Skip to main content

De ICNG zal gefaseerd instromen. Op termijn naar andere delen van het land. 

De ervaringen met de toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam in beginfase vanaf 2009 leerde dat het destijds niet altijd begrepen werd. En als het alsnog begrepen werd waren de reacties gemengd. Afhankelijk van de hoogte van de toeslag. Dat was afhankelijk van comfort, punctualiteit en betrouwbaarheid. 

Goede zet was de invoering van daluren en spitsuren. Hier een opmerking: Op NS Reisplanner staat consequent de prijs van de spitsuren op: € 2,90. Dat is voor een aantal reizigers een drempel. Sommige onwetende treinreizigers haken dan af. Als ook wordt aangegeven dat de prijs van de meeste daluren € 1,72 ook mogelijk is wordt de drempel verlaagd. 

Vanaf 2025 of later wordt de ICNG via HSL en Amsterdam Zuid doorgetrokken naar andere delen van het land. Is er een mogelijkheid om de toeslag af te schaffen? Of wordt de gemiddelde prijs van het reizen met de trein duurder? Ook op de overige spoortrajecten dan HSL Zuid. Het is de vraag hoeveel treinreizigers op de hoogte van de toeslag zijn. Niet iedereen weet wat de Intercity Direct is. 

Kan NS ook op displays in ICNG aangeven dat toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam noodzakelijk is? Al wordt al op monitoren standaard aangegeven. En soms ook omgeroepen. Tussen Amsterdam - Breda is uitleg over toeslag tegenwoordig nauwelijks nodig. Maar of dat overal is? 

Daarnaast zal ik de regering eens aanspreken op het hoge benzine verbruik van mijn Mustang en dat ik daarvoor ook gecompenseerd wil worden in de benzine prijs of in de bealsting die ik moet betalen.

Namens de regering: in plaats van die benzine slurpende Mustang had u ook een Tesla kunnen aanschaffen en die kunnen laden met de zonnenpanelen die op uw dak liggen. 🤣

 

Verder mee eens dat het niet veel zin heeft bij NS te klagen over problemen met de infra. Als je dan toch wilt klagen, klaag dan over de manier hoe NS omgaat met dergelijke storingen, dat kan in bepaalde gevallen wel beter.


 

 

Overigens bied dat mij wel perspectief, ik zal rijkswaterstaat ook maar eens aanschrijven voor het slechte wegdek en de files op de wegen en eisen dat ik minder hoef te betalen voor het gebruik van de wegen. Daarnaast zal ik de regering eens aanspreken op het hoge benzine verbruik van mijn Mustang en dat ik daarvoor ook gecompenseerd wil worden in de benzine prijs of in de bealsting die ik moet betalen.

 

Ben alleen bang dat zowel rijkswaterstaat als de regering jullie lijn hierin niet wil volgen.

Je gaat redelijk offtopic dit heeft niks te maken met de toeslag van de intercity direct. Maar maakt niet uit eigenlijk

Want ach...ik wil hier toch evengoed op reageren. Ik rij op het moment een Renauld Twingo en die verbruikt haast niks aan benzine plus de wegenbelasting is tamelijk laag voor mij omdat mijn auto niet zwaar is. Eerder ligt. Zij verhogen ook niet ieder jaar de prijzen. Ja dat de benzine duur is is vanwege dat gedonder in Rusland. Daar kan ik tenminste nog begrip voor hebben. 

Jullie verhogen de prijs gewoon standaard ieder jaar. Niet alleen op de hogesnelheidslijn. Maar op alle tarieven en alle abbonementen. En ik maak mij ernstig zorgen hoe de reizigers in de toekomst het geld kunnen blijven opbrengen als deze trent door blijft zetten. Ik voorzie dat over 20 jaar reizen met de trein gewoon niet meer te betalen valt. Dit zeg ik niet perse om het alleen op te nemen voor de reizigers. Ik zeg dit ook voor jullie eigen bestwil NS. Zaken moeten echt gaan veranderen. Oplossingen moeten gezocht worden. Dit kan zo niet door gaan. Niet voor de lange termijn in ieder geval.


