beantwoord

Stiekem de dienstregeling aanpassen??


De sprinterdienst tussen Schiphol en Leiden was al slecht (04-12-34) maar sinds de treinen bij Voorschoten weer rijden (de sprinter Hoorn-Leiden reed niet) gaat de trein van 34 opeens pas om 37…

Gevolg, je hebt geen aansluiting meer op de trein naar Den Haag!

Sinds de (mislukte) 10 minuten dienstregeling in de randstad verloren reizigers al een werkende kwartiers dienst naar Leiden, maar nu kun je stellen dat het gewoon een half uurs dienstregeling is geworden…

Gaat dit nog veranderen?

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 20 April 2023, 09:37

Bekijk origineel

13 reacties

De sprinterdienst tussen Schiphol en Leiden was al slecht (04-12-34) maar sinds de treinen bij Voorschoten weer rijden (de sprinter Hoorn-Leiden reed niet) gaat de trein van 34 opeens pas om 37…

Gevolg, je hebt geen aansluiting meer op de trein naar Den Haag!

Sinds de (mislukte) 10 minuten dienstregeling in de randstad verloren reizigers al een werkende kwartiers dienst naar Leiden, maar nu kun je stellen dat het gewoon een half uurs dienstregeling is geworden…

Gaat dit nog veranderen?

U klaagt over sprinters die 4x per uur rijden, buiten de Randstad zijn er steeds meer sprinters die vaak nog maar 1x per uur rijden. 

De sprinterdienst tussen Schiphol en Leiden was al slecht (04-12-34) maar sinds de treinen bij Voorschoten weer rijden (de sprinter Hoorn-Leiden reed niet) gaat de trein van 34 opeens pas om 37…

Gevolg, je hebt geen aansluiting meer op de trein naar Den Haag!

Sinds de (mislukte) 10 minuten dienstregeling in de randstad verloren reizigers al een werkende kwartiers dienst naar Leiden, maar nu kun je stellen dat het gewoon een half uurs dienstregeling is geworden…

Gaat dit nog veranderen?

U klaagt over sprinters die 4x per uur rijden, buiten de Randstad zijn er steeds meer sprinters die vaak nog maar 1x per uur rijden. 

En jij klaagt erover dat er ergens in Nederland nog uurdiensten bestaan, maar dat is niet mijn vraag. OV is in een heel groot deel van het land waardeloos, in de randstad kun je ook heel veel plaatsen niet eens meer per bus bereiken, maar nogmaals dit is niet mijn vraag….

 

U hebt het over vertrektijden die wijzingen van 34 naar 37 maar u vertelt er niet bij over welk station het gaat. Daarnaast vertelt u ook niet waar u wil overstappen en naar welk Haags station u wil overstappen. Dan wordt uw vraag wat lastig te begrijpen.

Ik vermoed dat u ergens op een tussenstation tussen Schiphol en Leiden wil opstappen en in Leiden wil overstappen naar Den Haag HS maar of dat echt zo is blijft onduidelijk.

Vanaf Schiphol pak je toch een IC naar Leiden en geen sprinter ?

 

En als u vanaf Hoofddorp reist, waarom dan niet eerst naar Schiphol en dan de IC pakken ?

Reputatie 7
Badge

Ik zie inderdaad dat de sprinter die normaal om .34 vertrekt nu om .37 vertrekt. Dat gaat ten koste van eventuele aansluitingen. Die van .04 is echter ongewijzigd. Geen idee waarom en of dat nog veranderd wordt.

Badge +3

Door een snelheidsbeperking op de hogesnelheidslijn zijn de vertrektijden van de Thalys aangepast; deze vertrekt nu iets eerder uit Amsterdam en Schiphol om dit op te kunnen vangen. Als gevolg daarvan rijdt deze sprinter enkele keren per dag 3 minuten later.

Reputatie 7
Badge +3

Zo stiekem is die dienstregeling niet aangepast, als je deze aanpassing hebt gevonden.

Bedankt @Tochjo iemand die de vraag begrijpt.😁

Viel me al op dat 7.34 (vanaf Hoofddorp dus) bijna altijd te laat vertrok.

 

Reputatie 7
Badge +1

Zo stiekem is die dienstregeling niet aangepast, als je deze aanpassing hebt gevonden.

Naar mijn mening:

Stiekem = wijziging in de planner doorvoeren en nergens anders vermelden.

Zelfs bij het LOCOV zie ik deze wijziging niet verschijnen de adviesaanvraag over de wijzigingen per 17 april:

https://locov.nl/nationaal+spoor/dienstregeling/default.aspx

Zo stiekem is die dienstregeling niet aangepast, als je deze aanpassing hebt gevonden.

Overigens geven de treinen die om 37 vertrekken geen slechtere aansluiting in Leiden dan de treinen die om 04 vertrekken. Aankomst in Den Haag C is on 11 resp 41.

Zo stiekem is die dienstregeling niet aangepast, als je deze aanpassing hebt gevonden.

Naar mijn mening:

Stiekem = wijziging in de planner doorvoeren en nergens anders vermelden.

Zelfs bij het LOCOV zie ik deze wijziging niet verschijnen de adviesaanvraag over de wijzigingen per 17 april:

https://locov.nl/nationaal+spoor/dienstregeling/default.aspx

Dit soort infra gerelateerde aanpassingen gebeurt regelmatig buiten het Locov om. Ik herinner me nog dat bij de ombouw van het emplacement in Den Bosch de sprinters Den Bosch-Nijmegen plotseling 7 minuten eerder gingen vertrekken voor een periode van anderhalf jaar. Dat heeft het Locov nooit bereikt  

Men vergeet wel eens vaker wat wijzigingen te communiceren in de ‘adviesaanvraag’ richting locov. Sowieso is het niet echt een adviesaanvraag maar meer een kennisgeving, op moment dat men de brief verstuurd zijn de voorgenomen wijzigingen namelijk al verwerkt (het plansysteem sluit 2 maanden voor de ingangsdatum).

Reputatie 7
Badge +1

Men vergeet wel eens vaker wat wijzigingen te communiceren in de ‘adviesaanvraag’ richting locov. Sowieso is het niet echt een adviesaanvraag maar meer een kennisgeving, op moment dat men de brief verstuurd zijn de voorgenomen wijzigingen namelijk al verwerkt (het plansysteem sluit 2 maanden voor de ingangsdatum).

Ik meen dat NS soms wel eens aanpassingen doet n.a.v. zo'n advies over een tussentijdse wijziging.

Reageer