beantwoord

SPOED! Verschil proportie piek- en daluren (scriptie)

  • 15 March 2022
  • 6 reacties
  • 133 Bekeken

Hallo allemaal,

 

Voor mijn masterscriptie ga ik reizigers op een eiland perron simuleren. Om te kunnen vergelijken tussen piek- en daluren vroeg ik me af wat de verdeling is van reizigers op deze twee momenten, dus de proportie reizigers in de drukkere vs. de minder drukke situatie. 

 

Alvast ontzettend bedankt!

icon

Beste antwoord door Tamzin 15 March 2022, 15:57

Bekijk origineel

6 reacties

Op deze site kun je een idee krijgen van hoe de reizigers in zijn totaliteit over de dag verdeeld zijn. 

https://www.translink.nl/library

Wees er wel van bewust dat de actuele situatie per traject, per station en per rijrichting enorm kan afwijken.

@Tamzin dank! Ik zie hier enkel een grafiek per week in plaats van per dag, kan dat kloppen?

@Tamzin dank! Ik zie hier enkel een grafiek per week in plaats van per dag, kan dat kloppen?

De site werkt een beetje belabberd. Een paar keer verversen en dan verdwijnt er uiteindelijk ook wel een keer een daggrafiek.

Betere gegevens zul je sowieso niet krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt natuurlijk ook even een dagje op een perron gaan zitten en het zelf meten. 

Badge +3

Er zijn al diverse projecten geweest waarbij met (Bluetooth) bakens en camera’s op het perron reizigersbewegingen gemeten/gevolgd zijn. Ik meen in o.a. Utrecht en Amsterdam Zuid.

Daarvoor kan je denk ik wel terecht bij de TU/e of TU Delft.

Reputatie 7
Badge +1

Dat verschilt zo enorm per station en per lijn dat een gemiddelde amper wat zegt. Plus dat anders als velen denken het toch veeleer scholier+student is die de bulk van de reizigersmassa uitmaakt en niet de werkende loonslaaf. Dus: spits loop volgens de cijfers van 16.00 tot 18.30, maar in de praktijk enorme verschillen al per kwartier.

Overigens is voor veel buslijnen dit gegeven veel beter vast te stellen vanwege systeem hoe chippen daar werkt

Reageer