beantwoord

Staking 30 augustus !

  • 29 August 2022
  • 38 reacties
  • 1651 Bekeken

Goedemiddag iedereen,

Ik moet morgen voor een afspraak met de trein.

Rijd de trein vanuit Roosendaal naar Santpoort-Noord Centrum? Rijden de trein dan wel in verband de staking in Midden-Nederland!

Groeten,

Jaimy

icon

Beste antwoord door Anonymous 29 August 2022, 17:03

Bekijk origineel

38 reacties

Badge +3

Nee. Alleen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol Airport rijden 30 augustus enkele NS-treinen, in de rest van het land rijden 30 augustus geen NS-treinen.

Dan laat de NS het morgen flink afweten, er had toch echt wel wat meer mogelijk geweest als ze over waren gegaan naar regionale regie maar blijkbaar bestaat die optie niet meer bij de NS want op die zondag met uitval van de plan systemen grepen ze daar ook al niet op terug.

Verbazingwekkend.

Waardeloos ik snap dat ze staken.

Hoeveel mensen moet reizen richting amsterdam.. 

@Jeroen Dat vind ik dus ook veel mensen moeten naar Amsterdam of via dat punt reizen.

Ze jagen zo nog meer wensen weg die liever met de auto gaan. Zodra hier mijn rijbewijs op zak heb pak ik nooit geen trein of bus meer.

Reputatie 6

Is het FNV die Amsterdammers belangrijker vindt dan andere Nederlanders, of is dat NS? 

Reputatie 6

ik vraag me af of dit strijdig is met de concessie voorwaarden. vast wel weer. 

Reputatie 7
Badge +1

Is het FNV die Amsterdammers belangrijker vindt dan andere Nederlanders, of is dat NS? 

 

Beetje rare vraag. 

Er rijden alleen treinen naar Schiphol vanaf Amsterdam omdat mensen het vliegtuig moeten pakken. Heeft niets met Amsterdammers te maken.   

Reputatie 6

Is het FNV die Amsterdammers belangrijker vindt dan andere Nederlanders, of is dat NS? 

 

Beetje rare vraag. 

Er rijden alleen treinen naar Schiphol vanaf Amsterdam omdat mensen het vliegtuig moeten pakken. Heeft niets met Amsterdammers te maken.   

alleen Amsterdammers moeten een vliegtuig halen schijnbaar. dat is m'n punt ;) 

ik vraag me af of dit strijdig is met de concessie voorwaarden. vast wel weer. 

Nee, een staking geldt voor de wet sowieso als overmacht. En bij een staking heeft een bedrijf daarnaast het recht om de productie stil te leggen en eventueel alle personeel onbetaald naar huis te sturen voor zolang de staking duurt.

Is het FNV die Amsterdammers belangrijker vindt dan andere Nederlanders, of is dat NS? 

Management NS, die heeft hiertoe besloten.

Reputatie 6

ik vraag me af of dit strijdig is met de concessie voorwaarden. vast wel weer. 

Nee, een staking geldt voor de wet sowieso als overmacht. En bij een staking heeft een bedrijf daarnaast het recht om de productie stil te leggen en eventueel alle personeel onbetaald naar huis te sturen voor zolang de staking duurt.

duidelijk, dankjewel.

 

Morgen maar eens inchecken voor wat compensatie.

Is het FNV die Amsterdammers belangrijker vindt dan andere Nederlanders, of is dat NS? 

Management NS, die heeft hiertoe besloten.

Verstandig. De vakbonden maken misbruik van het stakingsrecht door dagelijks met een paar procent van het personeel het bedrijf volledig te ontwrichten.

Het wordt tijd dat NS tot uitsluiting van het rijdend personeel overgaat en dat onbetaald naar huis stuurt zolang er wordt gestaakt.

Reputatie 6

Dan laat de NS het morgen flink afweten, er had toch echt wel wat meer mogelijk geweest als ze over waren gegaan naar regionale regie maar blijkbaar bestaat die optie niet meer bij de NS want op die zondag met uitval van de plan systemen grepen ze daar ook al niet op terug.

