Skip to main content

Betreft: trein 16 december vertrek Den Haag CS 12:55 uur - aankomst Deventer 14:28 uur. Stopt deze op spoor 3 in Gouda om 13:14 uur zodat wij kunnen samen reizen vanaf Gouda met reizigers uit Rotterdam? 

Dat kan, maar het is wel de bedoeling dat u samen reist met mensen die u ook daadwerkelijk kent en echt mee samen reist. Eigenlijk heeft u formeel geen geldig vervoersbewijs van het moment dat u incheckt totdat u zit bij de reiziger waarmee u samenreist. Samenreiskorting moet  op uw kaart staan voordat u incheckt. V en S is zeer actief in Gouda en ze controleren ook binnen de poortjes. U zit dan fout zonder hoofdreiziger. Het is maar een klein stukje naar Spoor 3.

Dit is wat een grensgeval, dat vaak wordt toegestaan. De conducteur kan u vragen stellen hoe het zit. Het is verstandiger samen te reizen met iemand die ook samen met u incheckt op dezelfde tijd en plaats. NS heeft dat wat losgelaten en ik vraag me af of dat wel verstandig was, 😉 In principe kan de conducteur er niet mee akkoord gaan.


Dat kan, maar het is wel de bedoeling dat u samen reist met mensen die u ook daadwerkelijk kent en echt mee samen reist. Eigenlijk heeft u formeel geen geldig vervoersbewijs van het moment dat u incheckt totdat u zit bij de reiziger waarmee u samenreist. Samenreiskorting moet  op uw kaart staan voordat u incheckt. V en S is zeer actief in Gouda en ze controleren ook binnen de poortjes. U zit dan fout zonder hoofdreiziger. Het is maar een klein stukje naar Spoor 3.

Dit is wat een grensgeval, dat vaak wordt toegestaan.

Ik zie nergens staan dat dit niet zou mogen.


Betreft: trein 16 december vertrek Den Haag CS 12:55 uur - aankomst Deventer 14:28 uur. Stopt deze op spoor 3 in Gouda om 13:14 uur zodat wij kunnen samen reizen vanaf Gouda met reizigers uit Rotterdam? 

 Een enkele reis van Den Haag naar Deventer kost vol tarief €23,20. Van Den Haag naar Gouda €6,30 vol tarief en van Gouda naar Deventer €12,24 samenreiskorting. Het loont inderdaad om vanaf Gouda samen te reizen met degenen die uit Rotterdam komen

Reis je met OV-chipkaart dan moet je in Gouda uitchecken, daar samenreiskorting laden en weer inchecken. Reis je met e-tickets dan zul je 2 e-tickets moeten kopen. De reizigers uit Rotterdam zullen in Gouda moeten uitchecken en weer inchecken, de bedoeling is dat je de hele reis samenreist.


De reizigers uit Rotterdam kunnen natuurlijk gewoon blijven zitten. Er is geen enkele voorwaarde die stelt dat de abonnementhouder niet eerder aan zijn reis zou mogen beginnen. De reizigers met Samenreiskorting reizen ook dan hun hele reis (het hele traject) samen met de abonnementhouder.


Hetzelfde traject kun je op verschillende manieren uitleggen.


Hetzelfde traject kun je op verschillende manieren uitleggen.

In zo'n geval geldt altijd de voor de klant gunstigste uitleg, zoals volgt uit de algemene consumentenwetgeving.


En dan controleert V en S in Gouda, die zijn daar gelukkig wel rijkelijk aanwezig, en dan reis je zonder hoofdreiziger. Met 40 procent korting zonder hoofdreiziger is geen geldig vervoersbewijs. Dat verhaal kennen ze wel in Gouda bij V en S. 

Overigens: lees eens goed wat ik schrijf: Eigenlijk heeft u formeel geen geldig vervoersbewijs van het moment dat u incheckt totdat u zit bij de reiziger waarmee u samenreist.

Merkwaardige reacties dus. Een beetje voorspelbaar ook.

Het is eerder aan de orde geweest bij een reiziger die in Heerenveen instapte en mee reisde met iemand die in Leeuwarden was ingestapt. NS gaf toen aan dat dat mocht. De opzet van samenreiskorting vind ik onhandig. Ik vind dat de kaartnummers van de samenreizigers op een of andere manier te zien moeten zijn op de kaart van de hoofdreiziger en andersom. Mooie klus voor ICT. Het zal er wel niet van komen, vast te omslachtig. Je bent dan wel van alles af.

 

Als u daadwerkelijk met iemand samenreist, zou ik het er gewoon op wagen op basis van wat ik echt schrijf. Bommel loopt het binnen een minuut en tamelijk vaak.

 


Samenreiskorting is het nieuwe groepsretour: veel gesjoemel en oneigenlijk gebruik. Weer een draak van NS Marketing.


Als je met Samenreiskorting incheckt in Gouda is er niets aan de hand als er (op het station) geen abonnementshouder bij is, want je hebt nog niet gereisd en dus ook geen korting genoten. Dat komt dus helemaal goed, V&S zal je moeten geloven als je zegt dat diegene in de trein zit die je gaat nemen.

