overvolle trein | NS Community

overvolle trein


Ligt er iemand te slapen bij de planning bij de NS, want als je bij Amersfoort onderhoud heb en de trein van Zwolle naar Rotterdam laat vervallen en iedereen met de trein van Zwolle naar Den Haag  laat gaan met een trein metv3 wagons vraag je om problemen.

Nu is deze trein overvol in corona tijd echt onacceptabel, misschien handiger om een langere trein in te zetten aangezien die gepland onderhoud is.


28 reacties

Dat lijkt mij wel een juiste definitie van

overvol.

Kom nou, met alle verstoringen en werkzaamheden, hoe vol denk je dat de treinen zijn? Overvol dus, ik maak het regelmatig zelf ook mee.


De een noemt een trein momenteel overvol als er nog stoelen beschikbaar zijn maar er geen 1,5 meter gehouden kan worden, maar dat is niet de norm van een overvolle trein. Sinds corona kijken mensen heel anders naar de bezetting in een trein dan voor die tijd.

Een trein is vol als alle zitplekken bezet zijn en overvol als er over een lang traject ook veel mensen moeten staan in een trein. Als er mensen op een kort traject moeten staan wordt dat niet als overvol getypeert.

Reputatie 7
Badge +3

Las vandaag dat Keolis minder treinen if zelfs geen treinen gaat rijden op traject Enschede Zwolle. Dat wordt dan helemaal een drama, gezien de ervaringen met werkzaamheden en diverse storingen. Ik kon met Keolis via Zwolle altijd Utrecht nog wel bereiken met vertraging, maar nu zie ik het somber in. En hoe druk wordt het dan in de NS treinen? Moet men dan in de bagagerekken meereizen?

 

Wat ik lees is dat de intercity tussen Enschede en Zwolle niet meer zal rijden in de schoolvakanties. Dus het “geen treinen” is niet zo en alleen tijdens de schoolvakanties zullen er minder treinen rijden, en dan zullen er toch al minder reizigers zijn. Buiten de schoolvakanties rijdt die intercity dus nog wel en de spinter blijft ook gewoon rijden.

Daarnaast is er nog de optie om de intercity helemaal te laten vervallen, maar dat zou pas zijn als de reizigersaantallen zich minder goed herstellen dan verwacht. Maar dat is nu nog niet aan de orde, men zal eerst moeten kijken hoe het zal gaan met de reizigersaantallen. 

Hoe druk het dan wordt in de NS treinen is nu niet te zeggen, maar als het struktureel veel drukker wordt zal NS wel vaker langere treinen in moeten zetten. Tegen die tijd zijn hopelijk de DDZ stellen weer inzetbaar zodat er dan ook meer materieel voor handen is.

Wat is dit voor een planning!! De trein van Roosendaal richting Zwolle om 7.36 uur vanuit Etten-Leur overvol.

De conducteur biedt zijn excuses aan, zou 7 stellen krijgen had er 3. Ik vind dit minachting van de NS directie betreffende de reizigers… Diep triest!!!

Reputatie 7
Badge +1

Oorspronkelijk was deze trein met 2 stellen ICM gepland, maar dat is vanacht bijgesteld naar 1:

Wellicht door een defect stel, waardoor deze niet meer beschikbaar was.

Leuk is anders inderdaad.

Reputatie 7

Zou door een defect treinstel kunnen komen inderdaad. Komt veel voor. En dan is er niet zomaar een vervangend treinstel paraat. Afgaande op storingsinformatie zijn er vaak defecten. Valt echt op.

Of het treinstel stond elders in het land en er was geen vervangend treinstel op het rangeerterrein welke ingezet kon worden zonder dezelfde problemen te veroorzaken bij een andere treinrit.

Ik kan me voorstellen dat je dat erg onprettig vindt! Zou je dit zelf ook via de Druktemelder willen aangeven? Ik geef intern ook het signaal door, omdat dit met de planning te maken heeft.

Badge +3

Dat er een trein naar Rotterdam uitviel komt niet door de werkzaamheden, want die rijdt gewoon via Almere en Hilversum naar Utrecht en dan verder naar Rotterdam.

