spitstrein Amersfoort-Harderwijk | NS Community
beantwoord

spitstrein Amersfoort-Harderwijk


Hallo NS,

 

Ik vroeg me af waarom de spitstrein Amersfoort-Harderwijk niet doorrijdt naar Zwolle. Deze zou goed aansluiten op verschillende sprinters of regionale treinen in Zwolle.

icon

Beste antwoord door Momo 1 April 2022, 17:53

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Over deze trein staat in adviesaanvraag dienstregeling 2020 dit: 

Door de beperkte capaciteit op dit traject, is het enkel mogelijk om deze extra treinen in de spitsrichting te rijden en alleen te stoppen op de stations Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. Het vervoersaanbod tussen Harderwijk en Amersfoort is bepalend geweest voor de momenten waarop deze treinen in de spits rijden

Ook moesten er al een enkele aanpassingen worden gedaan om extra treindiensten mogelijk te maken. Doorrijden naar Zwolle zou mogelijk nog meer/te veel aanpassingen vergen

Daarnaast zou dit meer personeel en materieel inzet vergen terwijl dat op de rest van het traject voor de reizigersaantallen totaal niet nodig is.

Wat is eigenlijk de belemmering om terug ook passagiers mee te nemen (zonder stop in Nijkerk dan natuurlijk)? De trein rijdt heen en weer tussen Amersfoort en Harderwijk.

Reputatie 3

De sprinter Utrecht - Zwolle sluit toch prima aan op andere treinen in Zwolle?

Wat is eigenlijk de belemmering om terug ook passagiers mee te nemen (zonder stop in Nijkerk dan natuurlijk)? De trein rijdt heen en weer tussen Amersfoort en Harderwijk.

Dat zal te maken hebben met het pad waar de trein in rijdt en de ruimte die er is in dat pad t.o.v. de andere treinen. Er moet nu eenmaal een minimale tijd tussen opvolgende treinen zitten in de planningen.

Reputatie 6
Badge

Deze trein ligt zo strak als een snaar in de dienstregeling. Er is op de terugweg geen tijd voor een stop. Niet in Nijkerk, maar ook niet in Harderwijk. Je gaat dus van Amersfoort in één keer naar het keerspoor bij Nunspeet. Of omgekeerd in de middag vanaf het keerspoor in Nunspeet in één keer terug naar Amersfoort. Reizigers hebben er dus niet aan.

Deze trein ligt zo strak als een snaar in de dienstregeling. Er is op de terugweg geen tijd voor een stop. Niet in Nijkerk, maar ook niet in Harderwijk. Je gaat dus van Amersfoort in één keer naar het keerspoor bij Nunspeet. Of omgekeerd in de middag vanaf het keerspoor in Nunspeet in één keer terug naar Amersfoort. Reizigers hebben er dus niet aan.

Maar reizigers in tegenspits-richting kunnen toch instappen wanneer de andere reizigers uitstappen? Die reizen dan maar even mee naar Nunspeet en weer terug. Je bent alsnog sneller in Amersfoort dan per sprinter.

Reputatie 6
Badge

Ik vind het creatief, maar vraag me wel af in hoeverre het realistisch is. Hoe reageren reizigers als ze hun station voorbij rijden, dan op een keerspoor terechtkomen en weer mee terug moeten? Is dat wel veilig en wenselijk? Mag zo'n trein met reizigers überhaupt op dat spoor komen? Begrijp me niet verkeerd. Ik vind best dat ze bij het spoor wat soepeler en flexibeler mogen zijn, maar luchtfietserij moet voorkomen worden.

Ik vind het creatief, maar vraag me wel af in hoeverre het realistisch is. Hoe reageren reizigers als ze hun station voorbij rijden, dan op een keerspoor terechtkomen en weer mee terug moeten? Is dat wel veilig en wenselijk? Mag zo'n trein met reizigers überhaupt op dat spoor komen? Begrijp me niet verkeerd. Ik vind best dat ze bij het spoor wat soepeler en flexibeler mogen zijn, maar luchtfietserij moet voorkomen worden.

Dat vraag ik me dus ook af. Is dit realistisch? Zo nee, wat is het probleem? Met een automatische omroep zou je reizigers uit moeten kunnen leggen dat de trein eerst Harderwijk voorbij rijdt en gaat keren en dat ze daarna uit kunnen stappen. Ze hebben ook al een IC Berlijn die volgens de borden niet stopt op Hilversum en Amersfoort, maar dat vervolgens wel doet. 

@Jan Haverkamp 

Los van de vraag of het kan ontgaat me gezien het aantal reizigers het nut hiervan.

