sgm vervangen | NS Community

sgm vervangen

  • 9 September 2018
  • 54 reacties
  • 6249 Bekeken

wat voor materieel rijdt op 7600 na nieuwe dienst regeling word het nou eindelijk een keer volledig flirt of blijven die barrels van sgm's rijden of ander materieel

54 reacties

Wie vind het nog meer vervelend dat de SGM met pensioen gaat :thinking::unamused:

 

Ik in ieder geval wel,maar word de SGM uit dienst gehaald omdat hij te oud is,of omdat hij te veel stroom verbruikt

 

Blijft er nog een enkel SGM over voor treinen die defect zijn?

 

Reputatie 7
Badge +1

SGM wordt uit dienst gehaald vanwege de leeftijd van de trein. Ze zijn inmiddels zo'n 40 jaar oud, behoorlijk op leeftijd dus. Daardoor wordt o.a. onderhoud duurder en zijn onderdelen soms slechter te verkrijgen. 

En nee, er blijft geen SGM over om defecte treinen te vervangen. Er is inmiddels meer dan voldoende SNG ingestroomd om dat op te kunnen vangen.

Als ik me niet vergis verloopt de revisietermein van de treinen ook medio december, waardoor ze niet langer ingezet mogen worden, tenzij de treinen een revisie krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Er blijft een SGM over in het Spoorwegmuseum en ProRail heeft er eentje (in ProRail kleuren) voor trainingsdoeleinden. 

Reputatie 7
Badge +1

En die ziet er zo uit:

 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, eerder dit jaar had ik die foto en Twitter linkje ook al in een ander SGM topic gepost.

En bij de werkplaats in Leidschendam komt nog een kop van een SGM alsof deze door de gevel is gereden is het plan.

Reputatie 7
Badge +1

Wat een leuk idee! Benieuwd hoe dat eruit gaat zien 😄

Reputatie 7
Badge +3

Tezijnertijd zal er vast wel ergens een foto van te zien zijn. Na al die jaren mag een SGM dan echt door een gevel heen. Iemand nog een bonbonnetje? 

Tezijnertijd zal er vast wel ergens een foto van te zien zijn. Na al die jaren mag een SGM dan echt door een gevel heen. Iemand nog een bonbonnetje? 

Haha Den Haag Centraal :rofl: Leonidas zit nu het verste van het spoor af.

 

Reputatie 7
Badge +3

Jeroen toch. Als je zo graag chocolaatjes wil hoef je niet gelijk met de deur in huis te vallen. :joy:

Reputatie 7
Badge +3

Wie nog een laatste ritje wil maken in een SGM heeft alleen deze week nog kans tussen Den Haag en Dordrecht. 

https://twitter.com/bramspoort/status/1467533642494889985

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik zag het ook voorbij komen. Leuk gedaan wel 🙂

Voor diegenen die nog een ritje met de SGM gaan maken: Geniet nog even van de raampjes die open kunnen 😆

Reputatie 7
Badge +3

Beetje koud nu om de raampjes open te doen. Als je ze nu open doet zullen de andere reizigers je dat niet in dank afnemen denk ik. 

Reputatie 7
Badge +1

Nee het weer is er niet echt geschikt voor inderdaad en uiteraard rekening houden met andere reizigers. Alleen het lawaai is al irritant als die ramen open staan.

Ik zal de laatste zijn die de raampjes opendoet iig. :sweat_smile: 

Ik zat trouwens een poosje terug nog in een SGM waar met soortgelijk weer ook nog raampjes open stonden. Toen was het zelfs ietwat regenachtig.

Reputatie 2

In de serie 9000 is volgens treinposities ook enkele inzet van SGM vrijdag, ik ga zeker kijken of ik hem kan zien.

Reputatie 7

Nee het weer is er niet echt geschikt voor inderdaad en uiteraard rekening houden met andere reizigers. Alleen het lawaai is al irritant als die ramen open staan.

Ik zal de laatste zijn die de raampjes opendoet iig. :sweat_smile: 

Ik zat trouwens een poosje terug nog in een SGM waar met soortgelijk weer ook nog raampjes open stonden. Toen was het zelfs ietwat regenachtig.

 

Zal ongetwijfeld iemand geweest zijn die de trein wilde ventileren ivm corona.

Reputatie 7
Badge +1

Wie nog een laatste ritje wil maken in een SGM heeft alleen deze week nog kans tussen Den Haag en Dordrecht. 

https://twitter.com/bramspoort/status/1467533642494889985

 

Volgens Somda heeft het betreffende treinstel een defect waardoor ie de werkplaats in gaat. Het is nu de vraag of, en wanneer het stel weer terug zal keren. Maar met nog 3 dagen te gaan… 

Reputatie 7

Een stukje nostalgie.

Ik weet nog dat die in dienst kwamen. Destijds woonde ik in Pijnacker en op de Hofpleinlijn werden de Sprinters uitgebreid getest. 

Naarmate er meer Sprinters instroomde, werden die ook steeds vaker in de reizigersdienst ingezet, afgewisseld met wat op de moment maar voorhanden was want voordat de Sprinters in dienst kwamen, sleten op de Hofpleinlijn de oudste treinen hun laatste kilometers: mat 46 (muizenneus), mat 54 (hondekop), mat 57 (benelux) en een enkele keer mat 64 (apekop), Wat daar reed was echt een allegaartje.

Ik herinner me ook nog de betrekkelijk lange stationnementen van de Sprinters toen die afwisselend met de oude treinen reden. De dienstregeling was gebaseerd op het oude materieel dat eigenlijk niet zo geschikt was voor de Hofpleinlijn met de vele stationnetjes en haltes op korte afstand van elkaar. 

Jaren geleden is de Hofpleinlijn omgebouwd tot metrolijn. Het had natuurlijk passend geweest,  de SGM hun afscheidsritten op de Hofpleinlijn te laten rijden. Of op de Zoetermeer- of Hoekselijn maar ook daar kan de SGM niet meer komen.

Adieu SGM. 👏

Reputatie 3

Wie nog een laatste ritje wil maken in een SGM heeft alleen deze week nog kans tussen Den Haag en Dordrecht. 

https://twitter.com/bramspoort/status/1467533642494889985

 

Of nog tussen Apeldoorn en Enschede

Reputatie 7
Badge +3

Staat zelfs vrijdagochtend vroeg nog SGM gepland in de 4623 van Den Haag naar Amsterdam en verder als 14623 naar Zwolle, waarna je ook nog door kan naar Leeuwarden. Ook mag SGM dan weer eens in de 6300 tussen Den Haag en Haarlem rijden.

 

En heb je er dan nog geen genoeg van kun je hem zaterdag misschien nog hebben als IC tussen Amsterdam en Den Haag. Het moet niet gekker worden. :grin:

 

Eeeh een SGM als IC, die trein kan maar 120 km/uur dus reken op enige vertraging.

Reputatie 7
Badge +3

En dan ook nog lekker korte keertijden in Den Haag, kan de opgelopen vertraging fijn doorwerken in de volgende rit. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ook in de 8100 serie gaat zaterdag een setje rijden zie ik:

Vorig jaar reed er ook eentje in deze serie, die vaak behoorlijk moeite had om de rijtijden aan te houden.

Reageer