beantwoord

Rtd Lombardijen - Eindhoven via Rrd Centraal - Vraag over terugsteken



Toon eerste bericht

227 reacties

Ik stuur Frank even een reminder, Schraper.
Reputatie 4
En als je toch wilt splitsen in Dordrecht zorg dan dat de aansluitingen in Dordrecht goed zijn, waardoor je niet de achterlichten van de wegrijdende aansluitende trein ziet.
Splitsen en geen goede aansluiting is zijn twee verschillende zaken. Het eerste is met het oog op een efficiënte materieelinzet gewoon verstandig.

Wat betreft de aansluitingen: de IC en de sprinter uit Rotterdam sluiten redelijk goed aan op de sprinter naar Breda. De aansluiting op de sprinter naar Roosendaal is inderdaad slecht.
Reputatie 6
Badge
Het klopt wel dat de sprinters vanaf Dordrecht richting lage zwaluwe erg rustig zijn aangezien in Dordrecht de meesten zijn uitgestapt. Maar dat wordt echt wel anders gezien je in 2017 niet meer de IC Venlo kan nemen. Het wordt dus drukker.
Reputatie 3
Ik ben dit nog aan het uitzoeken. Ik kom er zsm op terug.
Reputatie 4
Ik ben dit nog aan het uitzoeken. Ik kom er zsm op terug.
Beste Frank,
Is er al wat bekend ?
Reputatie 6
Badge
Ook ik zou dit graag willen weten. Deze methode van omreizen zal namelijk in de nieuwe dienstregeling ongetwijfeld gaan worden gebruikt.
Ik heb Frank gisteren gevraagd naar dit topic te kijken. Schroom niet mij nog eens te herinneren aan het einde van de week, mocht er dan nog geen reactie zijn.
Reputatie 1
Onderstaande situatie van toepassing vanaf december 2016:

Reis Barendrecht - Eindhoven, automatisch advies via Rotterdam Centraal: 1:22 uur.
Er wordt geen ander advies aangegeven.

Reis Rotterdam Lombardijen - Eindhoven, automatisch advies via Dordrecht: 1:38 uur.
Er wordt geen ander advies aangegeven
Reis Rotterdam Lombardijen - Eindhoven via Rotterdam Centraal, 1:18 uur.
Dit is geen automatisch advies, er moet op de reisplanner een via station worden ingetypt, namelijk ''Rotterdam Centraal. Dus de reis wordt in dit geval ook duurder.

Barendrecht - Breda, zowel advies via Rotterdam als via Dordrecht.

Een reis van Barendrecht naar Breda is goedkoper dan een reis van Rotterdam Lombardijen naar Breda. En reis van Rotterdam Centraal naar Breda is het duurste..

Barendrecht - Rotterdam Centraal is 11 km en Barendrecht - Rotterdam Lombardijen 4 km.
Barendrecht - Dordrecht - Breda: 39 km
Barendrecht -Rotterdam Centraal - Breda (via HSL) = 61 km. (Rotterdam Centraal - Breda via HSL = 50 km)

De reden waarom Barendrecht - Breda en Eindhoven automatisch staat aangegeven heeft te maken met de reistijd. Via Rotterdam 1:22 uur (automatisch advies) en via Dordrecht 1:34 uur (advies wordt aangegeven als ik intyp: Via Dordrecht).

Ik ben benieuwd naar het antwoord waarom er vanuit Barendrecht wel via Rotterdam Centraal mag worden gereisd en vanuit Rotterdam Lombardijen niet.
Reputatie 4
Sivan, bedankt.
Als er geen reactie komt ga ik het gewoon uitproberen.
Met een e-ticket Barendrecht-Eindhoven stap ik in Lombardijen op om via Rotterdam Centraal naar Eindhoven te reizen. Ik neem wel een uitgeprint reis advies mee.
Reputatie 3
Badge
Sivan, bedankt.
Als er geen reactie komt ga ik het gewoon uitproberen.
Met een e-ticket Barendrecht-Eindhoven stap ik in Lombardijen op om via Rotterdam Centraal naar Eindhoven te reizen. Ik neem wel een uitgeprint reis advies mee.


