Skip to main content

De trein tussen Leiden en Den Bosch is nu opgesplitst. Tussen leiden en Utrecht serie 8800 tussen Utrecht en Den Bosch serie 6000. Waarom wordt de serie 8800 niet doorgetrokken naar Den Bosch zodat er een directe intercity verbinding ontstaat tussen leiden en Den Bosch.
Op de digitale borden kan worden aangegeven dat de trein tussen Utrecht en Den Bosch op alle tussen gelegen stations stopt. Zodat het voor alle reizigers duidelijk is waar de trein stopt. 

Op dit moment laat de reisplanner reizigers overstappen naar de zelfde trein op het zelfde perron. Dit zorgt voor veel onduidelijkheid bij reizigers. Ook op de informatie borden op het station staat nergens aangegeven dat deze trein doorrijdt naar Den Bosch. 

Bij andere series wordt dit inderdaad gedaan, maar dan schijnt bij deze verbinding niet te kunnen omdat het systeem niet kan omgaan met het feit dat het 2 verschillende soorten treinen zijn, namelijk Leiden-Utrecht als IC (nou ja….) en naar Den Bosch als sprinter.

Een IC die op alle tussengelegen stations stopt klinkt leuk, maar dan krijgen we weer vragen als: waarom stopt de intercity naar Maastricht/Venlo/Heerlen niet op Geldermalsen? Het is toch een IC station?

Men is er wel mee bezig, maar dit maakt het wat ingewikkelder.


In Nederland hebben we meer stations waar niet alle intercity’s stoppen. Op Amsterdam Bijlmer Arena stoppen alleen de intercity’s naar Schiphol, Op Amsterdam Duivendrecht stoppen de IC Den Haag-Groningen/Leeuwarden en de intercity’s tussen Utrecht en Amsterdam niet terwijl de IC naar Enschede/Amersfoort en Lelystad hier wel stoppen. In Zaandam rijdt de IC naar Enkhuizen door maar de treinen naar Alkmaar stoppen hier wel. In Heiloo stopt alleen de IC naar Den Helder en de IC naar Alkmaar niet.

Tussen Roosendaal en Vlissingen heb je ook een “echte” en een “stop” intercity.

Persoonlijk vind ik een intercity die op alle tussen gelegen stations stopt beter dan een sprinter die stations voorbij rijdt zoals de sprinter tussen Almere en Utrecht.
De beste benaming voor deze treinen zou een sneltrein zijn.


Persoonlijk vind ik een intercity die op alle tussen gelegen stations stopt beter dan een sprinter die stations voorbij rijdt zoals de sprinter tussen Almere en Utrecht.
De beste benaming voor deze treinen zou een sneltrein zijn.

Terwijl dat hier juist de oplossing zou kunnen zijn voor op de borden. Immers, de “Intercity” tussen Utrecht en Leiden is natuurlijk gewoon een Sprinter die Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn overslaat. Hij rijdt zelfs al met Sprintermaterieel...


Ter informatie: in de adviesaanvraag voor de dienstregeling 2024 heeft NS aangegeven de treindienst rond Geldermalsen te willen aanpassen. Op maandag tot en met donderdag overdag geeft dit treindiensten Tiel – Den Haag Centraal en ’s-Hertogenbosch – Leiden Centraal, in de avonduren en op vrijdag tot en met zondag krijg je dan Tiel – Leiden Centraal en ’s-Hertogenbosch – Den Haag Centraal.


De 8800 is gewoon een sprinter, maar omdat hij niet stopt in Vleuten, Terwijde en Leidshe Rijn denkt de computer dat het een intercity is. Het is wel degelijk een sprinter light train. In Duitsland had het een S bahn geweest. S88 in dit geval. En daar zijn ook S bahnen die haltes overslaan op stukken met meerdere lijnen maar het blijft s bahn. Ze zouden hier de systemen zo moeten instellen dat deze sprinter ook als sprinter wordt aangegeven. Want waarom lukt het met de sprinter naa Almere wel maar met de sprinter naar Leiden niet. De sprinter naar Almere slaat ook 3 stations over en het is precies de zelfde SLT.


De 8800 is gewoon een sprinter, maar omdat hij niet stopt in Vleuten, Terwijde en Leidshe Rijn denkt de computer dat het een intercity is. Het is wel degelijk een sprinter light train. In Duitsland had het een S bahn geweest. S88 in dit geval. .

NS rijdt deze treinen met SLT omdat de bodem te slap is voor (zwaarder) IC-materieel. Dat was een eis van ProRail om een kwartierdienst in te mogen voeren. Overigens heeft NS eerder laten weten dat om dezelfde redenen in de toekomst wellicht meer intercity's met SLT gereden zullen moeten worden, wellicht met aangepast interieur.

Overigens is de SLT afgeleid van de Duitse baureihe 425 die geen S-bahnen maar regionale treinen (RE/RB) rijdt. Later is daarvan ook de S-Bahn serie 423 afgeleid maar die heeft een wat andere indeling.


Het interieur van de SLT op zijn vroegst bij de modernisering aangepast worden denk ik. Misschien handig om ze bij de modernisering van intercity interieur te voorzien. 


In de 2e klas ontbreken nu de tafeltjes in vergelijking met intercity materieel.

De 1e is wel echt matig vergeleken met intercity materieel. 

 


Dat de IC Utrecht - Leiden tegenwoordig met sprintermaterieel rijdt doet niets af aan het feit dat die de nodige stations overslaat (en dus géén boemeltje is dat overal stopt).

Tot zover prima voor Utrecht - Woerden (stopt verder nergens, rit duurt 10 minuten en geen wifi en slechte stoelen maakt dan ook niet uit).

Dat is dus een IC die toevallig later óók nog stopt op wat andere stations.

Een sprinter die stations in Almere overslaat zou anders moeten heten, maar als die elders op het traject overal stopt kan je natuurlijk voldoen met ‘stopt niet in x, y en z’,

Utrecht Overvecht  en Hollandse Rading zijn/waren ook stations waar lang niet alle sprinters/stoptreinen stopten, maar dat maakt een trein nog geen intercity.


Het interieur van de SLT op zijn vroegst bij de modernisering aangepast worden denk ik. Misschien handig om ze bij de modernisering van intercity interieur te voorzien. 

De bedoeling is om de zaak dan op te splitsen. Een deel wordt omgebouwd tot intercity (aangepast interieur, IC kleuren, ander serienummer) en de rest blijven gewoon sprinters. Het wordt dan dus echt een volledige scheiding. Overigens is het verre van zeker of dit echt ooit gaat gebeuren.


Overigens heeft NS eerder laten weten dat om dezelfde redenen in de toekomst wellicht meer intercity's met SLT gereden zullen moeten worden, wellicht met aangepast interieur.

Het zou mij niets verbazen als deze aanbesteding hier ook uit is voortgekomen. Vooral het feit dat men hier gaat onderzoeken of de trein ook meer als intercity ingezet kan gaan worden.

Of deze trein er ook daadwerkelijk komt is natuurlijk nog de vraag… 😅


Reageer