Het is wel heel makkelijk om te roepen dat de toeslag maar afgeschaft moet worden. Dat maakt de financiële positie van NS alleen maar nog slechter en de treinen nog drukker. 

Wat een onzin. De lijn is op het moment al druk en slecht genoeg. Erger kan het haast niet kwa drukte en slechte prestatie.

Nou die drukte viel vrijdag dan wel mee in de trein die ik had, product was verder goed want ik kwam op tijd waar ik wezen moest en had een nette zitplek, nog leuk gesproken met de controlerende Hc op de trein dus ik zie niet waar het product niet voldoet.

En de slechte prestatie uti het verleden was een samenhang tussen het materieel en hoe de infra was aangelegd. Want om de een of andere reden hebben ze de HSL in Nederland weer anders aangelegd dan in het buitenland met de overgang van de spanning en de overgang van het beveiligingssysteem.

En nogmaals, NS is misschien wel de partij die je aanspreekt op het product maar de NS is niet verantwoordelijk voor fouten die er in de infra zitten en de storingen die er zijn in de infra.  De NS betaald ook alleen maar voor het gebruik van de infra en zou dan als we jullie lijn volgen dus minder moeten gaan betalen voor het gebruik van de infra vanwege de tekortkomingen en storingen.

 

Overigens bied dat mij wel perspectief, ik zal rijkswaterstaat ook maar eens aanschrijven voor het slechte wegdek en de files op de wegen en eisen dat ik minder hoef te betalen voor het gebruik van de wegen. Daarnaast zal ik de regering eens aanspreken op het hoge benzine verbruik van mijn Mustang en dat ik daarvoor ook gecompenseerd wil worden in de benzine prijs of in de bealsting die ik moet betalen.

 

Ben alleen bang dat zowel rijkswaterstaat als de regering jullie lijn hierin niet wil volgen.


Door de toeslag af te schaffen worden de treinen alleen maar drukker en krijgt NS minder inkomsten. Dat is de consequentie van wat je voorstelt. 


Het is wel heel makkelijk om te roepen dat de toeslag maar afgeschaft moet worden. Dat maakt de financiële positie van NS alleen maar nog slechter en de treinen nog drukker. 

Wat een onzin. De lijn is op het moment al druk en slecht genoeg. Erger kan het haast niet kwa drukte en slechte prestatie.


Het is wel heel makkelijk om te roepen dat de toeslag maar afgeschaft moet worden. Dat maakt de financiële positie van NS alleen maar nog slechter en de treinen nog drukker. 


Wat respectloos is is jouw laatste zin in je bericht.

 

En je haalt in je reactie ook nog dingen door elkaar heen, de reiziger draait niet op voor het FYRA debacle maar wel voor de hogere kosten van de HSL concessie. Dat zijn dus 2 hele andere dingen en als je die niet uit elkaar kunt halen kun je beter niet reageren en al helemaal niet zo onrespectvol.

 

Ik had het voornamelijk over de fyra. En jij reageerde daarop "dat iemand maar simpelweg voor de kosten moest opdraaien en dat was dus de reiziger" zonder erbij te vermelden dat je alleen de hogesnelheidslijn bedoelde. Maar dan nog.. tot nu toe waren er zo veel problemen met de hogesnelheidslijn. Waarvan de reiziger daar het meeste last van heeft gehad. En voor dat moet de reiziger ook nog eens extra betalen, in de vorm van een toeslag (die ook nog eens steeds duurder wordt) Terwijl het zo'n zooitje is op de lijn. Dat rijmt toch niet? Ik zeg, afvschaffen die toeslag. Als het product perfect was geweest dan had je nog kunnen zeggen dat die extra 2,40. toeslag gerechtvaardigd zou zijn. Maar met de problemen die er zijn op de hogesnelheidslijn vind ik het niet terecht om de reiziger daarvoor de laten opdraaien. 


Simpel, omdat de iemand het moet betalen en de enige die aan de NS betalen zijn de reizigers.

 

De manier ook hoe je het zegt vind ik respectloos. En zo simpel zou het niet moeten zijn. De vorige keer ontkende je zelfs nog dat de reiziger ervoor moest opdraaien. En nu geef je het zonder blikken of blozen gewoon toe dat de reizigers toch moet gaan betalen voor de fouten van anderen. Nou mooi hoor

Ja simpel. Sorry maar ik heb een emmer nodig om in te kotsen. 🤢

Wat respectloos is is jouw laatste zin in je bericht.

