Skip to main content

Lees net op NS.nl het volgende:

 

 

 

Helaas sneller dan gewenst weer personele problemen bij Prorail. Met het griepseizoen in aantocht en ook de toenemende Coronaproblemen denk ik dat deze herfst en winter grote problemen op het spoor gaan ontstaan. Dit soort plotsklapse berichten zijn voor de reizigers natuurlijk heel vervelend en de reiziger kan zich hier ook totaal niet op voorbereiden.

 

Over bussen wordt ook al geen duidelijkheid gegeven. Ik snap het enerzijds wel maar zo loopt ons land natuurlijk wel vast. Zal gezien de tijdstippen deze keer misschien wel meevallen, maar als er morgenochtend zich iemand ziek meldt bij Prorail is Leiden (en niet alleen Leiden) in last denk ik.

Een zeer zorgelijke situatie.

Zal mogelijk de komende tijd inderdaad nog wel vaker gebeuren. Er worden wel nieuwe mensen opgeleid maar ProRail zegt daarover “De effecten van deze nieuwe instroom worden pas in de zomer van 2022 zichtbaar. We hopen medio 2023 de bezettingsproblemen bij de verkeersleidingsposten te hebben opgelost.”

https://www.prorail.nl/nieuws/extra-maatregelen-personeelstekort-verkeersleiding


Pech voor diegene voor wie de trein een vrijwillige of onvrijwillige keuze is. "gelukkig" is de grote meerderheid van het land autoverslaafd en heeft hier geen last van. Dat deze situatie geen grotere ophef veroorzaakt geeft maar weer eens blijk van het feit dat de OV sector er helemaal niet toe doet. Dat men niet in staat is geweest om deze situatie te voorkomen geeft daarnaast blijk van het feit dat de OV sector zichzelf ook helemaal niet relevant vindt. 


En dus de volgende

 

 

Blijkbaar moet ik geen in de kop als minder lezen. Vraag mij af of er iemand binnen NS wel eens naar dit soort berichten kijkt alvorens ze op de website geplaatst worden. Ik zie nu wel dat constant de reizigers rondom Utrecht het haasje zijn. Weet niet of er mogelijkheden zijn om personeel van andere standplaatsen in te schakelen.


Blijkbaar moet ik geen in de kop als minder lezen. Vraag mij af of er iemand binnen NS wel eens naar dit soort berichten kijkt alvorens ze op de website geplaatst worden. Ik zie nu wel dat constant de reizigers rondom Utrecht het haasje zijn. Weet niet of er mogelijkheden zijn om personeel van andere standplaatsen in te schakelen.

Het probleem is dat er wél treindienstleiders zijn, maar er is geen treindienstleider die het baanvak Utrecht-Arnhem/Rhenen kan bedienen.

Treindienstleiders worden eerst algemeen opgeleid en daarna specifiek voor een werkgebied. Een treindienstleider uit Zwolle of Amsterdam ‘lenen’ is daarmee niet mogelijk, omdat die niet beschikt over de specifieke kennis die nodig is om het gebied te bedienen.

 

Het is een klein beetje te vergelijken met machinisten: een machinist wordt opgeleid om de regels van het spoornetwerk te kennen en zijn/haar werk uit te voeren, maar daarnaast ook voor het materieel waarmee gereden gaat worden én de baanvakken die bereden gaan worden.

Niet alle machinisten mogen overal rijden met alle materieel.

 

Zo is dat ook met treindienstleiders het geval.


Waar zouden we zijn zonder auto? 


Waar zouden we zijn zonder auto? 

In de file op de snelweg.

 

pedit]Oh nee, daar zou je juist zijn mét de auto


Iemand wilde vanuit Maarn naar Amsterdam Zuid, dus ik dacht gebruik gewoon 9292, plan tot Utrecht en zet de optie ‘trein’ uit.

Resultaat: Niet mogelijk (nou ja, Helaas is er geen reisadvies mogelijk met de ingevoerde gegevens. Probeer het nogmaals met een andere datum, vervoermiddel of locatie.) :sweat:

Er wordt schijnbaar wel gekeken of er bussen ingezet kunnen worden maar stel je voor dat dit op een werkdag gebeurt, dan is het einde zoek en moet er weer een #sneeuwpoolen initiatief komen (digitaal een carpool date regelen i.p.v. liften met je duim omhoog).

