Skip to main content

Al jaren rijdt de Intercity Direct tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda/Brussel. Een toepasselijke naam omdat vanaf Schiphol rechtstreeks naar Rotterdam wordt gereden i.p.v. de omweg via Den Haag. 

Maar straks is deze naam niet meer van toepassing als het tussen Groningen/Leeuwarden - Breda via Zwolle - Lelystad - HSL Schiphol - Rotterdam - Breda gaat rijden. Dat is geen directe verbinding. Want een directe verbinding is via Zwolle - Amersfoort - Utrecht - Rotterdam. En het schijnt dat het via de HSL ook op termijn naar Enschede gaat rijden. 

NS kan beter een andere naam verzinnen. Zoiets als Intercity Plus. De Plus staat voor het rijden op de HSL waardoor er tijdswinst zal zijn. 

Zal de toeslag op de HSL Schiphol blijven als de NS Coradia Stream (ICNG) de HSL verder integreert in het hoofdrailnet? Het lijk me lastig uit te leggen aan treinreizigers die totaal vreemd zijn dat in Nederland op binnenlandse spoortrajecten toeslag te vragen. 

Zal de toeslag op de HSL Schiphol blijven als de NS Coradia Stream (ICNG) de HSL verder integreert in het hoofdrailnet? Het lijk me lastig uit te leggen aan treinreizigers die totaal vreemd zijn dat in Nederland op binnenlandse spoortrajecten toeslag te vragen. 

De toeslag betaal je voor de dure infrakosten van de lijn, niet voor de trein. Vergelijk het met de diabolo-toeslag in België.

Qua naamgeving lijkt het met beter de huidige intercity in de toekomst "Express" te noemen en de IC-Direct de naam "Intercity" te geven omdat dat beter aansluit bij wat internationaal gangbaar is. Maar dat zal wel vloeken in de commerciële NS-kerk zijn.


 

Zal de toeslag op de HSL Schiphol blijven als de NS Coradia Stream (ICNG) de HSL verder integreert in het hoofdrailnet? Het lijk me lastig uit te leggen aan treinreizigers die totaal vreemd zijn dat in Nederland op binnenlandse spoortrajecten toeslag te vragen. 

Die toeslag is nu ook maar voor een deel van het traject dus wat is het verschil met straks?  Toeslag is alleen noodzakelijk voor het traject tussen Schiphol en Rotterdam.


 

Zal de toeslag op de HSL Schiphol blijven als de NS Coradia Stream (ICNG) de HSL verder integreert in het hoofdrailnet? Het lijk me lastig uit te leggen aan treinreizigers die totaal vreemd zijn dat in Nederland op binnenlandse spoortrajecten toeslag te vragen. 

Die toeslag is nu ook maar voor een deel van het traject dus wat is het verschil met straks?  Toeslag is alleen noodzakelijk voor het traject tussen Schiphol en Rotterdam.

Qua communicatie is het lastig. In beginperiode van Intercity Direct hadden  regelmatig reizigers geen toeslag betaald. Ondanks omroepen op stations en in de trein. Dan waren NS conducteurs coulant. En hoefde niet iedereen het volle bedrag te betalen. 

Het kan ook zo zijn dat dan  treinreizigers op Schiphol uitstappen. En dan de trein via Den Haag nemen. 

Het is ook sterk afhankelijk van de prijs van de toeslag. €1,56 in daluren en € 2,70 in spitsuren is redelijk. Dan jaag je de mensen niet de trein uit. 


 

De toeslag betaal je voor de dure infrakosten van de lijn, niet voor de trein. Vergelijk het met de diabolo-toeslag in België.

 

Heb je helemaal gelijk in. Maar brengt dat (sommige) treinreizigers aan het verstand. Toeslag in Nederland op binnenlandse verbindingen is een lelijk woord  De prijs van reizen met de trein is al zo duur. En dan ook nog toeslag bij op. Zo redeneren sommigen. 


Voor 25 minuten tijdwinst tussen Schiphol en Rotterdam (en geen overstap in Leiden) mag er best extra betaald worden toch? Buiten de spits is de toeslag nu overigens € 1,62 (met een ov-chipkaart).

Het aantal tariefeenheden is al fictief hoger (67 TE) gemaakt dan de werkelijke afstand, dus dat zou je dan eventueel nog verder kunnen verhogen en dan de toeslag afschaffen.

En je hebt ook nog deze… https://www.wegenwiki.nl/Westerscheldetunnel en die is een stuk duurder.


l

Voor 25 minuten tijdwinst tussen Schiphol en Rotterdam (en geen overstap in Leiden) mag er best extra betaald worden toch? Buiten de spits is de toeslag nu overigens € 1,62 (met een ov-chipkaart).

Het aantal tariefeenheden is al fictief hoger (67 TE) gemaakt dan de werkelijke afstand, dus dat zou je dan eventueel nog verder kunnen verhogen en dan de toeslag afschaffen.

En je hebt ook nog deze… https://www.wegenwiki.nl/Westerscheldetunnel en die is een stuk duurder.

25 minuten is een behoorlijke tijdswinst. Met ICNG straks met dienstsnelheid van 200 km p/u kan dat 28 minuten worden. Dat kan NS communiceren naar de treinreizigers. Wel een goed argument. Of iedereen er zo over denkt is afwachten. 

Belangrijk is de prijs van de toeslag tussen Rotterdam - Schiphol via HSL niet teveel te verhogen. Als NS de treinreizigers wat tegenover stelt tegenover de toeslag zoals tijdswinst en meer comfort zullen zeker meer treinreizigers de nieuwe NS Coradia Stream nemen. Ook op de HSL. 

Toeslag afschaffen zorgt in ieder geval voor dat er geen discussie meer is. Bespaart NS conducteurs een hoop uitleg. Ook al wordt het omgeroepen op station en in trein. En zelfs als het extra ook nog aangegeven staat in de displays in de NS Coradia Stream. 


 

Qua naamgeving lijkt het met beter de huidige intercity in de toekomst "Express" te noemen en de IC-Direct de naam "Intercity" te geven omdat dat beter aansluit bij wat internationaal gangbaar is. Maar dat zal wel vloeken in de commerciële NS-kerk zijn.

De naam Intercity zal zoal geen verwarring geven. Of discussie. Intercity + is net anders. Intercity City Express (ICE) is niet zo toepasselijk in Nederland. Alleen tussen Nieuw Vennep - Rotterdam Noord en Barendrecht - Zevenbergse Hoek/Antwerpen Noord kan er echt snel gereden worden. Dat staat niet in verhouding tot de ICE in Duitsland die op meer echte HSL rijdt. En daar het verschil maakt t.o.v. de IC. 


Reageer