reisopties | NS Community
beantwoord

reisopties

  • 25 February 2023
  • 15 reacties
  • 226 Bekeken

De ns app geeft niet meer alle reisopties/trajecten aan. Soms wil ik met een intercity reizen met overstap ipv directe sprinter. bijvoorbeeld als ik op de sprinter moet wachten en de intercity al klaarstaat. Intercity ook wat comfortabeler. In het verleden gaf de app deze mogelijkheid aan. Instellen van " reizen via"  helpt niet. Enig idee?

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 25 February 2023, 07:49

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Over welk traject gaat dit?

Badge +3

[s]Als je bij Reisopties extra overstaptijd instelt krijg je ze meestal wel te zien.[/s] Edit: er is geen overstap dus dat helpt niet.

Over welk traject gaat dit?

De vink <---> schiphol

Als je bij Reisopties extra overstaptijd instelt krijg je ze meestal wel te zien.

Bedankt en geprobeerd. Nee dus. 

Over welk traject gaat dit?

De vink <---> schiphol

Een extra overstaptijd instellen helpt niet omdat een overstap in dit geval helemaal niet nodig is. De snelste verbinding is rechtstreeks zonder overstap.

Dat de reisplanner dat niet ondersteunt is ook niet zo vreemd omdat de algoritmes worden gebaseerd op de meest logische keuzes zoals de snelste verbinding en de minste overstappen. Als u toch wil overstappen moet u het gewoon even los plannen.

Een optie"alleen intercity's" zou ook niet helpen omdat de reisplanner dan geen treinen vanaf De Vink zou vinden. En in zijn algemeenheid zou de planner met zo'n optie allerlei omritten gaan vinden die zonder bijbetaling niet zijn toegestaan en de reizigers daarmee op het verkeerde been zetten 

Reputatie 7
Badge +2

Het is hier enigszins complex vergelijken door de afwijkende dienstregeling doordeweeks en in het weekend, maar ik vermoed dat het 'm in de totale reistijd zit.

Doordeweeks heb je elk kwartier een Sprinter op De Vink. Dan krijg je als opties de rechtstreekse Sprinter naar Hoorn Kersenboogerd in 27 minuten op het ene kwartier en op het andere kwartier de Sprinter naar Haarlem met overstap op de IC naar Leeuwarden/Groningen in 26 minuten.
De Sprinter - IC combi wordt daar dus getoond omdat het die reismogelijkheid 1 minuut sneller is.

In het weekend wordt De Vink bediend door de Sprinter Den Haag Centraal - Zwolle. Die vertrekt 3 minuten eerder naar Leiden dan de doordeweekse Sprinter, met als gevolg dat de reismogelijkheid per Sprinter en IC 2 minuten langzamer is dan de rechtstreekse Sprinter. En dat zal er voor zorgen dat de planner die optie niet meer toont.

Zit op zich wel een logica in: dat reizigers overstappen om sneller op hun bestemming te zijn is een logische gedachte immers. Maar overstappen om later aan te komen zullen een stuk minder reizigers doen.

@Daniel 

Logisch verhaal maar het gaat hier om iemand die van de De Vink naar Schiphol gaat. Dan ontgaat de logica van overstappen me.

Reputatie 7
Badge +2

@Tamzin Mij ontgaat die logica niet: doordeweeks (als het dus wel een optie is) zorgt overstappen ervoor dat je elk kwartier die reis kunt maken in plaats van alleen de 2x/uur dat ‘ie rechtstreeks geboden wordt.

@Tamzin Mij ontgaat die logica niet: doordeweeks (als het dus wel een optie is) zorgt overstappen ervoor dat je elk kwartier die reis kunt maken in plaats van alleen de 2x/uur dat ‘ie rechtstreeks geboden wordt.

Ja, maar dan ben je door de hogere frequentie ook sneller op Schiphol als je bereid bent over te stappen en is het dus logisch dat te tonen. Maar in het weekend kom je met overstappen alleen maar later aan.

Wellicht is @Rien3167 zich er niet van bewust dat de sprinter tegenwoordig in het weekend nog maar om het halfuur rijdt waardoor de verbinding met overstap het andere kwartier er niet meer is.

Reputatie 7
Badge +2

@Tamzin

Wellicht is @Rien3167 zich er niet van bewust dat de sprinter tegenwoordig in het weekend nog maar om het halfuur rijdt waardoor de verbinding met overstap het andere kwartier er niet meer is.

De verbinding met overstap is er juist op het kwartier waarop in het weekend gereden wordt. Alleen heb je in het weekend op dat tijdstip de Sprinter Den Haag - Zwolle (i.p.v. Den Haag-Haarlem) waardoor er gelijktijdig, met minuscuul reistijdverschil, een directe verbinding naast die met overstap op de IC bestaat.

De verwarring zit dus deels in dat in het weekend een treinserie op De Vink stopt die daar doordeweeks überhaupt niet langs komt.

Bedankt voor al jullie reacties!  Het is inderdaad niet logisch om een langere reis te kiezen. Maar: ik stond een keer op schiphol. (Mijn vraag heeft dus eigenlijk betrekking op schiphol  --> de vink) De intercity naar leiden stond klaar. Ik stap dan in (niet druk en comforfabel). In het verleden kon je dan met de app het schema zien ie hoe lang de overstap in leiden duurt en aankomst/vertrekspoor.  Nu moet je dat apart opzoeken. Ok. Geen groot probleem

Ik wil nog iets toevoegen. Stel dat de directe trein (sprinter) vertraging heeft lijkt het me handig dat je direct kunt zien welke alternatieven er zijn

 

Ik wil nog iets toevoegen. Stel dat de directe trein (sprinter) vertraging heeft lijkt het me handig dat je direct kunt zien welke alternatieven er zijn

Bij vertragingen worden andere opties vanzelf in de reisplanner zichtbaar zodra die een snellere verbinding opleveren, net als dat bij werkzaamheden gebeurt. De adviezen in de planner zijn in die zin dynamisch.

Badge +3

Als je plant van Den Haag C naar Schiphol krijg je zowel de sprinters als intercity's te zien, dus dan weet je in ieder geval meteen of er vertraging/uitval is.

Dan geeft de sprinter van bijv. 15:33 vanaf de Vink (aankomst Leiden C om 15:37) aansluiting op de IC van 15:47 (voor het weekend).

Voor Schiphol - De Vink krijg ik doordeweeks in ieder geval gewoon IC+sprinter adviezen. In het weekend is de overstap lang.

De sprinters Leiden C - De Vink vertrekken dan om .23 en .53 dus kan je met een IC vanaf Schiphol om .26. of .56 (overstap 13 minuten), maar ga je gang.

Ik wil nog iets toevoegen. Stel dat de directe trein (sprinter) vertraging heeft lijkt het me handig dat je direct kunt zien welke alternatieven er zijn

Bij vertragingen worden andere opties vanzelf in de reisplanner zichtbaar zodra die een snellere verbinding opleveren, net als dat bij werkzaamheden gebeurt. De adviezen in de planner zijn in die zin dynamisch.

Dynamisch? Ok ! nogmaals bedankt😀

Reageer