Suggestie: cross-platform overstap van Delft - Rotterdam - Utrecht | NS Community

Suggestie: cross-platform overstap van Delft - Rotterdam - Utrecht

  • 31 January 2021
  • 11 reacties
  • 275 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

De connectie Delft ↔ Utrecht is erg populair en zal komende jaren steeds populairder groeien, het is de verbinding voor heel veel studenten richting de rest van Nederland buiten Rotterdam/Amsterdam. Ik reis deze verbinding zelf vaak.

Momentele situatie

IC Delft → Rotterdam Centraal: aankomst :03/:33 , spoor 2

2 minuten overstap (meestal onhaalbaar)

Rotterdam Centraal → Utrecht Centraal: vertrek :05/:35, spoor 14

Gewenste situatie

IC Delft → Rotterdam Centraal: aankomst :03/:33 , spoor X

2 minuten overstap, Cross-platform!

Rotterdam Centraal → Utrecht Centraal: vertrek :05/:35, spoor X

 

Hetzelfde geld voor de tegengestelde richting; Utrecht → Delft.

 

Dit verbetert de connectie tussen Schiedam/Delft en Gouda/Utrecht/Groningen/Leeuwarden.


11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De tijden zijn nog niet bekend gemaakt maar vanaf dienstregeling 2022 gaan er ipv 4 IC per uur 6 IC's tussen Schiphol (Delft) en Rotterdam rijden waardoor de aansluiting mogelijk beter wordt. Daarnaast is die extra IC die gaat rijden een directe IC van Arnhem naar Rotterdam via Utrecht en Schiphol waarmee je niet meer zou hoeven overstappen. Of die directe IC sneller is dan de huidige met overstap weet ik niet, dat zal moeten blijken.

Maar nu zou je ook kunnen kiezen om via Den Haag Centraal te reizen.

Dit is een gevolg van de coronapandemie. Hierdoor rijden er minder treinen. Normaal gesproken sluit de IC Den Haag Centraal - Eindhoven te Rotterdam Centraal uitstekend (6 minuten) aan op de IC Rotterdam Centraal - Utrecht. Die laatste trein is tijdelijk opgeheven. 

Voor deze tijdelijke situatie wordt niet alles aangepast. Nu heb je helaas een langere overstaptijd.

Met de trein uit Delft kun je op Rotterdam hooguit op perron 8 uitkomen maar daar moet je de nodige wissels voor doorrijden en dit perron is korter dan de perrons waar er nu gestopt wordt, dus met de lange IC treinen past dit niet.

Als je de trein naar Utrecht op een veel perron laat stoppen zoals bv perron 7 dan blokkeer je meteen half Rotterdam qua vertrekken omdat deze trein dan zoveel wissels door moet rijden dat je vanaf alle sporen met een hoger nummer dan niet meer kunt vertrekken.

Overigens hebben we het hier als ik kijk maar over een overstap van 11 minuten, waardoor je je totaal niet hoeft te haasten en nog even koffie kunt halen bij de kiosk en daarna je reis verder kunt maken.  Voor veel mensen is een overstap van 2 minuten te krap en zo en zo is zo'n korte overstap erg onbetrouwbaar vanwege vertragingen van treinen rondom Rotterdam doordat het een groot en druk station is.

De tijden zijn nog niet bekend gemaakt maar vanaf dienstregeling 2022 gaan er ipv 4 IC per uur 6 IC's tussen Schiphol (Delft) en Rotterdam rijden waardoor de aansluiting mogelijk beter wordt. Daarnaast is die extra IC die gaat rijden een directe IC van Arnhem naar Rotterdam via Utrecht en Schiphol waarmee je niet meer zou hoeven overstappen. Of die directe IC sneller is dan de huidige met overstap weet ik niet, dat zal moeten blijken.

Maar nu zou je ook kunnen kiezen om via Den Haag Centraal te reizen.


Deze directe IC Utrecht - Rotterdam - Delft zou geweldig zijn. Duimen ervoor.

Vergis je niet in de extra reistijd via Schiphol. Dat is echt fors. Ik weet niet wat je precieze bestemming is, maar Delft - Utrecht via Schiphol valt tegen.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt meer lezen over deze nieuwe IC op https://nieuws.ns.nl/ns-dienstregeling-2022-door-met-verbeteringen-ondanks-corona   en  Adviesaanvraag Dienstregeling 2022

 

Vergis je niet in de extra reistijd via Schiphol. Dat is echt fors. Ik weet niet wat je precieze bestemming is, maar Delft - Utrecht via Schiphol valt tegen.


Ah, juist dit gaat om de connectie via Schiphol uitbreiden. Ik dacht dat het ging om een nieuwe connectie die niet stopte in Schiphol maar direct van Utrecht naar Rotterdam ging. In dat geval heeft dat niet heel veel zin

Reputatie 7
Badge +3

In de avonduren en weekend rijdt er nu al een directe IC van Rotterdam naar Utrecht via Schiiphol (en gaat dan verder naar Eindhoven). Die doet er zo te zien 1:09 over. De huidige verbinding met 11 minuten overstap in Rotterdam is 1:02. Neem je vanaf Delft de sprinter naar Den Haag en stap je daar over is het 0:57. De normale verbinding met de overstap in Rotterdam (dus wanneer er niet zoals nu vanwege Corona treinen zijn opgeheven) is qua reistijd vergelijkbaar met die via Den Haag.

Die nieuwe directe IC via Schiphol heeft inderdaad een langere reistijd maar je hebt geen overstap wat ook misschien ook aantrekkelijk is. Daarnaast kun je natuurlijk die nieuwe IC ook vanaf Delft naar Rotterdam nemen, zo'n extra IC zorgt ook weer voor andere overstaptijden.

Badge +3

… wat Momo zei.

Reputatie 7

Er reden ooit eens (vanwege werkzaamheden) rechtstreekse treinen van Den Haag via Delft en Schiedam over de verbindingsboog naar Rotterdam Alexander en verder naar Gouda en Utrecht. Deze treinen kwamen dus niet op Rotterdam C.

Een alternatief dat ik vaak gebruikte voor Delft - Utrecht was via Den Haag Ypenburg. Tram 19 uit/naar Delft heeft een halte bij station Ypenburg.

De eerste jaren was dat een snelle verbinding met een perfecte aansluiting, maar helaas kwam door latere verbeteringen van de dienstregelingen de aansluiting te vervallen: tussen het moment van aankomst van de tram en vertrek van de trein zat één minuut: goed geregeld dus. 

Inmiddels rijdt tram 19 om de twintig minuten, maar ‘positief’ is dat er nu één keer per uur op Den Haag Ypenburg een snelle overstap richting Gouda en Utrecht.

 

Reputatie 7
Badge +3

Intussen rijdt die nieuwe IC en is de overstap daarmee van Delft naar Utrecht 7 minuten en van Utrecht naar Delft 6 minuten. 

Reageer