beantwoord

toegestane reisroute Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn



Toon eerste bericht

111 reacties

Dat zijn keuzes die bij de NS liggen en uitzonderingen op het geheel. Doorgaan om je zin te krijgen zal hier niet helpen aangezien de NS daar toch niets mee doet.

Dus gewoon via Gouda reizen en daar overstappen of op Utrecht uitchecken en opnieuw inchecken om tegen de reisrichting in te reizen op een manier die toegestaan is.

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn regels die al bestonden voordat de OV-chipkaart werd ingevoerd. 

Overigens is de controle van papieren vervoerbewijzen wel iets eenvoudiger dan met de OV-chipkaart. Bij controle ziet een Hc alleen een geldige incheck. Tussen Rotterdam en Utrecht kan die niet zien dat je van plan om na aankomst in Utrecht Centraal te gaan terugreizen naar Leidsche Rijn. De uitcheckpaal in Leidsche Rijn zal ook niets bijzonder constateren.

Met een papieren.kaartje had een Hc al tussen Gouda en Utrecht kunnen constateren dat je in de verkeerde trein zat en voor de extra tariefeenheden via Utrecht Centraal een regeringsvervoerbewijs kunnen uitschrijven om die met je af te rekenen. Tegenwoordig kan een Hc alleen bij controle tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn constateren dat je te weinig betaalt voor je reis. (Met uitzondering van e-tickets natuurlijk omdat daar wel vertrek- en aankomststation op vermeld staan.)

Probeer enkel te doorgronden waarom de regels zijn zoals ze zijn. 

Ik heb al een aantal keren aangegeven dat dit niet mag omdat je dan de deur open zet voor fraude. Deze regel is ook niet nieuw maar bestaat altijd al. Maar helaas wil je dat niet horen.

Het is heel simpel. Iemand die van Rotterdam naar Utrecht Centraal moet koopt en een eticket naar Leidsche Rijn, wandelt vervolgens in Utrecht Centraal het station uit en betaalt dan een deel van zijn reis niet.

 

Reputatie 7

Toen ik destijds nog in Breda (op loopafstand van station Breda Prinsenbeek) werkte, gaf de reisplanner (afhankelijk van de vertrektijd uit Delft) het advies met de Intercity Direct naar Breda te gaan en daar over te stappen op de sprinter naar Dordrecht. Legaal terugsteken dus, want de HSL takt even voor Breda Prinsenbeek aan op de lijn van Breda naar Dordrecht. Een prima en snelle verbinding (en advies): binnen drie kwartier uit en thuis.
 

Heden ten dage schijnt dat stukje terugsteken niet meer toegestaan want het reisadvies is altijd per sprinter: reisduur minimaal één uur en 8 minuten. Kennelijk is dit de nieuwe manier om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken. 

Heden ten dage schijnt dat stukje terugsteken niet meer toegestaan want het reisadvies is altijd per sprinter: reisduur minimaal één uur en 8 minuten. Kennelijk is dit de nieuwe manier om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken. 

Zonder bijbetaling heeft terugsteken zonder bijbetaling nooit gemogen op enkele uitzonderingen na. In spoorboekjes uit de jaren 60/70 kon je altijd een lijstje vinden van uitzonderingen. Zo mocht je bijv. altijd al van Maarn naar Veenendaal reizen via Driebergen. 

In de begintijd van de reisplanner (toen nog op een floppy disk) werden terugsteekverbindingen wel aangegeven maar toen zei reisplanner niets over de geldigheid van tickets bij omritten.

De reden dat het niet mocht en mag is vanwege het risico op fraude. In jouw voorbeeld kun je als je naar Breda gaat dan een ticket kopen naar Prinsenbeek en vervolgens in Breda het station verlaten. Betaal je het laatste stuk dus niet.

Reputatie 7
Badge +3

Tot niet zo lang geleden waren er wel meer stations waar het (soms) mocht, o.a. Utrecht Zuilen en Vaartsche Rijn. Ik kom die reisadviezen nu niet meer tegen, beleid lijkt dus wel veranderd.

Reputatie 2

Amsterdam Muiderpoort naar Apeldoorn via Amsterdam Centraal is zo te zien ook verdwenen. Dat reisadvies heb ik in het verleden regelmatig gekregen.

Tot niet zo lang geleden waren er wel meer stations waar het (soms) mocht, o.a. Utrecht Zuilen en Vaartsche Rijn. Ik kom die reisadviezen nu niet meer tegen, beleid lijkt dus wel veranderd.

Bij overstap op Vaartsche Rijn van sprinter op sprinter is omreizen via Centraal niet meer toegestaan. Maar bij een overstap van sprinter op intercity nog wel. Als je bijv. van Den Bosch naar Veenendaal-De Klomp plant gaat de rit via Utrecht Centraal.

Dat het beleid is aangescherpt is een gevolg van de komst van etickets waarbij het risico op fraude met terugsteken veel groter is dan met de OV-chipkaart.

Amsterdam Muiderpoort naar Apeldoorn via Amsterdam Centraal is zo te zien ook verdwenen. Dat reisadvies heb ik in het verleden regelmatig gekregen.