Eigenlijk zou er iemand met u mee moeten reizen met een e-ticket Lombardijen-Eindhoven. En dan kijken wat de HC zegt als die u tussen Lombardijen en Rdam Centraal, of tussen Centraal en Breda in controleert (voorbij Breda is er niks meer aan de hand). Eerlijk gezegd verwacht ik dat de HC er niets van gaat zeggen, of desnoods in beide gevallen iets zal zeggen. Maar niet zal verzinnen dat u met uw Barendrechts kaartje goed zit en uw reisgenoot met een Lombardijenkaartje fout...
Reputatie 1
Sivan, bedankt.
Als er geen reactie komt ga ik het gewoon uitproberen.
Met een e-ticket Barendrecht-Eindhoven stap ik in Lombardijen op om via Rotterdam Centraal naar Eindhoven te reizen. Ik neem wel een uitgeprint reis advies mee.


Eigenlijk zou er iemand met u mee moeten reizen met een e-ticket Lombardijen-Eindhoven. En dan kijken wat de HC zegt als die u tussen Lombardijen en Rdam Centraal, of tussen Centraal en Breda in controleert (voorbij Breda is er niks meer aan de hand). Eerlijk gezegd verwacht ik dat de HC er niets van gaat zeggen, of desnoods in beide gevallen iets zal zeggen. Maar niet zal verzinnen dat u met uw Barendrechts kaartje goed zit en uw reisgenoot met een Lombardijenkaartje fout...


2 treinreizigers zitten in de trein en de conducteur komt langs in de intercity Rotterdam Centraal - Breda.

1): U bent ingecheckt op Rotterdam Lombardijen, dus u mag niet via Rotterdam Centraal omreizen om in Breda te komen: Uitstel van betaling (boete). Dat de reis via Dordrecht langer duurt betekend niet dat u mag omreizen om zo eerder op bestemming kan komen. U moet reizen over de kortste route, dat is dus via Dordrecht.

2) U bent ingecheckt in Barendrecht, u mag via Rotterdam Centraal omreizen om vervolgens in Breda te komen. Reizen via Rotterdam Centraal is sneller dan de reis via Dordrecht, wat qua afstand korter en logischer is maar qua tijd langer. U mag dit dus gewoon blijven doen.

Opmerkelijk: Vanuit Barendrecht naar Rotterdam Centraal is het eerstvolgende station Rotterdam Lombardijen.

Met een e-ticket kan een boete al plaatsvinden in de sprinter naar Rotterdam Centraal omdat de bestemming immers bekend is.
Conducteur die OV-Chipkaart controleert tussen Barendrecht en Rotterdam Centraal weet niet of iemand op Rotterdam Zuid, Blaak, Centraal of een station die verder is dan Rotterdam Centraal uitstapt of dat iemand daar de trein naar Breda pakt.
Reputatie 6
Badge
Ze kunnen inderdaad moeilijk doen als je met je e-ticket niet richting je eindbestemming gaat, maar via Rotterdam Centraal. Maar met een persoonlijke ov zou dat toch wel gewoon mogen? ZEKER aangezien NS het ons juist moeilijk maakt om snel in Eindhoven te komen.
Reputatie 3
Badge
Ze kunnen inderdaad moeilijk doen als je met je e-ticket niet richting je eindbestemming gaat, maar via Rotterdam Centraal. Maar met een persoonlijke ov zou dat toch wel gewoon mogen? ZEKER aangezien NS het ons juist moeilijk maakt om snel in Eindhoven te komen.

Nee, ook met een chipkaart mag het nog steeds niet. Of een route is toegestaan of niet hangt er niet van af of je met papier of met plastic reist. Alleen kunnen ze het met een chip niet direct controleren, omdat ze niet weten waar je naartoe gaat.

In het bovengenoemde voorbeeld: als je met je chip incheckt op Lombardijen of Barendrecht en je gaat naar Rdam Centraal, zit je op dat stuk nog goed omdat ze niet kunnen zien dat je uiteindelijk naar Eindhoven wilt.
Maar eenmaal in de IC tussen Rdam en Breda zou een scherpe HC er volgens de regels iets van moeten zeggen als je in Lombardijen bent ingecheckt (Lombardijen-Eindhoven via Rdam Centraal mag niet, dus mag je ook niet zonder 'omcheck' op dat traject in de IC zitten), maar niet als je in Barendrecht bent ingecheckt (Barendrecht-Eindhoven via Rdam Centraal mag wel).
Reputatie 6
Badge
Dus als je toch op Lombardijen bent en je mist net de sprinter Dordrecht, moet je dan 14 minuten op de volgende wachten om dan op Dordrecht weer 8 minuten te mogen wachten op de IC naar Breda die eens in het uur gaat, om dan in Breda dik 15 minuten te moeten wachten om dan eindelijk naar Eindhoven te kunnen?! Dat moet toch niet de bedoeling zijn van de NS? Je reist dan vanuit Barendrecht, wat nog geen 4 km verder is, echt een stuk sneller naar Eindhoven als je vanaf daar wel mag omreizen via Rotterdam CS.
Reputatie 3
Nogmaals bedankt voor het melden. Antwoord wat we hiermee gaan doen laat echter nog even op zich wachten omdat dit afstemming vraagt met diverse betrokkenen. Ik kom er zeker op terug maar dit kan nog even duren.
Reputatie 3
Badge
Dus als je toch op Lombardijen bent en je mist net de sprinter Dordrecht, moet je dan 14 minuten op de volgende wachten om dan op Dordrecht weer 8 minuten te mogen wachten op de IC naar Breda die eens in het uur gaat, om dan in Breda dik 15 minuten te moeten wachten om dan eindelijk naar Eindhoven te kunnen?! Dat moet toch niet de bedoeling zijn van de NS? Je reist dan vanuit Barendrecht, wat nog geen 4 km verder is, echt een stuk sneller naar Eindhoven als je vanaf daar wel mag omreizen via Rotterdam CS.