Reputatie 7
Badge +3

Het nut ontgaat me overigens ook. Ik heb niet de volledige dienstregeling voor ogen maar het lijkt me dat er in de tijd dat de spitstoevoeger leeg van Harderwijk naar Nunspeet en weer terugrijdt er al een Sprinter voorbij is gekomen.

Ik stel me een gemiddelde reiziger van Harderwijk naar Amersfoort voor. Die stapt echt niet in een trein richting Nunspeet. 

Maar reizigers in tegenspits-richting kunnen toch instappen wanneer de andere reizigers uitstappen? Die reizen dan maar even mee naar Nunspeet en weer terug. Je bent alsnog sneller in Amersfoort dan per sprinter.

En op dat keerspoor moet een trein weer de nodige testen ondergaan voordat deze in de tegenovergestelde richting mag rijden. Als hier nu blijkt dat er in die cabine iets niet goed functioneert dan sta je met al die reizigers op een middenspoor en dan ???  Uitstappen is daar absoluut geen optie en rijden met reizigers is dan helemaal niet toegestaan.

 

Maar reizigers in tegenspits-richting kunnen toch instappen wanneer de andere reizigers uitstappen? Die reizen dan maar even mee naar Nunspeet en weer terug. Je bent alsnog sneller in Amersfoort dan per sprinter.

En op dat keerspoor moet een trein weer de nodige testen ondergaan voordat deze in de tegenovergestelde richting mag rijden. Als hier nu blijkt dat er in die cabine iets niet goed functioneert dan sta je met al die reizigers op een middenspoor en dan ???  Uitstappen is daar absoluut geen optie en rijden met reizigers is dan helemaal niet toegestaan.

 

Doorrijden naar Nunspeet en de reizigers daar uitkiepen. De kans op een storing is niet groot, de gevolgen zijn ook niet bijzonder ernstig. Ik snap dat het een nadeel is, maar de voordelen van een extra trein zijn groter.

En hoe gaat dat dan bij de trein naar Utrecht Maliebaan? Die moet ook kopmaken. Doen ze dat met een dubbele machinist?

 

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar wordt voor de ritten naar Utrecht Maliebaan een uitzondering gemaakt omdat er geen alternatief is voor het kopmaken met reizigers op de vrije baan. Ik kan me voorstellen dat NS en ProRail geen andere uitzonderingen willen maken.

De voordelen van de extra trein zijn er volgens mij helemaal niet. Zoals eerder uitgelegd.

@Jan Haverkamp

Je hebt me nog steeds niet duidelijk kunnen maken wat het nut van doortrekken naar Nunspeet is. Ik heb nou niet bepaald de indruk dat de huidige halfuursdienst tussen Harderwijk en Nunspeet zo overvol is.

Verder kan de spitstrein met de huidige opzet precies in één uur op en neer en kun je dus met twee treinstellen een halfuursdienst rijden. Als je de trein doortrekt tot Nunspeet heb je sowieso een derde treinstel met personeel nodig wat betekent dat de kosten dan met 50% omhoog gaan.

Overigens als het forensenvervoer zich de komende maanden niet alsnog hersteld zullen de spitstreinen op dit traject sowieso ter discussie komen omdat de gewone sprinterdienst dan ook in de spits voldoende capaciteit heeft.

Ik heb het niet over het doortrekken naar Nunspeet, maar over het mee terug nemen van reizigers in de tegenspitsrichting tussen Harderwijk en Amersfoort. Aangezien de trein toch al stopt in Amersfoort en Harderwijk, kunnen er dan ook wel reizigers in- en uitstappen in plaats van alleen uit- of instappen. 

Dat biedt een extra reismogelijkheid tegen geringe kosten. Weliswaar biedt de sprinter voldoende capaciteit, maar bijvoorbeeld lijn 111 biedt een aansluiting van 29 minuten op station Harderwijk richting Amersfoort. Voor dergelijke reizigers betekent dat een forse reistijdvermindering. Dus voordelen zijn er zeker. 

Het locov (https://locov.nl/nationaal+spoor/dienstregeling/2173566.aspx?t=Advies-Dienstregeling-2023) adviseert al om een aantal lege ritten om te zetten in reizigerstreinen. 

En wat betreft het opheffen: ik zie dat inderdaad wel gebeuren. Aan de andere kant, gisteren was de bezettingsgraad 82% van voor corona. Dat gaat dus de goede kant op. 

Ik heb het niet over het doortrekken naar Nunspeet, 

Je schrijft:

Maar reizigers in tegenspits-richting kunnen toch instappen wanneer de andere reizigers uitstappen? Die reizen dan maar even mee naar Nunspeet en weer terug. Je bent alsnog sneller in Amersfoort dan per sprinter.