De boel stort aardig in elkaar, zie ook de problemen wegens werkzaamheden Amsterdam en de toestroom voor de klimaatmars. Veel van die mensen zullen ook wel weer naar ergens tussen Utrecht en Arnhem/Rhenen willen… 

Oh, en er zouden GVB poortjes open staan op o.a. Bijlmer? Niet dus… maar daar hebben ze per direct iemand naar toe gestuurd, zegt Webcare :sweat_smile:  


@EdwinBedankt voor de verduidelijking.

 

Inmiddels zijn de problemen ook weer wat groter geworden want er staat nu tussen 15.00 uur en 02.00 uur.


En Google Maps denkt dat er gewoon treinen rijden… 


Waar zouden we zijn zonder auto? 

In de file op de snelweg.

 

pedit]Oh nee, daar zou je juist zijn mét de auto

Velen staan echt liever in de file dan in onzekerheid op een station vastzitten of helemaal niet weg kunnen.

Vrienden van me zijn afgelopen week sinds lang weer eens met de trein geweest en dat was geen succes (5 min te laat, aansluiting weg, 30 minuten vertraging). Vast toeval, maar voorlopig stappen ze weer in de auto: eigen regie. Jammer toch.


tja René, ik zit hier ook maar in m'n vrije tijd te proberen wat te helpen.


Vanuit Maarn of Veenendaal is er geen enkele zinnige ov-verbinding naar Utrecht in het weekend.

NS moet gewoon bussen inzetten, of alle kosten voor alternatief vervoer op zich nemen en bij ProRail declareren, net zoals bij geplande of ploselinge werkzaamheden/verstoringen.

Thuisbrengplicht en zo, al lijkt het er op dat je na 23:00 alsnog vanuit Maarn naar Utrecht (en verder) kunt met de trein.

Want dan is er ineens wel weer een capabele treindienstleider paraat! :sweat_smile: voor al die treinen tussen Ut en Ah in de avond/nacht of zo.

Nou ja tusen 23-05u hebben ze (ProRail) een regulier iemand in ieder geval… 


Inmiddels weer een nieuwe update. Tot morgen 15:00 uur geen treinen tussen Utrecht en Arnhem.

Ik kan het bericht niet echt duidelijk vinden. Ze hebben geen verkeersleiders inmiddels wel gewijzigd in minder verkeersleiders. Die datum laatst gewijzigd klopt dus ook niet want het bericht hierboven spreekt ook al van 6 november 2021, 12.44 uur. Toch staat er hieronder iets heel anders.

 

 


Ik denk dat je het zo moet lezen:

"Geen” impliceert dat er helemaal geen treindienstleiders zijn. In dat geval zou er in het hele land geen enkele trein meer kunnen rijden.

“Minder” dekt in deze dan meer de lading, aangezien alleen het bediengebied Utrecht-Arnhem/Rhenen geraakt wordt door ziekmeldingen.

 

Hou er ook rekening mee dat door een gebroken spoorstaaf te Bunnik er ná 15:00 morgen ook nog beperkt treinverkeer is.

 

Voor wie zich afvraagt waarom dat niet hersteld wordt in de tijd dat er tóch geen treinen rijden door afwezigheid van een treindienstleider: Dat is precies de reden dat het niet kan.

Ook voor werkzaamheden (en bijbehorende buitendienststelling) is (contact met) een treindienstleider met specifieke kennis van het traject nodig. Vandaar dat er nog langer hinder is.


@Edwin : Ja dat klopt had ik hierboven ook al opgemerkt dat geen verkeersleiders fout was. (zie post van 7 uur geleden).


Het is wel een interessante, als er de rest van de dag heem treinen zijn en er geen alternatief wordt geregeld, is er in ieder geval nog een taxi door de thuisbrengplicht toch? 


 

On topic vraag ik me wel af of er niet gekeken kan worden of in eenvoudigere omstandigheden de eisen die aan een treindienstleider niet lager zouden kunnen. Stel je laat bjjvoorbeeld (veel) minder treinen (aanzienlijk) minder snel rijden, kan een treindienstleider die het traject (nog) niet het dan niet behappen? Dat lijkt me nog altijd beter dan helemaal niks laten rijden. En kan voor werkzaamheden niet gewoon eenvoudig het hele gebied verboden voor treinen worden verklaard, desnoods buiten het systeem om, gewoon met een bord of een vlag ofzo? Dan kan iedereen er veilig werken zonder treindienstleider, lijkt me. Dat zoiets onmogelijk zou, klinkt inderdaad wel als een overdreven bureaucratisch gedachtengang.


