Te korte treinen | NS Community
beantwoord

Te korte treinen


Waarom zet de bijsturing van de NS, wanneer van te voren bekendgemaakt wordt dat er (door personeelstekort) treinritten uitvallen, niet standaard langere treinen - of treinen met extra capaciteit - dan gebruikelijk is op die ritten in? De helft van het normaal gebruikte materieel staat dan toch al ongebruikt aan de kant. En met een goede planning eindigt dat materieel weer waar het vandaan komt.

icon

Beste antwoord door Anonymous 25 June 2022, 09:04

Bekijk origineel

22 reacties

Dan moet materieel ten eerste wel op de juiste plek staan in het land, vervolgens moet er voldoende personeel zijn om die treinen dan ook gereed te maken voor gebruik, moet zo'n trein gerangeerd worden zodat deze gecombineerd kan worden om de trein te verlengen en dan moet er ook nog eens voldoende personeel zijn om die langere trein te mogen laten rijden.

En volgens mij hebben we het over personeelsgebrek, toch?  Helaas zullen om die reden niet zomaar extra lange treinen ingezet kunnen worden omdat op langere treinen ook meer personeel aanwezig moet zijn.

Reputatie 2

Dagelijks in de spits rijdt er regelmatig 1 treinstel als stoptrein op het traject Almere-Amsterdam en terug of bepaalde treinen vallen structureel uit.
Ik heb daar al naar gevraagd in dit forum en het antwoord was dat het ligt aan het reizigers aantal dat nog steeds achterblijft en aan het tekort aan personeel. 
Maar de stations staan alweer behoorlijk vol in de spits. 
*Ik vraag me af, waarom beknibbelen op trein capaciteit?
Of er nu 3 treinstellen rijden of 1 er is nog steeds 1 conducteur nodig? 
De treinen worden s’morgens toch klaar gezet dus doe dan de capaciteit verhogen. Vooral als er al treinen structureel uitvallen is 1 treinstel in de spits onzin. 

Met een korte en minder treinen zitten we steeds als haringen in een ton. Corona is weer sterker in beeld. Dat is vragen om problemen en irritaties bij reizigers. 

Ik ben nu noodgedwongen terug in de auto gejaagd met dit beleid en meer van mijn collega’s gaan nu liever met de auto. Zo komt het reizigers aantal nooit op het oude niveau. 

Waarom nu dit beleid???? 


 

Het aantal conducteurs is afhankelijk van treintype, lengte, traject, tijdstip en mogelijke risico's.

En buiten wat Slidestops aangeeft kost elk treinstel extra infraheffing, heeft elk treinstel wat rijdt extra elektra en extra onderhoud.  Het kost dus wel degelijk een stuk meer om langere treinen in te zetten als het logistiek qua personeel en materieel al mogelijk zou zijn.

De bedoeling is dus om treinen af te stemmen op het aantal reizigers en nu is het probleem voornamelijk het tekort aan medewerkers op alle afdelingen, ook op de afdelingen die de treinlengtes moeten aanpassen bij drukte in de treinen.

Reputatie 2

“Het aantal conducteurs is afhankelijk van treintype, lengte, traject, tijdstip en mogelijke risico's”.

Dan zet de NS toch in de spits een sprinter in met een treintype en maximale lengte die wel met de mogelijke risico’s op dat traject mag rijden. 
Ik vraag mij af welke risico’s dat zijn? 
Lange intercity’s rijden ook met 1 conducteur, dus ik snap nog steeds niet waarom er dan 1 treinstel in de spits rijdt bij stoptrein!!!
Er wordt zo onduidelijk over gedaan, maar volgens mij is het gewoon onwil van NS en betalen wij wel de volle mep, maar zet NS halve maatregelen in.

Risico's zijn hier het aantal incidenten wat in een bepaalde tijd heeft plaatsgevonden in desbetreffende trein of traject, dit heeft te maken met de veiligheid van het treinpersoneel. Een conducteur mag maximaal 6 bakken IC trein meenemen. Voor een sprinter geldt hetzelfde alleen een sprinter is qua lengte korter dan een IC en daardoor is er voor de sprinter een andere telling van het aantal bakken gebaseerd op de andere treinlengte, qua zitplaatsen maakt het niet vele verschil.

 

En als reactie op je laatste zin, er is in het hele bedrijf sprake van ernstig personeelstekort, om die reden lukt het ook niet om bv de reisplanner meer dan 1 dag vooruit actueel te houden, lukt het niet om op andere hele drukke trajecten treinen te verlengen en lukt het niet om alle treinen in het land te laten rijden want er zijn verschillende treinseries die voorlopig niet meer rijden en ook series die nog dagelijks uitvallen doordat er geen machinist, geen conducteur of geen treinstel is welke zijn controles heeft gehad die noodzakelijk zijn om een treinstel te mogen laten rijden. Want ook monteurs zijn er tekort.

