Skip to main content

Informatie n.a.v. de storing op zondag 3 april 2022.

We zijn als NS enorm overvallen door een grote verstoring van de treindienst, waardoor er (zondag 03-04-2022) geen treinen meer hebben gereden. We realiseren ons heel goed dat we nu een enorm beroep hebben moeten doen op het begrip en zelfredzaamheid van de reiziger. Dat is niet wat onze reizigers van ons mogen verwachten en van ons gewend zijn. We gaan grondig onderzoek doen naar de oorzaak en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. 
Reizigers die een geldig vervoerbewijs hadden voor (uitsluitend) 3 april 2022, en niet konden reizen, kunnen dit nu alsnog doen.  

Reizigers kunnen alsnog reizen op 3 manieren: 
1. Contact opnemen met de klantenservice voor een couponcode voor een e-ticket (dit heeft de voorkeur voor een snellere afhandeling).
2. Zelf een nieuw vervoerbewijs voorschieten (check-in/kaartje kopen) en dit achteraf declareren bij de klantenservice.
3. Als je op 4 april al bent gaan reizen met bijvoorbeeld je e-ticket van 3 april, gaat de conducteur daar coulant mee om.
Let op, het is wel de bedoeling dat je declareert mét je geldige vervoerbewijs van 3 april (en 4 april als je al een vervoerbewijs voor vandaag hebt aangeschaft), en deze dus niet weggooit.

Reizigers met een ander vervoerbewijs dan hierboven genoemd kunnen een Geld Terug Bij Vertraging-claim indienen als ze gisteren hadden willen reizen met hun vervoerbewijs en dit niet hebben kunnen doen of een onderbroken reis hebben gehad. Reizigers die zich genoodzaakt hebben gezien om kosten te maken naar aanleiding van de storing van 3 april 2022, vragen we contact op te nemen met de klantenservice.

 

Meer informatie kan je op onze website vinden: Vergoeding storing 3 april | NS.

Beste NS,

Ik probeer zojuist via de klantenservice tot 2x toe jullie te bereiken om vergoeding te vragen. Het blijkt dat ik dit kan krijgen omdat er kosten zijn gemaakt door het gebruikt van de auto. Eerste keer wordt het gesprek na 15 minuten automatisch afgebroken, waardoor ik opnieuw moet inbellen. 10 minuten in de wacht en een collega staat mij te woord. Zij geeft aan dat de lijnen zo druk zijn dat het gesprek opnieuw kan worden verbroken: wat nu een paar minuten ook gebeurt?! 

Hoe kan je een klantenservice hebben die maximaal 15 minuten gesprektijd heeft, waarvan 10 minuten in de wacht? Is er een formulier waar ik deze kosten kan declareren, want dit schiet via de telefonische klantenservice duidelijk niet op.

Alvast bedankt! 


Beste NS,

Ik probeer zojuist via de klantenservice tot 2x toe jullie te bereiken om vergoeding te vragen. Het blijkt dat ik dit kan krijgen omdat er kosten zijn gemaakt door het gebruikt van de auto. Eerste keer wordt het gesprek na 15 minuten automatisch afgebroken, waardoor ik opnieuw moet inbellen. 10 minuten in de wacht en een collega staat mij te woord. Zij geeft aan dat de lijnen zo druk zijn dat het gesprek opnieuw kan worden verbroken: wat nu een paar minuten ook gebeurt?! 

Hoe kan je een klantenservice hebben die maximaal 15 minuten gesprektijd heeft, waarvan 10 minuten in de wacht? Is er een formulier waar ik deze kosten kan declareren, want dit schiet via de telefonische klantenservice duidelijk niet op.

Alvast bedankt! 

Voor declaratie kosten autogebruik zul je toch contact op moeten nemen met de klantenservice. Dit kan behalve telefonisch ook via chat, Twitter of Facebook. Om te declareren heb je behalve een bon ook een vervoersbewijs met datum 3 april of incheck nodig.


Hey Annewiek. Er zijn nog andere opties behalve onze Klantenservice bellen die je kunt gebruiken. Hier is een overzicht van je opties om contact op te nemen met de Klantenservice. Ik raad je aan om je verzoek in te dienen via onze Chat, Twitter of Facebook pagina. Hier kunnen onze collega's je namelijk het makkelijkste helpen met je claim. Ik wil je er wel op wijzen dat het helaas overal druk is en er dus wachtrijen zijn op alle kanalen. We willen je zo snel mogelijk helpen om dit op te lossen, maar dit kan dus even duren op het moment.

