Te veel afschaling | NS Community
beantwoord

Te veel afschaling

  • 16 February 2022
  • 4 reacties
  • 212 Bekeken

Beste meneer of mevrouw,

Als forens tussen Lelystad en Almere heb ik gemerkt dat de treinen de afgelopen maanden/jaren steeds korter zijn geworden.  Vandaag spande echt de kroon. Ik kan namelijk niet begrijpen waarom er op dit traject (Groningen-Den Haag Centraal, serie 700) in de middagspits een ICM-III wordt ingezet. Ten eerste is de trein met normale dienstregeling in de (middag)spits al erg gevuld wat in verband met Corona de gezondheid van mij en medereizigers in gevaar brengt. Ten tweede is sinds afgelopen maandag treinserie 2400 (IC Lelystad-Dordrecht) opgeheven door personeelsgebrek bij de NS waardoor er nog maar 2x per uur een intercity rijdt. Ergens is daar zeker wat voor te zeggen want ik begrijp het ziekteverzuim ook wel. Maar een driedelige ICM die 2x per uur dit traject rijdt is gewoon écht te weinig (en dat terwijl de intercity Almere C-Amsterdam C vaak met 6 of meer delen vrijwel leeg rondrijdt). Ik hoop dat dit door de NS zou kunnen worden opgepakt om hier spoedig wat aan te veranderen.

Met vriendelijke groet,

Niels 

 

icon

Beste antwoord door Edwin 16 February 2022, 16:39

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge

Er is niet alleen onder het rijdend personeel van NS veel ziekteverzuim, ook de onderhoudsbedrijven hebben hier last van. Zodoende is er een achterstand in onderhoud en herstel van defecten. Dit resulteert helaas in een tekort aan materieel.

Er is niet alleen onder het rijdend personeel van NS veel ziekteverzuim, ook de onderhoudsbedrijven hebben hier last van. Zodoende is er een achterstand in onderhoud en herstel van defecten. Dit resulteert helaas in een tekort aan materieel.

Wel onbegrijpelijk dat NS dan bij monde van Mw Rintel boos reageert dat de mondkapjesplicht nog niet wordt afgeschaft want dan wordt het nog drukker in de resterende treinen. Voor de mondkapjesplicht verdwijnt moet NS eerst zijn eigen zaken op orde hebben gebracht. 

Reputatie 7
Badge

Want ons personeel kan alleen maar besmet raken in de trein en het is ondenkbaar dat dat gebeurt door de kinderen die op school zitten of in het café met carnaval natuurlijk.

Dat Marjan boos reageert op het feit dat alleen in het ov de mondkapjes verplicht blijven maar overal én de mondkapjes én de anderhalve meterregel (waar die mondkapjes voor bedacht waren) eruit gaat, vind ik niet meer dan terecht.

 

Er is niet alleen onder het rijdend personeel van NS veel ziekteverzuim, ook de onderhoudsbedrijven hebben hier last van. Zodoende is er een achterstand in onderhoud en herstel van defecten. Dit resulteert helaas in een tekort aan materieel.

Ondanks dat ook de onderhoudsbedrijven last hebben van ziekteverzuim vind ik het nog steeds een vreemde gewaarwording als er met meerdere treinstellen gekoppeld gereden wordt op een traject met relatief weinig mensen, maar dat de drukste richting juist ondercapaciteit heeft. Dus los van het tekort, wordt het materieel dat wél kan rijden niet goed verdeeld over de trajecten waar daar de meeste vraag naar is.

Reageer