Dat er een trein naar Rotterdam uitviel komt niet door de werkzaamheden, want die rijdt gewoon via Almere en Hilversum naar Utrecht en dan verder naar Rotterdam.


@Robert B   Waar haal jij deze info vandaan want ik heb in de planner geen treinen die via deze route rijden vandaag?

@Krimsan  Verder is deze route vandaag flink getroffen door grote verstoringen met uitval van treinen en grote vertragingen van treinen waardoor dit niet alleen aan de planning te verwijten is.

Zo is er eerst rond 9.15 uur brand geweest in een trein op Schiphol waardoor er geen treinverkeer meer toegelaten was via Schiphol en dit had als gevolg dat er veel treinen rondom Schiphol gestrand stonden en dat er ook veel treinen niet verder konden rijden dan Leiden Centraal en Amsterdam Zuid.  Ook zijn er treinseries geschrapt op deze route vanwege de beperkte spoorcapaciteit nadat Schiphol weer deels vrijgegeven was.  Sommige treinen hebben ruim 1 uur rondom Schiphol gestrand gestaan waardoor de totale treinenloop ontregelt was.

Nadat deze ellende een beetje achter de rug was is er een seinstoring ontstaan tussen Den Haag en Rotterdam wat ook tot gevolg heeft gehad dat er minder treinen hebben gereden tussen o.a. Lelystad en Dordrecht.  Hier rijden normaal dubbeldekkers op en deze vielen uit en dat moest opgevangen worden door de ICM treinstellen tussen Zwolle en Den Haag Centraal.

Al met al kan iedereen begrijpen dat bovenstaand een flinke impact heeft gehad op de reizigersaantallen in de treinen op dit traject en dat drukke of overvolle treinen veelal veroorzaakt zullen zijn door deze verstoringen.

 

Op de terug reis om 20.00 van schiphol naar groningenweer hetzelfde overvolle trein en een korte koploper, volgens mij genoeg tijd gehad om iets te regelen.

Op de terug reis om 20.00 van schiphol naar groningenweer hetzelfde overvolle trein en een korte koploper, volgens mij genoeg tijd gehad om iets te regelen.


Wat is overvol in deze, zijn alle stoelen bezet in de trein en moeten er alsnog mensen staan ?

Reputatie 3

Dat lijkt mij wel een juiste definitie van

overvol.

Kom nou, met alle verstoringen en werkzaamheden, hoe vol denk je dat de treinen zijn? Overvol dus, ik maak het regelmatig zelf ook mee.

Alle stoelen vol en er moesten mensen staan dat noem ik dus overvol, zelfs in eerste klas geen stoel vrij, mochten doorstromen van tweede klas.

 

Reputatie 7
Badge +3

Alle stoelen vol en er moesten mensen staan dat noem ik dus overvol, zelfs in eerste klas geen stoel vrij, mochten doorstromen van tweede klas.

 


Dat is fijn voor de 2e klassers dat zij 1e klas mochten zitten.

Beetje jammer, want juist voor meer ruimte wilde ik deze week 1e klas reizen voor mijn 1e reis na 7 maanden, maar daar ga ik dus geen extra geld aan uitgeven als ik het risico loop om te moeten staan, omdat mensen met 2e klaskaartje daar al zitten.

Reputatie 3

Volgens mij is een trein overvol als alle zitplaatsen bezet zijn en mensen moeten staan, of het nu een korter traject of een langer traject betreft. Ik weet niet door wie het overvol zijn van een trein bij een korter traject dan niet zo ' getypeerd' wordt. Ik ben bang dat dit dan weer zo n rake typering van de NS is. Korte trajecten of lange trajecten, als je moet staan en alle zitplaatsen bezet zijn, is de trein dus gewoon overvol.

Volgens mij is een trein overvol als alle zitplaatsen bezet zijn en mensen moeten staan, of het nu een korter traject of een langer traject betreft. Ik weet niet door wie het overvol zijn van een trein bij een korter traject dan niet zo ' getypeerd' wordt. Ik ben bang dat dit dan weer zo n rake typering van de NS is. Korte trajecten of lange trajecten, als je moet staan en alle zitplaatsen bezet zijn, is de trein dus gewoon overvol.


