beantwoord

Storing 29 mei 2022

  • 30 May 2022
  • 9 reacties
  • 258 Bekeken

Gisteravond was er een aanrijding bij Harderwijk. Daardoor reden er geen treinen tussen Amersfoort en Nunspeet. https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/42778-29-mei-2022-aanrijding-utrecht-zwolle

Er zijn voor zover ik weet geen bussen ingezet. Waarom reden de treinen niet vanaf Amersfoort door tot Putten of zelfs Ermelo?

icon

Beste antwoord door Anonymous 30 May 2022, 23:50

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

…..

Gisteren was het 29 mei.

Klopt. Ik kan het helaas niet meer aanpassen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat het heeft te maken met de (on)mogelijkheid tot keren. Misschien liggen er daar geen wissels om weer op het goede spoor te komen.

Ik heb de titel voor je aangepast. Ik kan niet zo snel achterhalen of er bussen zijn ingezet. Wel zie ik dat er uiteindelijk treinen naar de 3 eindstations gegaan aan het einde van de dag of na middennacht. Als ik de vertraging zie die de laatste Intercity naar Zwolle moest ondervinden heb ik het vermoeden dat deze op tussengelegen stations is gestopt.

Reputatie 7
Badge +2

Ik vermoed dat het heeft te maken met de (on)mogelijkheid tot keren. Misschien liggen er daar geen wissels om weer op het goede spoor te komen.

In Ermelo liggen geen wissels en staan alleen automatische seinen, maar zowel in Nijkerk als Putten kan je gewoon op het linker spoor aankomen vanuit Amersfoort en daar keren (staan ook bediende seinen).

Putten is dan wellicht minder handig, daar kruisen de treinen namelijk dus is je keertijd wat krap, maar dan zou je best tot Nijkerk moeten kunnen komen. Het enige voordeel van keren in Amersfoort zou zijn dat het ook een standplaats is.

Het spoor voorbij Amersfoort richting Zwolle heeft linkerspoor beveiliging en dat geeft weer wat puntjes die keren van treinen wat lastiger maakt, zeker als ze dan over het “verkeerde” spoor terug zouden moet rijden.

Dan zou de trein voor station Putten al door het wissel moeten gaan zodat het vanaf Putten wel over het juiste spoor terug had kunnen rijden naar Amersfoort en verder door. Maar dan kom je niet meer weg met rijden volgens de dienstregeling waardoor je met een heel nieuw plan had moeten komen welke er niet zomaar is.

Bij station Nijkerk ontbreekt het uit als ik het mij goed herinner aan seinen (staan maar aan 1 zijde van het perron) dus daar is geen keermogelijkheid.

Voordeel van keren in Amersfoort is dus dat je in de dienstregeling kunt blijven met de treinen die je wel laat rijden en daar laat keren zodat je niet elders (Utrecht) in de knoop komt met andere treinen.

Standplaats of geen standplaats maakt in dit geval niet uit aangezien het niet planmatig is maar voortkomt uit een calamiteit.

Dank voor je heldere antwoord @Jeroen

Neemt niet weg dat deze situatie helaas regelmatig voorkomt en de gevolgen voor reizigers groot zijn. 

Ik zou me voor kunnen stellen dat de keertijd in Putten kan worden vergroot door in beide richtingen de stations Vathorst en Schothorst over te slaan. Die worden immers nog bediend door de sprinter Amersfoort - Amsterdam. Dat zou +/- 10 minuten moeten opleveren. 

Een andere optie is wellicht om de intercity door te laten rijden naar Nijkerk en Putten. Of rijd een pendeldienst naar Amersfoort Vathorst, buiten de dienstregeling om als dat mogelijk is.

Ik zou zeggen dat er inmiddels toch een plan zou moeten liggen?

Reputatie 6
Badge

De aanrijding was niet op Harderwijk, maar op station Putten zelf. Dan kun je daar niet keren (hulpdiensten moeten hun werk doen; aangezicht is niet fijn). De mogelijkheden en beperkingen op de omliggende stations zijn reeds benoemd. Kant-en-klare plannen zijn er. En die zijn ook toegepast zo te zien, met maatwerk aan het einde van de dienstregeling om iedereen nog thuis te krijgen.

De aanrijding was niet op Harderwijk, maar op station Putten zelf. Dan kun je daar niet keren (hulpdiensten moeten hun werk doen; aangezicht is niet fijn). De mogelijkheden en beperkingen op de omliggende stations zijn reeds benoemd. Kant-en-klare plannen zijn er. En die zijn ook toegepast zo te zien, met maatwerk aan het einde van de dienstregeling om iedereen nog thuis te krijgen.

Ik was in de veronderstelling dat de aanrijding rondom Harderwijk was, omdat De Stentor dat meldde. https://www.destentor.nl/nunspeet/hele-avond-geen-treinen-tussen-amersfoort-en-nunspeet-door-aanrijding~abd77621/

Als het inderdaad in Putten was, heb je natuurlijk gelijk.

Reageer