beantwoord

Stelselmatig te korte treinen

  • 23 October 2022
  • 30 reacties
  • 1359 Bekeken

Laat ik vooropstellen dat ik begrip heb voor de ontstane situatie wegens het personeelsgebrek bij NS, en de gevolgen die daaruit voortvloeien.

Wat ik echter niet kan plaatsen is dat de treinen die wel rijden stelselmatig veel te kort zijn.

De Intercity Zwolle-Groningen van vandaag bijvoorbeeld (V:22:45 Zwolle) komt met 6 bakken ICM Zwolle binnen en wordt gehalveerd tot 3 bakken. Gevolg is een rijdend sardineblik.

De HC heeft vruchteloze pogingen gedaan 6 bakken mee te krijgen. Kudo's voor de beste man.

Ik vraag me af hoe dit toch komt. Kunnen de treinen die wel gereden worden niet de normale (of maximale) lengte krijgen?

icon

Beste antwoord door MoDe 24 October 2022, 00:41

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De maximale lengte is afhankelijk van personeel en materieel. En dan gaat het niet alleen om conducteurs en machinisten, maar ook om planners e.d.. Dat er in Zwolle met de helft verder gegaan wordt kan te maken hebben met logistiek. In de late avond wordt het materieel vaak afgestemd op wat men de volgende ochtend denkt nodig te hebben.

In de NS planner wordt het materieel aangegeven en de verwachte drukte. Als je niet aan een vaste tijd gebonden bent, kun je daar jouw reis op plannen.

Reputatie 3

Waarom rijden er überhaupt koplopers en in het bijzonder de korte treinstellen (serie 4000) in het weekend? Met een dusdanige kaalslag in de dienstregeling en ingekorte treinen zouden er toch voldoende dubbeldekkers beschikbaar moeten zijn om de hele dienst mee te rijden en er nog voldoende over te houden voor onderhoud/reserve. Die dubbeldekkers hebben in ieder geval meer capaciteit als een korte koploper of zijn er meer conducteurs nodig voor een dubbeldekker? Als het ook lukt doordeweeks dan kunnen de (korte) koplopers in zijn geheel terzijde worden gesteld; scheelt weer in de kosten.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom rijden er überhaupt koplopers en in het bijzonder de korte treinstellen (serie 4000) in het weekend? Met een dusdanige kaalslag in de dienstregeling en ingekorte treinen zouden er toch voldoende dubbeldekkers beschikbaar moeten zijn om de hele dienst mee te rijden en er nog voldoende over te houden voor onderhoud/reserve. Die dubbeldekkers hebben in ieder geval meer capaciteit als een korte koploper of zijn er meer conducteurs nodig voor een dubbeldekker? Als het ook lukt doordeweeks dan kunnen de (korte) koplopers in zijn geheel terzijde worden gesteld; scheelt weer in de kosten.

Dubbeldekkers kunnen niet overal ingezet worden en de vraag is of iedere machinist op elke trein inzetbaar is.

In Denemarken, Finland en Zweden rijden ze met veel langere treinen en vaak maar 1 conducteur. Ga eens bellen met die kant van Europa, wat daar kan, kan hier ook. Denk in oplossingen en niet in problemen.

Korte overvolle treinen zijn NIET veilig voor de passagiers en zeer onpettig voor iedereen.

Nederland moet heel snel ophouden met alles zelf te willen doen en eigenwijs zijn. Moeten hulp vragen waar het gehaald kan worden. Op iedere afdeling, niet alleen het OV. 

Ook zijn er hier gewoon veel mensen, dat is zeker waar. Dat is lastig maar het duurt nu al zo idioot lang dat ik echt wel een vorm van progressie had willen zien. En die is nog ver te zoeken.

Op deze manier voorspel ik dat steeds meer mensen weer de auto pakken, en geen elektrische want dat stijgt nu nog harder dan benzine. Wegen nog meer overvol. Ik dacht dat de overheid iets aan de stikstof wilde doen? Moeten ze meer geld in t OV pompen en t uberhaupt maar weer onderdeel van de staat maken want al die privatisering is 1 grote teringzooi geworden. In de zorgsector al helemaal.

Moeten ze meer geld in t OV pompen en t uberhaupt maar weer onderdeel van de staat maken want al die privatisering is 1 grote teringzooi geworden. In de zorgsector al helemaal.

Ja, een staatsbedrijf. Dan zal de dienstverlening zeker beter worden.

Reputatie 7
Badge +3

@Hallo101 heb jij personeel beschikbaar voor NS (en voor al die andere sectoren met een tekort aan personeel)?

@Hallo101heb jij personeel beschikbaar voor NS (en voor al die andere sectoren met een tekort aan personeel)?

