Personeelstekort verkeersleiding Prorail | NS Community

Personeelstekort verkeersleiding Prorail

  • 5 November 2021
  • 32 reacties
  • 1111 Bekeken

Reputatie 7

Lees net op NS.nl het volgende:

 

 

 

Helaas sneller dan gewenst weer personele problemen bij Prorail. Met het griepseizoen in aantocht en ook de toenemende Coronaproblemen denk ik dat deze herfst en winter grote problemen op het spoor gaan ontstaan. Dit soort plotsklapse berichten zijn voor de reizigers natuurlijk heel vervelend en de reiziger kan zich hier ook totaal niet op voorbereiden.

 

Over bussen wordt ook al geen duidelijkheid gegeven. Ik snap het enerzijds wel maar zo loopt ons land natuurlijk wel vast. Zal gezien de tijdstippen deze keer misschien wel meevallen, maar als er morgenochtend zich iemand ziek meldt bij Prorail is Leiden (en niet alleen Leiden) in last denk ik.

Een zeer zorgelijke situatie.


32 reacties

Reputatie 6

In jouw redenering zou de hoogst haalbare veiligheid voor het spoor zijn om nooit meer treinen te rijden. Dat zal uiteindelijk meer slachtoffers vergen, echter zal dat logischerwijs niet meer door treinen komen.

Ik ben zeker geen tegenstander van veiligheidsmaatregelen, maar denk wel dat het relevant is om het grote plaatje in de gaten te houden en niet teveel in hokjes te denken. 

Reputatie 7
Badge

De beerput gaat nu wel massaal open lijkt het. 

Reputatie 7

Je kunt wel mopperen over complexiteit en protocollen. Maar feit is wel dat het Nederlandse spoor door al die ontwikkelingen de afgelopen decennia veel veiliger is geworden. Ongelukken op het spoor met dodelijke afloop komen nauwelijks nog voor. Met uitzondering natuurlijk van de ongevallen op overwegen. Maar die worden bijna altijd veroorzaakt door het wegverkeer.

Ik mopper niet maar constateer. Het klopt helemaal dat het veel veiliger is geworden en dat is prachtig. Maar de reizigershinder is ook toegenomen. Dat weerhoudt een flink deel van de mensen ervan de trein te nemen. Tenzij je een studentenkaart hebt, geen rijbewijs hebt of in de Randstad woont, waar veel ov en hoge frequentie beschikbaar is en de bevolking het hardst groeit. Daar zal dan ook wel de grootste reizigersgroei van voor corona zitten. Buiten de Randstad zijn er gewoon veel gebieden waar - op jongeren en studenten na - vrijwel niemand vaak de trein neemt. 

Mensen  horen en lezen erover op het nieuws of horen er via via over:  "nee he er is alwéér wat de hand met dat spoor" hoor ik dan en ze voegen eraan toe dat ze niet snappen dat ik nog steeds heel veel met de trein /bus ga door het hele land. Waarom zou je je dat aandoen en ga je niet autorijden, vragen ze mij. Zij gaan alléén incidenteel met de trein als ze een goedkope aanbieding kunnen kopen, rechtstreeks naar hartje Amsterdam of Utrecht voor een dagje uit en omdat parkeren er zo duur is. Daarnaast reizen ze nooit met de trein. En zeker niet met die vermaledijde bus!  

Ik zou ze graag willen overtuigen van het nut en plezier van ov-gebruik, maar dat wordt steeds moeilijker. 

Zo dat moest er even uit😉

In jouw redenering zou de hoogst haalbare veiligheid voor het spoor zijn om nooit meer treinen te rijden. Dat zal uiteindelijk meer slachtoffers vergen, echter zal dat logischerwijs niet meer door treinen komen.

Ik ben zeker geen tegenstander van veiligheidsmaatregelen, maar denk wel dat het relevant is om het grote plaatje in de gaten te houden en niet teveel in hokjes te denken. 

Die conclusie trek je uit mijn post, knap hoor.

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 Tegen emoties en vastgeroeste gedachtenpatronen is geen kruid gewassen. Zo zijn er ook mensen die de mythe in stand houden dat er bij de spoorwegen “altijd” gestaakt wordt. Ga je dan kijken naar het aantal stakingsdagen per jaar dan is de hinder te verwaarlozen.

Het is vergelijkbaar met het idee dat mensen hebben dat het tijdens het woon-werkverkeer in Nederland bijna altijd regent. De werkelijkheid is dat je bij woon-werkverkeer in Nederland een kans hebt van ongeveer 1 op 10 om in een regenbui terecht te komen. Desondanks wordt deze mythe keer op keer herhaald.

Reputatie 7
Badge

@Tonny.s   De groep mensen die gebruik maakt van het OV groeide tot Corona nog steeds elk jaar.

Doden door treinvervangend vervoer vallen natuurlijk onder doden door het wegvervoer want dit heeft weinig met het spoor te maken natuurlijk, behalve dat het ingezte wordt omdat de trein niet rijdt.

De veiligheid is op alle fronten (spoor en weg) toegenomen door het nemen van meer veiligheidsmaatregelen, wil je die dan allemaal gaan terugdraaien? 

Uiteraard wil ik geen veiligheidsmaatregelen terugdraaien. Wel zou ik willen dat er eens kritisch gekeken wordt naar welke situaties ze voor bedoeld zijn en in welke uitzonderingssituaties ze eventueel achterwege kunnen blijven. Dat vergroot de flexibiliteit in situaties als deze. Een belangrijk radertje dat wegvalt (de treindienstleider) kan de hele machine dan misschien alleen vertragen in plaats van deze geheel tot stilstand te laten komen.

Reputatie 7
Badge

De treindienstleider is geen radertje, die is bijna het hele uurwerk Olav.

 

Reageer