Er komt binnenkort wel een systeem waar de abonnementhouder een code moet aanvragen die medereiziger(s) moeten invoeren om Samenreiskorting aan te kunnen zetten of te laden bij een automaat.

Of dat ook betekent dat iedereen precies dezelfde reis moet maken (incheck op hetzelfde station) betwijfel ik, want iemand die het recht heeft om medereizigers met korting mee te nemen mag medereizigers best op een later station bij zich voegen (of eerder uitstappen), die betalen dan gewoon voor het door hen gereisde (deel van het) traject.

Bij groepstickets hetzelfde, zolang de hoofdboeker de hele reis aanwezig is mogen de anderen in/uitstappen waar ze willen.

Voor wat betreft ‘het traject’, dat is Den Haag - Deventer en Gouda ligt op dat traject.


Het is eerder aan de orde geweest bij een reiziger die in Heerenveen instapte en mee reisde met iemand die in Leeuwarden was ingestapt. NS gaf toen aan dat dat mocht.

Dan is iedere discussie over de geldigheid verder overbodig. Eventuele controle door V & S heeft zich daaraan aan te passen.


Samenreiskorting is het nieuwe groepsretour: veel gesjoemel en oneigenlijk gebruik. Weer een draak van NS Marketing.

En daarom komt er een code die samenreiziger en abonnementhouder moeten koppelen. Helaas betekent dat dat er geen samenreiskorting meer geladen kan worden bij een automaat, dus op saldoreizigers hebben het nakijken.


Samenreiskorting is het nieuwe groepsretour: veel gesjoemel en oneigenlijk gebruik. Weer een draak van NS Marketing.

En daarom komt er een code die samenreiziger en abonnementhouder moeten koppelen. Helaas betekent dat dat er geen samenreiskorting meer geladen kan worden bij een automaat, dus op saldoreizigers hebben het nakijken.

Neem aan dat het gewoon een cijfercode wordt die iemand bij een automaat kan intoetsen.


Samenreiskorting is het nieuwe groepsretour: veel gesjoemel en oneigenlijk gebruik. Weer een draak van NS Marketing.

En daarom komt er een code die samenreiziger en abonnementhouder moeten koppelen. Helaas betekent dat dat er geen samenreiskorting meer geladen kan worden bij een automaat, dus op saldoreizigers hebben het nakijken.

Neem aan dat het gewoon een cijfercode wordt die iemand bij een automaat kan intoetsen.

Neen, er is aangegeven dat bij introductie samenreiskoppelcode samenreiskorting niet meer bij de automaat geladen kan worden.


Neen, er is aangegeven dat bij introductie samenreiskoppelcode samenreiskorting niet meer bij de automaat geladen kan worden.

Waardeloos, want dan moet iemand met een anonieme kaart of geen abonnement dus verplicht een e-ticket kopen? Onhandig voor buitenlandse gasten zonder iDeal, want dan moet de abonnementhouder (of iemand anders) dus die e-tickets aanschaffen? 🙄🤔


Waardeloos, want dan moet iemand met een anonieme kaart of geen abonnement dus verplicht een e-ticket kopen? Onhandig voor buitenlandse gasten zonder iDeal, want dan moet de abonnementhouder dus die e-tickets aanschaffen.

Online kun je sinds een paar jaar ook met een creditcard betalen.

Maar dat het niet meer op de automaat kan, is natuurlijk waardeloos. NS wil kennelijk aan die automaten helemaal niks meer doen. Alsof ze op uitfasering voorsorteren.


Als je met Samenreiskorting incheckt in Gouda is er niets aan de hand als er (op het station) geen abonnementshouder bij is, want je hebt nog niet gereisd en dus ook geen korting genoten. Dat komt dus helemaal goed,

Je moet je binnen de poortjes over een geldig vervoersbewijs beschikken, dan wel een passagepas of aanverwant als uitzondering. Of je al hebt al gereisd of korting hebt genoten doet niet ter zake. Zonder geldig vervoersbewijs binnen de poortjes kun je gewoon bekeurd worden. De truc om een kaartje met korting te kopen is overbekend bij de conducteurs en zeker bij V en S. Dat mensen ongewild met je samen reizen, als bedelreizigers dus, moet worden voorkomen. Het is al te vaak niet het beste publiek en dat is al snel intimiderend. Niet iedereen is jong, sterk en assertief.


Als je met Samenreiskorting incheckt in Gouda is er niets aan de hand als er (op het station) geen abonnementshouder bij is, want je hebt nog niet gereisd en dus ook geen korting genoten. Dat komt dus helemaal goed,

Je moet je binnen de poortjes over een geldig vervoersbewijs beschikken, dan wel een passagepas of aanverwant als uitzondering. Of je hebt al gereisd of korting hebt genoten doet niet ter zake. Zonder geldig vervoersbewijs binnen de poortjes kun je gewoon bekeurd worden. 