Verbazingwekkend.

Normaal houdt de wereld vaak op boven Amsterdam vanuit het midden gezien. Nu ook weer. Je had tussen Den Helder en Amsterdam en Amsterdam naar Haarlem en Den Haag en verder, ook kunnen rijden. En ook Noordoosten, Zuidoosten en zuiden wellicht. Ken zat personeneel met standplaatsen buiten Utrecht.

Is het FNV die Amsterdammers belangrijker vindt dan andere Nederlanders, of is dat NS? 

Management NS, die heeft hiertoe besloten.

Verstandig. De vakbonden maken misbruik van het stakingsrecht door dagelijks met een paar procent van het personeel het bedrijf volledig te ontwrichten.

Het wordt tijd dat NS tot uitsluiting van het rijdend personeel overgaat en dat onbetaald naar huis stuurt zolang er wordt gestaakt.

En daar gaan we weer. Dat kan dus niet. Werkwillig personeel onbetaald naar huis sturen is verboden.

Het enige wat je kunt doen is met een kort geding proberen de staking verboden te krijgen. Dat doet de NS niet, ze lijken de staking uit te willen zitten. Dan wordt het een wedstrijd wie het het langst volhoudt.

Dan laat de NS het morgen flink afweten, er had toch echt wel wat meer mogelijk geweest als ze over waren gegaan naar regionale regie maar blijkbaar bestaat die optie niet meer bij de NS want op die zondag met uitval van de plan systemen grepen ze daar ook al niet op terug.

Verbazingwekkend.

Normaal houdt de wereld vaak op boven Amsterdam vanuit het midden gezien. Nu ook weer. Je had tussen Den Helder en Amsterdam en Amsterdam naar Haarlem en Den Haag en verder, ook kunnen rijden. En ook Noordoosten, Zuidoosten en zuiden wellicht. Ken zat personeneel met standplaatsen buiten Utrecht.

NS wil begrijpelijkerwijs niet onbeperkt de volle kosten blijven maken voor een paar reizigers. De vakbonden leggen nu dagelijks met een handjevol stakers het bedrijf grotendeels lam en laten NS opdraaien voor de lonen van de rest van het personeel. Dat riekt naar misbruik van het stakingsrecht.

Is het FNV die Amsterdammers belangrijker vindt dan andere Nederlanders, of is dat NS? 

Management NS, die heeft hiertoe besloten.

Verstandig. De vakbonden maken misbruik van het stakingsrecht door dagelijks met een paar procent van het personeel het bedrijf volledig te ontwrichten.

Het wordt tijd dat NS tot uitsluiting van het rijdend personeel overgaat en dat onbetaald naar huis stuurt zolang er wordt gestaakt.

En daar gaan we weer. Dat kan dus niet. Werkwillig personeel onbetaald naar huis sturen is verboden.

Dat kan wettelijk wel degelijk, de werkgever heeft het recht om in geval van staking de productie stil te leggen en alle personeel onbetaald naar huis te sturen, ook de werkwilligen. Dat dit middel in Nederland zelden wordt gebruikt is iets anders 

Is het FNV die Amsterdammers belangrijker vindt dan andere Nederlanders, of is dat NS? 

Management NS, die heeft hiertoe besloten.

Verstandig. De vakbonden maken misbruik van het stakingsrecht door dagelijks met een paar procent van het personeel het bedrijf volledig te ontwrichten.

Het wordt dat NS tot uitsluiting van het rijdend personeel overgaat en dat onbetaald naar huis stuurt zolang er wordt gestaakt.

Een paar procent van het personeel, heb je nu ook de cijfers niet meer hoe groot de stakingsbereidheid was bij de NS niet meer.  Er is een paar procent die niet bereid was om te staken, de rest was daar wel bereid toe.

En op welke basis is het misbruik van het stakingsrecht, ze hadden er ook voor kunnen kiezen het hele land dagen lang plat te leggen maar kozen een regio oplossing zodat er elke dag een regio overlast ervaart maar niet het hele land. Niets mis mee wettelijk gezien.