Verder is er ook nog een optie naast direct contact met de Klantenservice via een online formulier dat hier te vinden is. Het is een optie om je claim in te dienen, maar de behandeltijd van je claim zal dan ook bij verre het langste zijn uit al je opties. Verder is er ook nog de mogelijkheid om makkelijk informatie aan te vullen indienen nodig via de andere text kanalen, dus ik raad echt Chat, Twitter of Facebook als contact punt aan.


Ben vanaf ochtend al bezig via de chat maar word er steeds uitgegooit en de bestanden konden door de grootte niet worden verzonden? Toen een link gekregen voor die formulier..maar via de formulier kan je die bewijsbonnen/stukken ook niet uploaden??


Hey Chan1992. Welkom bij de NS Community. Dat klopt. Het is niet mogelijk om bestanden te uploaden bij het formulier. Indien we bestanden nodig zijn dan vragen we hier om op een later contact moment.


Debido a los problemas del 3 de abril incurrí en gastos de transporte en taxi ya que no pude llegar a la estación de destino de mi billete, Amsterdam Centraal, sino que mi tren IC9227 luego de una prolongada demora en Rotterdam se detuvo en Bijlmer Arena, por ello necesito ser reembolsada. Gracias.


Debido a los problemas del 3 de abril incurrí en gastos de transporte en taxi ya que no pude llegar a la estación de destino de mi billete, Amsterdam Centraal, sino que mi tren IC9227 luego de una prolongada demora en Rotterdam se detuvo en Bijlmer Arena, por ello necesito ser reembolsada.

Please check this page. In short, you need to contact customer service.


Hej community,

first let me say I just love travelling met de NS treinen - I have about 99,9% good expiriences on my weekend journeys, it’s so different than in Germany where delays about 20 - 60min are often normal.

Chatting with customer service has always solved all my questions or problems in the past (waiting time was about 5-10min). At the moment it seems like the chat does not work at all or the queue is so long that even after serveral hours there’s no operator available to care about your inquiry. Tried it several times (login and connection technically OK).

So I thought I should give the forum a try and share my story which has some kind of happy-end 😀.

On Sunday I wanted to travel from Amsterdam-Zuid to Enschede at about 11:30 am with a previously ordered ticket. Afterwards I wanted to continue from Enschede Münster, Germany. The station got strangely more and more crowded every 5 minutes - from then on I knew: something was wrong and noticed that the train displays at the station had a time-shift of about -2h. But no shut-down-warnings at this time - just some advises not to use ns.nl-based planners, some trains were still running, but already behind shedule. So I decided to take the next train directing to north-west Germany, NS IC naar Amersfoort. When I arrived at Amersfoort at about 1pm train stuff told me that all trains were stopped and - as we all know - didn't move on till next day.
Luckily I noticed and could catch the international IC 147 of Deutsche Bahn to Hengelo/Rheine at 13:36h but I had to buy an extra ticket because it's not an NS (national) train and another route than to Enschede.

(The staff at the station was friendly but sadly they only told me to be patient and wait until 17:00h or to look for other travel options that train, not mentioning the IC 147 or the fact that international trains were still running).
So I would like to get a full refund of the additional price I had to pay (€39,80) because otherwise I would have been stuck at Amersfoort because of the the major IT-fault.
Other travel options would have been taxi only which would have been approximately something about €150-200 from Amersfoort to Enschede or Rheine.

Linus


Luckily I noticed and could catch the international IC 147 of Deutsche Bahn to Hengelo/Rheine at 13:36h but I had to buy an extra ticket because it's not an NS (national) train and another route than to Enschede.

Who told you that? If you have an NS ticket to Enschede, then you can use this IC with it, as far as Hengelo. Operator is NS (until the border) and all NS tickets are valid.


When I arrived at Amersfoort at about 1pm train stuff told me that all trains were stopped and - as we all know - didn't move on till next day.

The staff that told you that deserves a medal, for having a ‘magic eye’ (no more NS trains today!).

They forgot one thing, though. International and regional trains ran normally (maybe somewhat delayed).