Uiteraard niet maar de oplossing is wel al twintig keer aan NS verteld:kappen met die onzinnige bakkennorm. De NS-directie is echter stokdoof.

Reputatie 7

Er ligt nu een plan op tafel om beveiligers tijdelijk, voor de periode van een jaar (met daarna een evaluatie), in te gaan zetten als tweede man op de trein. Hiermee zouden de treinen die nu structureel te kort zijn dus weer makkelijker op lengte gezet kunnen worden.

 

Zie hier voor meer informatie

Er ligt nu een plan op tafel om beveiligers tijdelijk, voor de periode van een jaar (met daarna een evaluatie), in te gaan zetten als tweede man op de trein. Hiermee zouden de treinen die nu structureel te kort zijn dus weer makkelijker op lengte gezet kunnen worden.

 

Zie hier voor meer informatie

Bedankt dat je ons op de hoogte houdt 👌

En eindelijk enige beweging, al is het wel maar voor een jaar. Maar goed, het geeft tijd om naar een structurele oplossing te zoeken.

Reputatie 7
Badge +3

In dat jaar kan NS er wel van alles aan doen om voldoende HC's te werven en op te leiden. 

In dat jaar kan NS er wel van alles aan doen om voldoende HC's te werven en op te leiden. 

Zal niet gebeuren want er is ook een financieel probleem.

Reputatie 7
Badge +3

En dat financiele probleem zal alleen maar groter worden als treinen structureel te kort blijven of weer worden na het jaar met de beveiligers. Hoe langer het duurt hoe meer reizigers NS de rug toe keren en dan lopen de inkomsten nog verder omlaag. 

En dat financiele probleem zal alleen maar groter worden als treinen structureel te kort blijven of weer worden na het jaar met de beveiligers. Hoe langer het duurt hoe meer reizigers NS de rug toe keren en dan lopen de inkomsten nog verder omlaag. 

Terug naar de oude situatie kan door de enorme loonkostenstijging en het massaal wegvallen van de goed betalende thuiswerkende forensen niet meer. Exploitatie en businessmodel zullen moeten worden aangepast aan de nieuwe werkelijkheid.

Reputatie 7
Badge +3

En doorgaan op dezelfde voet met minder en kortere treinen zal betekenen dat in de groep reizigers die niet of niet iedere dag thuiswerken een deel ander vervoer zal gaan zoeken en er dus nog meer forensen wegvallen. Daarnaast zal dan voor nog meer NS-ers de maat vol zijn en zal het tekort nog groter worden. Tussen de oude situatie en zoals het nu gaat zitten vast ook wel andere oplossingen, bv misschien niet evenveel HC als voorheen maar wel meer dan er nu zijn. Maar daar mag NS zich het komende jaar over buigen.

En doorgaan op dezelfde voet met minder en kortere treinen zal betekenen dat in de groep reizigers die niet of niet iedere dag thuiswerken een deel ander vervoer zal gaan zoeken en er dus nog meer forensen wegvallen.

Dat gebeurt sowieso omdat voor parttimers de tarieven in de spits te hoog zijn. Een voorbeeld: mijn neefje werkt 90 km van huis (Den Bosch - Zuidas). Hij gaat nu nog maar twee keer per week naar kantoor, vertrekt dan even na 9 uur en werkt dan op kantoor door tot 19 uur. Heen en terug daluren, dus de NS-kassa rinkelt niet hard meer terwijl hij voorheen een AltijdVrij had. 

 

Daarnaast zal dan voor nog meer NS-ers de maat vol zijn en zal het tekort nog groter worden. .

De werkloosheid begint inmiddels weer op te lopen en ik betwijfel sowieso of het veelal vergrijsde NS-personeel met een zeer specifieke opleiding/beroep en een relatief hoog salaris wel zo goed in de markt ligt. Daarnaast kun je van notoir ontevreden werknemers het beste afscheid nemen 

Reputatie 7
Badge +3

En doorgaan op dezelfde voet met minder en kortere treinen zal betekenen dat in de groep reizigers die niet of niet iedere dag thuiswerken een deel ander vervoer zal gaan zoeken en er dus nog meer forensen wegvallen.

Dat gebeurt sowieso omdat voor parttimers de tarieven in de spits niet concurrerend zijn met de auto. 

Een voorbeeld : mijn neefje werkt 90 km van huis (Den Bosch - Zuidas). Het gaat nu nog maar twee keer per week naar kantoor, vertrekt dan even na 9 uur en werkt dan op kantoor door tot 19 uur. Heen en terug daluren, dus de NS kassa rinkelt niet zo hard meer terwijl hij voorheen een AltijdVrij had.

 

En als het zo ruk blijft gaan gaat je neefje (of iemand anders in een vergelijkbare situatie) straks misschien nog maar 1 keer per week naar kantoor, gaat toch ook eens een auto aanschaffen of zoekt een baan dichterbij huis zodat er niet meer met de trein gereisd hoeft te worden. En dan rinkelt de kassa nog minder dan nu. 