Er zit een verbetering aan te komen vanaf 3 oktober maar of dat ook voor uw treinserie geldt is afwachten.

“Het aantal conducteurs is afhankelijk van treintype, lengte, traject, tijdstip en mogelijke risico's”.

Dan zet de NS toch in de spits een sprinter in met een treintype en maximale lengte die wel met de mogelijke risico’s op dat traject mag rijden. 
Ik vraag mij af welke risico’s dat zijn? 
Lange intercity’s rijden ook met 1 conducteur, dus ik snap nog steeds niet waarom er dan 1 treinstel in de spits rijdt bij stoptrein!!!
Er wordt zo onduidelijk over gedaan, maar volgens mij is het gewoon onwil van NS en betalen wij wel de volle mep, maar zet NS halve maatregelen in.

De risico's betreffen ruzie met de vakbonden die met alle geweld zoveel mogelijk conducteurs aan het werk willen houden. 

“Het aantal conducteurs is afhankelijk van treintype, lengte, traject, tijdstip en mogelijke risico's”.

Dan zet de NS toch in de spits een sprinter in met een treintype en maximale lengte die wel met de mogelijke risico’s op dat traject mag rijden. 
Ik vraag mij af welke risico’s dat zijn? 
Lange intercity’s rijden ook met 1 conducteur, dus ik snap nog steeds niet waarom er dan 1 treinstel in de spits rijdt bij stoptrein!!!
Er wordt zo onduidelijk over gedaan, maar volgens mij is het gewoon onwil van NS en betalen wij wel de volle mep, maar zet NS halve maatregelen in.

De risico's betreffen ruzie met de vakbonden die met alle geweld zoveel mogelijk conducteurs aan het werk willen houden. 

Dit is weer eens één van Tamzin’s zijn verzinselen, Tamzin is iemand met een rijke fantasie die nog nooit bij de NS heeft gewerkt maar wel denkt alles van de NS af te weten.

Reputatie 2

Risico's zijn hier het aantal incidenten wat in een bepaalde tijd heeft plaatsgevonden in desbetreffende trein of traject, dit heeft te maken met de veiligheid van het treinpersoneel. Een conducteur mag maximaal 6 bakken IC trein meenemen. Voor een sprinter geldt hetzelfde alleen een sprinter is qua lengte korter dan een IC en daardoor is er voor de sprinter een andere telling van het aantal bakken gebaseerd op de andere treinlengte, qua zitplaatsen maakt het niet vele verschil.

En als reactie op je laatste zin, er is in het hele bedrijf sprake van ernstig personeelstekort, om die reden lukt het ook niet om bv de reisplanner meer dan 1 dag vooruit actueel te houden, lukt het niet om op andere hele drukke trajecten treinen te verlengen en lukt het niet om alle treinen in het land te laten rijden want er zijn verschillende treinseries die voorlopig niet meer rijden en ook series die nog dagelijks uitvallen doordat er geen machinist, geen conducteur of geen treinstel is welke zijn controles heeft gehad die noodzakelijk zijn om een treinstel te mogen laten rijden. Want ook monteurs zijn er tekort.

Er zit een verbetering aan te komen vanaf 3 oktober maar of dat ook voor uw treinserie geldt is afwachten.

Vanwaar 3 oktober ineens verbetering en hoe kan ik zien of weten dat mijn traject daar ook verbetering in zal vinden? 

Reputatie 7
Badge

Een conducteur mag maximaal 6 bakken IC trein meenemen. Voor een sprinter geldt hetzelfde alleen een sprinter is qua lengte korter dan een IC en daardoor is er voor de sprinter een andere telling van het aantal bakken gebaseerd op de andere treinlengte, qua zitplaatsen maakt het niet vele verschil.

Begrijp ik goed dat de ramvolle 6 bakken SNG waar ik momenteel in zit zelfs zonder inzet van extra personeel langer had kunnen zijn zodat mensen in ieder geval de ruimte zouden hebben gehad om fatsoenlijk te staan?

En buiten wat Slidestops aangeeft kost elk treinstel extra infraheffing, heeft elk treinstel wat rijdt extra elektra en extra onderhoud.  Het kost dus wel degelijk een stuk meer om langere treinen in te zetten als het logistiek qua personeel en materieel al mogelijk zou zijn.

Ik mag toch aannemen dat een vervoersmaatschappij bereid is dat soort kosten te betalen voor het materieel dat gewoon nodig is om reizigers op een fatsoenlijke manier te vervoeren.

Oh, en ja, ik heb de druktemelder ingevuld. Dat doe ik zelfs al een tijdje zeer regelmatig, ondanks dat het eigenlijk niet meer nodig zou moeten zijn aangezien de drukte-indicator al lang (met drie rode poppetjes) angeeft dat deze trein druk is.