De regels zijn niet veranderd maar worden inderdaad wat strikter toegepast sinds de komst van etickets waarmee je veel makkelijker kunt frauderen met terugsteken dan met de OV-chipkaart..

Reputatie 7
Badge +3

Bij overstap op Vaartsche Rijn van sprinter op sprinter is omreizen via Centraal niet meer toegestaan. Maar bij een overstap van sprinter op intercity nog wel. Als je bijv. van Den Bosch naar Veenendaal-De Klomp plant gaat de rit via Utrecht Centraal.

Je mocht ook vanuit bv. Eindhoven naar Vaartsche Rijn reizen via Utrecht Centraal. Zelfs naar Lunetten heeft dat gemogen. En da's niet meer dan een paar jaar geleden. Nu zie ik bij elk advies een overstap in Den Bosch op de sprinter naar Utrecht.

 

Dat het beleid is aangescherpt is een gevolg van de komst van etickets waarbij het risico op fraude met terugsteken veel groter is dan met de OV-chipkaart.

Je plaatst hier wel vaker dit soort opmerkingen als feiten, maar is dit ooit door NS gecommuniceerd of is het je eigen redenering?

Reputatie 2

Als reizigers uitstappen voor hun eindbestemming of instappen na hun beginstation met een e-ticket kun je dus inderdaad goedkoper uit zijn. En als je van de reisplanner terug mag steken, dan reis je dus nooit 'illegaal' tegen je reisrichting in.

Bij overstap op Vaartsche Rijn van sprinter op sprinter is omreizen via Centraal niet meer toegestaan. Maar bij een overstap van sprinter op intercity nog wel. Als je bijv. van Den Bosch naar Veenendaal-De Klomp plant gaat de rit via Utrecht Centraal.

Je mocht ook vanuit bv. Eindhoven naar Vaartsche Rijn reizen via Utrecht Centraal. Zelfs naar Lunetten heeft dat gemogen. Nu zie ik bij elk advies een overstap in Den Bosch op de sprinter naar Utrecht.

Dat heeft nooit gemogen. Wel gaf de reisplanner in het verleden dergelijke verbindingen aan zonder een uitspraak te doen over de geldigheid van tickets. Reizigers die vervolgens moesten bijbetalen klaagden toen "dat dit in de reisplanner stond".

Om dergelijke misverstanden te voorkomen geldt tegenwoordig de regel dat de reisplanner aangeeft welke verbindingen zijn toegestaan waarbij niet toegestane terugsteekverbindingen niet meer worden gegeven.

Gewoon een reis plannen deur-tot-deur met de NS reisplanner. Die adviezen komen van RIG 9292, en 9292 heeft al jaren geen terugsteekverbod. Men weet dat, daar is op een van de hoogste niveaus overleg over geweest tussen NS en RIG, maar men heeft bewust gekozen de situatie te laten zoals deze is.

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft nooit gemogen.

 

Er is hier meerdere keren door NS-personeel bevestigd dat het wel mocht. Helaas zijn die topics gearchiveerd. Henk_NL heeft ook wel 's een lijstje tevoorschijn getoverd uit de NS-API met stations waarvoor het terugsteekverbod niet (altijd) gold.

Ik ken in ieder geval één situatie waarbij je wel een stukje mag terugsteken

Ik ken een heel lijstje stations die de reisplanner in gaan! Noot vooraf: dit zijn stations die, op de route (hoeft niet gestopt te worden door de trein), meerdere keren mogen worden gepasseerd. Zo uit mijn hoofd is dat, in jouw voorbeeld, het Muiderpoortstation.

 

mrn Maarn
klp Veenendaal-De Klomp
hglo Hengelo Oost
odz Oldenzaal
hvl Hoevelaken
mtr Maastricht Randwyck
swd Sauwerd
almo Almere Oostvaarders
amri Almelo De Riet
sda Scheemda
bhdv Boven-Hardinxveld
ddrs Dordrecht Stadspolders
assp Amsterdam Sience Park
gw Grou-Jirnsum
ahp Arnhem Velperpoort
asdm Amsterdam Muiderpoort
bzl Kapelle-Biezelinge
arn Arnemuiden
hmh Helmond ‘t Hout
hmbv Helmon Brandevoort

 

Dit komt uit een bestand dat NS als volgt uitlegt:

Het ns bestand geeft een overzicht van station waarover ‘terugsteken’ is toegestaan. In een reis mag een station nooit meer dan een keer gepasseerd of aangedaan worden. Het is dus niet toegestaan om eerst naar een station te reizen om vervolgens (sneller) met een IC terug te reizen.

 

@mrfreeze We posten mooi op hetzelfde moment, bovenstaande is de actuele lijst die nu in de NS Reisplanner zit. Niet uit de NS-API overigens, die levert alleen concrete reisadviezen, maar dat is detail.

Als reizigers uitstappen voor hun eindbestemming of instappen na hun beginstation met een e-ticket kun je dus inderdaad goedkoper uit zijn. En als je van de reisplanner terug mag steken, dan reis je dus nooit 'illegaal' tegen je reisrichting in.

