Station Schiphol is een knelpunt. Vandaag zal de Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat met regeringspartijen hierover hebben:
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering
Zie agendapunt 18.
Het gaat niet specifiek over station Schiphol. Het gaat ook over internationale treinen als alternatief voor de vliegtuig. En hoe moet station Schiphol ontlast worden zodat meer internationale treinen ingepast kan worden.
Station Schiphol geïntegreerd in Schipholtunnel met 4 - 6 sporen kan de grote drukte moeilijk aan. Voeg daar vele werkzaamheden van ProRail erbij waardoor NS regelmatig de dienstregeling moet aanpassen of inkorten.
De overheid wil de internationale treinen belangrijker laten worden. Dan zal NS de ICNG/NS Coradia Stream zoal via Amsterdam Zuid moeten laten rijden. Of een aantal treinen via Haarlem/Den Haag
Of dat beter is voor de binnenlandse verbindingen is de vraag. NS zet de Airport Sprinters in met hoge frequentie tussen Amsterdam Centraal - Schiphol Airport. Maar vanaf Noord Holland ten noorden van Amsterdam/Zaandam is dat geen verbetering.
En in de toekomst de Zuidasdok en hopelijk de doortrekking van Noord - Zuidmetrolijn. Ken de situatie tussen Amsterdam Zuid - Schiphol niet ter plekke. Maar ongetwijfeld zullen er een aantal tracevarianten bedacht worden waardoor ook plaatselijke inwoners van Amsterdam Zuid baat hebben bij de doortrekking van Noord - Zuidmetrolijn naar Schiphol/Hoofddorp.