Ik las laatst een ingezonden brief in een krant van iemand die wel iedere dag naar werk moest en dat met de trein deed en daar vanwege de huidige situatie niet tevreden over was, die heeft een vergelijkbare baan dichterbij huis gevonden en heeft de trein niet meer nodig. Een dagelijkes reizigers minder voor NS. 

Veel reizigers klagen nu over NS, zeggen dat ze erover denken om een auto aan te schaffen maar blijven nog wel met de trein gaan. Maar eens is de maat vol en dan gaan ze die auto wel kopen of zoeken een andere oplossing.

Zelf heb ik er niet meer mee te maken maar als ik nog wel in Delft zou werken, daar misschien 2 keer per week naar kantoor zou gaan en zo ongeveer iedere dag een langere reistijd dan voorheen zou hebben, iedere keer opgepropt in een trein zou moeten staan en misschien niet eens mee kunnen vanwege de drukte maar dan wel naar verhouding meer zou moeten betalen en een lagere reiskostenvergoeding zou krijgen, zou ik denk ik ook een andere oplossing zoeken. Denk aan waar mogelijk met een collega met auto meerijden (wat ik alleen deed bij werkzaamheden) of toch maar eens een e-bike aanschaffen. 

@Momo

Ik denk dat wie nu nog in de spits in de trein zit echt geen keuze heeft. Een volgende reizigersdaling zie ik eerder komen door de tariefsverhogingen en door de frequentieverlagingen in de daluren. In de daluren gaat het veelal om vervoer dat niet zo hoogst noodzakelijk is.

Reputatie 7
Badge +2

Effect van de tariefsverhogingen zal vooral spelen voor wie het zelf betaald. Of voor wie een vaste vergoeding heeft die minder hard meegroeit.

Overigens iets van alle tijden… de tarieven waren voor mij al aanleiding het woon-werkverkeer niet meer per trein te doen nadat ik eind 2017 van baan wisselde en de keuze kreeg tussen 45 min. per bus of 45 minuten per trein voor 184 euro per maand meer (en 33% van de tijd als overstaptijd).

In de daluren is het effect dan ook nog dubbelop, want dan heb je zowel hogere tarieven als volle en korte treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat wie nu nog in de spits in de trein zit echt geen keuze heeft. 

Dat denk ik eerlijk gezegd ook wel, maar als de situatie maar erg genoeg wordt zal een deel mogelijk toch een andere oplossing kiezen. En met de beelden van overvolle treinen wordt het ook erg moeilijk om nieuwe reizgers te lokken, of verdwenen reizigers terug te lokken. 

Effect van de tariefsverhogingen zal vooral spelen voor wie het zelf betaald. Of voor wie een vaste vergoeding heeft die minder hard meegroeit.

In de daluren is het effect dan ook nog dubbelop, want dan heb je zowel hogere tarieven als volle en korte treinen.

Zelfbetalers reizen voor het leeuwendeel buiten de spits, je bent bijna knettergek om vol tarief te gaan reizen als je het zelf moet betalen.

De weekendreizigers zijn straks viervoudig het haasje:

- Veel goedkopere ticketsoorten zijn afgeschaft

- Een forse tariefsverhoging voor de andere tickets

- Lagere frequenties, vaak uurdiensten 

- Volle treinen want veel personeel wil dan niet werken

Nog een dagje op stap in het weekend? Veel plezier.

Reputatie 7
Badge +3

Zelfbetalers reizen voor het leeuwendeel buiten de spits, je bent bijna knettergek om vol tarief te gaan reizen als je het zelf moet betalen.

Ik betaalde mijn Traject Vrij abonnement waarmee ik reisde in de spits zelf, maar kreeg wel reiskostenvergoeding. Abonnement werd ieder jaar wat duurder, reiskostenvergoeding bleef ieder jaar gelijk. Zou ik door thuiswerken nu minder dagen met de trein naar werk gaan dan zou ik voor iedere dag thuiswerken 1/5e deel aan reiskostenvergoeding minder krijgen maar de treinkosten zouden niet met 1/5e minder worden. Naar verhouding zou ik dus meer zelf gaan betalen. Of mijn werkgever moet nu door het vele thuiswerken een andere regeling hebben. Geen idee, ik werk er niet meer, ook niet ergens anders overigens, leve de ontslagvergoeding. 

 

Als ik er nu nog wel zou werken en dan én een langere reistijd zou hebben, én iedere reis opgepropt zou staan, én daarnaast sowieso al naar verhouding meer zelf moet betalen én dan daarbovenop ook nog een hogere tareifsverhoging krijg dan normaal, dan zou het echt wel een keer te veel worden. 