Luckily I noticed and could catch the international IC 147 of Deutsche Bahn to Hengelo/Rheine at 13:36h but I had to buy an extra ticket because it's not an NS (national) train and another route than to Enschede.

 

The extra ticket was not needed. With an international ticket, travel on domestic trains is fully allowed on the planned ‘traject/route’ or any diversion.


Informatie n.a.v. de storing op zondag 3 april 2022.

Reizigers met een ander vervoerbewijs dan hierboven genoemd kunnen een Geld Terug Bij Vertraging-claim indienen als ze gisteren hadden willen reizen met hun vervoerbewijs en dit niet hebben kunnen doen

Op https://www.ns.nl/klantenservice/overig/vergoeding-storing-3-april.html staat hetzelfde, maar wel onder het kopje "Ik ben abonnementhouder en aan mijn reis begonnen maar heb deze niet kunnen (af)maken”. Thuisblijven omdat de trein niet rijdt valt wel onder het een, maar niet onder het ander. Wat is het nou?


Informatie n.a.v. de storing op zondag 3 april 2022.

We zijn als NS enorm overvallen door een grote verstoring van de treindienst, waardoor er (zondag 03-04-2022) geen treinen meer hebben gereden. We realiseren ons heel goed dat we nu een enorm beroep hebben moeten doen op het begrip en zelfredzaamheid van de reiziger. Dat is niet wat onze reizigers van ons mogen verwachten en van ons gewend zijn. We gaan grondig onderzoek doen naar de oorzaak en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. 
Reizigers die een geldig vervoerbewijs hadden voor (uitsluitend) 3 april 2022, en niet konden reizen, kunnen dit nu alsnog doen.  

Reizigers kunnen alsnog reizen op 3 manieren: 
1. Contact opnemen met de klantenservice voor een couponcode voor een e-ticket (dit heeft de voorkeur voor een snellere afhandeling).
2. Zelf een nieuw vervoerbewijs voorschieten (check-in/kaartje kopen) en dit achteraf declareren bij de klantenservice.
3. Als je op 4 april al bent gaan reizen met bijvoorbeeld je e-ticket van 3 april, gaat de conducteur daar coulant mee om.
Let op, het is wel de bedoeling dat je declareert mét je geldige vervoerbewijs van 3 april (en 4 april als je al een vervoerbewijs voor vandaag hebt aangeschaft), en deze dus niet weggooit.

Reizigers met een ander vervoerbewijs dan hierboven genoemd kunnen een Geld Terug Bij Vertraging-claim indienen als ze gisteren hadden willen reizen met hun vervoerbewijs en dit niet hebben kunnen doen of een onderbroken reis hebben gehad. Reizigers die zich genoodzaakt hebben gezien om kosten te maken naar aanleiding van de storing van 3 april 2022, vragen we contact op te nemen met de klantenservice.

 

Meer informatie kan je op onze website vinden: Vergoeding storing 3 april | NS.

Aanvulling. Ik heb een weekend vrij en de NS in gebreke gesteld (wanprestatie) en voor het eerst in tien jaar heeft de telefoniste me blij verrast. Ik kon kiezen geld terug van de (extra geld kostende) reis op maandag of gratis enkeltje waar dan ook naartoe. Het woord "coulance" heeft ze niet in de mond genomen dus dit geldt mag ik aannemen voor eenieder. Doe hier uw voordeel mee !!!! En pak die gratis trip. 


Ik heb via de chat gereageerd. Geen antwoord na meer dan24 uur wachten. Via facebook na 24 uur een antwoord en een verzoek om mijn buskaartjes op te sturen. en mijn man moest apart reageren van wege de privacy. Mijn man heeft geen FB dus die kan niet apart reageren. Ik heb alle gegevens van de chipkaart via FB toegestuurd en 40 uur later krijg ik bericht dat het heel druk is….  ze gaf aan dat mijn man het zelf moest declareren en dat ik moest wachten op antwoord van het declaratieformulier wat ik gestuurd ha, maar daar heb ik verzen naar mijn FB bericht. Ik had gisteren nl. ook een declaratieformulier gevonden (dit stond bij het bericht van 3 april en staat er nu niet meer op) en daarop mijn verhaal gedaan. Dus met mijngegevens die ik via FB verstuurd heb wordt niets gedaan. en moet 5 dagen wachten op antwoord en mss. wel langer omdat het druk is……..


