Ik ga dagelijks van Delft naar Amsterdam-Zuid met de trein, en voornamelijk omdat NS had beloofd dat er 4 verbindingen per uur zullen zijn. Dat zijn dus twee directe trienen (Dordrecht - Lelystad) en twee met overstap in Leiden. Mijn vraag gaat dus over de laatste - Van de Rotterdam - Amsterdam Central trein overstappen in de Den Haag Centraal naar Leeuwaarden trein op Leiden Central. NS heeft daarvoor 2 minuten overstap tijd ingepland, maar mijn ervaring is dat dit nooit lukt in het ochtend, namelijk de eerste trein komt altijd met 2-4 minuten vertraging aan, zeker s’ ochtends, en de andere trein is al weg als de eerste aankomt. Ik heb ook gezien dat ze expres wachten tot dat de tweede trein binnen rijdt, en dan vertrekken.
Je zou kunnen zeggen - het kan gebeuren, maar s’ ochtends is dat altijd mis met deze verbinding, ik denk 8 uit 10 keer in afgelopen 4 maanden voor mij. Ik vraag me af of er toch iemand bij NS zit aan optimalisatie van de dienstregeling te kijken. Zo moeilijk is het niet om dit probleem te zien aan komen, Rotterdam - Amsterdam Central is altijd overvol, en die Den Haag Centraal - Leeuwaarden altijd gewoon leeg, het is te verwachten dat de eerste vaker met vertraging moet kampen en de tweede altijd op tijd komt en vertrekt, er kan gewoon niet gepland worden met 2 min overstap… Of haal gewoon die overstap optie uit de NS planner omdat het is gewoon niet realistisch, en er zijn maar twee treinen per uur tussen Rotterdam en Amsterdam Zuid/Schiphol.