De regering moet nu eens opstaan en het niet capabele management van de NS compleet naar huis verwijzen samen met een ontslag brief. Hoe kan het zijn dat je vanwege staken in 1 regio het hele treinverkeer gaat stil leggen? Het is gewoon mogelijk om in grote delen van het land treinen te laten rijden, dit is vanuit het management gewoon een duidelijk signaal naar de reizger dat het ze totaal niet interesseert dat ze nu niet vervoerd kunnen worden.

En het NS management had dit ook veel eerder kunnen communiceren naar de reizigers, daaruit blijkt ook dat ze niet capabel zijn.

Dan hebben we het nog niet gehad over de mogelijkheid om na de eerste stakingen al in gesprek te gaan met de bonden, waarom wachten tot alle stakingen geweest zijn om te praten? Een management wat hart heeft voor zijn klanten had al lang weer om de tafel gezeten met de bonden.

En het personeel heeft weer extra stof tot nadenken of ze voor dit management willen blijven werken met deze stap vanuit het management. Misschien worden het straks acties om het management weg te krijgen.

 

En last but not least, in dit geval wordt al het treinverkeer stilgelegd omdat het grootste deel van het kantoorpersoneel welke in Utrecht horen te werken ook staakt morgen. Dus niet alleen het rijdende personeel staakt morgen.

Als het personeel allemaal zo achter de actie staat waarom staken er dan dagelijks maar een beperkt aantal standplaatsen? Dan moet je als vakbond een grote jongen zijn en iedereen onbeperkt laten staken. Nu lijkt het op goedkoop staken op kosten van de werkgever.

Daarnaast heeft zoals gezegd een werkgever wettelijk het recht om bij een staking de productie stil te leggen en eventueel zelfs het personeel onbetaald naar huis te sturen 

Als het personeel allemaal zo achter de actie staat waarom staken er dan dagelijks maar een beperkt aantal standplaatsen? Dan moet je als vakbond een grote jongen zijn en iedereen onbeperkt laten staken. Nu lijkt het op goedkoop staken op kosten van de werkgever.

Zoals ik al zei is dit de overlast voor de reiziger beperken tot een bepaalde regio, het management besluit nu tot het volledig stilleggen van het treinvervoer dat is niet wat de bonden voor ogen hadden.

En wat een stoere praat over de vakbonden, je weet dat er al toegezegd is dat er landelijke stakingen gaan volgen als de regionale stakingen geen soelaas bieden?  Er is genoeg geld in de stakingskas beschikbaar maar er is eerst ook gedacht aan de reizigers. Als het management volhard in de huidige houding zul je de komende weken de volhardenheid van het personeel en de bonden gaan zien.

En niets goedkoop staken, de rest van het personeel is gewoon aan het werk in de andere regio’s.

Reputatie 7
Badge +3

Is het FNV die Amsterdammers belangrijker vindt dan andere Nederlanders, of is dat NS? 

 

Beetje rare vraag. 

Er rijden alleen treinen naar Schiphol vanaf Amsterdam omdat mensen het vliegtuig moeten pakken. Heeft niets met Amsterdammers te maken.   

alleen Amsterdammers moeten een vliegtuig halen schijnbaar. dat is m'n punt ;) 

Niet alleen Amsterdammers moeten een vliegtuig halen maar de meeste toeristen die aankomen op Schiphol gaan wel naar Amsterdam. Mogelijk is dit de reden. 

Reputatie 7
Badge +1

Is het FNV die Amsterdammers belangrijker vindt dan andere Nederlanders, of is dat NS? 

 

Beetje rare vraag. 

Er rijden alleen treinen naar Schiphol vanaf Amsterdam omdat mensen het vliegtuig moeten pakken. Heeft niets met Amsterdammers te maken.   

alleen Amsterdammers moeten een vliegtuig halen schijnbaar. dat is m'n punt ;) 

Niet alleen Amsterdammers moeten een vliegtuig halen maar de meeste toeristen die aankomen op Schiphol gaan wel naar Amsterdam. Mogelijk is dit de reden. 

