Al jaren rijdt de Intercity Direct tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda/Brussel. Een toepasselijke naam omdat vanaf Schiphol rechtstreeks naar Rotterdam wordt gereden i.p.v. de omweg via Den Haag.
Maar straks is deze naam niet meer van toepassing als het tussen Groningen/Leeuwarden - Breda via Zwolle - Lelystad - HSL Schiphol - Rotterdam - Breda gaat rijden. Dat is geen directe verbinding. Want een directe verbinding is via Zwolle - Amersfoort - Utrecht - Rotterdam. En het schijnt dat het via de HSL ook op termijn naar Enschede gaat rijden.
NS kan beter een andere naam verzinnen. Zoiets als Intercity Plus. De Plus staat voor het rijden op de HSL waardoor er tijdswinst zal zijn.
Zal de toeslag op de HSL Schiphol blijven als de NS Coradia Stream (ICNG) de HSL verder integreert in het hoofdrailnet? Het lijk me lastig uit te leggen aan treinreizigers die totaal vreemd zijn dat in Nederland op binnenlandse spoortrajecten toeslag te vragen.