Dit topic raakt aan veel vlakken. Ik denk dat het dienstregeling-forum er de beste plek voor is, mocht dat een misschatting zijn, sorry.
De jaardienstregeling is al jaren iets wat regelmatig niet uitgevoerd wordt. Soms door storingen, meestal door “gewijzigde dienstregeling”, een eufemisme die vooral van toepassing is bij buitendienststellingen.
Maar wat is precies het verschil tussen deze twee? De scheidslijn wordt steeds troebeler. Het idee was natuurlijk een verschil tussen wel of niet vantevoren aangekondigde wijzigingen. “Vantevoren aangekondigd” is een heel relativistisch begrip, omdat de tijdsduur niet vast staat. Alles voor een incheck kan als vooraf worden gezien. En aaangekondigd is ook vrij interpretabel, de NS interpretatie is “als het in de planner staat is het aangekondigd”, wat betekent dat de dienstregeling uit je hoofd kennen nutteloos is geworden want je moet toch elke reis opzoeken.
NS had tijdenlang een halfjaarlijks werkzaamheden-rooster in pdf formaat, waarmee je niet wist wat de precieze consequenties waren, maar wel wanneer er waar rekening te houden was met vertragingen (extra reistijden in juridisch jargon). Die informatie is er al een tijdje niet meer. Steeds meer is het “kijk maar in de reisplanner”. En als je meer dan 10 dagen van tevoren iets wilt weten, pech voor jou.
Maar het wordt steeds interessanter. De onbeschikbare spoorbrug bij Sittard is iets wat als storing wordt gezien, ook al duurt het twee maanden. De vervallen treinen staan als “rijdt niet” in de planner. Het niet rijden van bussen - oh nee grapje toch wel - bij Geldermalsen, wordt wel benoemd in de reisplanner maar blijkt een leugentje.
Als je geld terug wil bij vertraging wordt dat altijd beoordeeld op basis van de reisplanner op de dag zelf. Maar nu die soms leugens bevat, hoe houdbaar is dat nog?
Is er in het geheel nog een duidelijke lijn die ik wellicht mis? Hoe kijken jullie hier tegenaan?