Skip to main content

Door personeelstekort zijn de 10 minuten treinen van en naar schiphol geschrapt. Als gevolg rijden er nu tussen den Haag HS en Schiphol treinen met een tussenpoos van 10 en 20 minuten, waarbij je met 1 van beiden een heel krappe overstap hebt op Leiden (die vaak niet op elkaar wacht)
 

Wat mij enorm verbaast, is dat er in de spits vanaf Schiphol binnen 18 minuten 4 (!!!) directe treinen vertrekken naar Rotterdam. Zo gaat er om

 

x.35 een Thalys

x.40 een IC direct

x.43 een IC direct naar Brussel (via R'dam).  

x.53 een IC direct

 

Daarnaast zijn er ook nog niet directe treinen via Den Haag HS 4x per uur. Je verzint het toch niet om 3 minuten na elkaar een trein op hetzelfde traject te laten rijden als je een personeelstekort hebt? Thalys is natuurlijk wel anders qua reserveren, maar ook dat lijkt niet echt een geheel te vormen en zo werken standaard dienstregeling, IC direct, IC internationaal en Thalys lekker langs elkaar heen. 

Wat ik ook nooit heb begrepen is (maar een andere discussie) waarom er nu nog een toeslag moet worden betaald voor de IC direct. De snelheid van de trein is niet hoger dan een gewone intercity. Het feit dat het spoort korter is, is geen argument. Je verbruikt daardoor ook minder kilometers spoor, minder energie en minder personeelskosten per reiziger. Het zou eigenlijk zelfs goedkoper moeten zijn dan dat je via den Haag reist. Met deze redenatie zou je ook een IC ticket duurder kunnen maken dan een stoptrein, want je bent er sneller.

Door personeelstekort zijn de 10 minuten treinen van en naar schiphol geschrapt. Als gevolg rijden er nu tussen den Haag HS en Schiphol treinen met een tussenpoos van 10 en 20 minuten, waarbij je met 1 van beiden een heel krappe overstap hebt op Leiden (die vaak niet op elkaar wacht)
 

Wat mij ook enorm wel verbaast, is dat er in de spits vanaf Schiphol binnen 18 minuten 4 (!!!) directe treinen vertrekken naar Rotterdam. Zo gaat er om

 

x.35 een Thalys

x.40 een IC direct

x.43 een IC direct naar Brussel (via R'dam).  

x.53 een IC direct

 

Daarnaast zijn er ook nog niet directe treinen via Den Haag HS 4x per uur. Je verzint het toch niet om 3 minuten na elkaar een trein op hetzelfde traject te laten rijden als je een personeelstekort hebt? Thalys is natuurlijk wel anders qua reserveren, maar ook dat lijkt niet echt een geheel te vormen en zo werken standaard dienstregeling, IC direct, IC internationaal en Thalys lekker langs elkaar heen. 

Thalys bedient een heel ander publiek dan de overige treinen en is niet voor binnenlands vervoer. Voor de rest rijdt de IC-direct ongeveer om het kwartier met één keer per uur de IC Brussel als extraatje daar tussendoor.

 

 

Wat ik ook nooit heb begrepen is (maar een andere discussie) waarom er nu nog een toeslag moet worden betaald voor de IC direct. 

De overheid eist voor het gebruik van de HSL een torenhoge infraheffing. Die komt op het bordje van de reiziger.

Wat wel vreemd is dat nu de (overbodige) 10 min diensten allemaal zijn geschrapt NS geen kwartier patroon gaat rijden maar vasthoudt aan een 10/20 patroon. Dat is op veel plaatsen erg onhandig voor aansluitingen bij overstappen zeker nu het er op lijkt dat dit minimaal tot 1 september gaat duren . 


Reageer