Dat dus en je hebt natuurlijk ook de nodige toeristen die terug moeten naar huis. De afgelopen maanden is het al een behoorlijke puinhoop geweest op Schiphol dus ik denk dat daar wel iemand even een telefoontje naar NS heeft gepleegd zodat dat stukje nog intact blijft. Was er ook niet iemand die onlangs vanuit de NS-directie is overgestapt naar de KLM?

 

Vindt het een volkomen logisch besluit overigens. De taxibranche zal wat minder gelukkig zijn.

Niet alleen Amsterdammers moeten een vliegtuig halen maar de meeste toeristen die aankomen op Schiphol gaan wel naar Amsterdam. Mogelijk is dit de reden. 

Dat dus en je hebt natuurlijk ook de nodige toeristen die terug moeten naar huis. De afgelopen maanden is het al een behoorlijke puinhoop geweest op Schiphol dus ik denk dat daar wel iemand even een telefoontje naar NS heeft gepleegd zodat dat stukje nog intact blijft. Was er ook niet iemand die onlangs vanuit de NS-directie is overgestapt naar de KLM?

 

Vindt het een volkomen logisch besluit overigens. De taxibranche zal wat minder gelukkig zijn.

Ja de grote aanstichter van alle ellende bij de NS, Marjan van Rintel, is vanuit de NS weer terug naar haar oude werkgever nml. de KLM.  Wel heeft ze helaas veel KLM medewerkers ondergebracht bij de NS in die paar jaar dat ze daar de boel aan het vernaggelen was.

En ken ook een aantal KLM medewerkers die absoluut niet blij zijn dat ze nu daar weer zit als CEO.

Dat er wel treinen rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol zal wel te maken hebben met het feit dat er tijdens de pensioen stakingen een rechterlijke dwang was richting de bonden om op dit traject wel vervoer te regelen. Het management van de NS wil voorkomen dat een rechter de NS hier op aanspreekt.

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk wel volkomen Kwalitatief Uitermate Teleurstellend dat dit zo laat van tevoren bekend wordt gemaakt. De NS top moet dit toch al langer hebben kunnen weten of in ieder geval sterk het vemoeden hebben gehad? Mensen hebben wellicht afspraken verzet van een dag waarop in hun regio gestaakt werd/wordt naar morgen en dan dit. 

Reputatie 6

Is het FNV die Amsterdammers belangrijker vindt dan andere Nederlanders, of is dat NS? 

 

Beetje rare vraag. 

Er rijden alleen treinen naar Schiphol vanaf Amsterdam omdat mensen het vliegtuig moeten pakken. Heeft niets met Amsterdammers te maken.   

alleen Amsterdammers moeten een vliegtuig halen schijnbaar. dat is m'n punt ;) 

Niet alleen Amsterdammers moeten een vliegtuig halen maar de meeste toeristen die aankomen op Schiphol gaan wel naar Amsterdam. Mogelijk is dit de reden. 

Waarschijnlijk heb je gelijk. Wel vind ik het wrang, eenmalige klanten belangrijker vinden dan vaste klanten. Niet dat ik nog iets positiefs had te melden over NS de laatste tijd, wat dat betreft is er niks verloren ;)

Reputatie 4

Fijn weer.

Zo op het laatste moment besluiten om niet te rijden. Ik had me woensdag voorbereid, met de auto. Helaas gaat dat morgen niet lukken, op het laatste moment.

Wat dan helemaal idioot is om wel Schiphol-Amterdam te laten rijden ?  Dat lijkt me de meest nutteloze verbinding. Ik zou eerder denken aan alleen een trein Den Helder-Maastricht dan heb je i.i.g. een heel gebied.

NS is hard bezig om zich aan de rand van een fallissement te brengen en daar doen de stakers ook hard aan mee.  Ga aan het werk, men verdiend meer dan genoeg. Ben je het daar niet mee eens. Ga ander werk zoeken. Ik denk dat er veel mensen je baan zo over willen nemen

En ja… Reis zo grijs mogelijk. NS gaat ook over de randen van het toelaatbare. In feite is een grijsrijder net zo “crimineel” als de huidige situatie van NS.

Reageer