 

En je haalt in je reactie ook nog dingen door elkaar heen, de reiziger draait niet op voor het FYRA debacle maar wel voor de hogere kosten van de HSL concessie. Dat zijn dus 2 hele andere dingen en als je die niet uit elkaar kunt halen kun je beter niet reageren en al helemaal niet zo onrespectvol.


Simpel, omdat de iemand het moet betalen en de enige die aan de NS betalen zijn de reizigers.

 

De manier ook hoe je het zegt vind ik respectloos. En zo simpel zou het niet moeten zijn. De vorige keer ontkende je zelfs nog dat de reiziger ervoor moest opdraaien. En nu geef je het zonder blikken of blozen gewoon toe dat de reizigers toch moet gaan betalen voor de fouten van anderen. Nou mooi hoor

Ja simpel. Sorry maar ik heb een emmer nodig om in te kotsen. 🤢


 

 

Opvallend trouwens dat een eventuele nieuwe concessie wordt bekort tot nog maar 8 jaar.

Kan dat niet gewoon een foutje van RTL nieuws zijn? In de brief zelf worden de jaartallen voor de concessie niet genoemd. 

 

Rtl heeft het hier bij het rechte eind. Het betreft de interpretatie die de staatssecretaris geeft aan de pso verordening.

Van 2025 tot eind 2033 zijn overigens 9 jaar.


 

Ook interessant: volgens de NOS mag NS vanaf komend jaar op drukke trajecten hogere tarieven gaan vragen dan op stillere trajecten. Ben blij dat ik niet in de Randstad woon.

Vanaf 2025 las ik, niet volgend jaar al.

Verschillende prijzen op verschillende tijdstippen mogen. Dus ook spitstoeslag. 

Ook is er kans dat NS minder treinen mag gaan inzetten. Nog verder de boel uitkleden dus, meer vragen voor minder aanbod.

 

 


Tja NS heeft ooit een belachelijk hoog bedrag betaalt voor de concessie. 

 

Nouja, dat hebben zij gedaan. En met "zij" bedoel ik de mensen die toendertijd die beslissingen hebben genomen binnen de NS en de politiek. Waarom zouden de reiziger daarvoor op moeten draaien nu? 

Simpel, omdat de iemand het moet betalen en de enige die aan de NS betalen zijn de reizigers.


Tja NS heeft ooit een belachelijk hoog bedrag betaalt voor de concessie. 

 

Nouja, dat hebben zij gedaan. En met "zij" bedoel ik de mensen die toendertijd die beslissingen hebben genomen binnen de NS en de politiek. Waarom zouden de reiziger daarvoor op moeten draaien nu? 


Op drukke trajecten het aantal tariefeenheden wat verhogen en op stille trajecten het aantal tariefeenheden wat verminderen?

We zullen het wel zien. De staatssecretaris geeft aan voor de zomer 2023 het lopende tariefonderzoek aan te bieden aan de 2e Kamer. 


Uit de brief:

Ook worden de tarieven aangepast en krijgt de concessiehouder – binnen kaders – ruimte om de tarieven te differentiëren naar tijd en/of plaats (bijvoorbeeld middels een spitstoeslag).

Hoe het gaat uitpakken moeten we dus nog zien. Ik woon wel in de Randstad maar reis nu nog maar zelden. Forens ben ik al bijna 4 jaar niet meer. 

Op drukke trajecten het aantal tariefeenheden wat verhogen en op stille trajecten het aantal tariefeenheden wat verminderen?


Uit de brief:

Ook worden de tarieven aangepast en krijgt de concessiehouder – binnen kaders – ruimte om de tarieven te differentiëren naar tijd en/of plaats (bijvoorbeeld middels een spitstoeslag).

Hoe het gaat uitpakken moeten we dus nog zien. Ik woon wel in de Randstad maar reis nu nog maar zelden. Forens ben ik al bijna 4 jaar niet meer. 


