Skip to main content

Vrijdag 1 november moet ik vóór 7:30 uur op Schiphol Airport zijn. Bij de eerst mogelijke reis die dag zie ik "85% op tijd". Wat betekent deze melding? Op andere dagen staat op dit zelfde traject wél "100% op tijd".

Kan ik in dit geval op de NS vertrouwen?!

Ik zou er natuurlijk graag ook 100% zeker van zijn dat ik op tijd op Schiphol arriveer...

Dat gemiddeld van de 100 ritten van deze verbinding er 85 op tijd zijn en dus 15 vertraging hebben. Maar dat zegt niks over uw aanstaande rit. Er is helaas geen garantie dat u op tijd op Schiphol aankomt. 

Als ik me niet vergis gaat deze data (net als de bezettingsgraad) uit van het gemiddelde rijgedrag van precies deze rit in de afgelopen twee weken. Je kunt het zo zien: "In de afgelopen twee weken was deze rit rustig en voor 85% op tijd”. Daarnaast zal je altijd, zelfs met treinen die “100% op tijd” zijn, de kans hebben op vertraging. Het is geen garantiepercentage.

Garanties worden niet verstrekt. Het percentage geeft aan hoeveel vertraging er  de laatste tijd standaard ongeveer is. Kortgeleden waren er werkzaamheden. Ik plan zelf altijd met een marge. Als ik een nachttrein of een ICE neem kan ik die niet missen en ben er eerder. U zit echter redelijk goed want de trein gaat rechtsreeks en is vroeg. U heeft geen overstap die u kunt missen en dan is het redelijk veilig. U kunt NS er niet op aanspreken als u uw vlucht mist en krijgt bij een half uur vertraging nog wat geld terug,

Voor de peace of mind kijk ‘s ochtends even op de reisplanner, meestal is de trein op tijd.

Neem zonodig een trein eerder.

Reageer