Alhoewel terugsteken vroeger formeel ook niet mocht werd daar toen meestal minder moeilijk over gedaan omdat met de OV-chipkaart het risico op fraude klein was.

Met de komst van etickets zijn terugsteek verbindingen uit de reisplanner gehaald, uitgezonderd enkele gevallen met kleine stukjes zonder fraude risico waarbij het anders heel erg onhandig zou uitpakken zoals bijv. zoals het hierboven gegeven voorbeeld van Den Bosch naar Veenendaal-De Klomp.

@Henk_NL

Ik weet niet waar je lijstje vandaan komt maar bijv. van Helmond 't Hout naar Eindhoven terugsteken via Helmond mag toch echt niet meer. Idem dito is van Brouwhuis terugsteken zowel richting Eindhoven als Venlo niet toegestaan. Zie de reisplanner.

Verder heeft NS natuurlijk sowieso niets te vertellen over de regels op trajecten van van Arriva/Blauwnet/Qbuzz, die bepalen Arriva/Blauwnet/Qbuzz in overleg met de betrokken provincie.

Hoevelaken is een apart geval. Omdat daar geen rechtstreekse verbinding is wordt richting Apeldoorn de omrit via Amersfoort bij een eticket automatisch in rekening gebracht.

Ik vermoed overigens dat je lijstje erg oud is omdat een van de gevallen waarbij terugsteken op dit moment juist wel mag (Groningen Europapark) er niet op staat. Voor de stations op de Zeeuwse lijn geldt dat terugsteken niet relevant meer is sinds de treinen twee keer per uur op alle station stoppen en dat is al sinds een flink aantal jaren. Je lijstje dateert vermoedelijk nog van de tijd daarvoor.

@Henk_NL

Ik weet niet waar je lijstje vandaan komt maar bijv. van Helmond 't Hout naar Eindhoven terugsteken via Helmond mag toch echt niet meer. Idem dito is van Brouwhuis terugsteken zowel richting Eindhoven als Venlo niet toegestaan. Zie de reisplanner.

Dataset die in de Reisplanner zit en wekelijks door NS wordt gepubliceerd. Meldingen van fouten kan je dus beter richten aan moderators.

@Henk_NL

Ik weet niet waar je lijstje vandaan komt maar bijv. van Helmond 't Hout naar Eindhoven terugsteken via Helmond mag toch echt niet meer. Idem dito is van Brouwhuis terugsteken zowel richting Eindhoven als Venlo niet toegestaan. Zie de reisplanner.

Dataset die in de Reisplanner zit en wekelijks door NS wordt gepubliceerd. Meldingen van fouten kan je dus beter richten aan moderators.

Het lijkt er op dat dit lijstje al jaren niet meer wordt bijgewerkt. Maar dat zien we bij webinfo van NS wel vaker.😊

Lastige is dat het nog steeds wel de uitvoer patroonritten van NS is, t’is geen willekeurig lijstje van ergens op het internet. Als het hier staat, mag het.

Lastige is dat het nog steeds wel de uitvoer patroonritten van NS is, t’is geen willekeurig lijstje van ergens op het internet. Als het hier staat, mag het.

De regel is dat datgene mag wat de reisplanner aan verbindingen aangeeft. Dat lijstje is in feite slechts (zwaar verouderde) input voor de reisplanner en heeft verder in dezen geen betekenis. Anders gezegd: het gaat om wat er uit de reisplanner komt, niet om wat er in gaat.

Dat probeert NS inderdaad door te drammen in haar voorwaarden, maar in werkelijkheid weet NS dat het zo niet werkt. Er zijn afspraken over niet-discriminerende leveringen aan derden. Dat NS geen correcte data zou kunnen leveren kan niet het probleem van de reiziger zijn.

 

Zelfs in de eigen NS reisplanner gaat dat fout met de koppelingen met RIG, en dat weet NS ook dondersgoed.

Dat probeert NS inderdaad door te drammen in haar voorwaarden, maar in werkelijkheid weet NS dat het zo niet werkt.

 

Uit de planner van Rijden de Treinen komen dezelfde resultaten als uit de NS planner dus kennelijk ontvangen derden geen afwijkende gegevens. Los van dat verouderde lijstje op internet gaat er verder zo te zien niets fout.

RdT gebruikt geen eigen reisplanner, maar praat tegen de NS API. Dat zijn twee totaal verschillende zaken die je niet zo kunt vergelijken. Er gaan wel degelijk dingen, in de praktijk, fout. Zie 9292, de grote, door vervoerders gesponsorde club!

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon een reis plannen deur-tot-deur met de NS reisplanner. Die adviezen komen van RIG 9292, en 9292 heeft al jaren geen terugsteekverbod.

 

Hmm, toch zie ik opeens wel verschillen tussen de NS Reisplanner en 9292. Als ik een reis plan van Stationsplein, Eindhoven naar station Utrecht Vaartsche Rijn, geeft 9292 de optie met IC naar Utrecht Centraal en dan de sprinter naar Vaartsche Rijn. De NS Planner geeft alleen optie met IC naar Utrecht Centraal en dan de bus of tram naar Vaartsche Rijn.

Reageer