4 te lopen. Het is zelfs ruimer dan de overstaptijd  van 3 minuten naar de sprinter richting Rotterdam.

Kunnen jullie deze reis tonen met de 4 minuten overstap? Of zijn er bepaalde overwegingen om dat niet te doen?

De NS hanteert normaal een overstaptijd van 4 minuten als je via een tunnel of brug naar het eerstvolgende perron moet en 5 minuten als er nog een extra perron tussen zit. Echt logisch is het niet, één extra perron is meestal maar zo'n 15 meter extra lopen wat zeker geen hele minuut kost, maar zo werkt het in principe wel in de reisplanner. Dat de overstap van 3 minuten getoond wordt richting Rotterdam is dan eigenlijk ook niet juist, een overstap van 3 minuten zou alleen getoond moeten worden indien het op hetzelfde perron is (aankomst op 3a en vertrek op 3b bijvoorbeeld).

De reisplanner houdt vaste normen aan voor de minimale overstaptijd, afhankelijk van de ligging van aankomst- en vertrekspoor. Die normen zijn zo opgesteld dat ook oma met een zware koffer de aansluiting moet kunnen halen. Dat zal dus niet zo maar even veranderd kunnen worden. Als u het wat sneller kunt en die 4 minuten zijn voor u voldoende dan kunt u daar uiteraard uw voordeel mee doen.

Dank voor jullie overwegingen. Ik vermoedde al dat de verklaring die kant op zou gaan. Blijft natuurlijk wel vreemd dat de drie minuten overstap richting Rotterdam wel getoond wordt en de 4 minuten naar Breda niet. Maar ik kan er inderdaad mijn voordeel mee doen;)

Reageer