beantwoord

Rtd Lombardijen - Eindhoven via Rrd Centraal - Vraag over terugsteken



Toon eerste bericht

227 reacties

Ik kan nog geen duidelijkheid geven over deze situatie. Zodra ik meer weet zal ik dit laten weten.
De goede voornemens van NS zijn om deze topics dit jaar wel op te lossen ?
Dat is wel de bedoeling.. Ik ga er morgen nog eens achteraan en kijken of ik telefonisch contact kan leggen.
Reputatie 4
En Miriam,
Deed de telefoon het ?
Sorry, retorische vraag.
De telefoon deed het, maar helaas zonder resultaat. Zojuist weer een poging gedaan en een reminder per mail verzonden.
We blijven hier achteraan gaan, maar ik kan jullie nog geen informatie geven helaas.
Er zit nu eindelijk schot in en ik verwacht spoedig een terugkoppeling te plaatsen.
Helaas nog geen definitieve terugkoppeling, maar we zijn dichtbij.

Ik wil wel alvast aangeven dat mijn collega Stijn dit topic van mij over zal nemen, omdat ik de Community als moderator ga verlaten.
Zoals Miriam hierboven al aangaf zal ik dit topic vanaf nu waarnemen. Helaas heb ik ook deze week nog geen verdere update te geven.
Reputatie 4
Zie ik dit nou goed? Is dit een topic dat nog na bijna 2,5 jaar niet afgesloten is? 😂
In de loop der jaren zijn er zeker antwoorden geweest op de vraag, maar het is een lastig onderwerp waar sinds de vraagstelling ook dingen in zijn veranderd (zie o.a. de gelinkte topics). Hierdoor heeft dit topic op verschillende momenten hernieuwde aandacht gekregen.

Ik heb in ieder geval nog geen verder nieuws te geven helaas en heb om een update gevraagd.
Update: Ik heb iets meer informatie gekregen, maar nog geen volledig antwoord wat ik hier kan plaatsen. Hopelijk kan ik er volgende week meer over zeggen.
Update: Ik wacht nog steeds op meer informatie helaas. Ik durf niet aan te geven wanneer ik dit ga krijgen.
Update: Ook deze week heb ik nog geen verder nieuws.
Update: Het ziet ernaar uit dat een verlossend antwoord onderweg is. Ik heb een reactie gekregen met een inhoudelijke verklaring, maar wacht nog op een paar kleine verduidelijkingen. Ik verwacht er later deze week, uiterlijk volgende week, meer over te kunnen zeggen.
Reputatie 4
Dat zou mooi zijn Stijn. Na zo'n twee jaar antwoord op mijn vraag.😀
Ik reis ook via dit traject, ik ben nu wel erg benieuwd naar een antwoord.
Update: Helaas is mijn verwachting niet uitgekomen, gezien ik nog geen reactie heb gekregen op mijn vraag over de onduidelijkheden. Na vandaag zal ik ook een tijdje afwezig zijn, dus met een beetje mazzel kan ik volgende week bij mijn terugkeer de boel afsluiten!
Update: Nou, het langverwachte antwoord is eindelijk daar. In korte vorm komt het neer op nee, terugsteken vanaf Rotterdam Lombardijen via Rotterdam Centraal om dan door te reizen naar Breda is niet toegestaan. Zwijndrecht en Barendrecht vormen in wezen een uitzondering.

De lange versie:
Met de wisselingen in de wacht op de verschillende afdelingen en de hoop dat in de dienstregeling van 2019 wellicht een oplossing zou zitten, heeft een reactie op dit vraagstuk lang op zich laten wachten, waarvoor excuus. Dit vraagstuk kan vanuit verschillende perspectieven (uniformiteit, strakke definitie, wens van de reiziger, aantal betrokken reizigers) bekeken worden en dat maakt het bepalen van de werkwijze ingewikkeld. Ik hoop met onderstaande iets meer aan te kunnen geven hoe de situatie precies zit.

Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.
Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.

We hanteren de terugsteekregel omdat:
  • Er meer kilometers gereisd worden dan er worden afgerekend.
  • Er rare prijsverschillen tussen steden en tussen vervoerbewijzen (tickets, abonnementen) zouden ontstaan als het wel is toegestaan.
Bijvoorbeeld:
  • De prijs tussen Rotterdam en Breda is als je incheck en uitcheckt 9,90
  • Als je mag terugsteken, dan zou je ook een e-ticket Rotterdam-Lombardijen - Breda kunnen kopen ad 8,70. Immers eenmaal op station Rotterdam-Lombardijen kan niemand meer controleren of je wel in Lombardijen begonnen bent.
  • Het e-ticket systeem blokkeren op stations niveau is niet gewenst. Want Rotterdam Centraal zal dan officieel op de route tussen Lombardijen en Breda komen te liggen en het is toegestaan om halverwege de route pas aan de reis te beginnen. Bovendien is blokkeren niet gewenst igv verstoringen en calamiteiten.
Waarom zijn er dan uitzonderingen?
We hanteren enkele uitzonderingen zoals bij het reizen tussen Veenendaal De Klomp en Driebergen. De reden hiervoor is, is dat het dienstregeling technisch onmogelijk is om te reizen tussen deze 2 stations (en de tussengelegen stations) zonder terugsteken.