@Momo 

Kan zijn dat het inderdaad een foutje is.

Ook interessant: volgens de NOS mag NS vanaf komend jaar op drukke trajecten hogere tarieven gaan vragen dan op stillere trajecten. Ben blij dat ik niet in de Randstad woon.


Het is natuurlijk off topic, maar er zijn minder reizigers in de spits en dus gaan we treinen opheffen in de daluren. Heel logisch allemaal. De aan de Locov gepresenteerde dienstregeling voor 2024:kan dus ook in de prullenbak.

Het is niet zeker of er treinen opgeheven gaan worden, alleen dat het mag. In de brief staat o.a.:

Ten slotte zal ook worden gekeken hoe de dienstregeling wordt aangepast aan een veranderende vervoersvraag.

In welke mate bovenstaande maatregelen noodzakelijk zijn, moet blijken uit de validatie van de businesscase.

En treinen opheffen in de spits zou kunnen leiden tot nog minder forenzen in de spits, die dan wellicht voor de auto kiezen.

 

Opvallend trouwens dat een eventuele nieuwe concessie wordt bekort tot nog maar 8 jaar.

Kan dat niet gewoon een foutje van RTL nieuws zijn? In de brief zelf worden de jaartallen voor de concessie niet genoemd. 


Het is natuurlijk off topic, maar er zijn minder reizigers in de spits en dus gaan we treinen opheffen in de daluren. Heel logisch allemaal. De aan de Locov gepresenteerde dienstregeling voor 2024:kan dus ook in de prullenbak.

Opvallend trouwens dat een eventuele nieuwe concessie wordt bekort tot nog maar 8 jaar.


 

Ha ha, NS lijdt op het moment enorme verliezen.

 

Ja hoor. En de koning lijdt ook hoge verluezen nou goed.🎭

Even het nieuws lezen https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5380177/reizen-met-de-trein-wordt-duurder-dienstregeling-kariger

Maar oplopende kosten en dalende opbrengsten zorgen voor 'een financieel tekort dat vraagt om oplossingen'. De stijgende kosten zitten hem onder meer in loonkosten en energiekosten. De dalende opbrengsten in forenzen die vooral op maandag, woensdag en vrijdag thuiswerken.

Tijdens de corona pandemie reisden veel minder mensen met de trein. En ook nu nog zijn er minder reizigers, vooral forenzen die meer thuiswerken. Dat hakt er aardig in bij NS qua inkomsten. 


 

Ha ha, NS lijdt op het moment enorme verliezen.

 

Ja hoor. En de koning lijdt ook hoge verluezen nou goed.🎭

Het enige waar NS vooral geld mee verliest is met de Fyra en met de hoge snelheidslijn. De hoge snelheidslijn heeft tot nu toe niks anders dan problemen opgeleverd. Maar gelukkig is er nu de ICNG. Ik vraag me trouwens wel af wat NS nu met de ouwe bakken ICM gaat doen. Of hoe hette dat ook alweer?? Hoe dan ook...ik hoop niet dat NS die niet allemaal weg gaat doen. Het zijn hele degelijke wagons. NS kan die op een andere lijn inzetten. 


Wel hoge kosten, niet automatisch hoge tarieven. Het is maar hoe je dat als land organiseert.

Gaan we onze hand ophouden bij de belastingbetaler? Waarom moeten bijv. AH, Heineken of ASML in jouw optiek zo meteen de Lelylijn gaan betalen?


.

Alsof NS niet al genoeg verdiend met het jarenlang omhoog gooien van de prijs. Het geld is er echt wel hoor. 

Ha ha, NS lijdt op het moment enorme verliezen.


Wel hoge kosten, niet automatisch hoge tarieven. Het is maar hoe je dat als land organiseert.


De kosten van een HSL zowel qua aanleg als qua onderhoud zijn ook belachelijk hoog. Zo'n toeslag is een goed middel om de propagandisten die overal 200kmh en sneller willen rijden een beetje met de beentjes op de grond te houden. Hoge snelheden betekent hoge kosten en hoge tarieven.

 

Alsof NS niet al genoeg verdiend met het jarenlang omhoog gooien van de prijs. Het geld is er echt wel hoor. 


Reageer