Ik heb via de chat gereageerd. Geen antwoord na meer dan24 uur wachten. Via facebook na 24 uur een antwoord en een verzoek om mijn buskaartjes op te sturen. en mijn man moest apart reageren van wege de privacy. Mijn man heeft geen FB dus die kan niet apart reageren. Ik heb alle gegevens van de chipkaart via FB toegestuurd en 40 uur later krijg ik bericht dat het heel druk is….  ze gaf aan dat mijn man het zelf moest declareren en dat ik moest wachten op antwoord van het declaratieformulier wat ik gestuurd ha, maar daar heb ik verzen naar mijn FB bericht. Ik had gisteren nl. ook een declaratieformulier gevonden (dit stond bij het bericht van 3 april en staat er nu niet meer op) en daarop mijn verhaal gedaan. Dus met mijngegevens die ik via FB verstuurd heb wordt niets gedaan. en moet 5 dagen wachten op antwoord en mss. wel langer omdat het druk is……..

Gewoon bellen met Klantenservice. Nu weer bereikbaar. In gebreke stellwn en gratis enkele reis claimen (waar ook heen) idee? 


Kan ik ook de pdf van de reishistorie van afgelopen Zondag naar NS sturen om voor vergoeding in aanmerking te komen? (weekendvrij abo)


Via Facebook, Twitter of onze Chat kan je een bijlage (PDF) meesturen, Satneef. Al deze opties kan je hier vinden.


ik probeer al dagenlang een ‘geld terug bij vertraging’ verzoek in te dienen in de chat. Deze is zojuist afgewezen maar volgens mij wordt mijn situatie niet goed begrepen.

Mijn reis betrof: met NS van Nieuw Amsterdam naar Zutphen reizen. In Zwolle kon ik niet verder met NS. Ik kon mijn reis vervolgen dankzij Blauwnet, maar wel met een vertraging van een uur in Zutphen. Via mijn reishistorie kan ik geen geld-terug-bijv vertraging indienen omdat het geen NS reis was. Tja, dat is nou net het probleem NS reed niet en daardoor deze vertraging.
Hoe kan ik dit declareren?
Mijn spoor loopt dood in de chat

Herma

 


ik probeer al dagenlang een ‘geld terug bij vertraging’ verzoek in te dienen in de chat. Deze is zojuist afgewezen maar volgens mij wordt mijn situatie niet goed begrepen.

Mijn reis betrof: met NS van Nieuw Amsterdam naar Zutphen reizen. In Zwolle kon ik niet verder met NS. Ik kon mijn reis vervolgen dankzij Blauwnet, maar wel met een vertraging van een uur in Zutphen. Via mijn reishistorie kan ik geen geld-terug-bijv vertraging indienen omdat het geen NS reis was. Tja, dat is nou net het probleem NS reed niet en daardoor deze vertraging.
Hoe kan ik dit declareren?
Mijn spoor loopt dood in de chat

Herma

 

Hoe lang duurt het voor ik een (NS)reactie krijg op bovenstaande vraag???


Hoe lang duurt het voor ik een (NS)reactie krijg op bovenstaande vraag???

Vandaag in ieder geval niet meer, want de moderators zijn er tot 22.00u


ik probeer al dagenlang een ‘geld terug bij vertraging’ verzoek in te dienen in de chat. Deze is zojuist afgewezen maar volgens mij wordt mijn situatie niet goed begrepen.

Mijn reis betrof: met NS van Nieuw Amsterdam naar Zutphen reizen. In Zwolle kon ik niet verder met NS. Ik kon mijn reis vervolgen dankzij Blauwnet, maar wel met een vertraging van een uur in Zutphen. Via mijn reishistorie kan ik geen geld-terug-bijv vertraging indienen omdat het geen NS reis was. Tja, dat is nou net het probleem NS reed niet en daardoor deze vertraging.
Hoe kan ik dit declareren?
Mijn spoor loopt dood in de chat

Herma

Als je jouw reis op de zondag nog wel hebt kunnen afmaken, dan kun je een Geld Terug bij Vertraging claim indienen via onze website. Lukt dat niet via je Mijn NS account, dan kun je het formulier gebruiken zonder Mijn NS. Wordt die alsnog afgewezen en ben je het er niet mee eens, dan kun je reageren op de mail met verdere informatie. Strict genomen is het wel zo dat we enkel een compensatie bieden bij vertraging als die op het NS traject is geweest, maar het kan zijn dat er in deze situatie uitzondering gemaakt wordt als je met een andere vervoerder hebt gereisd omdat je met de NS de reis simpelweg niet kon maken.