Het gaat niet om de snelheid, maar om de ins en outs van de beveiligingen op het baanvak. Als je dan treinen langzamer gaat laten rijden zorg je juist voor méér werk (hoe gek dat ook mag klinken). Je loopt dan om te beginnen al veel meer kans op overwegstoringen, waarvoor je seinen zal moeten herroepen (op rood zetten) én alle machinisten met aanwijzingen laten rijden, wat waarschijnlijk voor nóg meer overwegstoringen gaat zorgen (vooral op een baanvak met veel goederenvervoer).

 


Waar zouden we zijn zonder auto? 

Thuis. Of zover de fiets je brengen kan.


Het gaat niet om de snelheid, maar om de ins en outs van de beveiligingen op het baanvak. Als je dan treinen langzamer gaat laten rijden zorg je juist voor méér werk (hoe gek dat ook mag klinken). Je loopt dan om te beginnen al veel meer kans op overwegstoringen, waarvoor je seinen zal moeten herroepen (op rood zetten) én alle machinisten met aanwijzingen laten rijden, wat waarschijnlijk voor nóg meer overwegstoringen gaat zorgen (vooral op een baanvak met veel goederenvervoer).

 

Verkeersregelaar met een portofoon bij de overweg en dat hele ding gewoon uit?

Ik realiseer me absoluut dat een treindienstleider op het drukke Nederlandse spoor normaal complex werk doet, maar mijn punt is dat je het zo simpel kunt maken als je zelf wilt. Alles is beter dan niets.

Seinen? Niet nodig als alles langzaam rijdt en zorgt dat er maar één trein op spoor rijdt. Ja maar dan grijpt de ATB in? Die heb je in een beperkte situatie ook niet nodig. Wisselbediening? Ook overbodig als je niet alle maar een deel van de richtingen bedient of het desnoods handmatig doet. Automatische overwegbeveiliging? Dat kan bij lage snelheid dus ook wel met de hand.

(Stoom)treinen reden er al voor dit allemaal bestond en dat ging ook prima. Complexe systemen zijn goed voor complexe situaties, maar als die dienst weigeren, moeten we niet opeens gaan stellen dat iets simpels ook niet meer simpel kan. Om een (één) trein te laten rijden is echt niet veel meer nodig dan een machinist...


Is het zo makkelijk :joy:


Alles lijkt helaas zo geavanceerd en complex geworden, ook qua protocollen, normen en regels, dat bij problemen niets meer kan of mag en alles dus stil ligt. NS kan er natuurlijk ook niks aan doen, maar helaas straalt dit gedoe allemaal wel weer af op het imago van reizen per trein (en ov in algemeen). Dat merkte ik gisteravond weer. "We blijven wel lekker in de auto". Maar dat zal Prorail wel niet zoveel kunnen schelen.

 


Je kunt wel mopperen over complexiteit en protocollen. Maar feit is wel dat het Nederlandse spoor door al die ontwikkelingen de afgelopen decennia veel veiliger is geworden. Ongelukken op het spoor met dodelijke afloop komen nauwelijks nog voor. Met uitzondering natuurlijk van de ongevallen op overwegen. Maar die worden bijna altijd veroorzaakt door het wegverkeer.


In het grote plaatje kun je je wel afvragen hoeveel die extra veiligheid kost in extra verkeersongelukken vanwege treinmijdend gedrag.

 

Daarnaast zijn er ook al verschillende dodelijke ongelukken gebeurd met treinvervangend vervoer.

 

De vraag is dan ook of het veiliger is geworden of dat de onveiligheid is verplaatst naar minder goed gemeten gebieden. 


@Tonny.s   De groep mensen die gebruik maakt van het OV groeide tot Corona nog steeds elk jaar.

Doden door treinvervangend vervoer vallen natuurlijk onder doden door het wegvervoer want dit heeft weinig met het spoor te maken natuurlijk, behalve dat het ingezte wordt omdat de trein niet rijdt.

De veiligheid is op alle fronten (spoor en weg) toegenomen door het nemen van meer veiligheidsmaatregelen, wil je die dan allemaal gaan terugdraaien? 


Reageer