 

Zelfbetalers reizen voor het leeuwendeel buiten de spits, je bent bijna knettergek om vol tarief te gaan reizen als je het zelf moet betalen.

Ik betaalde mijn Traject Vrij abonnement waarmee ik reisde in de spits zelf, maar kreeg wel reiskostenvergoeding.

Ik bedoel met zelfbetalers natuurlijk mensen die het niet vergoed krijgen of kunnen declareren. 

 

Abonnement werd ieder jaar wat duurder, reiskostenvergoeding bleef ieder jaar gelijk. Zou ik door thuiswerken nu minder dagen met de trein naar werk gaan dan zou ik voor iedere dag thuiswerken 1/5e deel aan reiskostenvergoeding minder krijgen maar de treinkosten zouden niet met 1/5e minder worden. Naar verhouding zou ik dus meer zelf gaan betalen. Of mijn werkgever moet nu door het vele thuiswerken een andere regeling hebben. Geen idee, ik werk er niet meer, ook niet ergens anders overigens, leve de ontslagvergoeding. 

Dat had ik ook. Mijn werkgever vergoedde eerst gewoon de kosten van een maandabonnement maar vond het te gortig worden. De vergoeding werd toen alleen nog maar jaarlijks verhoogd met de inflatie terwijl NS jaarlijks met een hoger percentage verhoogde. Ook werd de vergoeding afgekapt op maximaal 35 kilometer. Ik ben inmiddels met pensioen. 

 

Als ik er nu nog wel zou werken en dan én een langere reistijd zou hebben, én iedere reis opgepropt zou staan, én daarnaast sowieso al naar verhouding meer zelf moet betalen én dan daarbovenop ook nog een hogere tareifsverhoging krijg dan normaal, dan zou het echt wel een keer te veel worden. 

Me too, er zijn grenzen. 

Badge +3

Is er al iets definitiefs over de verhoging van de prijzen per 2023? Las iets over 8% maar dat ging over stad/streekvervoer (BTM).

Is er al iets definitiefs over de verhoging van de prijzen per 2023? Las iets over 8% maar dat ging over stad/streekvervoer (BTM).

Wat ik las is dat NS een voorstel heeft gestuurd naar de reizigersorganisaties en daarover in gesprek is. 

Bij het BTM geldt de 8% voor het basis opstaptarief, het kilometertarief bepaalt iedere provincie of stadsregio zelf.

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoel met zelfbetalers natuurlijk mensen die het niet vergoed krijgen of kunnen declareren. 

 

Bij slechts 2 dagen per week naar kantoor en ook maar 2 dagen reiskostenvergoeding zou het er voor mij wel op neer komen dat de trein meer kost dan ik vergoed zou krijgen en zo dus ook een deel echt zelf zou betalen.

 

 

Dat had ik ook. Mijn werkgever vergoedde eerst gewoon de kosten van een maandabonnement maar vond het te gortig worden. De vergoeding werd toen alleen nog maar jaarlijks verhoogd met de inflatie terwijl NS jaarlijks met een hoger percentage verhoogde. Ook werd de vergoeding afgekapt op maximaal 35 kilometer. Ik ben inmiddels met pensioen. 

 

De regeling bij mijn werkgever was voor iedereen hetzelfde ongeacht hoe je naar werk kwam, aantal kilometer volgens Google maps x 19 cent x 214 dagen, dus standaard wat maximaal belastingvrij gegeven mag worden. Dat kwam voor mij wel ongeveer uit als ik de hele reis met het OV zou doen. Alleen had ik geen zin in de bus van station Delft naar werklocatie en de beloofde tram 19 wordt nog steeds beloofd en rijdt nog geen meter verder station Delft richting TU (waar ik overigens ook geen zin in zou hebben). Dus werd het een fiets, wat na wat eerste kosten stukken goedkoper was en ik geld overhield van de reiskostenvergoeding. Ik had toen al wel plannen om op termijn 4 dagen per week te gaan werken en misschien uiteindelijk zelfs maar 3 en had de verhouding treinkosten en reiskostenvergoeding wel eens uitgerekend. Bij 4 dagen hield nog een klein beetje over aan de reiskostenvergoeding, bij 3 dagen begon ik erbij in te schieten, en dat was met de tarieven van toen, misschien 4 jaar geleden. Nu zou dat dus nog meer in mijn nadeel uitpakken. Met de opgespaarde bedragen al die jaren van de reiskostenvergoeding zou ik nu al wel een niet te dure e-bike kunnen aanschaffen. Kan ik alsnog doen, alleen dan voor recreatieve doeleinden en niet voor woon-werk verkeer als alternatief voor de trein. 

Pensioen duurt voor mij nog wel even, ben nu 55. 

 

Reageer