​​​​Als je bedoelt dat je de huidige lege tegentrein van/tot Harderwijk open wil stellen voor reizigers zou ik je vraag begrijpen. Ik weet niet wat het argument is omdat niet te doen. Een reden zou kunnen zijn dat de trein niet langs het perron keert maar op een keerspoor zonder perron, ik weet niet hoe dat keren in Harderwijk georganiseerd is.

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft @Sneltram uitgelegd. Na aankomst in Harderwijk rijdt deze trein leeg door naar Nunspeet om daar op een middenspoor te keren. Dat middenspoor (spoor 123) ligt voorbij station Nunspeet en niet aan een perronspoor. Daarna leeg terug naar Amersfoort.

Edit na opmerking.

Dat heeft @Jeroen uitgelegd. Na aankomst in Harderwijk rijdt deze trein leeg door naar Nunspeet om daar op een middenspoor te keren. Dat middenspoor (spoor 123) ligt voorbij station Nunspeet en niet aan een perronspoor. Daarna leeg terug naar Amersfoort.

In Harderwijk kun je niet keren? De bewering dat de trein zou doorrijden naar Nunspeet om te keren komt overigens van @Sneltram, @Jeroen schrijft dat nergens.

Als er inderdaad wordt doorgereden tot Nunspeet dan begrijp ik het want dan is het zo verschrikkelijk krap zonder derde trein dat je geen extra stop kunt hebben. Wel een rare dienst, want die treinen rijden dan 2/3 van alle tijd leeg.

Dat heeft @Jeroen uitgelegd. Na aankomst in Harderwijk rijdt deze trein leeg door naar Nunspeet om daar op een middenspoor te keren. Dat middenspoor (spoor 123) ligt voorbij station Nunspeet en niet aan een perronspoor. Daarna leeg terug naar Amersfoort.

In Harderwijk kun je niet keren? 

Voor zover ik weet niet. 

Wat ik bedoel is het volgende:

Bij aankomst in Harderwijk stapt nu iedereen uit. De trein rijdt leeg door naar Nunspeet en dan leeg terug naar Amersfoort.

Je kunt toch in Harderwijk passagiers voor Amersfoort in laten stappen? Die reizigers gaan dan eerst mee naar Nunspeet en dan naar Amersfoort (zonder stop in Harderwijk) Ik wil inderdaad de lege tegentrein openstellen voor reizigers. Dat kost haast niets en levert voor een (weliswaar beperkte) groep reizigers veel op. 

Uit mijn reactie op Sneltram was ook duidelijk te zien dat ik dit bedoelde. 

Dat heeft @Jeroen uitgelegd. Na aankomst in Harderwijk rijdt deze trein leeg door naar Nunspeet om daar op een middenspoor te keren. Dat middenspoor (spoor 123) ligt voorbij station Nunspeet en niet aan een perronspoor. Daarna leeg terug naar Amersfoort.

In Harderwijk kun je niet keren? 

Je kunt toch in Harderwijk passagiers voor Amersfoort in laten stappen? Die reizigers gaan dan eerst mee naar Nunspeet en dan naar Amersfoort (zonder stop in Harderwijk)

Dat is nauwelijks interessant, je krijgt dan 23 minuten extra rijtijd op een rit van 27 minuten.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin In Harderwijk is geen keervoorziening.

Bron: http://www.sporenplan.nl

De combinatie van de info van @Sneltram en @Jeroen maakt de door @Jan Haverkamp gedane suggestie totaal oninteressant voor reizigers. In Harderwijk neem je gewoon de eerste trein naar Amersfoort en ga je niet een ledig materieelrit via Nunspeet gebruiken voor de reizigersdienst.

Dan is het antwoord dus helder. Hoewel het van Amersfoort naar Harderwijk zonder stops een minuut of 14 is, moet je eerst naar Nunspeet (7 minuten), daar keren, en dan weer terug van Nunspeet naar Amersfoort (20 minuten). Dat loont onvoldoend.e 

@Tamzin In Harderwijk is geen keervoorziening.

Bron: http://www.sporenplan.nl

Waar zijn de wissels 9A/B en 11 A/B dan voor? Linksrijden gebeurt daar bij mijn weten sowieso niet.

Reputatie 7
Badge +3

Op de meeste baanvakken kan in geval van een calamiteit links gereden worden.

Planmatig keren kan in Harderwijk echter niet. Er zijn geen seinen om te keren op het hoofdspoor. Dat kan bij Blauwkapel aansluiting wel om vanaf Utrecht Overvecht naar Utrecht Maliebaan te rijden.

 

Reageer