Skip to main content

Vanaf komende dienstregeling 2024 wordt op een aantal trajecten de laatste sprinter vervangen door een Intercity

 

Voorbeelden:

Nu vertrekt de laatste sprinter 7687 vanuit Nijmegen naar Zutphen om 00u02.

Deze rit wordt geschrapt.

Vanaf zondag 10 december gaat de voorlaatste intercity IC3684 die om 22u27 vertrekt uit Roosendaal vanaf Nijmegen (23u54) rijden als een sprinter en heeft dan als eindpunt Zutphen (A00u54) i.p.v. Arnhem (A00u07)

 

Nu vertrekt de laatste sprinter 7690 vanuit Zutphen naar Arnhem om 00u04

Deze rit wordt geschrapt.

Vanaf zondag 10 december gaat de voorlaatste intercity IC3691 die om 23u20 vertrekt uit Zwolle vanaf Zutphen (23u58) rijden als een sprinter en heeft dan nog steeds eindpunt Arnhem (A0u30 i.p.v. 00u19)

 

Waar rijdt NS nog meer laatste intercity’s als sprinter?

Mag de NS besluiten om meer laatste sprinters op één traject te laten vervangen door intercity’s?

Het lijkt me dat NS dat mag besluiten wanneer de Sprinterstations maar bediend worden. Het is wel vervelend voor de IC-reizigers die hierdoor extra reistijd krijgen. 

Verder is het natuurlijk belangrijk dat aansluitingen op het overige OV in stand blijven. Maar na middernacht zullen er in Arnhem weinig aansluitingen zijn.

Qua efficiency is het natuurlijk geen gek idee om de dienstuitvoering zo op te zetten. Het spaart personeel en materieel uit en zorgt ervoor dat late treinen in ieder geval blijven rijden.


Ja dat mag sowieso, de concessievoorwaarden stellen alleen eisen t.a.v. het minimale aantal treinen dat NS moet laten rijden maar er zijn geen eisen of dat intercity's of sprinters moeten zijn.

In theorie zou NS dus zelfs alle intercity's kunnen afschaffen en nog uitsluitend sprinters laten rijden. Andersom (alleen nog intercity's laten rijden) mag niet omdat NS dan immers niet voldoet aan de minimale eisen voor de bediening van de kleinere stations.

Een soortgelijk voorbeeld is er al vele jaren tussen Den Bosch en Breda waar de laatste sprinter om 23.33 uur gaat en er daarna nog om 0.12 uur een Intercity rijdt die overal stopt omdat er geen sprinter meer gaat om 00.03 uur.

Ook de laatste intercity van Amsterdam naar Hoorn stopt al sinds jaar en dag op alle tussenstations. En zo zijn er veel meer voorbeelden.

De reden is natuurlijk duidelijk. Op hele vroege en hele late uren zijn er vaak onvoldoende reizigers om aparte intercity's en sprinters te laten rijden. Overdag kan deze truc natuurlijk niet omdat dan overal de aansluitingen de mist in zouden gaan.


Reageer