beantwoord

te laat of rijdt niet

  • 17 May 2022
  • 6 reacties
  • 231 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

De trein Etten Leur - Zwolle (uitstappen Breda) is of te laat in Etten Leur of rijdt niet (werkzaamheden in weekend) of staat zo lang voor station Breda (spoor bezet) dat de aansluiting wordt gemist. Kortom als treinreiziger een traject waar je voor werk niet op kunt vertrouwen. Het schijnt bekend te zijn. Al

jaren. Er verandert er echter niets. Dus het blijft rennen in de hoop de aansluiting in Breda te halen. 

icon

Beste antwoord door Rene74 17 May 2022, 11:17

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7

De trein is soms wat later omdat in Roosendaal werd gewacht op overstappers uit Bergen op Zoom en Zeeland. 2x per uur moet de trein vlak voor Breda kruisen met de IC vanuit/naar Brussel. Bij vertraging vanuit Roosendaal moet de trein soms dus wachten om de IC Brussel voorlangs te laten gaan. 

In dat geval is de trein naar Zwolle pas om -20 en -50 in Breda en heb je 3 minuten om naar spoor 7 te gaan voor de IC naar Den Haag. Ik neem aan dat je deze overstap bedoelt. Dit is vaak best haalbaar. 

Reputatie 6

De 9 minuten reistijd van Roosendaal naar Etten-Leur blijkt ook vaak krap te zijn. Bij op tijd vertrekken vanuit Roosendaal komt de trein vaak pas Etten-Leur binnenrijden op het moment dat die al had moeten vertrekken.

De reistijd naar Etten-Leur is wel goed als je tijdig kunt vertrekken en daar zit het probleem op Roosendaal, zoals bekend is zijn er bij Roosendaal kruisende treinbewegingen aan de niet Zeeland kant van het station en een te late trein veroorzaakt daar vertragingen voor andere treinen,

Daarbij ga je dan vaak met de trein al door wissels waardoor veel machinisten wat rustiger wegrijden omdat de loop door de wissels niet prettig is in de trein en daar verlies je dus de marge in de rijtijd.

Dat tijdverlies moet je uiteindelijk ergens kunnen inhalen en dat is veelal pas mogelijk met de stop in Breda, maar ik kan me niet herinneren dat ik echt met grote vertraging in Breda aankwam, meestal hooguit rond de minuut.

Reputatie 6

De reistijd naar Etten-Leur is wel goed als je tijdig kunt vertrekken en daar zit het probleem op Roosendaal, zoals bekend is zijn er bij Roosendaal kruisende treinbewegingen aan de niet Zeeland kant van het station en een te late trein veroorzaakt daar vertragingen voor andere treinen,

Daarbij ga je dan vaak met de trein al door wissels waardoor veel machinisten wat rustiger wegrijden omdat de loop door de wissels niet prettig is in de trein en daar verlies je dus de marge in de rijtijd.

Dat tijdverlies moet je uiteindelijk ergens kunnen inhalen en dat is veelal pas mogelijk met de stop in Breda, maar ik kan me niet herinneren dat ik echt met grote vertraging in Breda aankwam, meestal hooguit rond de minuut.

De reistijd van Etten-Leur naar Breda is juist weer ruim, 9 minuten. In tegengestelde richting is het 7 minuten.

Reputatie 7

De reistijd van Etten-Leur naar Breda is juist weer ruim, 9 minuten. 

Aansluitend 5 of 6 minuten volgens dienstregeling wachten in Breda. Daarom is het zo frustrerend voor veel overstappende reizigers als in Roosendaal de trein wegrijdt terwijl je weet dat die in Breda zal staan te wachten. Het levert gelijk een halfuur vertraging op. Bijna geen reiziger kent de achtergronden die blijkbaar echt niet verholpen kunnen worden, maar ook al zouden ze die kennen, zal het niet alle onbegrip wegnemen. Aan de redenen waarom hebben weinigen boodschap, je wilt snel reizen en zien dat dat geregeld is, en niet zinloos een half uur wachten omdat de aansluiting nét voor je neus wegrijdt. En zeker niet als je meerdere malen per week de overstap maakt en deze iedere week 1 of 2 x mist.

Persoonlijk heb ik al talloze keren geld terug bij vertraging geclaimd op deze overstap. Dat is dan wel weer fijn dat dat kan 😉

De reistijd van Etten-Leur naar Breda is juist weer ruim, 9 minuten. In tegengestelde richting is het 7 minuten.

Dat zegt niets want je moet dan ook gaan kijken naar de snelheden die de trein rijdt, het wil niet zeggen dat die in beide richtingen namelijk dezelfde rijtijden geven. Hoeveel wissels moet een trein door en wat is de daar geldende snelheid in de wissels?

En tel daarbij de vertraging die je in Etten-Leur vaak al hebt.

Reageer