sgm vervangen | NS Community

sgm vervangen

  • 9 September 2018
  • 54 reacties
  • 6249 Bekeken


Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 4
SGMM-2 is inderdaad NIET onveilig, maar mist ten opzichte van SGMM-3 idd wel de magneetremmen onder de middenbak. De middenbak heeft andere draaistellen (geen motoren) waardoor hier makkelijk magneetremmen onder konden. Bij draaistellen met motoren is dit veel moeilijker (onderzoek NS) en uiteindelijk bleek dit wel mogelijk bij de motordraaistellen maar hing er een erg hoog kostenplaatje aan te zitten en door de beperkte jaren die SGMM nog maar rond zal rijden zou dit ook niet terugverdiend worden. Alle andere treinstellen van NS hebben wel loopdraaistellen naast motordraaistellen en hebben hierdoor wel magneetremmen (zie bijvoorbeeld SLT/VIRM). Enige verschil dat je dus merkt is als er tijdens de herfstmaanden veel gladde sporen zijn de rijweg van ALLE treinen langer wordt, welke NS zo kort mogelijk wil houden en dus al het materieel dat kan rijden met magneetremmen, zo inzet. Dit betekend dat SGMM-2 tijdens deze jaargetijden gekoppeld rijdt aan een SGMM-3. SGMM-2 is het enige reizigers EMU materieel dat nog rijdt zonder magneetremmen. Maar bijvoorbeeld ook alle locomotieven, rijtuigen van de getrokken treinen en goederentreinen hebben geen magneetremmen. Zelfs de HSL ICD treinen hebben geen magneetremmen. Hier merk je dit minder omdat je veel meer remmen hebt over een lange lengte, maar omdat SGMM-2 zo kort is, heb je dus minder wielen op het spoor waardoor NS ze dus wel aan een SGMM-3 wil inzetten zodat elke trein rondrijdt met magneetremmen, remmen welke je dus alleen maar gebruikt in NOOD als het erg glad is, zelf doe ik dit meestal maar 1/2 keer per jaar bij alle treinen die ik rijdt in de herfst.
Dat de SGM tweetjes problemen hebben met de remmen is onjuist, het ontbreekt de tweetjes aan magneetremmen omdat deze niet gemonteerd kunnen worden bij deze 2 stellen, maar aan de remmen mankeert niets.
Aan die remmen heeft inderdaad nooit iets gemarkeerd maar het ontbreken van magneetremnen gaf de ILT wel weer een flauwe smoes om inzetbeperkingen op te leggen.
Dat de SGM tweetjes problemen hebben met de remmen is onjuist, het ontbreekt de tweetjes aan magneetremmen omdat deze niet gemonteerd kunnen worden bij deze 2 stellen, maar aan de remmen mankeert niets.

De SNG gaat vanaf de nieuwe dienstregeling in december rijden is de planning er wordt nu hard gewerkt om de machinisten op te leiden voor het rijden met de SNG. De nieuwe SNG treinstellen stromen nu achter elkaar binnen en worden gereed gemaakt om straks dienst te kunnen doen.
Badge
Beste Jurre,

Momenteel heeft NS nog niet genoeg modernere Sprinters om de SGM uit dienst te kunnen nemen. Vanaf december stroomt de nieuwe SNG gefaseerd in, als die volledig in dienst is en niet al te veel gebreken vertoont (prognose = 2020), wordt er oud materieel uit dienst genomen. Allereerst gaan de SGM-tweetjes (SGM's van 2 bakken) eruit, vanwege problemen met de remmen. Dan volgen de overjarige dubbeldekkers DDM-1 en DDAR, en als laatste de SGM-drietjes. (Hopen dat ik me die volgorde goed herinner... 😅)
Waarschijnlijk wordt er vanaf 2020 met Sprintermaterieel geschoven. Of er dan SGM in de 7600 vervangen wordt door Flirt of SNG of SLT, durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Reageer