Een trein eerder of later nemen is trouwens ook geen oplossing. Alle sprinters met een vertrektijd tussen 7:39 en 9:09 op dit traject zijn, in ieder geval volgens die indicator, net zo druk. Dat is een frame van anderhalf uur en eigenlijk gewoon de hele spits...

Reputatie 7
Badge

Risico's zijn hier het aantal incidenten wat in een bepaalde tijd heeft plaatsgevonden in desbetreffende trein of traject, dit heeft te maken met de veiligheid van het treinpersoneel.

De conducteur zit al de hele reis veilig opgesloten in de cabine dus die zou ook met nog meer materieel overigens echt geen collega nodig hebben voor zijn veiligheid. Of ken jij incidenten waarbij reizigers de cabinedeur in hebben gebeukt om een conducteur aan te vallen ofzo? Dat lijkt me (en hoop ik) niet toch?

Reputatie 6
Badge

 

Vanwaar 3 oktober ineens verbetering en hoe kan ik zien of weten dat mijn traject daar ook verbetering in zal vinden? 

 

 

Er zijn zes momenten per jaar waarop de dienstregeling structureel wijzigt. Eén daarvan is 3 oktober. Meestal wordt dat moment alleen aangegrepen om kleine aanpassingen te doen vanwege gladheid (blaadjes op de rails) en de bijbehorende extra reistijd, andere materieelinzet, aangepaste instellingen bij overwegen, enzovoorts. Nu is er meer gesleuteld aan de materieelinzet. Door het op zo'n standaard wijzigingsmoment te doen, kun je het in één keer voor langere tijd aanpassen. Op ieder ander moment is het vooral handwerk van dag tot dag en kost het veel meer capaciteit (die er nu niet is).

Risico's zijn hier het aantal incidenten wat in een bepaalde tijd heeft plaatsgevonden in desbetreffende trein of traject, dit heeft te maken met de veiligheid van het treinpersoneel.

De conducteur zit al de hele reis veilig opgesloten in de cabine dus die zou ook met nog meer materieel overigens echt geen collega nodig hebben voor zijn veiligheid. Of ken jij incidenten waarbij reizigers de cabinedeur in hebben gebeukt om een conducteur aan te vallen ofzo? Dat lijkt me (en hoop ik) niet toch?

@Olav93   Je verwacht toch niet dat je op zo'n zielige reactie een serieuze reactie gaat krijgen?

Zelfs geen zin meer om op je eerdere reactie te gaan reageren.

Reputatie 7
Badge

Waar je op reageert, moet je echt helemaal zelf weten hoor @Jeroen 

Een dagje later beoordeel ik zelf mijn reactie nog altijd als hooguit een beetje synisch. En synisch word ik er als reiziger ook wel een beetje van dat ik regelmatig als haringen in een ton sta in een veel te kleine trein en dat de reden die daarvoor gegeven wordt dan een gebrek aan personeel is, terwijl het gaat over personeel dat een functie heeft waarvoor het zichtbaar moet zijn, maar dat ik misschien op 5% van mijn reizen daadwerkelijk zie. Overigens is dat in een volle trein 0%. Er is echt geen conducteur die zich waagt aan een rondje door een trein in zo'n situatie.

Dat een conducteur in een grote groep mensen voor zijn veiligheid behoefte heeft aan een collega, begrijp ik best. Maar als we daar dan de inzet van een trein op laten gangen, dan moet de aanwezigheid van die persoon (en daarom die van zijn collega) wel veel toevoegen. Anders bereik je een kantelpunt waarop je kunt zeggen dat het bij gebrek aan een tweede conducteur beter is de eerste conducteur ook niet mee te sturen of minstens bij de mensen vandaan te laten blijven (zoals ze dus toch al doen), in plaats van het (extra) materieel niet te laten rijden.

Reputatie 2

Ik snap dat de conducteur geen mega lange treinen onder zijn hoede mag houden, maar als ik de trein van Hilversum-Amsterdam met 3 bakken zie rijden…. waarom dan niet de trein van Almere-Amsterdam? En wat dat veiligheid van personeel mee speelt snap ik ook, maar hoe zit het met de veiligheid van reizigers? 
Ik heb paniekklachten gekregen, doordat ik steeds als haringen in een ton vastzit en geen kant op kan. Wat als er onderweg iets gebeurt en we zitten zo op elkaar? En de Corona die weer op komt zetten in het najaar, en dan is het niet goed om zo op elkaar te plakken. 

