Skip to main content

Sinds kort staat in de reisplanner en op de borden aangegeven dat er tussen Utrecht en Leiden een 'sprinter’ rijdt. Voordien werd het altijd een ‘IC’ genoemd. Waarom wordt die trein nu ineens ‘sprinter’ genoemd? Is daar een speciale reden voor? Voor zover ik kan zien is er aan de dienstregeling verder niets veranderd.

Dat zal de 8800 Leiden Centraal – Alphen a/d Rijn – Woerden – Utrecht Centraal zijn. Rijdt non-stop tussen Woerden en Utrecht Centraal. Is te Utrecht gekoppeld aan de 6000 (sprinter Den Bosch). Die stond voorheen inderdaad als IC op de borden meen ik.

Kan ook de 8900 (Leiden Centraal – Alphen a/d Rijn) – Woerden – Utrecht Centraal zijn, die rijdt normaal gesproken tussen Woerden en Utrecht, maar in de brede spits de gehele route.


https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_8800_(2023)

“Reed tot 11 juni 2023 met de benaming Intercity.” Dus op 11 juni is het aangepast.


Het zal te maken hebben met het weergeven van de echte eindbestemmingen ht en ledn, wat eerst niet kon.


Dank @Thijs_jvv de pagina is https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_8800_(2023) je link mist een “)” aan het eind.


Volgens mij komt het omdat niet de dienst wordt aangegeven (vroeger had je stoptrein/sneltrein/intercity), maar het materieel. Er rijdt nu een SLT, dat is dus een Sprinter.

https://www.ns.nl/over-ns/treinen-van-ns

Overigens klopt de beschrijving niet helemaal want tussen Utrecht-CS en Woerden liggen drie stations waar niet gestopt wordt door de Sprinter waar voorheen de IC reed.


Volgens mij komt het omdat niet de dienst wordt aangegeven (vroeger had je stoptrein/sneltrein/intercity), maar het materieel. Er rijdt nu een SLT, dat is dus een Sprinter.

https://www.ns.nl/over-ns/treinen-van-ns

Overigens klopt de beschrijving niet helemaal want tussen Utrecht-CS en Woerden liggen drie stations waar niet gestopt wordt door de Sprinter waar voorheen de IC reed.

 

Eerder reed ook al hetzelfde materieel. Toen stond er op de vertrekborden altijd toegevoegd dat de dienst ‘met sprintermaterieel’ gereden werd, maar werd wel gewoon aangeduid als IC Leiden-Utrecht.


Ik denk dat dat de overgangsfase was van het aangeven van de dienst naar materieel. Een dienst die niet overal stopt kun je classificeren als “intercity”. Eentje die wel overal stopt als “stoptrein”. Materieel wordt tegenwoordig aangeduid als “Intercity”of als “Sprinter”. De slordigheid van NS is de uitleg dat “Sprinter” materieel altijd een “stoptrein” dienst rijdt, want tussen Utrecht CS en Leiden CS is dat dus niet altijd zo.


De 8800 is een intercity die ook stopt op de stations tussen Woerden en Leiden, vergelijk de IC Vlissingen met extra stops na Roosendaal.

Het komt volgens mij omdat de trein in Utrecht ‘gekoppeld’ is (dus doorrijdt) als sprinter naar Den Bosch. Blijkbaar is het lastig om een trein (ook al rijdt die onder twee ritnummers) een deel van het traject intercity te noemen en de rest van de rit sprinter.

De spoorkaart (en de Reisplanner!) ziet hem ook gewoon als een 8800 van Leiden naar Den Bosch, en omgekeerd zie je een 6000 van Den Bosch naar Leiden.

Met het materieel heeft het in ieder geval niets te maken, al zal iemand die de borden niet goed leest al gauw kunnen gaan twijfelen als er intercity staat en er SLT voor komt rijden. In dat geval noem het maar een sprinter (stopt niet tussen Utrecht en Woerden).