Het is gewoon simpelweg niet mogelijk om een trein voor een kort stukje (bv tussen 2 opvolgende stations) extra lang te maken omdat het alleen op dat stuk zo druk is dat er mensen moeten staan.  Daar ligt voor de planning een groot verschil.

Reputatie 3

Van Schiphol naar Groningen lijkt mij een langer traject. Of typeert NS dit ook als kort traject?

Van Schiphol naar Groningen lijkt mij een langer traject. Of typeert NS dit ook als kort traject?


Even lezen wat ik net aangeef, het gaat om het deel van het traject waar er mensen moeten staan.

Reputatie 3

Volgens mij is een trein overvol als alle zitplaatsen bezet zijn en mensen moeten staan, of het nu een korter traject of een langer traject betreft. Ik weet niet door wie het overvol zijn van een trein bij een korter traject dan niet zo ' getypeerd' wordt. Ik ben bang dat dit dan weer zo n rake typering van de NS is. Korte trajecten of lange trajecten, als je moet staan en alle zitplaatsen bezet zijn, is de trein dus gewoon overvol.


Het is gewoon simpelweg neit mogelijk om een trein voor een kort stukje (bv tussen 2 opvolgende stations) extra lang te maken omdat het alleen op dat stuk zo druk is dat er mensen moeten staan.  Daar ligt voor de planning een groot verschil.

Dat is heel wat anders. Hier geef je dus zelf aan dat het voor NS niet mogelijk is om adequaat en tijdig in te grijpen bij overvolle treinen. Dat lijkt me dan een betere weergave van de feiten, in plaats van reiziigerservaringen in twijfel te trekken. Geef dan gewoon toe dat de treinen idd overvol zijn maar dat NS niet de capaciteit heeft om dit te verbeteren.

Volgens mij is een trein overvol als alle zitplaatsen bezet zijn en mensen moeten staan, of het nu een korter traject of een langer traject betreft. Ik weet niet door wie het overvol zijn van een trein bij een korter traject dan niet zo ' getypeerd' wordt. Ik ben bang dat dit dan weer zo n rake typering van de NS is. Korte trajecten of lange trajecten, als je moet staan en alle zitplaatsen bezet zijn, is de trein dus gewoon overvol.


Het is gewoon simpelweg neit mogelijk om een trein voor een kort stukje (bv tussen 2 opvolgende stations) extra lang te maken omdat het alleen op dat stuk zo druk is dat er mensen moeten staan.  Daar ligt voor de planning een groot verschil.

Dat is heel wat anders. Hier geef je dus zelf aan dat het voor NS niet mogelijk is om adequaat en tijdig in te grijpen bij overvolle treinen. Dat lijkt me dan een betere weergave van de feiten, in plaats van reiziigerservaringen in twijfel te trekken. Geef dan gewoon toe dat de treinen idd overvol zijn maar dat NS niet de capaciteit heeft om dit te verbeteren.


De planning van materieel wordt gemaakt naar aanleiding van dagelijkse check ins en waarnemingen door Hc's, daarnaast is de druktemelder bij veel meldingen een graadmeter om een serie te controleren en in de gaten te houden qua drukte.

Treinen worden gepland dat ze een goede bezetting hebben en dat kan inderdaad zijn dat in een trein alle zitplaatsen bezet zijn, maar ook dat er op korte stukken tijdens het traject mensen zijn die staan in een trein.  Uiteraard is het niet de bedoeling dat mensen over een lang stuk in de trein moeten staan, dus tussen meerdere haltes als het om een IC gaat.

De NS laat treinen rijden om reizigers te vervoeren en niet om lucht te vervoeren, dus we gaan geen 2 treinstellen plannen als het volgens de gegevens met 1 treinstel af zou kunnen qua aantal reizigers. En Nee, er wordt geen langere trein ingezet als het toevallig tussen Amsterdam Zuid en Almere zo druk is dat er mensen moeten staan in de trein maar dat er voor de rest van het traject voldoende stoelen zijn om te zitten.

En ook gedurende de dag worden er normaal gesproken geen extra treinstellen toegevoegd aan de planning, dit gebeurt echt sporadisch omdat er dan weer een nieuwe logistieke situatie ontstaan om de treinen aan het eind van de dag weer op de juiste locatie te hebben voor de volgende dag.  Het is niet zo dat we tientallen treinstellen extra hebben staan die we zomaar lukraak kunnen inzetten waar we denken dat het nodig is.

