beantwoord

toeslag HSL Intercity Direct

  • 24 April 2023
  • 36 reacties
  • 838 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 7
Badge +3

 

Ha ha, NS lijdt op het moment enorme verliezen.

 

Ja hoor. En de koning lijdt ook hoge verluezen nou goed.🎭

Even het nieuws lezen https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5380177/reizen-met-de-trein-wordt-duurder-dienstregeling-kariger

Maar oplopende kosten en dalende opbrengsten zorgen voor 'een financieel tekort dat vraagt om oplossingen'. De stijgende kosten zitten hem onder meer in loonkosten en energiekosten. De dalende opbrengsten in forenzen die vooral op maandag, woensdag en vrijdag thuiswerken.

Tijdens de corona pandemie reisden veel minder mensen met de trein. En ook nu nog zijn er minder reizigers, vooral forenzen die meer thuiswerken. Dat hakt er aardig in bij NS qua inkomsten. 

Reputatie 7
Badge

 

Ha ha, NS lijdt op het moment enorme verliezen.

 

Ja hoor. En de koning lijdt ook hoge verluezen nou goed.🎭

Het enige waar NS vooral geld mee verliest is met de Fyra en met de hoge snelheidslijn. De hoge snelheidslijn heeft tot nu toe niks anders dan problemen opgeleverd. Maar gelukkig is er nu de ICNG. Ik vraag me trouwens wel af wat NS nu met de ouwe bakken ICM gaat doen. Of hoe hette dat ook alweer?? Hoe dan ook...ik hoop niet dat NS die niet allemaal weg gaat doen. Het zijn hele degelijke wagons. NS kan die op een andere lijn inzetten. 

Wel hoge kosten, niet automatisch hoge tarieven. Het is maar hoe je dat als land organiseert.

Gaan we onze hand ophouden bij de belastingbetaler? Waarom moeten bijv. AH, Heineken of ASML in jouw optiek zo meteen de Lelylijn gaan betalen?

.

Alsof NS niet al genoeg verdiend met het jarenlang omhoog gooien van de prijs. Het geld is er echt wel hoor. 

Ha ha, NS lijdt op het moment enorme verliezen.

Reputatie 7
Badge +3

Wel hoge kosten, niet automatisch hoge tarieven. Het is maar hoe je dat als land organiseert.

Reputatie 7
Badge

De kosten van een HSL zowel qua aanleg als qua onderhoud zijn ook belachelijk hoog. Zo'n toeslag is een goed middel om de propagandisten die overal 200kmh en sneller willen rijden een beetje met de beentjes op de grond te houden. Hoge snelheden betekent hoge kosten en hoge tarieven.

 

Alsof NS niet al genoeg verdiend met het jarenlang omhoog gooien van de prijs. Het geld is er echt wel hoor. 

Tja NS heeft ooit een belachelijk hoog bedrag betaalt voor de concessie. 

De kosten van een HSL zowel qua aanleg als qua onderhoud zijn ook belachelijk hoog. Zo'n toeslag is een goed middel om de propagandisten die overal 200kmh en sneller willen rijden een beetje met de beentjes op de grond te houden. Hoge snelheden betekent hoge kosten en hoge tarieven.

Reputatie 7
Badge

Tja NS heeft ooit een belachelijk hoog bedrag betaalt voor de concessie. 

Reputatie 7
Badge

Nou ik heb geen glazen bol nodig om te weten dat die toeslag echt niet afgeschaft gaat worden. Reizen met de trein wordt alleen maar duurder. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de prijs van de toeslag alleen nog maar meer omhoog zal gaan stijgen de komende jaren.  Hoe treurig dat ook is. 

Vanaf 2025 of later wordt de ICNG via HSL en Amsterdam Zuid doorgetrokken naar andere delen van het land. Is er een mogelijkheid om de toeslag af te schaffen? Of wordt de gemiddelde prijs van het reizen met de trein duurder? Ook op de overige spoortrajecten dan HSL Zuid. Het is de vraag hoeveel treinreizigers op de hoogte van de toeslag zijn. Niet iedereen weet wat de Intercity Direct is. 

Nee, die toeslag wordt niet afgeschaft. Die toeslag geldt vanwege de hogere infraheffing voor het rijden over de peperdure HSL. En die toeslag mag NS via een toeslag alleen doorbelasten aan de reizigers die over de HSL reizen en niet uitsmeren over andere trajecten. Dus er verandert weinig, wie van Groningen straks met de ICNG naar Schiphol gaat betaalt geen toeslag, wie verder reist naar Rotterdam wel.

Reputatie 7

Tussen Amsterdam - Breda is uitleg over toeslag tegenwoordig nauwelijks nodig. Maar of dat overal is? 

Volgens mij reizen er veel binnenlandse reizigers zonder toeslag geladen te hebben (of Maandtoeslagabonnement hiervoor). Ik hoor weleens opmerkingen met de strekking dat niet bekend is dat toeslag betaald moet worden en dat ze dat ook niet eerder hebben gedaan tussen Rotterdam en Schiphol. De reden ervoor is voor veel mensen ook onduidelijk. Dat je sneller in Amsterdam, Schiphol of in Rotterdam bent dan over de reguliere lijn, of dat de trein sneller zou rijden is natuurlijk niet de echte reden voor toeslag.

Reageer