Een trein die niet overal stopt, maar wel meer stops maakt dan een intercity noemt men een sneltrein. Waarom dit niet duidelijk aangegeven staat op de borden is een raadsel. Sneltrein. Dit begrijpt iedereen. 


Er wordt op dat traject met SLT/sprinter materieel  gereden.


De treinsoort zou reizigers moeten informeren over het stoppatroon, niet over het materieel. Het is er niet duidelijker op geworden nu de ene sprinter wel op Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn stopt en de andere niet. Reizigers denken niet in treinserienummers en bijbehorende eigenaardigheden.


Och ja, de spits-IC’s Rotterdam/Den Haag - Utrecht rijden ook al een tijdje (grotendeels) met sprintermaterieel.

https://treinposities.nl/treinseries/2000/2023-07-12
https://treinposities.nl/treinseries/2800/2023-07-12


Als het goed is tot september. Maar laten we teruggaan naar de daadwerkelijke vraag, want ondanks dat deze discussie als beantwoord is gemarkeerd is de vraag nog niet beantwoord. De vraag was waarom de IC Leiden - Utrecht nu een sprinter genoemd wordt, terwijl deze nog steeds stations overslaat. Het opnoemen van treinseries is geen antwoord op die vraag.


Als het goed is tot september. Maar laten we teruggaan naar de daadwerkelijke vraag, want ondanks dat deze discussie als beantwoord is gemarkeerd is de vraag nog niet beantwoord. De vraag was waarom de IC Leiden - Utrecht nu een sprinter genoemd wordt, terwijl deze nog steeds stations overslaat. Het opnoemen van treinseries is geen antwoord op die vraag.

Omdat er met sprintrmaterieel gereden wordt. Er werd soms met ander materieel gereden, maar dat kon minder goed snel optrekken na de stops kort op elkaar op dat traject. Daarom is men op dit traject met sprinter materieel gaan rijden. Als je het geen sprinter noemt, verwacht men een ‘gele’ ic-trein.

In de planner en op de borden staat aangegeven waar de trein stopt.


Er werd soms met ander materieel gereden, maar dat kon minder goed snel optrekken na de stops kort op elkaar op dat traject. Daarom is men op dit traject met sprinter materieel gaan rijden.

Nee hoor, het heeft met de frequentie en ondergrond te maken (plus enkelspoor tussen Woerden en Alphen a/d Rijn).

De reden voor sprintermaterieel tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag weet ik niet. Maar dat is dus spits-geneuzel.


Een trein die niet overal stopt, maar wel meer stops maakt dan een intercity noemt men een sneltrein. Waarom dit niet duidelijk aangegeven staat op de borden is een raadsel. Sneltrein. Dit begrijpt iedereen. 

De term sneltrein zou verwarrend werken🤣. Daarom heeft NS dit jaren geleden al afgeschaft en heet alles wat er in Nederland rijdt óf sprinter óf intercity. 

 


Een trein die niet overal stopt, maar wel meer stops maakt dan een intercity noemt men een sneltrein. Waarom dit niet duidelijk aangegeven staat op de borden is een raadsel. Sneltrein. Dit begrijpt iedereen. 

De term sneltrein zou verwarrend werken🤣. Daarom heeft NS dit jaren geleden al afgeschaft en heet alles wat er in Nederland rijdt óf sprinter óf intercity. 

 

Ja precies. Vroeger had je, onafhankelijk van het materieel, een “stoptrein” die overal stopte. En een “sneltrein” die bepaalde stations oversloeg (werd aangegeven op de borden). Maar nu moet je dus bij elke rit op de borden of online kijken waar de “sprinter” stopt.


Een trein die niet overal stopt, maar wel meer stops maakt dan een intercity noemt men een sneltrein. Waarom dit niet duidelijk aangegeven staat op de borden is een raadsel. Sneltrein. Dit begrijpt iedereen. 