Reputatie 7

Het is niet enkel het tekort aan conducteurs, er zijn ook tekorten aan planners, bijstuurders, machinisten in de rangeerdienst etc. Alles wat er nodig is om een trein op X tijdstip te verlengen danwel te splitsen (er komt veel meer bij kijken dan wat men vaak denkt) is al gauw een tekort in. Vanaf volgende week zouden treinen op bepaalde trajecten in ieder geval weer structureel met meer bakken moeten gaan rijden. Vanaf december worden er meer treinseries geschrapt, om zo in ieder geval de treinen die wél blijven rijden betrouwbaar(der) aan te kunnen bieden. 

Reputatie 2

Trein Lelylaan 16.38 richting Lelylaan en verder naar Almere is altijd stamp druk met toeristen. Ik kan er vaak niet bij met die kleine treinen.
De bijsturing / planning kan dan op deze soort trajecten en tijden beter te lange treinen inzetten dan te kort.  Ook in de ochtend is dit traject vaak te kleine treinen en te vol! 
welke trajecten gaan volgende week verbeteren? 
En als ze in december nog meer treinen gaan schrappen worden de treinen die dan wel rijden zo lang als mogelijk?? Dus niet 1 treinstel of 2, maar betrouwbaar lang!!

 

Trein Lelylaan 16.38 richting Lelylaan en verder naar Almere is altijd stamp druk met toeristen. Ik kan er vaak niet bij met die kleine treinen.
De bijsturing / planning kan dan op deze soort trajecten en tijden beter te lange treinen inzetten dan te kort.  Ook in de ochtend is dit traject vaak te kleine treinen en te vol! 
welke trajecten gaan volgende week verbeteren? 
En als ze in december nog meer treinen gaan schrappen worden de treinen die dan wel rijden zo lang als mogelijk?? Dus niet 1 treinstel of 2, maar betrouwbaar lang!!

Er zijn 20% minder reizigers en er gaan ongeveer 10% minder treinen rijden. Met een goede materieelplanning en voldoende personeel om de treinen te bemannen zou dat dus op zich geen probleem mogen zijn. Die bemanning is echter een hoogst onzekere factor, ook na 11 december. 

Er zullen straks waarschijnlijk minder treinen ongepland uitvallen maar of de resterende treinen worden verlengd en zo ja in welke mate is nog maar zeer de vraag. Ik ben eerlijk gezegd bang dat het er de komende jaren allemaal niet beter op zal worden, ook omdat de coronasteun na december ophoudt en er volgend jaar een groot financieel probleem bij NS ontstaat.

Treinen van de Lelylaan naar Amsterdam CS zijn vaak erg druk door veel instappers op Schiphol, echter is het ondoenlijk om voor het stukje Schiphol - Amsterdam CS langere treinen op eht hele traject in te zetten.  Dit was voor corona ook al het geval en dat resulteerde in veel drukke treinen en een enkele hele drukke trein waar het passen en meten was.

Reputatie 7
Badge

Zeker 's ochtends de andere kant oo zijn dezelfde treinen op het traject tussen Almere en Weesp ook veel te vol. Dat moet (als de planning of iemand anders tijd weet te maken om het aan te passen) toch een mogelijkheid bieden voor meer materieel?

Zeker 's ochtends de andere kant oo zijn dezelfde treinen op het traject tussen Almere en Weesp ook veel te vol. Dat moet (als de planning of iemand anders tijd weet te maken om het aan te passen) toch een mogelijkheid bieden voor meer materieel?

Maar dat was voor corona niet zo, waren wel drukke treinen bij maar niet veel te vol op dat deeltraject, daar zijn de treinen dus korter dan voor corona en niet passend bij het aantal reizigers.  Schiphol - Amsterdam CS was voor corona ook een heel druk traject op bepaalde tijden was de trein gewoon hartstikke vol.  Maar alleen dat stukje van het hele traject en daar kun je geen treinen voor verlengen voor zo'n kort stukje.

Reputatie 7
Badge

Zeker 's ochtends de andere kant oo zijn dezelfde treinen op het traject tussen Almere en Weesp ook veel te vol. Dat moet (als de planning of iemand anders tijd weet te maken om het aan te passen) toch een mogelijkheid bieden voor meer materieel?

Maar dat was voor corona niet zo, waren wel drukke treinen bij maar niet veel te vol op dat deeltraject, daar zijn de treinen dus korter dan voor corona en niet passend bij het aantal reizigers.  Schiphol - Amsterdam CS was voor corona ook een heel druk traject op bepaalde tijden was de trein gewoon hartstikke vol.  Maar alleen dat stukje van het hele traject en daar kun je geen treinen voor verlengen voor zo'n kort stukje.

Dat klopt, absoluut. Maar door de treinen weer te verlengen zou de situatie vanaf Almere dan moeten kunnen worden opgelost en die vanaf Amsterdam ook minstens moeten verbeteren, toch?

Reageer