Ik vermoed dat het inderdaad niet de BEDOELING is, maar het is het effect van twee tegenstrijdige regels.

1. Je mag reizen langs de route die het kortst is, dan wel langs de route waarlangs je het snelst of met de minste overstappen op je bestemming bent. Volgens die regel zou je vanaf Lombardijen via Rdam Centraal mogen reizen.
2. Het terugsteekverbod: je mag niet terugreizen langs je incheckstation. De HSL takt precies tussen Lombardijen en Barendrecht af. Bij het terugsteken kom je dus wel weer langs Lombardijen (mag niet), maar niet langs Barendrecht (en dat mag dus wel).

Het punt is nu dat in de reisplanner het terugsteekverbod kennelijk nogal rigide geïmplementeerd is, en dat HC's in het algemeen ervan uitgaan dat een reisroute is toegestaan als de reisplanner deze geeft zonder dat de optie 'Altijd Vrij' aanstaat (waarmee immers per definitie elke route is toegestaan). Dus als de reisplanner Lombardijen-Eindhoven via R'dam Centraal niet geeft, is dat volgens een 'scherpe' HC ook verboden.
Het is vast niet de bedoeling geweest, maar het is wel een uitwerking.

NS zou er goed aan doen om het terugsteekverbod uitdrukkelijk te nuanceren, zodat het niet geldt als terugsteken de snelste of gemakkellijkste manier is om ergens te komen. En dat dan ook in de reisplanner te zetten. Ook voor eventuele andere gevallen.

OVERIGENS: volgens mij geldt dit hele verhaal dan ook nog eens alleen maar, als je niet op Rotterdam Centraal tussentijds uitcheckt en weer incheckt om even een boodschap te doen of naar het toilet te gaan (dat naar ik meen buiten de poortjes ligt, maar misschien zit ik fout). Want in dat geval worden de tariefeenheden van Barendrecht naar Rdam Centraal en van Rdam Centraal naar Eindhoven bij elkaar opgeteld, en ben je dus ook duurder uit. Het principe 'Van Rit naar Reis' geldt wel voor de bepaling van het kortingspercentage, maar niet voor het bepalen van het aantal tariefeenheden op een langere reisroute...
Reputatie 6
Badge
De IC Brussel is de enige Intercity die nog stopt op Dordrecht zonder stop in Blaak. Erg jammer dat die maar 1x per uur rijdt.
Reputatie 6
Badge
Is er al wat meer bekend hierover? Anders ga ik m.i.v. de nieuwe dienstregeling gewoon terugsteken met als argument dat het in tijd de kortste route is, en dat de reisplanner deze route ook gaf.
Zodra er meer bekend is, laat Frank dit weten. Bedankt voor jullie geduld.
Reputatie 4
Sivan,
Ik heb geduld tot 11 december 🙂
Reputatie 4
Sivan,

Het is nu 7 december. Is er binnen NS al een ei gelegd ?
Reputatie 6
Badge
Waarschijnlijk gaat de NS pas een ei leggen als iemand hier een boete krijgt op dit traject vanwege terugsteken.
Ik heb begrepen dat e.e.a. nog wordt uitgezocht. Graag nog even geduld dus!
Reputatie 4
Sivan,

Ik, een klant, verwacht nu toch wel eens , na drie maanden, een antwoord.
Reputatie 6
Badge
Zodra de verbinding eindelijk gereed is, zal ik dit traject voor je testen. Ik stap toch regelmatig in op Lombardijen en kom regelmatig in Eindhoven.

Reageer