De term sneltrein zou verwarrend werken🤣. Daarom heeft NS dit jaren geleden al afgeschaft en heet alles wat er in Nederland rijdt óf sprinter óf intercity. 

 

Sneltrein is glashelder voor eenieder die Nederlands spreekt. Sprinter is juist minder duidelijk; het geeft geen indicatie of het een trein is die veel of weinig stopt. 


Stoptrein = stopt op alle stations

Sneltrein = slaat 1 of meerdere stations over

Intercity = stopt alleen op centraal gelegen stations

 

Stopt het buiten het centrum van de stad, maar niet op ieder station? Dan is het een sneltrein  

 

 

 


Stoptrein = stopt op alle stations

Sneltrein = slaat 1 of meerdere stations over

Intercity = stopt alleen op centraal gelegen stations

Stopt het buiten het centrum van de stad, maar niet op ieder station? Dan is het een sneltrein  

Er is geen behoefte aan een extra treinsoort. Vroeger waren er sneltreinen en niemand snapte het verschil met een intercity want dat was volledig random. 

Ik snap de ophef hier over sprinters die een of twee stations overslaan niet zo of om intercity's die af en toe een keer extra stoppen. Het verschil tussen intercity en sprinter draait voor de meeste mensen om het soort materieel dat ze kunnen verwachten.

Overigens had NS eerder het plan om voor Utrecht-Leiden een aantal SLT's qua interieur om te bouwen tot intercity. Kennelijk is dat plan van de baan nu NS de treinen voortaan aanduidt als sprinters 


Stoptrein = stopt op alle stations

Sneltrein = slaat 1 of meerdere stations over

Intercity = stopt alleen op centraal gelegen stations

Stopt het buiten het centrum van de stad, maar niet op ieder station? Dan is het een sneltrein  

Er is geen behoefte aan een extra treinsoort. 

De extra treinsoort die allang bestaat? Onderwerp gelezen? Er zijn 4, eigenlijk 5 treinsoorten bij NS en slechts 1 daarvan wordt onduidelijk aangegeven - de sneltreinen. Het zou inderdaad wijs zijn als NS hier een reserve geschikte treinstellen voor apart houdt, met intercity inrichting voor bij afwijkende inzet. Hier op dit forum kunnen we het zo bedenken, maar de uitvoering is blijkbaar een stuk lastiger ....


Stoptrein = stopt op alle stations

Sneltrein = slaat 1 of meerdere stations over

Intercity = stopt alleen op centraal gelegen stations

Stopt het buiten het centrum van de stad, maar niet op ieder station? Dan is het een sneltrein  

Er is geen behoefte aan een extra treinsoort. Vroeger waren er sneltreinen en niemand snapte het verschil met een intercity want dat was volledig random. 

Ik snap de ophef hier over sprinters die een of twee stations overslaan niet zo of om intercity's die af en toe een keer extra stoppen. Het verschil tussen intercity en sprinter draait voor de meeste mensen om het soort materieel dat ze kunnen verwachten.

Overigens had NS eerder het plan om voor Utrecht-Leiden een aantal SLT's qua interieur om te bouwen tot intercity. Kennelijk is dat plan van de baan nu NS de treinen voortaan aanduidt als sprinters 

Dat idee schijnt er nog steeds te zijn bij de revisie van SLT, gezien aslastproblemen op steeds meer trajecten de kop op steken bij toename van het aantal treinen.


Alsjeblieft, daar is je sneltrein (een 3900 met wat extra stops dat weekend?) 🤣

https://t.co/ViRv1lKodK


Alsjeblieft, daar is je sneltrein (een 3900 met wat extra stops dat weekend?) 🤣

https://t.co/ViRv1lKodK

Hè, dit staat zelfs zo in de NS reisplanner.


Ben wel benieuwd wat er op de borden op het station komt te staan… 🤔


Reageer