Volgens de NS-voorwaarden en uitleg van NS mag je met meereiskorting een korter traject reizen dan de abonnementshouder. Als je dan daarvoor een boete krijgt, dan zal dat voor de rechter geen stand houden. Immers, bij tegenstrijdige voorwaarden geldt de uitleg die voor de klant het gunstigste is.


Je moet je binnen de poortjes over een geldig vervoersbewijs beschikken, dan wel een passagepas of aanverwant als uitzondering. Of je hebt al gereisd of korting hebt genoten doet niet ter zake. Zonder geldig vervoersbewijs binnen de poortjes kun je gewoon bekeurd worden. 

Een incheck (of e-ticket) lijkt me een geldig vervoerbewijs als de abonnementhouder waarmee je wilt Samenreizen met een trein aankomt. Zonder diegene mag je niet reizen (maar wel in/uitchecken natuurlijk).

Het zal waarschijnlijk nooit zover komen dat iemand uit Den Haag eerst op Gouda zou moeten uitchecken om daarna samen met jou weer in te checken voor het recht op Samenreizen.

(in tegenstelling tot Kids Vrij waar een begeleider nodig is, dus een meereizend kind haal je in principe op bij de poortjes).


Dat baseer je op je eigen gevoel. Niet onsympathiek verder, maar er zijn natuurlijk ook mensen die op deze manier met 40 procent korting reizen en dan zou daar niet tegen op te treden zijn. Dat optreden gebeurt en kan zeker. We zagen het hier ook op het forum dat mensen er tegen aanliepen. Omdat er in Gouda veel en vaak V en S aanwezig is, moet dit wel genoemd. De praktijk zal op de meeste plaatsen anders zijn, het is formeel. In de praktijk is er nauwelijks controle maar daar kunnen we geen adviezen op baseren. 

Ik vraag me af wat de ervaringen op dit punt zijn bij @Slidestops of @Loes.


Tamzin schreef:

Samenreiskorting is het nieuwe groepsretour: veel gesjoemel en oneigenlijk gebruik. Weer een draak van NS Marketing.

 

 

Het principe van samenreiskorting vind ik niet zozeer fout, maar wel de wijze waarop het werkt. Dat is de draak. Dat blijkt ook weer uit de discussie hier.

Beter: Iemand zet samenreiskorting op de kaart.

Dan vraag het automaat naar de kaart van de hoofdreiziger.

Het automaat zet daarop dat er iemand met dit nummer mee samenreist

Het automaat vraagt weer om de kaart van de samenreiziger en zet het nummer van de hoofdreiziger op de kaart. Er is ruimte op e ov-chipkaart om er wat op te zetten.

Zo moeilijk kan dat niet zijn er is geen ‘discussie’ van discussiebetalers meer.

Met Flex zou een variant hiervan ook kunnen. 


Beter: Iemand zet samenreiskorting op de kaart.

Dan vraag het automaat naar de kaart van de hoofdreiziger.

Het automaat zet daarop dat er iemand met dit nummer mee samenreist

Het automaat vraagt weer om de kaart van de samenreiziger en zet het nummer van de hoofdreiziger op de kaart. Er is ruimte op e ov-chipkaart om er wat op te zetten.

Zo moeilijk kan dat niet zijn er is geen ‘discussie’ van discussiebetalers meer.

Met Flex zou een variant hiervan ook kunnen. 

Met NS Flex zal dat met die koppelcode gaan werken, heb je bij een automaat niets te zoeken (hoofdreiziger ook niet gelukkig).

Ik ben wel benieuwd hoe dat koppelcode aanvragen gaat werken voor bijv. studenten die mensen mee willen laten reizen. Die hebben meestal geen Mijn NS account.


Het moet met programmeren makkelijk te doen zijn bij Flex.

Tja Robert, een deel van de reizigers heeft wel degelijk bij een automaat nog iets te zoeken en dat red je alleen met een methode op het automaat. Voor Flex had het er al kunnen en moeten zijn.

Hoe minder discussiebetalers, hoe beter. Zeker voor de conducteurs en de medereizigers die ongevraagd dit domme en alleen op eigenbelang gerichte geklets moeten beluisteren.


Het moet met programmeren makkelijk te doen zijn bij Flex.

Tja Robert, een deel van de reizigers heeft wel degelijk bij een automaat nog iets te zoeken en dat red je alleen met een methode op het automaat. Voor Flex had het er al kunnen en moeten zijn.

Hoe minder discussiebetalers, hoe beter. Zeker voor de conducteurs en de medereizigers die ongevraagd dit domme en alleen op eigenbelang gerichte geklets moeten beluisteren.

Vorige reactie nog wat aangevuld. Het is gewoon zaak dat bij controle tijdens een reis de (vooraf aangewezen, want code) abonnementhouder aanwezig is. Zie Kids Vrij (waar is je begeleider van 12+ jaar?)


https://www.rover.nl/nieuws/41-tarieven/2168-ns-maakt-samenreiskorting-flink-ingewikkelder


Einde van het ‘meereizen bedelen’ dus. Zoek maar iemand die je een code wil geven!


Reageer