Als je extra kosten hebt gemaakt doordat je gebruikt gemaakt hebt van alternatief vervoer, die je anders niet zou hebben gemaakt, dan kun je daarvoor een compensatie aanvragen via de Klantenservice.


Hoi Ns, 

Op 15 maart heb ik een dagretour ticket besteld ter waarde van 21 euro. Deze heb ik klaargezet in de mijn Ns app als e ticket te gebruiken op zondag 03-04-2022. De reis zou beginnen in Heerhugowaard en eindigen in Nijmegen.  Ik heb deze reis dus totaal niet kunnen maken. En heb me door een vriend moeten laten ophalen in Heerhugowaard. Hoppa tank van de auto  leeg even op en neer van Nijmegen naar Heerhugowaard en weer terug. Conclusie 48 euro lichter aan benzine kosten En dan krijg ik zojuist ook een e-mail dat ik 10,50 terug krijg van het kaartje wat me 21 euro heeft gekost. Dus voor een reis die me 69 euro heeft gekost, krijg ik een compensatie van 10,50. Ik vindt het echt te gek voor woorden. En verwacht op zijn minst dat het volledige Ns e ticket wordt terug betaald.

 

 

 


Je kan het beste contact opnemen met onze klantenservice, Fallongerritsen. Daar kunnen mijn collega's kijken wat voor compensatie we je kunnen bieden. Laat je ons weten of het is gelukt?


Je kan het beste contact opnemen met onze klantenservice, Fallongerritsen. Daar kunnen mijn collega's kijken wat voor compensatie we je kunnen bieden. Laat je ons weten of het is gelukt?

Ik probeer het via chat maar sta in de wachtrij 


Op 3 april liep ook mijn treinreis compleet in het honderd en ben ik uiteindelijk (na de chaotische situatie een uur lang op het vertrekstation te hebben aangekeken) in plaats van met mijn Weekend Vrij-abonnement met de auto heen en weer naar Enschede gegaan. Flink wat benzinekosten dus, waarvoor ik graag restitutie ontvang. Hoe dit te declareren was mij op basis van de website niet geheel duidelijk, dus ik wilde dit telefonisch regelen. Na de afgelopen weken meerdere belpogingen opgegeven te hebben vanwege de lange wachtrij, kreeg ik zojuist (vrijdagmiddag 6 mei) eindelijk de NS Klantenservice te spreken.

Mijn telefoongesprek zojuist verliep echter zéér merkwaardig, want de medewerker die ik sprak (na opnieuw behoorlijk lang wachten) vertelde namelijk dat de termijn voor het aanvragen van restitutie nu al is verstreken?!? Hij kon/wilde mij niet helpen…. Nadat ik bleef aandringen dat dit toch onmogelijk waar kon zijn, ging hij uiteindelijk nog eens intern navragen. Ik kreeg 5 minuten lang wachtmuziek te horen, waarna de verbinding door NS botweg werd verbroken. Wat is dit nu?!

Op de site zie ik wel dit formulier, maar hoe daar precies onkosten van eigen vervoer in te vullen is mij niet helder. Wat wordt er dan precies vergoed? Simpelweg een x-bedrag per kilometer? Hoe bereken ik dit?


Luckily I noticed and could catch the international IC 147 of Deutsche Bahn to Hengelo/Rheine at 13:36h but I had to buy an extra ticket because it's not an NS (national) train and another route than to Enschede.

Who told you that? If you have an NS ticket to Enschede, then you can use this IC with it, as far as Hengelo. Operator is NS (until the border) and all NS tickets are valid.


Bedankt voor het informatie, rvdborgt + Robert B. Just got my refund from NS a few days ago - nice to see it didn’t get lost in the flood of all other traveller’s requests. Dank u wel, NS team - vaarwel, tot ziens, wens u allen een goede reis.


Reageer