Rotterdam - Amsterdam Zuid | NS Community

Rotterdam - Amsterdam Zuid

  • 12 December 2022
  • 6 reacties
  • 176 Bekeken

Ik ga dagelijks van Delft naar Amsterdam-Zuid met de trein, en voornamelijk omdat NS had beloofd dat er 4 verbindingen per uur zullen zijn. Dat zijn dus twee directe trienen (Dordrecht - Lelystad) en twee met overstap in Leiden. Mijn vraag gaat dus over de laatste - Van de Rotterdam - Amsterdam Central trein overstappen in de Den Haag Centraal naar Leeuwaarden trein op Leiden Central. NS heeft daarvoor 2 minuten overstap tijd ingepland, maar mijn ervaring is dat dit nooit lukt in het ochtend, namelijk de eerste trein komt altijd met 2-4 minuten vertraging aan, zeker s’ ochtends, en de andere trein is al weg als de eerste aankomt. Ik heb ook gezien dat ze expres wachten tot dat de tweede trein binnen rijdt, en dan vertrekken. 

Je zou kunnen zeggen - het kan gebeuren, maar s’ ochtends is dat altijd mis met deze verbinding, ik denk 8 uit 10 keer in afgelopen 4 maanden voor mij. Ik vraag me af of er toch iemand bij NS zit aan optimalisatie van de dienstregeling te kijken. Zo moeilijk is het niet om dit probleem te zien aan komen, Rotterdam - Amsterdam Central is altijd overvol, en die Den Haag Centraal - Leeuwaarden altijd gewoon leeg, het is te verwachten dat de eerste vaker met vertraging moet kampen en de tweede altijd op tijd komt en vertrekt, er kan gewoon niet gepland worden met 2 min overstap… Of haal gewoon die overstap optie uit de NS planner omdat het is gewoon niet realistisch, en er zijn maar twee treinen per uur tussen Rotterdam en Amsterdam Zuid/Schiphol.


6 reacties

Reputatie 6

Hey Peter3736252784. Welkom bij de NS Community!

Als het zo in de planner staat dient het ook wel echt mogelijk te zijn. Als dit niet het geval blijkt, vooral op specifieke tijden, dan lees ik graag om welke exacte tijden dit gaat zodat ik een melding voor je door kan zetten om dit na te laten kijken. Ik kan je helaas geen directe resultaten beloven, maar we kunnen altijd naar de data kijken en voor de toekomst plannen.

Reputatie 7
Badge +3

In het Besluit aanpassing dienstregeling 2023 vanwege personeelstekorten wordt aangegeven dat voor de overstap op station Leiden een wachttijdregeling wordt opgesteld. NS zou hierover in overleg zijn met ProRail. Is deze wachttijdregeling er nu al bij het begin van de nieuwe dienstregeling of het is het nog slechts een voornemen?

 

 

Reputatie 6

Ik ben even gaan rondvragen en ik heb uit interne kanalen te horen gekregen dat dit soort wijzigingen samen worden doorgevoerd met een wijziging in de dienstregeling. Dit zou dus al per de nieuwe dienstregeling actief moeten zijn!

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt Daniël, dat klinkt goed. Dan zou @Peter3736252784 dus vanaf vandaag niet meer het probleem hebben dat de overstap op Leiden niet gehaald wordt, tenzij de vertraging meer is dan het maximum aantal minuten van de wachttijdregeling. Ik ben benieuwd naar zijn ervaringen de komende tijd. 

Ik ben benieuwd, het klinkt inderdaad goed! Het zal zeker een mooie verbetering zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Vanmorgen zul je er nog geen profijt van gehad hebben. Ik lees dat er vanwege 2 defecte goederentreinen veel treinen zijn komen te vervallen en de meeste treinen die wel reden hadden flinke vertraging. Vervolgens was er ook een aanrijding bij station De Vink (ik vroeg me al af wat al die sirenes waren). 

Reageer