En rondom Schiphol is het nu eenmaal wel vaker druk in treinen maar dat zijn vaak voor slechts korte stukjes van het traject.

Reputatie 3

Met alle begrip voor de logistiek planning ed, ik denk eigenlijk dat men n zich bij de NS nietrealiseert hoe vol de treinen daadwerkelijk zijn en echt niet alleen rond schiphol

Met alle begrip voor de logistiek planning ed, ik denk eigenlijk dat men n zich bij de NS nietrealiseert hoe vol de treinen daadwerkelijk zijn en echt niet alleen rond schiphol


Ik denk dat jij je vooral baseert op enkele meldingen hier op het forum en je eigen ervaring op een inderdaad druk traject tussen Amersfoort en Deventer.  Echter rij ik op veel verschillende tijden en zie daar ook heel veel treinen welke totaal niet druk zijn.  Maar het zal altijd zo blijven dat er overvolle treinen zullen zijn op bepaalde trajecten en dan hebben we nu nog het ‘geluk’ dat veel mensen thuis werken want echt overvolle treinen zoals ik in het verleden wel heb gereden in de spits heb ik al ruim een jaar niet gezien.

Overvolle treinen zijn er slechts enkele als je kijkt naar het totale aantal treinen welke elke dag rijden op het Nederlandse spoor.

Volgens mij is een trein overvol als alle zitplaatsen bezet zijn en mensen moeten staan, of het nu een korter traject of een langer traject betreft. Ik weet niet door wie het overvol zijn van een trein bij een korter traject dan niet zo ' getypeerd' wordt. Ik ben bang dat dit dan weer zo n rake typering van de NS is. Korte trajecten of lange trajecten, als je moet staan en alle zitplaatsen bezet zijn, is de trein dus gewoon overvol.

Staanplaatsen zijn een normaal onderdeel van het OV-gebruik op korte afstanden in de spits. Het is niet zo dat iedereen dan moet kunnen zitten. Iedereen in de spits een zitplaats bieden is domweg onbetaalbaar, in Nederland en in de rest van wereld. Het zou resulteren in enorme tariefsverhogingen.

Reputatie 7
Badge +1

Het nare/vervelende is echter dat in de huidige situatie de spits vaak helemaal niet de echte tijd van grote drukte is. Zo is er een overduidelijk effect van net na 9.00 en nat na 18.30 vanwege die idiote geldklopperij qua tarief. in DIT geval spelen duidelijk de werken mee, die tot gevolg hebben dat in feite de hele groep van anders 2 IC-lijnen in 1 wordt gepropt.

Wat verder ook niet echt meewerkt is de enorm gedetailleerde planning en gigantisch burokratische werktijdenbeperkingen.

Maar bvb afgelopen ZOndag: een enkele SGM-2 ! (dat mag/mocht toch niet? of enkel swinters vanwege de remmen oid) voor de SPR Dord-DHaagCS. In HS staan dan bijna een dozijn van die nieuwe verlokkende treintjes met die rare zetels stil te staan.

@bahnrider   Een SGM-2 mag gewoon alleen rijden behalve in de herfst omdat het treinstel geen magneetremmen heeft. Verder wordt een SGM-2 wel vaker solo ingezet op het traject Den Haag Centraal - Dordrecht dus dat is niets bijzonders en over het algemeen is er ruimte zat voor de mensen in de korte trein.

En dat er dan nieuwe treinen ook staan dat is geen reden om nog in dienst zijnde materieel niet te gebruiken of is jouw motto het nieuwe moet eerst op?  Er wordt gewoon volgens dienstregeling gereden en niet in het weekend ander materieel ingezet dan doordeweeks.  Verder is niet bekend of de nieuwe treinstellen niet in de loop van de dag gepland werden ingezet want dan zou je tijdens de dag materieel moeten uitruilen wat ook weer extra werk is en totaal niet handig is met korte keertijden.

En welke werktijden beperking bedoel je, elk bedrijf heeft te maken met de ATW en moet zich daar aan houden.

Reageer