Waarom is Barendrecht een uitzondering?
Barendrecht is eigenlijk geen uitzondering. Barendrecht (en tevens Zwijndrecht) worden voor routebepalingen en regels als terugsteken gehanteerd als niet langs de HSL liggend. Gezien de definitie van terugsteken is dat je niet in de richting van het startstation reist zorgt dat ervoor dat een reis vanaf Barendrecht via Rotterdam niet als terugsteken wordt gezien en bij Rotterdam Lombardijen wel. Doordat Barendrecht en Zwijndrecht niet gezien worden als op onderdeel van de route die je reist vanaf Rotterdam, is de terugsteekregel voor die stations dus niet van toepassing.

Door dat er uitzonderingen zijn, zullen er ook altijd methoden zijn waarop er creatief/frauduleus gebruik gemaakt kan worden van terugsteekroutes. Dit is echter geen reden om ze te legaliseren en in de reisplanner te zetten.
Als we van Rotterdam Lombardijen een uitzondering gaan maken, ontstaan er weer nieuwe terugsteekroutes en nieuwe discussies elders in het land. Kortom, we moeten ergens een grens stellen.
Dit is echter geen reden om ze te legaliseren en in de reisplanner te zetten.

Staan ze al door de koppeling met RIG. Zolang dat het geval is, is het een toegestane reisroute conform de voorwaarden.
Als dit het antwoord is waar we ruim twee jaar op hebben moeten wachten, vind ik dat op zijn zachtst gezegd wat teleurstellend. Het komt op mij toch wel heel erg over dat iemand een antwoord heeft gegeven die de situatie ter plaatse totaal niet kent en puur vanuit een papieren werkelijkheid iets heeft bedacht.

De argumenten die voor Barendrecht gelden, gelden onverkort voor Rotterdam Lombardijen. In beide gevallen liggen HSL en de lijn naar Dordrecht parallel en in beide gevallen is er geen perron aan de HSL. Als je Barendrecht geen uitzondering noemt, moet het derhalve vanuit Lombardijen ook gewoon toegestaan zijn. Gelijke monniken, gelijke kappen. Dan blijft de vraag dus onverkort staan, waarom vindt NS dat het niet mag? En aangezien NS dat blijkbaar vindt, is Barendrecht dus wel degelijk een uitzondering en. Waarom is Barendrecht dan wel een uitzondering?

Ik kan maar één infratechnisch, maar vanuit reizigersoogpunt volstrekt irrelevant, verschil tussen Lombardijen en Barendrecht bedenken. Ik meen dat iemand anders het in dit draadje ook al heeft geopperd, maar voor de HSL is Lombardijen vermoedelijk wel een dienstregelingspunt en Barendrecht wellicht niet. Dit zou dan ook de reden kunnen zijn dat terugsteken vanuit Barendrecht wel mag en vanuit Lombardijen niet. Denkend vanuit de spoortechniek begrijpelijk, denkend vanuit de reiziger totaal onbegrijpelijk. Waar stond de reiziger ook alweer? 😉
Reputatie 7
Badge +3
Het is een discussie met een hoog theoretisch gehalte waarvan de reiziger niets begrijpt. De facto is het terugsteken al gelegaliseerd door in de Reisplanner van adres tot adres te reizen in plaats van van station tot station, zoals @Henk_NL duidelijk aangeeft.

Het valt nog steeds niet uit te leggen waarom je van Rotterdam Lombardijen naar Eindhoven niet via Rotterdam Centraal en de HSL zou mogen reizen. Het merkwaardigste is nog wel dat de komst van de poortjes het heel lastig heeft gemaakt om in Rotterdam Centraal om te checken wanneer je de regels van NS zou willen volgen. Wie gaat nu eerst het station via een poortje verlaten om vervolgens via een poortje weer het station binnen te gaan? Terwijl dat bij reisadvies 2 wel zou moeten. De Reisplanner geeft geen instructies hoe dat in de praktijk zou moeten wanneer je op saldo reist.

Zo mogelijk nog merkwaardiger is het feit dat NS blijkbaar een verborgen functie heeft die wel een route met een via-station kan berekenen. Het is volkomen duister waarom dat voor het ene traject wel en voor een ander traject niet kan.

Welke reis heeft uw voorkeur?

Reisadvies 1, kosten enkele reis: €18,20



Reisadvies 2, kosten enkele reis €20,00

Reputatie 4
Vanaf Eindhoven/Breda richting Rotterdam-Lombardijen /Zuid/Blaak is het dus gewoon mogelijk om via Rotterdam Centraal te reizen. De conducteur kan niet ruiken dat je niet tot Barendrecht reist.
Reputatie 4
Aanvullend,
Met een e-ticket Breda- Barendrecht kan je dus op Rotterdam-Centraal je reis beëindigen.😀
Reputatie 7
Badge +3
In de praktijk heb je dus nu de (absurde) situatie dat je vanuit de richting Eindhoven zonder problemen kunt terugsteken naar Rotterdam Lombardijen. Bij eventuele controle bij het reizen op saldo zeg je gewoon dat je naar Barendrecht onderweg bent. Je stapt vervolgens in Rotterdam Lombardijen uit.

In de omgekeerde richting geldt dat dan weer niet omdat bij controle kan worden uitgelezen dat je je reis niet in Barendrecht bent begonnen maar bent ingecheckt in Rotterdam Lombardijen.

Zoals @Schraper aangeeft maakt het voor het e-tickets niet uit. Je koopt een e-ticket van of naar Barendrecht i.p.v. Rotterdam Lombardijen.

Reageer